Moneymonday: De financien van... M

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - januari 09, 2017

Hoe ziet jouw gezins- en woonsituatie er uit?
Ik heb op het moment een LAT-relatie en heb een eigen huurappartement. Ik ben echter wel vaak bij mijn vriend (28) te vinden (130km verderop). 

 Hoeveel uur per week werk jij/je partner?
Officieel werk ik 40 uur; ik krijg echter maar voor 38 uur betaald. De 2 andere uren worden gecompenseerd met extra vrije dagen. In praktijk werk ik echter 45-50 uur per week, maar hiervoor word ik verder niet gecompenseerd (behalve hopelijk door een snelle carrière…)

Inkomsten
Salaris netto2.323,62
Totaal inkomsten:2.323,62


Vaste lasten
Huur405,56
Stadsverwarming58,30
Gas & Elektriciteit20,00
Water11,00
Kosten bankrekening3,15
Riool/afvalheffing55,00
Reisverzekering3,08
Inboedel/WA verzekering11,37
Mobiele telefoon33,99
Netflix + Spotify36,94
Auto onderhoud25
Autoverzekering89,70
ANWB 7,08
Belasting auto48
Benzine235
Openbaar vervoer20
Parkeren11,50
Zorgverzekering174,76
Hardloopvereniging8,85
Fitness abonnement18,70
Staatsloterij17,50
Totaal vaste lasten: 1.294,48


Overig
Zonnebank (1x per maand)10,50
Drogisterij artikelen35,95
Kapper15,77
Kleding/schoenen209,32
Uit eten63,38
Concert/feest/bios24,58
Vakanties345,73
Stappen88,02
boodschappen200
Postzegels/kaarten1,97
Spullen voor in huis75,20
Cadeautjes21,41
Spullen voor hamster3,71
Totaal overig: 1.095,54


Totaal uitgaven:2.390,02

Ben je tevreden met de verhouding tussen de inkomsten en uitgaven?
Niet echt. Ik vind dat ik te weinig spaar in de maand/teveel uitgeef. Ik probeer wat meer te sparen maar met mijn riante levensstijl gaat dat echter maar mondjesmaat. Dit is echter een luxeprobleem uiteraard. Dit jaar had ik ook veel financiële tegenvallers plus mijn verre reis viel 1.000 euro duurder uit dan begroot. Vorig jaar spaarde ik bijvoorbeeld 3.560 euro. Dit jaar is dat niet gelukt. Ik speel dit jaar net quitte. 

Hoe beheer je de financiën? 
Alle inkomsten en uitgaven hou ik netjes bij in een Excel. Hierin heb ik ook elke maand mijn budget staan, met alle verwachte uitgaven. 

Heb je de afgelopen tijd grote financiële wijzigingen doorgemaakt en Wat betekende deze wijziging voor je kasboek?
 Drie jaar geleden heb ik mijn baan in het buitenland opgezegd en ingeruild voor een baan in Nederland. Door alle toeslagen die je voor buitenland werk krijgt wist ik dat ik zou gaan inleveren op salaris, maar dat was het wel waard omdat ik er erg ongelukkig van werd. Op het moment van overstap ging ik van circa 3.000 euro netto naar 1.900 euro netto. Daarnaast heb ik bijna al mijn spaargeld aangesproken voor een hele mooie BMW. Ik ben een echte autogek en ben nog steeds enorm blij met mijn aankoop, maar het is in verhouding tot mijn andere vaste lasten een erg hoge kostenpost.

Spaar je? Zo ja; welke spaardoelen heb je?
 Ja, ik probeer te sparen voor grote tegenvallers en elk jaar een intercontinentale reis. Door mijn auto is mijn buffer even weg. Ook heb ik dit jaar weer een verre reis (Nieuw-Zeeland), een nieuwe wasmachine, eigen risico zorgverzekering 2015 terugbetalen en auto reparaties gehad die in mijn spaargeld gehakt hebben. 

Heb je schulden?
Nee, maar wel een studieregeling bij mijn werk. Als ik ontslag zou nemen moet ik dit terug betalen. Deze is op het moment 10.000 euro, aan het eind van mijn studie 25.000 euro. Na afstuderen zit er een kwijtscheldingsregeling op van 4 jaar.

Wat is jouw zwakke plek in de financiën?
Mijn riante levensstijl. Ik hoor ook vaak dat ik erg gul ben, pik makkelijk de rekening op, ik geef graag een rondje in de kroeg, etc. 

Hoe zorg jij ervoor dat de inkomsten en uitgaven in verhouding zijn?
Door mijn vaste lasten zo laag mogelijk te houden. Zo woon ik bewust in een slechtere buurt en is mijn appartement basic/klein, zodat mijn huur laag is.

 Op welke lasten zou je nooit willen besparen?
Mijn auto. Deze kost mij in de maand bijna evenveel als mijn complete woonlasten, maar ik word er zo blij van. Ook met alle km’s die ik rij is het heerlijk. Ik zou het echt heel erg vinden om deze weg te moeten doen.

Zitten je partner en jij op 1 lijn als het aankomt op de financiën? Zo ja; hoe zorgen jullie hiervoor?
Ik leef wat rianter dan mijn partner. Maar beiden geven we nooit geld uit wat we niet hebben, dus we zitten wat dat betreft goed op 1 lijn.

Welke boeken/blogs/sites lees jij die betrekking hebben op de financiën? Welke raad jij de lezers aan?
Ik werk in finance en lees voor mijn studie heel veel boeken, maar geen 'leuke' aanraders. En dit blog natuurlijk!

Welke financiële tip zou jij de lezers van in10jaarfo willen geven?
Koop geen BMW met benzinemotor als je daarna opeens 700km per week gaat rijden 😉 (ik ontmoette mijn vriend na aankoop van mijn auto).

Eerder gepubliceerde verhalen kan je teruglezen op de pagina Moneymonday. 

Wil jij ook anoniem een inkijkje geven in jouw financiën? Meedoen is heel eenvoudig. Stuur een mailtje naar info@in10jaarfo.nl en ontvang vervolgens de vragenlijst per mail.

  • Share:

You Might Also Like

7 reacties

  1. Die laatste tip is wel een goeie ;-) Je kon hem zeker niet meer omruilen voor een diesel? Of misschien wil je vriend de helft van de tijd ook naar jou komen ;-) Goed dat je je goedbetaalde baan hebt verruild voor iets waar je een stuk gelukkiger van wordt, geld is ook niet alles. Ik zou zelf niet zo snel een auto kopen die duur is in onderhoud, maar je hebt er duidelijk een weloverwogen keuze in gemaakt. Even een vraagje; spaar je dan op dit moment überhaupt wel? Omdat je uitgaven hoger lijken uit te komen dan je inkomsten en ik nergens een kopje 'sparen' zie staan?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je graag zou willen sparen: de posten "drogisterij" en kleding vallen me op. Ik begrijp dat er in de financiële sector eisen worden gesteld aan kleding en uiterlijk, maar toch lijkt 35 en 209 euro me erg ruim.
    Van de post "spullen voor in huis" ben ik benieuwd wat het is. Decoratie etc. of witgoed?
    En zolang je geen buffer (meer) hebt zou ik loterijen links laten liggen en die paar tientjes zelf houden, maar das voor mij makkelijk gezegd aangezien ik er toch niet in "geloof".

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben het met LLMM eens. En ik vind persoonlijk je levensstijl niet zo riant, hoor! Knap dat je quite kan spelen dit jaar. Als ik je tips mag geven: ik vind de autoverzekering, los van de verdere autokosten, erg hoog (komt misschien omdat wij een tweedehands hebben en veel schadevrije jaren???), misschien dat je daar nog op kan besparen? Verder vind ik je kledingbudget aan de ruime kant. Misschien dat je daar ook op kan besparen?

    groetjes,
    F

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als ik het zo lees is de categorie overig over één maand genomen en wisselen de kosten hiervan per maand. Om nu elke maand 75 euro uit te geven voor spullen in huis lijkt mij wat veel. Ik kan niet zien dat je een bedrag spaart maar elke maand bij deze uitgaven juist tekort komt. Misschien spaar je de overige maanden dit bedrag voor onvoorziene kosten? Auto onderhoud loopt toch altijd aardig in de papieren vooral omdat je veel rijdt. Daarnaast mis ik het (vaste) internet abonnement maar misschien doe je alles via de mobiele telefoon?

    Maar als ik vroeger had geweten wat ik nu wist, had ik ook minder riant geleefd. Heb wel veel genoten en ach, nu komen we er ook wel.

    Groet, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als ik het zo lees, krijg ik de indruk dat de bedragen bv per jaar of half jaar genomen zijn en daarvan het maandgemiddelte is vermeld (bv 1 keer per maand naar de kapper voor €15.77 is een raar bedrag). Wanneer je dan 1 of 2 keer in dat jaar een grotere aankoop spullen voor in huis doet dan kun je heel makkelijk op €75 uitkomen.

    Zelf vind ik de post Zorgverzekering nogal hoog, is neem ik aan met met uitgebreide aanvullende (tanadarts)verzekering. Hiervan kun je kijken of je die aanvullende verzekering ook daadwerkelijk gebruikt, zo nee opzeggen of verlagen. Verder kun je kijken of je (via je werkgever of ergens anders) collectiveitskorting kan krijgen en eventueel extra een vrijwillig eigen risico kan nemen voor premiekorting. Kan zo vele tientjes schelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 't Is net waar je voorkeuren naar uitgaan. Als je echt heel graag een buffer wilt opbouwen, kun je dit volgens mij gemakkelijk voor elkaar krijgen door eens een jaar of twee niet zo'n dure vakantie te hebben. Voor de helft kun je in Europa ook heel luxe weg.
    Iets minder uitgeven aan stappen is ook een optie.

    Je hebt een goedkope kapper, met jouw bedrag red ik het niet :-(

    Ik heb er geen idee van hoe lang jij met een auto doet, maar als je zo veel km rijdt, zul je eerder toe zijn aan een nieuwe. Reserveer je hier wel voor? En € 25 onderhoud lijkt me (ook voor een nieuwe auto) maandelijks niet veel. Als je volgend jaar nieuwe banden moet, kom je al tekort en dan is er de rest van het onderhoud ook nog.

    Ik vind het best opmerkelijk dat jij zo'n waarde hecht aan een bepaalde auto en dat je dit veel minder hebt met jouw huisvesting.

    ivysdoenenlaten.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi overzicht.

    Als ik de vrijheid mag nemen wat te optimaliseren;
    -Netflix & spotify delen met vrienden, scheelt enkele euro's per maand die op het jaareinde toch oplopen.
    - Telecomkosten liggen vrij hoog, misschien goedkoper abonnement?
    - Ben zelf Belg maar die riool/afvalheffing ligt best hoog. Zijn er alternatieven?
    - Staatsloterij stoppen, scheelt meer dan 200EUR op jaarbasis
    - In tijden van financiële krapheid: cutten op kledij, spullen voor in huis, cadeautjes... kan rap al eens 100EUR gespaard zijn.

    BeantwoordenVerwijderen