Moneymonday: De financien van... M.

januari 02, 2017
Hoe ziet jouw gezins- en woonsituatie er uit?
Ik ben 33 jaar en woon alleen. Ik heb in juli 2015 een huis gekocht. Het is een woning van 125m2, dus behoorlijk ruim voor 1 persoon.

Hoeveel uur per week werk je?

Ik werk zelf meer dan 40 uur per week. Op contractbasis werk ik wel 40 uur. Helaas zit ik hier altijd overheen, wat in mijn werk erg vaak het geval is. Overuren krijg ik niet betaald, ik heb wel veel vakantie daarentegen.

Ben je tevreden met de verhouding tussen de inkomsten en uitgaven?
Ja, op zich ben ik hier wel tevreden over. Ik heb een goed inkomen en in een gunstige tijd mijn hypotheek afgesloten. Ik kan in mijn eentje met een eigen huis een behoorlijk bedrag sparen.

Inkomsten
Salaris netto2.330
Voorlopige teruggaaf belasting/HRA52
Totaal inkomsten:2.382


Vaste lasten
Elektriciteit/gas120
Gemeentebelastingen totaal79
Water13
Hypotheek (bruto)725
Kabel/internet/telefonie85
Overlijdensrisicoverzekering5
Woonverzekeringen (+auto)86
Zorgverzekering126
Uitvaartverzekering6
Autobelasting en benzine33
Netflix12
Sportschool19
Totaal vaste lasten: 1.306


Overige lasten
Boodschappen200
Kleding/uitgaan300
Sparen500
Totaal overige lasten: 1.000


Over: 78

Hoe beheer je de financiën?
Ik heb alle vaste lasten in een bestand op de computer staan. Hierin houd ik bij wat er verandert en wat er elke maand overblijft. Als er geen gekke dingen gebeuren is dat elke maand nagenoeg hetzelfde. Ik pin elke maand 500 euro voor de variabele lasten, en verder gebruik ik mijn pinpas alleen in geval van nood (dus geen zak chips voor bij de film)

Heb je de afgelopen tijd grote financiële wijzigingen doorgemaakt en hoe ging je hier mee om?
Zoals gezegd heb ik vorig jaar een eigen huis gekocht. Omdat ik daarvoor een dure huurwoning had heb ik daar lang voor moeten sparen. Nagenoeg al mijn spaargeld is in het huis gaan zitten, ook omdat ik nog maar 103% van de vraagprijs kon lenen en daardoor niet alle bijkomende kosten kon meefinancieren. In het voorjaar is ook de tuin compleet gerenoveerd. Ik ben vanaf het voorjaar weer flink gaan sparen. Gelukkig gaat dat vrij snel en is de buffer nu weer aardig aangevuld, al is het nog lang niet genoeg.

Wat betekende deze wijziging voor je kasboek?
Vooralsnog betekent dit dat ik even heel erg alert ben op impulsaankopen en zoveel mogelijk wil sparen. Het zou fijn zijn als de buffer in de zomer weer is aangevuld tot 10.000,-. Daarna ga ik sparen voor een aantal grote klussen die in het huis nog moeten gebeuren, al is hier gelukkig gaan haast bij.

Spaar je? Zo ja; welke spaardoelen heb je?
Zoals al eerder gezegd en in het overzicht te zien is spaar ik zo’n 500,- per maand. Dat is behoorlijk veel, dus als het een keer niet lukt (eens per jaar nieuwe lenzen, een autoreparatie) dan is dat niet erg en spaar ik wat minder. Het minimale spaarbedrag is 300,- en dat is nog best een mooi bedrag. Tot nog toe is het steeds gelukt om maximaal te sparen. Ik zou graag nog een nieuwe keuken willen en nieuwe kunststof kozijnen en deuren. Ook de auto zal binnen nu en een paar jaar aan vervanging toe zijn. Ondanks het riante spaarbedrag zijn dit flinke klussen die nog een hele tijd zullen moeten wachten. Gelukkig kan dat ook.

Doe je investeringen met jouw geld?
Ik investeer niet. Ik wil vooral investeren in het huis en voorlopig ook in mijn spaarrekening, ondanks dat het weinig oplevert momenteel. Uiteindelijk zal ik wel extra gaan aflossen om eerder van mijn hypotheek af te zijn.

Wat is jouw zwakke plek in de financiën?
Mijn zwakke plek is op dit moment de nog de buffer die voor mijn gevoel nog te laag is. Dat moet eerst worden aangepakt. Verder was een aantal jaar geleden het gat in mijn hand de zwakke plek, maar dat heb ik nu niet meer. Het sparen voor en de aankoop van het huis heeft me doen inzien dat het toch wel erg fijn is om flink wat achter de hand te hebben.

