Crowdfunding; een nieuwe investering

januari 19, 2017

Een van mijn 18 doelen die ik voor 2018 wil behalen is het investeren in 2 nieuwe projecten voor crowdfunding. Met dit doel heb ik nu mijn eerste serieuze stap gezet, aangezien we weer een nieuwe investering hebben gedaan.

Proeflokaal Bregje Beinsdorp
We hebben 500 euro geïnvesteerd in Proeflokaal Bregje in Beinsdorp. Er wordt een rendement geboden van 7,5% met een looptijd van 48 maanden. Maandelijks wordt er een terugbetaling gedaan. Al onze investeringen lopen op dit moment bij het platform Horecacrowdfunding. We hebben zeer positieve ervaringen met dit platform; ze zijn duidelijk en snel in de communicatie en ze houden zich aan de gemaakte afspraken. Deze investering is onze 6e investering in een crowdfundingproject. Onze eerdere investeringen kan je bekijken op de pagina Crowdfunding in het hoofdmenu.

 Defensief investeren
Collega-blogger Bespaarbalans schreef deze week ook over het investeren in crowdfunding. Net als hij investeren wij defensief. Dit houdt voor ons in:

- We investeren alleen in projecten die 5 sterren (behoedzaam) geclassificeerd zijn.  Het risico bij deze projecten is laag
- We investeren alleen in projecten waar wij zelf achter staan ( concept, lezen van bedrijfsplan, locatie restaurant etc.)
- We investeren maximaal 500 euro per project. Op deze manier doen we aan risicospreiding.
- We investeren alleen met geld wat we kunnen missen

Crowdfunding is een mooie manier om meer rendement te halen op je spaargeld. Het rendement ligt immers veel hoger dan je geld vastzetten op een spaarrekening. Maar... de kanttekening is natuurlijk wel dat je ook een risico loopt. Wij investeren nog te kort om een goed beeld te geven van het rendement wat we echt behalen aan het eind van de looptijd. Wel kunnen we concluderen dat geen van de projecten nog betalingsproblemen heeft.

Wat zijn jouw ervaringen met crowdfunding?





You Might Also Like

13 reacties

  1. Wij hebben het nog steeds niet aangedurfd. Ik ben benieuwd wat jullie met de terugbetalingen doen, zetten jullie die apart om zo (sneller) weer een investering te doen of komt het "op de grote hoop"?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik investeer via dezelfde club als jij, om dezelfde redenen. Elke keer 500,00. Soms ook in een minder-sterren project, maar doe dan 250,00. Daarnaast investeer ik via lendahand; Hier ligt de rente veel lager (3 a 4%), maar de gedachte erachter; (individuele) projecten en ondernemers in opkomende landen zodanig ondersteunen dat ze een of meerdere inkomens kunnen genereren. De vrijkomende rente investeer ik meestal opnieuw.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zoals op mijn blog ook te lezen is doe ik erg veel aan crowdfunding. Ik spreidt iets meer, door een lager bedrag per project te investeren. Daarnaast kijk ik ook naar het type onderneming. Voor mij zijn kleding / mode en horeca juist doelgroepen waarin ik niet meer investeer. Vooral ervaringen in crowdfundingprojecten die misgingen zorgen ervoor dat ik hier niet meer in wil investeren. Ook startende bedrijven over het algemeen waardeer ik als zeer risicovol.
    Mijn doel is voor dit jaar minimaal te investeren wat ik terug ontvang vanuit crowdfunding.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een heel herkenbare blog! :-) En wat leuk dat je een verwijzing hebt opgenomen naar mijn blog. Wij zetten de ontvangen annuïteit op een aparte rekening. Zodra daar weer minimaal 250 euro op staat, investeren wij weer opnieuw. Tot dit moment kwamen de investeringen vanuit ons spaargeld, dat 'over' is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Crowdfunding is veels te risicovol. Ik zou het nooit doen. "Er wordt een rendement geboden van 7,5% met een looptijd van 48 maanden": ik neem aan dat men eerst bij een bank heeft aangeklopt, en die vond het of te risicovol en investeerde niet, of wilde een hoger percentage dan de 7.5% die jij krijgt.
    Zelfs nu allerlei mensen een negatief rendement halen of veel lager dan ze dachten, praten het goed: Vanaf nu zal het beter worden, of vanaf nu ga ik minder risicovolle projecten investeren, etc.
    Veel mensen vinden beleggen 'eng', maar doen wel aan crowdfunding... bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Veel bedrijven die vroeger bij de bank aanklopten en een lening kregen, krijgen dat nu niet meer. Banken zijn, zeker voor kleine ondernemers, veel strenger geworden en geven moeilijker geld uit (ook mede dankzij nieuwe regels van de ECB en DNB). Je moet als bedrijf tegenwoordig heel veel bewijzen, of groot zijn, voordat de bank je "gelooft".

