De eerste prikjes

januari 12, 2017
De eerste prikjes voor Nikki zijn een feit. Afgelopen dinsdag moest ze naar het consultatiebureau om haar inentingen te krijgen tegen Difterie, Kinkhoest, Tetanus en Polio, oftewel de welbekende DKTP prik. En dat zijn 2 prikken. In elke bovenbeen 1 prik. Zoals verwacht vond Nikki dit helemaal niets en brulde ze de longen uit haar lijf. De rest van de dag was ze er niet fit van. Ze sliep veel en was hangerig. het was een goede reden om er maar een knuffeldagje van te maken. :)

Wel of geen inentingen?
De laatste tijd was het ineens erg vaak in het nieuws. Steeds vaker kiezen ouders er blijkbaar voor om hun kind niet te laten inenten.  Voor ons was het eigenlijk geen overweging. Wij volgen hierin toch het advies van de overheid op om haar in te laten enten. Deels ook door onwetendheid, aangezien ook wij niet de kennis hebben om echt goed de keuze te kunnen maken tussen wel of niet vaccineren. Wij gaan uit van de betrouwbaarheid van de informatie die de artsen delen.

Minder inentingen
Toch kiezen steeds meer ouders er voor om niet in te enten. Redenen zijn onder andere dat de inentingen de kans op autisme verhogen, dat er schadelijke stoffen inzitten en ze inenten niet meer nodig vinden, omdat deze ziektes al uitgeroeid zouden zijn. (bron: rtl nieuws)

Ondanks dat bovenstaande informatie ook ons wel eens aan het twijfelen maakt of wij wel de juiste keuze maken, volgen wij dus wel het advies op. Uiteraard met de beste bedoelingen voor ons kind, we willen namelijk dat ze zo gezond mogelijk op kan groeien. Al zullen ouders die niet inenten dit ook met de beste bedoelingen doen voor hun kind doen. Maar lastig blijft het als ouder wel, je kind kan immers nog niet zelf de keuze maken.

Wat vind jij? Wel of niet inenten?

11 opmerkingen:

  1. Het argument van 'vaccinaties veroorzaken autisme' komt uit een ingetrokken (!) studie van iemand die geld kreeg om dit te publiceren. Met andere woorden: er is geen verband gevonden tussen vaccinaties en autisme. Het soort mij dat mensen autisme afdoen als 'door vaccinatie gekregen'.

    Enfin.

    Ik ben heel blij dat je je kind hebt ingeent. Ik geloof dat het echt het beste is voor iedereen, en mensen die deze inenting niet kunnen halen (lees; door een medische reden) - zijn dan ook beschermd (kuddenimmuniteit, zeer interessant).

    Zo maak ik mij zorgen, omdat mazelen blijkbaar aan een terugkeer bezig zijn, omdat ouders domweg weigeren om hun kind in te enten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou bijna zeggen natuurlijk zijn onze kinderen ingeent.

      Onze zoon van 1 jaar heeft de mazelen maar net overleefd en oh wat was ik blij dat er een vaccin voor deze ziekte kwam!

      Verwijderen
  2. Oei, controversieel onderwerp! :-)
    Ik ben blij dat je je kind hebt laten inenten. Precies om wat bovenstaande reageerder zegt. Daar ben ik het dan ook helemaal mee eens (zeker met die conclusie over autisme. Niet eerlijk voor mensen met een autistisch kind!)
    Ken je het filmpje van Arjen Lubach over dit onderwerp? Helpt enorm.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeker inenten. Ik heb er nooit over getwijfeld. Ik word vooral boos op mensen die het niet doen. Ze brengen mijn kleine tere baby's ook in gevaar naast hun eigen kind. Ken je dat verhaal van een baby van ik geloof 8 maanden die de mazelen kreeg doordat er een kindje wat niet ingeënt was, hem besmette op het kinderdagverblijf? Moet er niet aan denken dat dat mijn kinderen gebeurd.
    Verder vind ik het ook zo'n kulargument dat ouders dan roepen dat het nog maar amper voorkomt dus waarom ons kleine schatje volspuiten met vergif? Ja, dat het veel minder voorkomt, komt dus door het inenten, duh.
    Nouja, je begrijpt al, pro inenten hier, hoe sneu ook. Maar liever één a twee dagen hangerig dan één van die ziektes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helemaal met de vorige spreker(s) eens. Dat ziektes als polio en tbc, bijvoorbeeld, hier (bijna) niet meer voorkomen, is voor een groot deel te danken aan de gegeven inentingen.
    Tegenwoordig reist iedereen de hele wereld over, ook naar landen waar dergelijke gevaarlijke ziektes nog wel voorkomen en je wilt toch niet dat je on-ingeënte kind besmet raakt door een teruggekeerde vakantieganger. Of immigrant, want ik geloof dat ook die niet allemaal voldoende steriel zijn voor wat ziektekiemen betreft.

