Absurde huizenprijzen in de buurt!

januari 25, 2017
In onze straat staan enkel 2-onder-1 kap woningen. Allen in dezelfde stijl gebouwd, maar geen is qua uiterlijk gelijk. Dat zorgt voor een mooi beeld in de straat. Qua inhoud en grootte zijn de woningen wel vergelijkbaar. Hierdoor liggen de prijzen van de woningen relatief dicht bij elkaar.

In de straat voor en achter ons zijn 2 van dit soort woningen te koop gezet. Het is voor het eerst sinds de bouw dat er een woning vrij komt en in dit geval zelfs 2. Dat is voor de rest natuurlijk mooi vergelijken. De woningen zijn destijds casco voor om en nabij 400.000 euro verkocht. Wij waren spekkopers en kochten de woning die wel gebouwd was, maar niet verkocht werd voor 333.000 euro inclusief vloeren, badkamer, toilet en keuken. We kochten op het hoogtepunt van de crisis. Of dieptepunt.. hoe je het maar wilt zien.

Afijn... 2 woningen in de verkoop dus. Een woning is zeer luxe uitgevoerd en staat voor een bedrag van 519.000 euro te koop. Nu is een luxe badkamer en keuken prachtig, maar zoveel geld voor een 2-onder-1 kapwoning zou mij persoonlijk veel te ver gaan. De andere woning is qua inrichting minder als onze woning en heeft ook geen dakkapel. Deze woning staat voor 459.000 euro te koop. Ook hierbij vind ik de vraagprijs wel erg hoog. De woningen staan nog maar net te koop, ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ze verkocht worden.

Ik ben opgegroeid in het noorden van Nederland, waar de prijzen een stuk lager liggen. Ik vind het daarom ook lastig om in te schatten wat realistisch is. Dit is een gewilde regio, centraler in het land kan immers niet. Er staan bovendien maar weinig woningen te kopen in het dorp. Maar toch blijf ik mij verbazen.. zijn er echt mensen bereid om zoveel geld te betalen voor dit type woning?

Worden er bij jou veel woningen verkocht en zijn de prijzen veel gestegen in de afgelopen tijd?

17 opmerkingen:

  1. Hier in de buurt zie ik wel steeds vaker bordjes staan, maar ik weet natuurlijk niet voor welke bedragen ze weg gaan. Ik vind alles hier in de omgeving best wel aan de dure kant, vooral voor wat je krijgt. Het is hier niet 'typisch goedkoop', terwijl je wel bijna tegen de Waddenzee aan zit (en dan niet op een toeristisch plekje, maar wel overal ver vandaan).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij wonen in Brabant, in een dorp met goede verbindingen naar Eindhoven. Hier zijn de huizen niet echt duur in vergelijking met andere gebieden van Nederland en nog goed betaalbaar. Wat mij eigenlijk verbaasd aangezien Eindhoven de tweede economie van Nederland is en hier weinig beschikbare huurwoningen zijn. Ik ken jullie huis en de andere huizen natuurlijk niet maar ik zou zelf, als ik dat geld aan de aankoop van een huis kon besteden, voor een vrijstaand huis gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hmmm, ooit wel eens gedacht om voordelig buiten te wonen in een goedkoop deel van NL. Paar maanden terug prijzen bekeken. In de buurt van water in Friesland is een vrijstaand huis voor mij te duur. Ik blijf maar dure randstedeling.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben twee jaar geleden een huis gekocht in de Betuwe. We keken eerst naar huizen in het zuiden van de provincie Utrecht. Maar de prijzen zijn daar zo hoog. Hier in de straat zie ik de huizenprijzen ook flink omhoog gaan. Wij hebben geluk gehad met kopen. Ons huis in het noorden was ook in prijs gezakt, maar netto was het huis dat we nu hebben nog veel meer gezakt. Ik heb de indruk dat het nu overal in Nederland duur of heel duur is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In de kleinere dorpen in onze gemeente worden de huizen maar mondjesmaat verkocht. De vraagprijzen lijken mij reëel. In de rest van de gemeente en andere omliggende grotere plaatsen verkopen de (meeste) huizen stukken beter.

    Wij hebben ook plannen om onze woning te verkopen, maar hebben er een hard hoofd in dat het ons gaat lukken. Wij hebben het op het hoogtepunt van de crisis gekocht en er minstens 25% minder voor betaald dan onze buren, terwijl de aannemer er veel meer luxe in aangebracht had. Zoals extra ramen, vloerverwarming, een tweede carport op de algemene parkeerplaats (wij wonen in een penthouse). Als wij eruit halen wat we erin gestopt hebben, vinden we het goed. Ietsje minder mag ook nog.
    In de stad waar we een andere woning willen kopen, zijn de huizen tamelijk duur.

