Moneymonday: De financien van... G

januari 23, 2017
Hoe ziet jouw gezins- en woonsituatie er uit?
Gezin met 2 kinderen van 4 en 7 jaar. Koophuis sinds februari 2016

Hoeveel uur per week werk jij/je partner?
Mijn man werkt gemiddeld 45 uur per week. Ik werk vanuit huis als gastouder. Geen vaste uren. Soms vrij, soms 2 dagen soms 5, alles kan. Alle kindjes komen flexibel (dus een goede agenda is belangrijk ;) ) en draaien mee in ons gezin qua halen/brengen van mn eigen kinderen naar school, mee naar logopedie, omkleden bij het schoolzwemmen, boodschappen doen etc. en natuurlijk buiten spelen, knutselen, binnen spelen etc ;)

Inkomsten
Salaris man (per 4 weken) 2.000
Mijn inkomsten (tussen de 300 en 1400....) 900
Kinderbijslag ( 2 kinderen 4 en 7 jaar) 145
Hypotheekrenteaftrek (dit jaar hoger ivm aankoop huis) 353
Vakantiegeld man 150
Totaal inkomsten: 3.548
Uitgaven


Vaste lasten

Overblijf zoontje 16
Turnen dochter 15
Scouting dochter 12
Ohra verzekeringen (rechtsbijstand, wa etc) 11
Taf verzekeringen orv 12
Orv argenta 7
Sns verzekeringen huis 36
Allsecure autoverzekering 30
Monuta uitvaart (mijzelf) 6
Hypotheek 944
Motorrijtuigenbelasting 36
Eon gas en licht 150
Mobiel van mij sim only 10
Mobiel van mijn man sim only 15
Kpn Interactief (internet en tv) 54
Gemeentelijke heffingen (nog zonder woz etc) 37
Huishoudelijke hulp 160
Boodschappen (incl boodschappen voor mijn werk) 550
Totaal vaste lasten 2.101


Sparen kinderen (elk kwartaal 150/200 van de kbs) 115
Diverse uitgaven (kleding, cadeaus, overig, onderhoud enz) wisselend per maand..... 500
Sparen (diverse potjes vanaf volgend jaar. Nu nog op 1 rekening) 832
Inkomsten
3.548
Uitgaven
3.548







Ben je tevreden met de verhouding tussen de inkomsten en uitgaven?
Absolsuut! We doen leuke dingen maar blijven toch nog sparen. Erg tevreden mee!

Hoe beheer je de financiën?
Excel!

Heb je de afgelopen tijd grote financiële wijzigingen doorgemaakt en hoe ging je hier mee om?
Ja. in februari een huis gekocht hierdoor veranderde veel..hypotheek ipv huur, hypotheekrenteaftrek, extra kosten voor het huis/onderhoud etc.

Wat betekende deze wijziging voor je kasboek?
Veel wijzigingen van bedragen, wat extra bedragen etc. extra tabblad om de aflossingen bij te houden

Spaar je? Zo ja; welke spaardoelen heb je?
Ja! (erg trots op) Eerst was het doel zoveel mogelijk te sparen voor het koophuis. Nu we dat hebben gekocht en veel geld hebben uitgegeven aan de notaris en het klussen etc, weten we wat er over is en wil ik potjes proberen.. verschillende spaardoelen.. allereerst voor een elektrische bakfiets maar ook potjes aangemaakt nu voor onderhoud huis, vakantie, gadgets (vervanging van mobiel of laptop etc, we hebben beide een sim only abonnement ) etc. het is voor mij helemaal nieuw dus maar zien hoe het gaat bevallen!

Doe je investeringen met jouw geld?
nee

Wat is jouw zwakke plek in de financiën?
Leuke dingen doen met de kinderen, shoppen voor de kinderen

Hoe zorg jij ervoor dat de inkomsten en uitgaven in verhouding zijn?
Bijhouden in excel

Bespaar je op bepaalde lasten?
Ja! Bewust maar 1 auto, bewust voordelige vakanties en zelf koken op vakantie bijv. zelf eten/drinken mee bij dagjes weg, voordelige kleding etc.

Op welke lasten zou je nooit willen besparen?
De auto in verband met bezoekjes naar familie en het gemak. Maar als het echt zou moeten om welke reden dan ook, dan is het niet anders..

Zitten je partner en jij op 1 lijn als het aankomt op de financiën? Zo ja; hoe zorgen jullie hier voor?
Ja 

Welke boeken/blogs/sites lees jij die betrekking hebben op de financiën? Welke raad jij de lezers aan?
Veel verschillende.. oa natuurlijk jouw blog maar ook Sander en Daantje, Hypotheekweg en vele anderen. Lees wat je interessant vindt en haal de info eruit die voor jou van belang is. Elke situatie is anders dus vergelijk ook weer niet te veel

Welke financiële tip zou jij de lezers van in10jaarfo willen geven?
Zorg voor overzicht van inkomsten en uitgaven! Zo zie je of je al geld over houdt of waar het naartoe gaat, waar je op kan besparen etc.

Wil jij ook eens meewerken aan de rubriek Moneymonday? Zeker doen! Meedoen is heel eenvoudig. Stuur een mail naar info@in10jaarfo.nl. De vragenlijst ontvang je vervolgens per mail. 

