Regeling sociaal plan in afrondende fase

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - januari 27, 2017

We zijn ondertussen maanden verder, maar er begint schot te komen in de regeling die ik heb getroffen met mijn werkgever t.a.v. het sociaal plan. Bij mijn werkgever vindt een reorganisatie plaats. Mijn werkgever had een sociaal plan opgesteld met meerdere mogelijkheden voor personeelsleden die ervoor zouden kiezen om vrijwillig ontslag te nemen.

Gelukje
Voor mij viel het sociaal plan perfect. Ik was op dat moment net zwanger en wilde graag deeltijdontslag gaan nemen voor 2 dagen als onze dochter geboren zou worden. Ik kreeg te horen dat ik gebruik kon maken van de regeling en daarbij eenmalig een uitkering zou ontvangen bij deeltijdontslag. Deze week ontving ik een concept vaststellingsovereenkomst. Een document van 2 pagina's.  Concreet houdt mijn regeling het volgende in:

Werkneemster ontvangt een eenmalige premie ter grootte van het verschil van het maandsalaris behorende bij de huidige betrekkingsomvang en het salarisbedrag dat behoort bij de nieuwe betrekkingsomvang. De uitkomst van dit verschil wordt omgerekend naar een jaarbedrag (12 x het verschil in bruto maandsalaris) Werkneemster ontvangt de totale premie, 16.279,79, uiterlijk in augustus 2017. Werkneemster krijgt na 4 jaar het recht op een gedeeltelijke terugkeer naar haar oude dienstbetrekkingsomvang op voorwaarde van beschikbare vacatureruimte. 

 De premie die ik ontvang is bruto, er gaat iets meer dan de helft aan belasting van af. Het voordeel is wel dat de hoge belastingpremie ook weer een voordeel is bij de hypotheekrenteaftrek van dit jaar. Die zal iets hoger uit gaan vallen. Doordat meerdere personeelsleden zich ingeschreven hebben op een regeling in het sociaal plan, zullen er vrijwel geen gedwongen ontslagen gaan vallen. Een win-win situatie dus.

Heb jij ooit gebruik gemaakt van een regeling in een sociaal plan?

  • Share:

You Might Also Like

2 reacties

  1. Vergeet niet dat de kinderopvangtoeslag lager zal zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik heb ruim tien jaar geleden gebruik gemaakt van een sociaal plan bij een bekende internetprovider, die toen haar activiteiten in Europa flink terug heeft geschroefd. Ik ontving een soortgelijk bedrag, waar inderdaad de helft vanaf gaat. Hiervan hebben wij ondermeer onze trouwerij en huwelijksreis betaald. Let inderdaad wel op dat als gevolg van deze uitkering toeslagen (fors) lager kunnen uitvallen! (had ik toen geen last van, want onze zoon was toen nog niet in het vizier).

    BeantwoordenVerwijderen