    Ik heb er toevallig pas een blogje aan gewijd: http://ivysdoenenlaten.blogspot.nl/2017/01/huis-in-de-verkoop-1.html

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier in Amsterdam kijken we inmiddels nergens meer van op. Een uitgewoond appartement van 50 m2 doet hier zo 250.000 euro... Locatie, locatie, locatie...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hier 20 minuten van Amsterdam is het ook gekte. appartement +-65m2 naast mijn woning stond voor 200k te koop. dik 10-15% boven de vraagprijs weg gegaan. 1.5 -2 jaar geleden ging de benedenwoning weg voor nog geen 170k rare markt momenteel

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bij ons in Limburg is het veel lager. Wij wonen in een vrijstaande woning met garage en vrije achterom. Wij zitten rond de 300.000 euro WOZ waarde.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik merk dat huizen korter te koop staan. En dat is fijn voor de verkopende partij. Van een collega hoorde is dat het kopen van een huis op dit moment in de steden in Zeeland geen sinecure is. Daar is het weer een 'verkopersmarkt' zoals dat heet.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. In de randstad verkopen huizen sneller en voor hogere prijzen. Zeker huizen met 3+ slaapkamers. Ik zie klushuizen in mijn wijk die toch wel voor +50.000€ vraagprijs tov ons huis een paar jaar terug. Dus als ik mijn 'af' huis zou willen verkopen (hoekhuis met uitzicht en tuin op ZO) zou ik er dik aan verdienen! Maarja, waar ga je zelf dan wonen he? ;) we willen hier nog niet weg. Misschien in de toekomst nog eens richting onze ouders... maar pas over een jaar of 7 op z'n vroegst denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja, bij ons zijn ze ook tot absurde hoogten aan het stijgen weer. Hier gaan rijtjeshuizen ("herenhuizen") voor tegen de 5 ton van de hand. Bizar.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bovenstaande prijzen vind ik behoorlijk aan de maat. Wij hebben net onze 2 onder 1 kap verkocht voor een fractie van de bovenstaande prijzen 195.000. Inmiddels een vrijstaand huis met 1500 m2 grond weer gekocht voor 240.000. Het huis is wel een beetje kleiner maar we krijgen er hopen wij veel voor terug in de vorm van rust en ruimte. Wij wonen in Friesland.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Onze straat bestaat nu bijna 30 jaar. We waren met 20 gezinnen. De meeste twee onder een kap en enkele vrijstaand. Nu gaan de eerste ouderen vertrekken en de huizen worden snel en goed verkocht. Wij moeten eigenlijk ook gaan bedenken wat we er mee gaan doen maar we wonen er zo graag. Het is wel groot, 189m2, op 330 meter grond en nog in de "goedkope tijd gebouwd". Dan is het moeilijk om te gaan verkassen. Er wordt wel regelmatig gevraagd of we het gaan verkopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik zou geld geven om er niet te hoeven wonen. Nou ja, dat ook weer niet.
    Je kan er een boel geld voor betalen omdat anderen het willen maar wat heb je dan. Een stel bakstenen, een postzegeltuintje, 6 buren die je tuin in loeren, de laaidel en de appie in de buurt, 'uitvalswegen' en elke dag in de file naar je werk op het industriepark. Joehoe! Mooi voorbeeld van kuddegedrag die huizenmarkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja Walhalla maar het probleem is net dat mensen toch moeten wonen en er veel te weinig sociale huurwoningen zijn en men voor niet sociale huurwoningen de hoofdprijs vraagt.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. er wordt hier nog heel veel gebouwd. het heeft een paar jaar stil gelegen maar sinds 3 jaar wordt er weer volop gebouwd. rijtjeswoningen, 2 onder 1 kap en vrijstaande woningen.. de prijs is ook al flink gestegen.. de eerste rijtjes woningen gingen nieuw voor 224 von de laatste prijzen voor vergelijkbare huizen zijn al 279.000... echt bizar...

    in onze wijk weet ik het niet, we hebben vorig jaar feb ons huidige huis gekocht, sindsdien kijk ik niet meer op funda ;) ons huis konden we voordelig kopen omdat de verkoper verplicht moest verkopen.. de enige die akkoord moest gaan met de prijs was de bank... ;) ons huis is volgens de taxatie meer waard dan we ervoor betaald hebben :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooi dat julli een 'afgeprijsde' woning hebben gekocht. Een beslissing waar jullie jaren financieel voordeel van hebben!

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.