Hoe zorg jij ervoor dat de inkomsten en uitgaven in verhouding zijn?
Elk jaar neem ik de uitgaven en vaste lasten onder de loep. Aan het einde van het jaar bekijk ik of mijn zorgverzekering goedkoper kan en datzelfde geldt voor mijn energieleverancier. Als het ergens goedkoper kan met een goede kwaliteit, dan stap ik over. Ook bekijk ik dan of het boodschappenbudget nog klopt. Extra uitgaven (onderhoud auto, lenzen/bril, weekendje weg) probeer ik van (een deel van) het vakantiegeld of de 13de maand te bekostigen. Meestal lukt dit prima en kan ik daar ook nog een flink bedrag van sparen.

Bespaar je op bepaalde lasten?
Niet bepaald. Behalve dan het jaarlijks checken van de vaste lasten heb ik niet veel bijzondere vaste lasten waar ik nog op kan besparen. Ik heb geen abonnementen op tijdschriften en gebruik niet veel luxeartikelen. Een aantal producten die ik gebruik zijn erg duur (huidverzorging bijvoorbeeld) maar ook heel erg nodig. Ik doe er dan wel erg lang mee, en daar bespaar ik dan weer niet op. Ik doe veel met de fiets, maar vooral ook omdat ik dat leuk vind en het gezond is. De auto gebruik ik als het regent, als ik grote boodschappen moet doen of als ik laat op de avond alleen ergens heen ga. Ik ontzeg mezelf weinig, maar 3 keer per maand uit eten doe ik niet. Als dat net zo uitkomt, dan sla ik er een over en dan zeg ik er ook bij dat ik dat teveel van het goede vind. Daar kijkt overigens niemand in mijn omgeving raar van op.

Op welke lasten zou je nooit willen besparen?
Op eten zou ik nooit besparen. Ik hou van lekker eten en van vers, en in het weekend drink ik ook af en toe een glaasje wijn. Op mijn onbeperkt mobiel abonnement bespaar ik ook niet, ik bel veel met mijn ouders en vriendinnen.

Welke boeken/blogs/sites lees jij die betrekking hebben op de financiën? Welke raad jij de lezers aan?

Ik lees een paar verschillende blogs. Uiteraard deze, maar ik vind “lekker leven met minder” ook erg leuk. Datzelfde geldt voor”opnieuw begonnen”.

Welke financiële tip zou jij de lezers van in10jaarfo willen geven?
Zorg voor een duidelijk spaardoel. Weet wat je wil en wanneer je dat bereikt wil hebben. Zeg soms ook “nee” als het niet uitkomt. Niemand in mijn omgeving kijkt er raar van op als ik zeg dat ik even andere keuzes maak. Durf dat te doen!

Wil jij ook eens anoniem meewerken aan Moneymonday? Aanmelden kan via info@in10jaarfo.nl. De vragenlijst ontvang je vervolgens per mail.

Alle voorgaande verhalen van Moneymonday zijn terug te lezen op de pagina Moneymonday in het hoofdmenu. 

20 opmerkingen:

  1. Dank je voor de inkijk in het kasboek. Ik vind de post elektriciteit/gas erg hoog voor een alleenstaande die werkt. Zijn zonnepanelen en/of beter isoleren een idee, of overstappen naar andere aanbieder?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt ja, die is vrij hoog. Ik kreeg verleden jaar op basis van een aantal maanden een flink bedrag terug. Ik heb besloten om het zo te late omdat ik het maandelijks goed kan missen en een flinke teruggave altijd leuk is. Daar komt wel bij dat mijn woning niet erg goed geïsoleerd is en dat het hier snel afkoelt. Daar zal in de komende jaren ook nog wat aan gedaan moeten worden om het energiezuiniger te maken.

      Groetjes, M

      Verwijderen
  2. Een huis verandert je leven. De autobelasting en benzine zijn laag. Ik betaal voor de Toyota Aygo al 21 wegenbelasting. Misschien heb je een hybride of fiets je veel.

    Succes met je huis, je komt er wel. Alleenverdieners hebben het een stuk lastiger dan tweeverdieners.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ziet er heel overzichtelijk uit, en wat goed dat je elke maand spaart. Dat doe ik ook, want het is in mijn idee volhouden in de zelfde richting dat resultaat brengt. Ik ben ook alleen verdiener, en belasting technisch vind ik het nogal onvoordelig idd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo, super leuk deze nieuwe blog!! Ik ben ook alleenverdiener en probeer ook zoveel mogelijk te sparen en af te lossen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Interessant inkijkje, omdat ik ongeveer hetzelfde inkomen heb (maar met gezin is uitgaven patroon heel anders uiteraard). Kun je een deel van je werkuren vanuit huis werken? Heeft veel invloed op energieverbruik, merk ik zelf, en ook op je autokosten, van de andere kant!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Waarom zit je met dit netto inkomen in tariefgroep 52 ipv 42%?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De cijfers zijn allemaal euro's, geen percentages. Ik krijg dus een voorlopige teruggave van 52 euro terug. Dat is te weinig, dat moet zo'n 110 euro zijn, maar ook dit laat ik staan en dan krijg ik van de belasting een paar honderd euro ineens terug. Ook dit kan ik maandelijks missen.

