Eerste hulp bij energiebesparing: Apps!

januari 08, 2017
Een van mijn 18 doelen die ik voor 2018 van mijn lijstje afgevinkt wil hebben, is het besparen op energie door meer inzicht te krijgen in ons verbruik. Dit wilde ik gaan doen door maandelijks de meterstanden te gaan noteren. Een beetje ouderwets hè? Daar zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden voor. Wij zijn lid van de Verenging Eigen Huis en daar stond deze maand een artikel in over hulp bij energiebesparing.

Slimme meter
Voor 2020 moeten alle 8 miljoen huishoudens in Nederland een slimme meter hebben. Een slimme meter is geen thermostaatkastje, zoals velen denken, maar het zijn 2 kastjes in de meterkast, die gas- en elektriciteitsverbruik bijhouden. De bedoeling is om mensen met de slimme meter meer inzicht te geven in zijn energieverbruik en door het stukje bewustwording het energieverbruik te verlagen.


Apps
Anno 2017 gaan we dus geen meterstanden meer noteren, maar kunnen we gebruik maken van verschillende apps. Wij hebben N.uon als energiemaatschappij. N.uon heeft een eigen app, wat mij overigens geheel ontgaan was. Op 1 januari heb ik meteen de daad bij het woord gevoegd en deze app gedownload. Ik kan op de app onze meterstanden en verbruik inzien, een bespaardoel instellen, maar ook de facturen van voorgaande maanden bekijken en het termijnbedrag instellen. Ik werk er nu nog te kort mee om te kunnen zeggen of ik de app prettig vind, maar het geeft al wel een stukje bewustwording door bijvoorbeeld stekkers niet in het stopcontact te laten zitten en lampen direct uit te doen in ruimtes waar we toch niet zijn.

De energiemanager
De Vereniging Eigen Huis heeft een energiemanager ontwikkelt, waarbij je kan kijken welke app het beste bij jou past, aangezien er ontzettend veel energiemanagerapps op de markt zijn. Je kan dan vergelijken welke voor jou het best uit de test komt. De test kan je via deze link maken.

Maak jij gebruik van een energiemanager?

8 opmerkingen:

  1. Geen energiemanager en ook geen app en of slimme meter, nou ja ik heb wel een slimme meter maar hij is niet geactiveerd. Mijn manier om op energie te besparen is gewoon je gezonde verstand gebruiken en opletten ! Geen overbodige apparaten in huis halen en de apparaten die ik wel heb alleen gebruiken en aanzetten als het echt nodig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben zelf de energiemanager hier in huis ! Wat johmar ook zegt: gewoon je gezonde verstand gebruiken. En wekelijks de meterstanden opnemen. Wij hebben zonnepanelen en daarom willen wij geen slimme meter.
    Groet, Greetje54

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij willen net als Anoniem, geen slimme meter omdat wij in dit huis ook weer zonnepanelen nemen. Wij letten zelf op ons energieverbruik, wel houd ik elke week de meterstanden van gas en electra bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben fors geinvesteerd in zonnepanelen en een volledig elektrische auto. Ook de CV is vervangen door een pellet CV waardoor de gasrekening praktisch nul is en de kosten van de pellets ongeveer de helft bedragen van de gasrekening van de voorgaande jaren. Op een spaarrekening geen rendement, maar de panelen renderen ongeveer 25% per jaar. Het is overigens zo dat je op een pellet CV een subsidie krijgt van 3200 euro. Dat is ook precies wat ie kost in aanschaf! Je betaalt dus alleen installatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor je info over de nuon app. Ik wist het bestaan niet en heb deze gelijkt geactiveerd. Als doel 10% ingesteld......Wet gaan ervoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. een excel bestandje, gevonden via google, waar ik datum en meterstanden op invul meer niet. we hebben geen slimme meter dus er valt op die manier niets bij te houden

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben ook klant van N.uon. kan ik dan zomaar gebruik maken van die app? Geen slimme meter hier

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik gebruik enelogic. Die vragen de meterstanden op bij liander en maken er mooie grafiekjes van. Greenchoice heeft laatst zijn app ook uitgebreid met Boks. Die analyseert je verbruik en bepaald het verbruik van de verschillende apparaatgroepen

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.