Eerder gepubliceerde Moneymonday verhalen lezen? Dat kan op de pagina Moneymonday in het hoofdmenu.

17 opmerkingen:

  1. Goed bezig! Mooi dat jullie consequent zo'n flink bedrag sparen. Mijn ervaring is dat je dan ook echt - zeker gecombineerd met concrete doelen - ziet dat je flinke stappen maakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi geld over. Ik nis de onderhoudskosten auto en huis. Benieuwd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. die komen van de spaarrekening. zijn geen maandelijkse kosten

      Verwijderen
  3. Goed overzicht is zo belangrijk! En zeker met onregelmatige inkomsten. Weer heel leuk om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Netjes hoor! En een elektrische bakfiets is een mooi spaardoel, zeker gezien je regelmatig kindjes haalt en brengt. Ook tweedehands zijn ze goed in te wisselen of door te verkopen. Een tip dan, het viel me op dat je man per 4 weken verdient. De mijne ook. Ik doe zijn salaris dan ook x 4.1667 zodat die mooi bij mijn maandsalaris opgeteld kan worden. Voorheen deed ik dat niet, net als jij, en bij ons verdween het onzichtbare extra geld dan in overig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hier gaat t elke maand naar een spaarrekening, die we tussenrekening noemen. 1e van de maand gaat er een maandbedrag naar de betaalrekening het verdwijnt dus juist niet, maar blijft staan op de spaar ;) ideaal!!

      Verwijderen
    2. bakfiets heb ik trouwens al, maar dan niet electrisch. merk dat ik dan de langere afstanden dus niet redt.. een x bij een klasgenoot halen of uberhaupt naar winkels verder weg oid. is te zwaar. of naar t ziekenhuis voor afspraken bij de orthoptist etc. maar kunnen nu van een collega van mn man een electrische bakfiets overnemen! superblij mee!

      Verwijderen
    3. Wat slim, je spaart dus stiekem meer dan begroot. En wat fijn dat je die fiets kunt overnemen! Ik zit zelf te dubben, want pas 1 kleintje en tweede op komst en daar blijft het bij. Maar nu tijdelijk of misschien zelfs voorgoed zonder auto, dus dan is het wel fijn. Alleen twijfel ik tussen gewone elektrische fiets, die ik al heb, met een fietskar erachter of voor een bakfiets. Ik vind zo'n fietskar erachter veel minder gezellig dan een bakfiets of een zitje, maarja, de kosten van zo'n bakfiets! Uggh. Nog maar efkes overleggen.

      Verwijderen
    4. electrische bakfiets als je t kan betalen!! ik merk dat alles verder dan een kilometer al zwaar wordt met mn gewone baboe... merk dat ik het daardoor niet of minder doe... fietskar heb ik ook gehad, maar gebruikte m nooit. kwam ook omdat ik m niet in de tuin maar in t pad achter mn fiets moest doen. en dan dus met 2, 3 4 kids in de tuin stond, die alle kanten op vlogen terwijl ik aan t zweten was om die kar achter mn fiets te hangen. was heel makkelijk vast te zetten, maar omdat t in t pad moest, met de kinderen erbij toch een heel gedoe ;) dus ik heb een mamafiets en een bakfiets... pak wel altijd de gewone fiets als t kan qua hoeveelheid kids en wat ik aan spullen mee moet nemen (soms dus bewust voor bodoschappen de bakfiets oid) omdat een gewone fiets toch net wat sneller en makkelijker fietst. mn eigen kids zijn 4 en 7, oudste fietst dus zelf ;)

      Verwijderen
  5. Mooi bedrag wat je kunt sparen. Een aantal kosten maak je denk ik voornamelijk voor je werk, bv huishoudelijke hulp.
    Ook je energie kosten zullen deels te maken hebben met je werk aan huis?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik ben altijd thuis dus de cv staat idd elke dag op 21. en een groot huis met een kelder zo groot als de benedenverdieping die erg koud wordt en verwarmd wordt dmv van een soort airco (die dus ook kan verwarmen ) maar ik vind 150 dan nog een prima bedrag eigenlijk

      Verwijderen
  6. Valt me op dat elke verzekering los is afgesloten. Heb je wel eens overwogen meerdere verzekeringen bij 1 verzekeraar onder te brengen en zo voor pakket korting in aanmerking komen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. moeten we idd nog eenx naar kijken ;) vooral nu we een koophuis hebben is er weer veel veranderd qua verzekeringen dus is zeker het nakijken waard! bedankt!

      Verwijderen
  7. Ik mis de ziektekosten, of kijk ik er over heen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. mist idd. komt door overtypen uit excel ;) staat daar gelukkig wel in. zilveren kruis maximaal eigen risico 144 euro per maand voor het hele gezin

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi zoals jullie het voor elkaar hebben. Als je dan 10 of 15 jaar vooruit kijkt dan heb je heel andere cijfers.
    Als advies zou ik een pakketverzekering nemen. Bv Interpolis, dan krijg je ook nog eens korting over de verzekeringen als je er meer neemt.
    Jullie kunnen trots zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.