Moneymonday: De financien van... T

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - januari 30, 2017

Hoe ziet jouw gezins- en woonsituatie er uit?
Mijn man is in maart 65 jaar geworden en ik ben 62 jaar. We hebben 3 niet meer thuiswonende kinderen die allemaal een partner hebben en we hebben 5 kleinkinderen.

Hoeveel uur per week werk jij/je partner?
Wij hebben beiden geen betaalde baan meer. Wel doen we veel vrijwilligerswerk, gemiddeld 4-6 uur per week

INKOMSTEN

AOW man
745,43
Pensioen man
327,51
Vroegpensioen vrouw
342,39
Lijfrente man
600,00
TOTAAL INKOMSTEN
2.015,33


UITGAVEN

VASTE LASTEN

WONEN

elektriciteit/gas
149
gemeentebelasting
72
water
13
waterschap
36
hypotheek (bruto)
160
kabel/internet/telefoon
60
Totaal
490
VERZEKEREN

woonverzekeringen
40
zorgverzekering
266
Totaal
306
MEDISCH/GEZONDHEID

2 x Eigen risico
64
Eigen bijdrages medicijnen/shiatsu
15
Totaal
79
VERVOER

Autoverzekering
32
Benzine
200
Wegenbelasting
59
onderhoudskosten (door schoonzoon)
50
Onderhoud elektrische fietsen
10
Totaal
351
ABONNEMENTEN/CONTRIBUTIE

goede doelen
100
abonnementen
30
Totaal
130
AFLOSSEN

Nu een aflossingsvrije Hypotheek
0
Totaal 
0
TOTAAL VASTE LASTEN
1.356
OVER
659
VARIABELE LASTEN

Kasopnames (huishoudgeld,zakgeld, kapper etc)
500
overig (kleding/uitgaan/vakantie/sparen)
100
Kado’s
25
TOTAAL VARIABELE LASTEN
625
SPAREN 

sparen (op dit moment geen vast bedrag)
0
totaal
0
TOTAAL VASTE LASTEN
1.356
TOTAAL VARIABELE LASTEN
625
SPAREN
0
TOTAAL
1.981
OVER
34

Ben je tevreden met de verhouding tussen de inkomsten en uitgaven?
Ja.

Hoe beheer je de financiën? 
We doen dit samen. Mijn man is meer van de grote lijnen en ik ben van de kleintjes. We houden een excell bestand bij en ik heb voor mijn huishoudelijke uitgaven een kasboek.  

Heb je de afgelopen tijd grote financiële wijzigingen doorgemaakt en hoe ging je hier mee om? 
Ik raakte mijn baan in mei 2013 kwijt, kreeg nog 38 maanden een WW-uitkering. Deze heb ik gespaard, ook al omdat we een AOW-gat hebben van 3 jaar. Mijn man is in 2014 gestopt met werken, dit was mogelijk doordat hij meedeed met de levensloopregeling.

Wat betekende deze wijziging voor je kasboek? 
  • Ik pin mijn huishoudgeld contant 
  • Kook zonder zakjes en pakjes, weck en maak in.  
  • We zijn overgestapt naar een andere energieleverancier, een andere telefoon/internet/tv provider
  • De hypotheekrente werd 100 euro lager per maand, de boeterente hebben we in minder dan een jaar terugverdiend en ook de fiscus betaalt hieraan mee. 
Spaar je? Zo ja; welke spaardoelen heb je?
Nee, wij sparen op dit moment niet. Bij eventuele onvoorziene uitgaven hebben we onze buffer.  

Doe je investeringen met jouw geld? 
Nee.

Wat is jullie zwakke plek in de financiën?
Dat mijn man komt te overlijden voordat ikzelf AOW krijg, 15 sept. 2019. Er komt dan toch 735 euro minder binnen. De uitgaven zullen dan ook wel lager zijn, maar toch.  

Hoe zorg jij ervoor dat de inkomsten en uitgaven in verhouding zijn?
De inkomsten staan vast, de uitgaven worden daaraan aangepast.

Bespaar je op bepaalde lasten?
Ja, we gaan nu nooit meer uit eten.

Op welke lasten zou je nooit willen besparen?
Geen. Is het geld er niet, dan moet je de tering naar de nering zetten. 

Zitten je partner en jij op 1 lijn als het aankomt op de financiën? Zo ja; hoe zorgen jullie hier voor?
Ja, wij zitten op één lijn. We weten beiden wat er in- en uitgaat en we houden het allebei bij. We krijgen zakgeld en dat hoeven we niet naar elkaar te verantwoorden. 

Welke boeken/blogs/sites lees jij die betrekking hebben op de financiën? Welke raad jij de lezers aan?
Ik ben al vanaf het begin fan van Marieke Henselmans. Toen haar boek “Consuminderen met kinderen” uitkwam, had de Libelle enkele besparingstips uit dit boek geplaatst. Mijn oudste dochter (12 jaar) zei: “mem je hoeft dit boek niet te kopen, we doen ze allemaal al”

Welke financiële tip zou jij de lezers van in10jaarfo willen geven?
    • Hou je inkomsten en uitgaven een aantal maanden bij. Zo krijg je financiële inzage.
    • Geef nooit meer uit dan er binnen komt.
    • Pin wekelijks een vast bedrag. Daar moet je het mee doen. Heb je de ene week geld over, dan stop je dit in een potje. Kom je een week geld tekort dan kun je hiervoor je potje gebruiken.
 
