Bonnetjes checken & bewaren

februari 16, 2017

Bij iedere aankoop die je doet, ontvang je een bon. In een winkel heet deze bon een kassabon en bij een aankoop via het internet ontvang je een pakbon. Beide bonnen zijn belangrijk om te bewaren in verband met de garantie of het retourneren van een product. Maar heb je altijd een bon nodig als een product gebreken heeft?
  • Garantietermijn verstreken
Veel consumenten denken dat als de garantietermijn verstreken is, ze geen recht meer hebben op vervanging of een vergoeding. De garantietermijn is niet leidend, de te verwachten levensduur van het product is dit wel! Google maar eens op levensduur + naam product om te bekijken wat de verwachte levensduur van jouw product is.
  • Zonder bon geen geld terug/retourneren/garantie
Een consument is niet verplicht een kassabon te overleggen wanneer hij met een ondeugdelijk product terugkomt. Wel wordt er verwacht dat je aan kan tonen dat je het bij de betreffende winkel gekocht hebt.
  •  Geen rechten tijdens uitverkoop
Bij afgeprijsde producten gelden dezelfde wetten en regels. Het kan wel zo zijn dat er minder hoge verwachtingen aan het actieproduct gesteld moeten worden, zoals een kortere levensduur. Dat moet dan wel duidelijk zijn bij de aankoop.
  • "Niet goed? Tegoedbon!"
Dit mag niet. Als reparatie of vervanging niet mogelijk is bij een ondeugdelijk product, heeft de klant gewoon recht op teruggaaf van (een deel van) het aankoopbedrag. Ze mogen wel een tegoedbon aanbieden, maar die hoef je niet te accepteren.
 (bron: De zaak)

Gelukkig heb ik nog niet vaak te maken gehad met een product wat geretourneerd moet worden. En heel eerlijk, soms vond ik het ook de moeite niet waard om terug te gaan naar de winkel waar ik het gekocht had. De bonnen neem ik altijd aan. De bonnen voor de boodschappen bekijk ik alleen even en gaan daarna in de prullenbak. Bonnen voor grote aankopen bewaar ik in een map met insteekhoezen. Zodat ik, mocht het nodig zijn, ze er zo uit kan vissen voor bijvoorbeeld de garantie of retourneren.

Bewaar jij alle bonnen? 

Volg in10jaarfo op Facebook!

You Might Also Like

8 reacties

  1. Van iedere investering die wij doen maak ik een scan van het aankoopbewijs. Deze slaan wij op in een centrale map op onze laptop. Pas als wij de goederen niet meer hebben verdwijnt het digitale aankoopbewijs. Dit doen wij niet alleen voor de garantie/levensduur, maar kan ook nog eens goed van pas komen bij verzekeringskwesties.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. garantietermijn en levensduur. laatst nog, mijn prijzige loungeset van nog geen 4 jaar oud vertoonde mankementen(gebroken wicker strengen, fabrieksgarantie 2 jaar). contact opgenomen met de leverancier, die ons een gloednieuwe set aanbood tegen een zeer sterk gereduceerde prijs. dus altijd proberen als iets vlak na de garantieperiode kapot gaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik bewaar ook bonnen voor garantie bij grote aankopen, laatst de map opgeruimd en kwam heel oude bonnen tegen die we gelukkig nooit nodig gehad hebben :)
    Verder bewaar ik geen bonnetjes en neem ze ook niet altijd aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Van grote aankopen bewaren we de bonnen altijd. Van kleinere aankopen niet. Als je een kassabon krijgt is het verstandig die te scannen en op je laptop/computer te bewaren. De inkt op die bonnen kan vervagen of oplossen. Vooral onder invloed van de zon kan dat best snel gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik bewaar alle bonnen. Bonnen van producten met garantie gaan in een speciale map. Bon, gebruiksaanwijzing en garantie bewaar ik bij elkaar. Bonnen van andere winkels bewaar ik ook maar die gooi ik in een doos. Zelfs de supermarktbonnen bewaar ik een poosje. Handig voor cash-back acties. Soms ook als een product niet aan mijn verwachtingen voldoet kan ik er gemakkelijk mee terug. bv mandarijnen die na 3 dagen al wegrotten

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij zijn hier heel slecht in eigenlijk. Inspannen vind ik wel een goeie tip!

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten