Thuisblijfmoeder?

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - januari 13, 2017

Nikki is nu 10 weken. Eigenlijk zou mijn verlof er op zitten en zou ik weer aan het werk moeten. Ik werk echter in het onderwijs en alle vakanties die in je verlof vallen tellen niet als verlof. Daardoor heb ik 3 weken extra, aangezien de herfst- en kerstvakantie in mijn verlof vielen. Ik ga echter ook niet over 3 weken aan de slag. Ik neem eerst nog een deel ouderschapsverlof op om vervolgens begin maart weer te starten met werken.

Deeltijdontslag
Ik start eerst met 2 dagen werken op de dinsdag en woensdag. Ik neem dan nog geen deeltijdontslag, maar neem ouderschapsverlof op tot de zomervakantie. Per 1 augustus 2017 neem ik dan echt deeltijdontslag. Dit is voor mij financieel aantrekkelijker. In het onderwijs kan je namelijk gebruik maken van zowel betaald als onbetaald ouderschapsverlof. Daarnaast had ik het geluk dat ik gebruik kan maken van een regeling in het sociaal plan, waardoor ik nog een financieel extraatje krijg.

Thuisblijfmoeder
De afgelopen 10 weken was ik dus fulltime thuis met Nikki. Het moment om eens te proeven aan het feit om fulltime thuis te zijn. In mijn werkende leven heb ik altijd fulltime gewerkt, dus volledig thuis zijn is dan best even wennen. Nu kwam ik er al wel achter dat je met een baby ontzettend druk bent, aangezien die vaak gevoed, verschoont en getroost moet worden. Daarnaast wil je ook nog dingen ondernemen en dat kost ineens veel meer voorbereiding. De tijd vliegt dus voorbij, terwijl ik had verwacht dat de muren op mij af zouden komen. Maar heel eerlijk; ik merk wel dat ik meer wil dan alleen de moeder van Nikki zijn. En niet werken is stiekem best wel fijn, maar ik merk ook dat ik andere doelen ga stellen om toch uitdaging te houden in het dagelijks leven. Zo pak ik in februari mijn vrijwilligerswerk bij schuldhulpmaatje weer op, ben ik nu weer actiever met bloggen, maak ik tijd om familiebezoekjes te doen waar ik nooit tijd voor had en heb ik nieuwe contacten gelegd met moeders die in dezelfde periode een kindje hebben gekregen. Mijn dagen zitten dus bomvol, alleen liggen mijn doelen op een ander vlak. Waar ik voorheen geen tijd had om uitgebreid en gezond te koken, kan ik hier nu tijd voor maken. Hetzelfde geldt voor sporten. Meer tijd thuis zorgt bij mij dus automatisch ook voor een gezonder leven.

Naast mijn persoonlijke doelen merk ik dat ik het nu ook nog wel lastig zou vinden om aan het werk te moeten, omdat Nikki dan naar een oppas zou moeten. Ik vind haar daar nu nog zo klein voor. Gelukkig heb ik nog even om aan dat idee te wennen. En in maart ben ik er vast weer aan toe om aan het werk te gaan. Gelukkig dan eerst nog even voor 2 werkdagen en na de zomervakantie pas weer voor 3 werkdagen. Tot die tijd geniet ik nog even van dit kleine, kale zonnestraaltje in huis!



Ben jij blijven werken toen je kinderen kreeg?


  • Share:

You Might Also Like

13 reacties

  1. Ik dacht altijd thuisblijfmoeder te worden tot ik mijn droombaan vond. Na de geboorte van de eerste wilde ik graag weer werken. Na se tweede sloeg de twijfel toe en toen hij anderhalf was ben ik gestopt. Toen ook net zwanger van de derde en dat was echt een heerlijke zwangerschap, zo anders! En nu geniet ik echt van het thuis zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ondernemer en toen mijn meisje geboren werd had ik twee weken vrij. Daarna stuurde mijn personeel me werk op om te checken en aan te vullen. Toen ze drie weken oud was ging ze mee naar kantoor. Ik werkte toen ongeveer 2 dagen. Na 9 weken ging ze 2 dagen naar het kdv en was oppasoma er.

    Het verschil met mensen in loondienst is schrijnend. Zeker moeders in het onderwijs werken zitten met een beetje geluk op wen klein half jaar.

    Anyway. Los van die scheefheid was het korte verlof voor mij geen probleem.
    Na

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb gewerkt tot 36 weken zwangerschap, enkele dagen later werd oudste geboren. Daarna heb ik niet meer gewerkt het was en is lichamelijk niet meer mogelijk. Daarvoor werkte ik al 12 uur aangepast en was deels afgekeurd. Na de geboorte van oudste ben ik geheel afgekeurd. Daar heb ik het heel moeilijk mee gehad in het begin maar nu kan ik het redelijk accepteren en probeer ik het positief in te zien dat ik dus thuis kan zijn voor de kinderen. Mijn lichaam heeft voor mij dekeuze gemaakt dat ik thuisblijfmoeder ben geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb ze nog niet, maar ik werk voor mezelf en denk niet dat ik überhaupt zo lang verlof kan nemen. Ik vermoed dat het mij hetzelfde af zal gaan als Mariimma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een vriendin van mij is journalist en werkt zzp. Zij vond verlof nemen bij de eerste heel lastig, bij de tweede minder. Toen heeft ze klussen doorgeschoven naar zzp collega's met een kleine commissie voor haar.
      Mariska

      Verwijderen
  5. Mijn contract werd net voor mijn verlof niet verlengd. Mijn droom was nooit om thuisblijfmoeder te worden, maar door omstandigheden was dit beter voor m'n kind het eerste jaar. Telkens als ik een nieuwe uitdaging nodig had kwam dit wel op mijn pad, dus zo ben ik jarenlang thuis gebleven met de kinderen.
    Sinds 2016 werk ik twee dagen en dat bevalt heel goed. Ik ben nu een leukere moeder omdat ik ook meer m'n 'eigen dingen' heb, juist ook overdag. Deze balans bevalt prima.
    Hoe ga jij het doen met opvang? Is er ook een papadag of alleen Kdv/gastouder?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi verdeeld hoor 2 werkdagen dat is goed te doen.

    Ik ben/was allebei thuisblijfmoeder en werkende moeder toen de jongste 3 was , ik vond het heerlijk om weer part time te werken.

    Ik werkte in de hulpverlening en had vaak avonddienst en had dan ook geen oppas nodig,ideaal!


    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik was fulltime thuis bij de kinderen. En inmiddels werk ik vanuit huis als fulltime blogger. Zo heb ik het beste van twee werelden.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik kreeg een kind met een beperking...en later nog een. Zo werd ik ongewild thuisblijfmoeder, vanwege al de doktersbezoeken, therapie, het speciaal onderwijs, geen mogelijkheid om passende oppas te krijgen voor de kinderen(in die tijd was er nog geen PGB die je hiervoor zou kunnen gebruiken), dit slokte al de tijd op.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een schattige dochter hebben jullie!

    Zoals je gelezen hebt in mijn blogbericht over thuisblijfmoederen http://ivysdoenenlaten.blogspot.nl/2017/01/thuisblijfmoeder.html ben ik blijven werken na de geboorte van mijn zoon, nu 32 jaar geleden. Toen had ik 6 weken voor en 6 weken na de geboorte betaald zwangerschapsverlof. Natuurlijk vond ik het niet makkelijk om een kind van 6 weken halve dagen bij de oppas te laten, maar die was zo lief, dat ik al snel weer met veel plezier naar m'n werk ging.
    Met de wetenschap die ik nu heb, ook vanwege mijn 2 kleinzoontjes en hun werkende ouders, weet ik niet wat handiger/beter is: een kinderdagverblijf of vaste oppas (evt. aan huis). Ik geloof dat ik zelf voor dit laatste zou kiezen, dan maar niet gesubsidieerd. Het is tenslotte een investering in de toekomst. Of een combinatie van beide.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb jaren 32 tot 36 uur gewerkt, zowel voordat ik kinderen kreeg als erna. Toen mijn oudste geboren werd, ging ik weer werken toen hij 11 weken was. Dat vond ik toen eigenlijk veel te vroeg. Bij mijn jongste ben ik bijna 5 maanden thuis geweest na haar geboorte (deels onbetaald verlof). Dat vond ik toen ook nog te kort :-)
    Het is voor iedereen anders, dat heb ik in ieder geval wel geleerd. Nu ik veel thuis ben, vind ik het stiekem ook wel heel lekker. Maar als ik dan weer eens onder volwassenen ben en werkgerelateerde dingen doe, krijg ik ook wel heel veel energie.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vandaag is mijn laatste verlofdag, maandag mag ik weer aan de slag. Wel heel luxe want ik ben vanaf 1-6-16 al thuis en onze dochter is inmiddels 6 maanden. Tot vandaag werkte ik in het onderwijs en kon ik dankzij veel vrije dagen, extra verlofregeling (cao bepaling) extra duurzame inzetbaarheidsurenen twee weken onbetaald ouderschapsverlof de boel wat rekken. Vanaf maandag een nieuwe werkgever voor vier dagen per week. Zin in een nieuwe uitdaging maar ook heel spannend om ons kleine meisje weer bij een kdv te moeten brengen. Dit is nummer drie en ik weet van vorige edities dat het met de tijd beter gaat, maar voor nu vind ik het wel weer heftig. Keuzes keuzes.... Groetjes, saskia

    BeantwoordenVerwijderen