  
Wil jij ook eens meewerken aan de rubriek Moneymonday? Zeker doen! Meedoen is heel eenvoudig. Stuur een mail naar info@in10jaarfo.nl. De vragenlijst ontvang je vervolgens per mail. 
Eerder gepubliceerde Moneymonday verhalen lezen? Dat kan op de pagina Moneymonday in het hoofdmenu.
       
    

  

  • Share:

You Might Also Like

17 reacties

  1. Leuk om te lezen! Goed om te zien dat jullie een vast bedrag pinnen en het daar mee doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk nuchter, en goed de zaakjes onder controle. Jullie mogen best trosts zijn op jullie financiele huishouding!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed om te lezen! Ik denk dat veel mensen een zwakke plek hebben in de vorm van 'overlijden partner'. Zelf zou ik ook niet zo goed weten hoe we dan rond moeten komen.
    Ik zou een andere baan moeten zoeken met meer uren en meer verdienste vermoed ik.
    Mag ik vragen hoeveel jullie buffer is? Heb je die bij een gespaard voordat je ontslag kreeg?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onze buffer is 64.000,- euro. We hadden al jaren spaargeld wat we wilden gebruiken voor een verbouwing. Heel krom was het dat we meer rente op de spaarrekening kregen dan we aan hypotheekrente moesten betalen (kom daar nu eens om). We hebben een hypotheek erbij genomen en het geld altijd als buffer aangehouden. T.

      Verwijderen
  4. Haha, ik zie nu dat ik mezelf heb voorgesteld als 62-jarige. Dit ie toch echt te jong, ik ben 63 jaar.
    AUW-, pensioen- en vroegpensioengegevens zijn per 1-1-2017 iets gewijzigd, maar liefst 4,80 meer per maand. Scheelt een slok op een borrel.
    T.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mom4life, misschien zou een overlijdensrisico verzekering iets voor jullie kunnen zijn. Deze zijn de laatste jaren veel goedkoper geworden, en hoe jonger bij afsluiten des te goedkoper de verzekering is. Er zijn zelfs vormen waarbij je na afloop van de looptijd een gedeelte van je inleg terugkrijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie buffer hebben jullie! En een mooi sluitend kasboek. En een fijne lage hypotheek. Ik hoop dat wij dat tzt ook kunnen zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hadden in eerste instantie ook een "lekkere" woekerpolis. Die hebben we laten stoppen. Met het vrijgekomen bedrag hebben we de eerste hypotheekaflossing gedaan. De hypotheek was aflossingsvrij maar toch hebben we een aantal jaren afgelost. Sinds 2015 doen we dat niet meer. En inderdaad, we hebben een lage hypotheek. De rente was relatief wel hoog. Daarom hebben we verleden jaar rentemiddeling aangevraagd. Dit was bij onze hypotheekverstrekker niet mogelijk maar we kregen wel een nieuw rentevoorstel. Dit voorstel was dermate aantrekkelijk dat we dat gedaan hebben. De buffer hebben we staan voor het geval dat......Wanneer ik AOW krijg ziet ons financiële plaatje er anders uit. Waarschijnlijk gaan we dan weer aflossen. Alhoewel? Voor 160 euro kunnen wij niets huren. Eerst de "magere"jaren door zien te komen. T

      Verwijderen
  7. Wordt de lijfrente wel aan jou uitbetaald? Staat op jullie beider naam?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ziet er goed uit. Mijn vader is 67 en krijgt net iets over de 1000 euro AOW, dus als je eerder met pensioen gaat gaat de AOW flink omlaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jouw vader is waarschijnlijk alleen want een alleenstaanden AOW is idd iets meer dan 1000 euro. De AOW voor een echtpaar geboren na 1-1-1950 is 2 x 751,69, cijfers per 1-1-2017. Mijn man is AOW gerechtigd, dus hij krijgt AOW, maar dan de helft van een echtpaar is 751,69. Ik heb een zelfstandig recht op AOW per september 2019. T.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi overzicht, het ziet eruit dat jullie het financieel goed voor elkaar hebben.
    Ben wel heel benieuwd naar die benzine slurpende auto van 59 euro wegenbelasting, of zijn het 2 auto's ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat valt toch wel mee? Onze Prius eist ook 52 euro aan wegenbelasting op. En die rijdt gemiddeld bijna 1 op 20. Zo'n gek bedrag is 59 niet lijkt me.

      Verwijderen
    2. We hebben een Renault Megane. Onze kinderen/familie wonen helaas niet in de buurt.
      T

      Verwijderen
  11. Dat ziet er goed uit! Een nette balans. En mooie adviezen ook.
    Gaan jullie ook wel eens met vakantie? Of is daar te weinig ruimte voor?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij kampeerden altijd, met een tent(je). De lol is er een beetje af nadat we er de laatste zomers volledig uitgeregend zijn. Afgelopen jaar hebben we vakantie gevierd in het huis van een dochter. Een buitenlandse reis of camper zit er zeker de eerste jaren niet in maar dat is niet erg. T.

    BeantwoordenVerwijderen