Waardevermindering spullen

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - januari 24, 2017

Spullen die je nieuw koopt, verliezen eigenlijk bij aankoop direct al een deel van hun waarde. Zodra jij het product koopt, is het niet meer nieuw, maar tweedehands. En tweedehands spullen zijn (over het algemeen) minder waard dan nieuwe producten.

Dagwaarde berekenen
Online kwam ik deze site tegen waar je een schatting kan maken van de waarde van een product. Het geeft natuurlijk slechts een schatting. Toch vind ik het wel iets positiefs. Veel mensen overschatten namelijk de waarde van producten. Zo schat menigeen de waarde van zijn inboedel veel te hoog.  Met dit in je achterhoofd is het bovendien heel interessant om tweedehands producten te gaan kopen. Je betaalt een fractie van de prijs voor een product wat kwalitatief nog in prima staat of zelfs helemaal nieuw kan zijn.

Wegwerpmaatschappij
We leven in een maatschappij waarin consumeren de norm is. Het houdt onze economie draaiende en het zorgt  voor werkgelegenheid. Het is echter niet milieuvriendelijk en ook zeker niet fijn voor de portemonnee. Nu zijn veel lezers van deze blog consuminderaars, maar er bestaat toch echt ook een grote groep consumeerders. Kijk maak eens op sites als Marktplaats. Tegenwoordig kan je per rubriek zoeken en kan je aangeven in welke staat een product moet zijn. Klik je als zoekterm 'nieuw' aan, komen er zomaar allemaal advertenties met nieuwe producten uitrollen. Veelal met het verhaal dat het product ongebruikt in de kast is terecht gekomen. Gelukkig heeft de verkoper er nog wel voor gekozen om het product te verkopen of door te geven aan een ander in plaats van het direct naar de stort te brengen.

Ik verbaas mij er elke keer weer over hoeveel er aangeboden wordt. Ik vind het geweldig dat de tweedehandsmarkt zo floreert (hergebruik = milieuvriendelijk!), maar het laat ook zien hoeveel overvloed wij hebben. Wij zijn de laatste jaren bewust gaan consuminderen. Niet uit noodzaak, maar door bewustwording. We denken na over onze aankopen en kijken naar tweedehands mogelijkheden. We kopen ook tweedehands alleen kwalitatief goede producten. Dat kost soms wat extra zoekwerk, maar ook daarvan is voldoende te vinden. Denk maar aan het verhaal van onze eettafel...  Ik stelde voor de eettafel een deadline van 4 weken. Ik moest en zou er eentje vinden. Ik vond een prachtige tafel bij een woonwinkel. Veel te duur natuurlijk. Gelukkig kwam ik op tijd met beide benen op de grond en vond ik er een helemaal naar onze wens.


Het verhaal van de eettafel laat overigens een heel mooi proces zien. Ik was destijds nog niet heel lang aan het consuminderen en liet mij nog wel eens verleiden door al het moois wat in de winkel te verkrijgen is. Ondertussen is het ruim een jaar later en ben ik veel verder hier in. Ik orienteer tegenwoordig goed op wat ik wil, maar kijk eerst wat er tweedehands te verkrijgen is en neem de tijd om een product te vinden. Dat scheelt een hoop geld waar we hard voor moeten werken. En die waardevermindering? Die ligt natuurlijk ook nog eens veel lager op een tweedehands product!


  • Share:

You Might Also Like

10 reacties

  1. Ik herken dat het een proces is. Langzaam maar zeker word je minder gevoelig voor folders, aanbiedingen en impulsaankopen.

    Maar iets kopen blijf ik leuk vinden, en de laatste tijd geef ik mezelf weer wat meer de ruimte. Maar tweedehands blijft wel favoriet.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie het ook als een proces. Je groeit er in. Ik ben ook dol op tweedehands. Behalve voor witgoed, apparatuur ed. Die koop ik liever echt nieuw. Maar kleding, speelgoed ed liefst tweedehands.

      Verwijderen
  2. Kopen hier ook veel tweedehands, auto,s ,kleding, meubels etc maar er zijn sommige dingen die je beter nieuw kunt kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. sommige dingen 2e hands (bakfiets, auto etc) andere dingen nieuwe.. meubels in ons nieuwe huis bijv.. man houdt erg van nieuw, onbeschadigd.. ;) en hadden sowieso een extra tafel nodig omdat we in dit huis een kelder hebben (zo groot als de benedenverdieping) die ik als opvangruimte gebruik. maar nu is alles in 1 stijl, zijn er nog steeds erg happy mee. ook de bank is nieuw. bang dat je met een 2e hands bank elke 2 jr een andere moet kopen.. hoop werk elke x dus een nieuwe met goede spray tegen vlekken. ik ben gastouder en de bank ziet er nog super uit na bijna 2 jaar. valt me erg mee. maar dus bewuste keuzes. zo hebben we bijv wel de koelkast en t fornuis overgenomen van de vorige bewoners.. ;) dus ook vaak genoeg wel 2e hands idd. maar verschilt per product wat we willen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier wel een 2e handse bankstel vorige ging ook bijna 10 jaar mee en zweren bij Italiaans zitcomfort en 80 euro of ruim 5000 euro hahaha dan poets ik dat vlekje zelf wel weg.

      Verwijderen
    2. soms heb je geluk en is je smaak ook nog eens kwalitatief erg goed ;) ik hou bijv niet van een leren bank.. vind dat in de zomer vreselijk zitten, je plakt vast met je blote benen ;) en onze nieuwe bank was ook lang geen 5000 euro ;) nog niet eens de helft... ;) scheelt weer. maar super als je 2e hands een bank kan vinden waar je 10 jaar mee doet! dan kan ik me de keus voor 2e hands juist heel goed voorstellen!!!

      Verwijderen
  4. We kochten een bank voor 400 euro, nieuw was hij bijna 4000. Twee jaar oud, als nieuw. Kledingstukken koop ik vaak voor 1 euro. En dan verbaas ik me inderdaad over, hoe snel spullen afschrijven. Dan staan er op 'marktplaats' hier eethoeken van een jaar oud van 1000 euro, waar nieuw rustig 6000 voor betaald is.

    Mensen snappen het echt niet. Mijn vader had een oud slaapbankje staan, waar ie ooit 1000 euro voor had gekregen. Zit en ligt inmiddels vreselijk. Hij wilde het verkopen en er wel 500 euro voor krijgen. Ik zei dat ie blij moest zijn met 100. 'Ja, dan laat ik het opslaan boven op zolder van mijn bedrijf'. Uuuh :D

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik koop om heel eerlijk te zijn normaal helemaal niks... niet nieuw, maar ook niet tweedehands. m'n fiets laat ik repareren en kleding vervang ik wanneer nodig.
    Nu zo vlak voor mijn verhuizing ben ik met het kopen van nieuwe spullen dus wel steeds aan het vergelijken wat ik mooi vind, wat ik nodig heb en waar het leuk geprijsd is. Ik heb er flink voor gespaard, dus alles wordt wel nieuw aangeschaft, maar daardoor hoef ik (als het goed is) de komende jaren wederom niks meer aan te schaffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik merk dat ik minder hoef. Dat is fijn, want ik ben wel redelijk precies in wat ik om me heen wil en wat ik dan wil, is vaak weer tweedehands niet te krijgen en verder behoorlijk duur. En als je daar dan ooit weer vanaf wilt, dan heb je inderdaad die drempel om het goedkoop weg te doen, omdat je er zelf zoveel voor betaald hebt. Dat maakt opruimen nu soms ook best wel lastig. Gewoon niet kopen, omdat ik al meer dan genoeg heb, is dan een stuk makkelijker :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heeft u geld nodig voor welk doel?
    Als u maandelijks inkomen / bezetting bent u in aanmerking voor een lening.
    Neem contact op voor een veilige / ongedekte lening.
    Lenen geleende bedrag van € 5000 tot 5000,000euro.
    U kunt kiezen uit 1 jaar tot 30 jaar als duur lening.
    azeesabdul480@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen