Besparen; klein beginnen, groot denken

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - februari 26, 2017

Hoe zorg je er nou voor dat besparen echt effect heeft? En hoe zorg je ervoor dat het routine wordt? Met alleen aanbiedingen kopen is het de vraag of je wel echt aan het besparen bent. Bij aanbiedingen ligt het gevaar op de loer van meer kopen dan nodig is. Vandaag daarom een lesje besparen en een leuk bespaardoel!

Stel doelen! 
Als je echt wilt  besparen moet je groot denken. Bedenk een doel. Wil je op jaarbasis 1.000 euro besparen? Dat kan zeker. 1.000 euro is veel geld, dat bespaar je niet in 1 maand, maar op jaarbasis is het haalbaar. Dat zou betekenen dat je maandelijks (1.000:12) 83,33 euro moet besparen. Dat lijkt al meer haalbaar. Je denkt nu groot (1.000 euro) , maar je moet klein (83,33) gaan beginnen om het vol te gaan houden. Wat wel belangrijk is: je maandelijkse besparing moet je op een aparte rekening zetten. Doe je dit niet, loop je het risico dat je het geld ergens anders aan uit gaat geven. Maak het bovendien inzichtelijk. Schrijf het op, deel het, zorg dat je gemotiveerd blijft voor het grote doel!

Ik kan niet meer besparen
Onzin! Iedereen kan nog ergens op besparen. Of je het ook wil is een tweede. Loop je vaste lasten na. Wat kan er uit? En wat zou je eventueel nog kunnen oversluiten voor een goedkoper alternatief? En wat dacht je van de boodschappen?  Die kosten zijn variabel en daar kan je behoorlijke invloed op uitoefenen. Zou het lukken om 1.000 euro op jaarbasis te sparen door 83,33 per maand te besparen op de boodschappen?

De 1.000 euro bespaarchallenge
Ik ga de uitdaging aan voor een extra aflossing aan het einde van het jaar. Ik wil 83,33 maandelijks gaan besparen op de boodschappen. Hoe ik dat wil gaan doen?

- Weekbudget opstellen aan de hand van een vooraf bedacht weekmenu
- Alleen aanbiedingen kopen als het echt goedkoper is dan het huismerk en ik het product normaal gesproken ook koop
- Gebruik maken van Geld Terug Acties
- Gericht boodschappen doen aan de hand van een boodschappenlijstje
- Gezond eten; veel vers!
- 1x per week boodschappen doen
- Minder vlees eten
- In de maand maart wekelijks kassabon posten +  foto boodschappen en weekmenu om vorderingen bij te houden. Later 1x per maand een overzicht posten.
- Facebookgroepen volgen met bespaartips. De groep Blije budgethoek levert mij veel nieuwe inzichten op. Geweldig om te zien hoe veel leden van die groep rondkomen van een laag budget. Dat motiveert om nog wat actiever te letten op ons boodschappenbudget.

Besparen; niet omdat het nodig is, maar omdat het kan! Meer doen met minder, voor meer financiële vrijheid.


 Wat is jouw ultieme bespaartip of bespaardoel?

  • Share:

You Might Also Like

4 reacties

  1. Ik doe met je mee... nu alleen nog maar 10 maanden te gaan..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben in januari ook begonnen met besparen op vooral de wekelijkse boodschappen. Het geld gaat eerst naar de spaarpotjes en als die hun doel bereikt hebben gaat het geld naar een aparte rekening voor ook een aflossing op de hypotheek. Succes met besparen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb al de hele dag ruzie met Blogger, ik heb al drie keer een opmerking geprobeerd te plaatsen, maar ik zie ze nog niet. Als er ineens drie staan, dan weet je waarom. :-)
    Dan nu de opmerking...

    Leuke challenge! Het volhouden is het lastigst hè. Ik vind het slim dat je het hier op je blog hebt gezet, dat helpt vast. Het sluit overigens ook wel mooi aan bij mijn blog van vandaag, over de goedkoopste supermarkt. Dat helpt ook hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben dit jaar begonnen met Weeksparen. In week 1 spaarde ik 52 euro, in week 2 spaarde ik 1 euro, in week 3 spaarde ik 51 euro en in week 4 spaarde ik 2 euro en ga zo maar door. Aan het eind van het jaar heb ik dan iets meer dan 1300 euro gespaard.
    Officieel moet je het weeknummer in euro's sparen maar dan is het aan het eind van het jaar wel heel veel geld. Daarom wissel ik een hoog en een laag bedrag af.

    BeantwoordenVerwijderen