    Goed besluit van jullie. Zeker, het is misschien wat sneu voor de kleintjes, maar weet je er zelf nog iets van, van toen jij een baby was? Nee toch en jouw kindje straks ook niet. Dat is je vast alleen maar dankbaar dat je het gedaan hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Voor inenten.. zoals al gezegd hierboven die referentie naar autisme is ingetrokken.
    Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat onze dochter ernstig ziek wordt omdat wij niet zouden willen inenten.
    Maar zoals zo vaak gaat. Door het inenten komen bepaalde ziektes hier niet meer voor en gaan mensen vergeten hoe erg die ziektes waren. En dan gaan ze twijfelen aan het nut ervan..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee, ik laat mijn kinderen niet meer enten. Wel altijd trouw gedaan hoor tot de bmr prik. Beide kinderen hebben we op de intensive care gehad. Met jongste hebben we echt geluk gehad, om 2 uur snachts opgenomen de arts zei toen mevrouw ik ben zo blij dat u er bent, had u de ochtend afgewacht was u zoontje overleden. Dit heeft er bij ons erg ingehakt en in overleg met de kinderarts laten wij onze kinderen niet verder enten. Waarom ze er zo heftig op reageren is ons een raadsel. Misschien gewoon een gevoelig/ overactief imuumsysteem. wie zal het zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tobias reageerde ook vrij heftig op de bmr vaccinatie. Hij kreeg een aanval van netelroos ervan. Hij hoeft nu ook niet de tweede inenting voor bmr. Echter denk ik dan wel: wie weet hoe heftig zijn lichaam op hol was geslagen als hij echt bof mazelen of rode hond had gekregen.

      Verwijderen
  7. Mijn zoontje heeft heel slecht gereageerd op de DKTP. Hierdoor ben ik gaan lezen, lezen, lezen en ik weet het nog steeds niet zeker.
    Angst is een slechte raadgever, zowel voor een pro- als contra vaccinatie standpunt. Ik ben niet tegen vaccineren an sich, maar de eerste die mij kan uitleggen waarom ik bijvoorbeeld vier tetanusspuiten in een baby moet zetten, terwijl de baby niet kan lopen en tetanus ongeveer 8 x per jaar voorkomt in NL (en dan nog vaak verward wordt met een bepaald vitaminegebrek, dat iets anders is maar soortgelijke symptomen geeft) moet ik nog ontmoeten. Om maar iets te noemen.

    Het verhaal van meneer Wakefield (die van het autisme-onderzoek) ligt iets genuanceerder. Je zal het alleen niet op de eerste drie pagina's van google vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. In de NRC wat bangmaak voorbeelden met een verschil, ze zijn echt gebeurd

    https://www.nrc.nl/nieuws/2017/01/13/prikcritici-lees-deze-voorbeelden-en-huiver-6194146-a1541133

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is wat betreft vaccinaties erg lastig om duidelijke informatie te vinden die niet per se pro of comtra is, dat vind ik vooral erg lastig. Hier uiteindelijk uitgesteld geprikt, na heel veel lezen en keuzes en afwegingen. Nu zwanger van nr 2 vind ik het weer heel lastig.

    Wat me eigenlijk vooral opviel in je bericht was dat je zegt dat je kind is ingeënt voor dktp en 2 prikken kreeg. Dat klopt waarschijnlijk niet? Als je gewoon het rijksvoorlichtingsprogramma volgt is je kind namelijk ingeënt voor dktp-Hib-hepatitis B en zat in de andere prik het pneumokokken vaccin.

    Hierboven wordt ook tbc genoemd, hier wordt niet bij kinderen voor gevaccineerd.



    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.