      Groetjes, M

      Verwijderen
  7. Dat ziet er netjes uit! Mooi dat je flink kunt sparen en ook supergoed dat je zoveel eigen geld in je huis hebt gestoken. Het is misschien aan de ene kant jammer dat het zo moet, aan de andere kant; ervoor lenen is ook niet alles. Ook een mooi spaarbedrag per maand. Ik weet niet hoeveel je precies als buffer wilt hebben en hoe ver je daar vanaf bent, maar ik herken het gevoel wel van nog niet ver genoeg zijn. Dan zit je toch wat minder lekker. Maar.. mijn ervaring is ook wel een beetje dat als je er wel bent, die grens toch weer omhoog gaat ;-) Ook niet erg natuurlijk :)

    Leuk dat je ook bij mij leest en mijn blog als leestip mee hebt gegeven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, ik denk ook dat de grens verlegd gaat worden als ik het eenmaal bereikt heb. De buffer wil ik graag op 10.000 euro hebben voordat ik ga sparen voor de andere grote uitgaven die nog gedaan moeten worden. Over een paar maanden ben ik er en dan zullen we wel zien. Mezelf kennende spaar ik zo lang mogelijk door en stel ik de aankopen steeds verder uit :)

      Groetjes, M

      Verwijderen
  8. Mooi overzicht laat je hier zien.
    Goed dat je elke maand een vast bedrag reserveert om te sparen,. Zou ik eigenlijk ook moeten doen. Ik spaar alles wat over is, dat is dus per maand verschillend.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie lijst zeg! En knap hoe je alles hebt gedaan. Ik ben op dit moment nog alleenstaand met 2 kids. We zijn bezig met een huis, vriend en ik wonen nog niet samen. We zien idd dat er veel eigen geld in gestopt moet worden, dat is er gelukkig wel, maar ik zei al, dan gaan we direct weer flink sparen om de buffer goed aan te vullen. Niet al ons spaargeld gaat in het huis zitten. Daarnaast willen we ook gaan aflossen om verrassingen in de toekomst voor te zijn. Succes met alles hoor.

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk, deze nieuwe rubriek!
    En wat een mooie opening van deze rubriek zeg! Wat een fijne financiële basis!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank voor alle reacties, ik vond het erg leuk om hieraan mee te werken!
    Groetjes, M

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mij valt op dat je weinig tot niets kwijt bent aan wegenbelasting en benzine...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het staat er iets verkeerd, realiseer ik me nu. De benzine betaal ik van de 300 euro die is bedoeld voor kleding/uitgaan. Daar betaal ik alle niet vaste lasten van die maandelijks voorbijkomen. Dus ook cadeautjes, uit eten, boeken, enz. Dat neemt niet weg dat ik meestal maar eens per 2 maanden tank en dan voor 30/40 euro voldoende heb. Ik neem alleen de auto als het echt nodig is i.v.m. het weer of laat naar huis gaan in het donker. De 33 euro die er staat is dus alleen de wegenbelasting. Dat zou ongeveer 50 euro moeten zijn, maar dan nog is het niet erg veel.
      Groetjes, M

      Verwijderen
  13. Wat mij opvalt is de overlijdensrisicoverzekering. Waarom heb je die nodig als alleenstaande?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. De overlijdensrisicoverzekering kwam bij mijn hypotheekverstrekker verplicht erbij. Ik heb als alleenstaande een huis verkocht maar mijn hypotheekverstrekker heeft zo de zekerheid dat, indien er met mij iets gebeurt, het huis toch kan worden afbetaald en er geen restschuld overblijft. Omdat mijn huis nu, anderhalf jaar na aankoop alweer flink boven water staat i.v.m. de stijgende woningprijzen zal dit niet zo'n probleem zijn, maar toch. Ik heb 40.000 euro verzekerd en mocht ik komen te overlijden, dan wordt er 40.000 euro ineens afgelost. Mijn woning gaat dan over naar mijn ouders die dan niet met een restschuld blijven zitten maar het huis kunnen gaan bewonen of verkopen. Ik wil namelijk mijn ouders niet met een grote hypotheek opzadelen, en voor die 5 euro per maand is die zekerheid wel heel erg fijn.
    Groetjes, M

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oeps, een huis GEkocht, niet verkocht :)

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.