      Crowdfunding heeft dit gat opgevuld. En de banken vinden het prima, en verwijzen zelfs actief door. Die kleine leninkjes zijn voor hen teveel administratie en gedoe.

      Ja, er zit een risico aan. Daarom krijg je 7,5% ipv 0,8% op je geld. Risicopremie noemen economen dat. Premie die je ontvangt, he. Omdat het kan gebeuren dat voor het einde van de lening de ondernemer niet meer kan betalen. Da's het risico, daar is een kans op. Maar dan nog ben je niet alles kwijt, of misschien maar heel weinig.
      En daarom spreiden mensen ook: de meeste ondernemers betalen gewoon wel. Dus als je van de 15 leningen er 1 na driekwart failliet gaat, dan... heb je aardige winst (lager dan 7,5%, daarin geef ik je gelijk)

      Crowdfunding is helderder dan beleggen in aandelen: je belegt in een bedrijf dat zichzelf voorstelt, voor een bepaalt project. Sommige mensen crowdfunden alleen voor bedrijven die ze zelf kennen, of branches die ze zelf kennen. Dan kun je beter de risico's inschatten.
      En crowdfunden levert ook betrokkenheid op: klanten die investeren, werkt anders dan investeren in een anoniem groot bedrijf waar je aandelen van koopt.

      Maar als jij dat nooit wilt doen, prima. Vrij land, kies waar jij je prettig bij voelt.
      Maar voor je je mening helemaal af maakt en (hard) rond roept, zou ik toch ook de statistieken van een crowdfunding site bekijken. Geld4elkaar heeft na een aantal jaar de resultaten (over alle leninigen) op een rij gezet. Negatief rendement lijkt me heel onwaarschijnlijk. En lager rendement dan 7,5%, ja. Maar ik vind 5-6% overall heel prima, en een stuk beter dan sparen. Ik crowdfund dus liever dan ik spaar... Met geld dat ik ev. kan missen, dat dan weer wel.

      Verwijderen
    2. Een reactie naar mijn hart, juist omdat hierin de nuance klip en klaar wordt neergezet.

      Verwijderen
    3. als je een goed plan hebt financieert een bank het wel.
      Zoals ik het lees lijken het "ondernemers" met een leuk idee of droom.
      (en natuurlijk gaat dat ook vaak gewoon goed, maar moet toch ook gelijk denken aan die "ik vertrek" deelnemers van afgelopen vrijdag)

      Verwijderen
  6. Ik sta er ook een beetje dubbel in. Eerder wilde ik het graag doen, maar de laatste tijd hoor ik ook idd steeds meer over de risico's, net als Anoniem hierboven aankaart. Die voor dit proeflokaal zag ik ook langskomen, maar ik merk ook dat dat soort projecten vaak sneller vol zitten dan dat ik me heb kunnen bedenken om het wel/niet te doen. Dus dan heb ik mijn kans ook meteen alweer laten schieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij durven het niet aan. Of eigenlijk: nog niet. We zijn veel te bang dat we het geld kwijt zijn als het mislukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat ik me nog meer afvraag. 7,5% rente is natuurlijk een heel mooi rendement. Maar ze beginnen direct al met afbetalen bij het eerste termijn bedrag. Heb je in beeld wat je zou ontvangen als het helemaal goed gaat? En wat is het rendement dan? Dat is volgens mij een stuk lager...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het rendement blijft in principe dan nog steeds 7,5% per jaar. Alleen daaraan moet toegevoegd worden dat het hier gaat om het nog uitstaande bedrag. Dit geld heb je vervolgens weer tot je beschikking en kan je herinvesteren. Daardoor kan je WEER 7,5% rendement behalen op dat geld. Het lijkt dus alsof je niet die 7,5% hierdoor behaald, maar als je kijkt naar het nog uitstaande bedrag red je dit wel. Kijk je naar het totale budget om te investeren zal je moeten blijven investeren om die 7,5% rendement over dat hele bedrag te behalen.

      Verwijderen
  9. we durven/doen het nu nog niet. maar wie weet ooit. man ziet de voordelen van aflossen niet echt, maar op deze manier verdien je nog wat met je spaargeld ;)

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten