Verdere verlaging spaarrente

januari 17, 2017

Zoals verwacht is de spaarrente van onze spaarrekening bij de Rabobank nog verder gezakt. Deze week kreeg ik het bericht dat de spaarrente gezakt was van 0,3% naar 0,25%. Voorheen werd er telkens met 0,1% gedaald, dus de daling is wel minder geworden.


Verloop van de spaarrentes
Ik heb bijgehouden wanneer de rentes in het afgelopen jaar gezakt zijn. Onderstaand de rentewijzigingen van de Rabobank in de afgelopen periode:

  • 12-01-2017: rentedaling: 0,3% naar 0,25%
  • 15-09-2016: rentedaling: 0,4% naar 0,3%
  • 30-06-2016: rentedaling 0,5 % naar 0,4%
  • 22-03-2016: rentedaling: 0,6% naar 0,5%
  • 15-01-2016: rentedaling: 0,7% naar 0,6%
  • 29-10-2015: rentedaling: 0,8% naar 0,7%
  • 09-07-2015: rentedaling: 0,9% naar 0,8%
  • 13-03-2015: rentedaling:1,0% naar 0,9% 
 De vraag is natuurlijk wanneer de rentedaling gaat stoppen. In de afgelopen jaren is het een een dalende lijn geweest. Ondertussen zitten we bijna op het punt dat we geen rente meer krijgen op onze spaarcentjes. Ik vermoed dat we nog wel naar de 0,2 of zelfs de 0,1 gaan, maar of er ook nog een periode komt waarin we gewoon geen spaarrente meer krijgen of misschien zelfs wel een negatieve spaarrente, wie zal het zeggen.

Tot die tijd houden wij wat minder buffer aan en lossen we meer af op onze hypotheek. Wel houden we een minimum buffer aan, zodat we altijd direct geld beschikbaar hebben.




Spaarrente sinds 1950
Wat verwacht jij dat de spaarrentes in het komende jaar gaan doen?

Lees ook: Spaarrentes door de jaren heen

You Might Also Like

10 reacties

  1. Vast nog een stuk lager. Maar onder 0 verwacht ik niet. Dan komt namelijk iedereen z'n geld ophalen bij de bank, en dat kan de bank niet aan denk ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Onder de 0 gaan ze niet doen, wat ze dan wel gaan doen denk ik: Kosten van je rekening omhoog, kosten voor het hebben van de rekening, pinpas, etc. Maar niet de rente. Maar op die manier kunnen ze je toch pakken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onze bank was de jouwe al voorgegaan met die rente... Onder de 0 denk ik ook niet dat het gaat worden, maar gewoon 0 zou me niets verbazen..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik verwacht inderdaad ook niet dat de rente negatief zal worden. Wel zullen de verschillen tussen de grootbanken en kleinere (online) banken kleiner worden. Daar krijg ik tenslotte nog 0,6%. Een negatieve rente is niet goed voor de economie, omdat mensen dan het geld van hun rekening gaan halen en in huis gaan bewaren. Dat wil men graag voorkomen, want zoveel aan contanten is er helemaal niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Met de kosten wat verhogen op een rekening redt je dat niet. het heeft ook niets met "pakken" te maken.
    Zo lang de ECB massaal op blijft kopen (min. tot eind 2017 zoals het er nu voor staat) en de banken bij het stallen van spaargeld bij de ECB 0.4% moeten bijbetalen zal de rente laagblijven..en ja zelfs onder 0...als het maar lang genoeg duurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zelf denk ik dat de rente naar 0% gaat. Negatief gaan ze denk ik niet doen, wellicht wel alles verhogen qua prijs. De tijd zal het leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zal wel heel dom zijn (sorry), maar ik begrijp niet waarom de Rabo tegelijkertijd de rente op het spaargeld verlaagt en de hypotheekrente weer (ietsje) verhoogt. Hoe kan dat samengaan?

    groetjes,
    F

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het verschil is winst, daar is niemand vies van. Overigens heeft het ook te maken met de horizon (kort / lang lopende rentes). Rabo is ook zijn kapitaal buffers aan het versterken - ze hopen 1 miljard binnen te krijgen met nieuwe certificaten

      Verwijderen
  8. Zo lang de ECB enorme hoeveelheden geld in de economie blijft pompen - en banken moeten betalen voor het stallen van hun tegoeden - blijft de rente laag, en zal blijven dalen. Ik vraag mij wel af of hij negatief zal worden, omdat dan de kans op een bankrun zal kunnen ontstaan. En, dat geld is er niet, want het fictief gecreëerde geld is vele malen meer dan fictief gecreëerde geld uitgeleend.

    Mag ik vragen waarom jullie bij de huisbank blijven sparen, als er ook alternatieven zijn om bij andere spaarbanken een iets hogere rente (0,5% - 0,6%) te kunnen krijgen? Gewoon nieuwsgierig :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik denk ook dat de spaarrente naar nul gaat. Er zijn nog wat kleine banken die momenteel 0, 6% rente geven. Dat is ook niet veel maarnog altijd meer dan de 0, 25% die de rabobank geeft. Die banken zijn nationale nederlanden, nibc en de leaseplanbank. Ze vallen allemaal onder het garantiestelsel. Kijk ook eens op www.vanspaarbankveranderen.nl Je kunt je dan ook abonnerenop een nieuwsbrief.

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten