De consumindergrens

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - februari 14, 2017

Consuminderen doe je uit vrije wil of misschien zelfs wel uit noodzaak. De reden waarom je consumindert heeft natuurlijk ook invloed op de manier waarop je het invult. Als het noodzaak is, heb je niet de mogelijkheid om soms de teugels even te laten vieren. Iemand die uit vrije wil consumindert heeft deze mogelijkheid wel. Een wereld van verschil.

Gewoonte
Bewust consumeren kan een gewoonte worden. Als je maar lang genoeg iets doet, slijt het vanzelf in je systeem. Zo werkt het ook met consuminderen. Mensen die vroeger vanuit noodzaak moesten consuminderen, kunnen nu met een hoger budget nog steeds dezelfde leefstijl hebben. Gewoon, omdat het fijn is. Omdat ze niet meer terug willen naar alleen maar kopen, kopen, kopen. Omdat ze er achter kwamen dat consumeren geen langdurig geluk oplevert, maar alleen een tijdelijke behoeftebevrediging geeft.

Grens
Het mooie aan consuminderen is dus dat je het echt op je eigen manier in kan vullen. Zo ben ik bijvoorbeeld niet zo goed bezig als Weg naar zelfvoorziening als het aankomt op wasbare luiers. Het scheelt een hoop afval, maar ik word al niet blij van de gedachte als ik de poepluiers schoon moet gaan maken. Ik kies op dat moment toch voor het gemak van wegwerpluiers. Niet bepaalt in consuminderstyle.

Waar ik bijvoorbeeld wel voor kies is om de verwarming een graadje lager te zetten. Goed voor het milieu en levert een flinke besparing op de energiekosten op. (-7%) Een warme trui aan en een kopje thee erbij en het is nog steeds heerlijk hier in huis. Er zijn echter ook genoeg consuminderaars die dat niet prettig vinden en zich alleen behaaglijk voelen als de temperatuur op 21 graden in huis staat. Dat is een grens die voor een ieder ergens anders ligt.

De manier waarop je consumindert is dus niet verkeerd. Het gaat om het stukje bewustwording. Dat je weet dat niets vanzelfsprekend is. Of je nou douchewater hergebruikt,  afvalvrij wil leven, tweedehands koopt of spullen hergebruikt, consuminderen is hoe jij het voelt. Daar zit geen goed of fout bij.

Waar ligt jouw consumindergrens?

Volg in10jaarfo op Facebook!

  • Share:

You Might Also Like

9 reacties

  1. Ik heb de verwarming overdag altijd uit in de woonkamer. En 's avonds probeer ik hem ook te mijden door de houtkachel te stoken.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gastvrijheid, het bezoeken van familie (die woont verder weg) en lekker eten vind ik belangrijke zaken. Dan mag het best iets kouder zijn in huis - hoewel ik de kachel altijd aan zal zetten voor bezoek :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad niet goed of fout. Goed, beter, best. Ieder z'n eigen manier van bewust leven, kopen, consumeren. Ik koop bijna alle kleding tweedehands. Douche erg kort. Stook niet veel. Maar geniet wel van mijn wijntje, koop veel bio en ga vliegend naar familie ver weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou ook voor wegwerpluiers gaan hoor. Wasbare luiers vallen bij mij echt in de categorie vervlogen tijden net als wasbaar maandverband.
    Ik consuminder tegenwoordig uit gewoonte. Vroeger noodzaak en keus (minder willen werken). Ik kan nog steeds moeilijk geld uitgeven aan een terras. We doen het wel maar het blijft een beetje als verspilling voelen.
    De verwarming staat overdag op 18 of uit als ik druk bezig ben. In de avond 19.5 of soms 20. Hoger vinden we allebei te warm.
    Een grens aangeven vind ik moeilijk. Ik wil een gevulde spaarrekening, dat geeft een veilig gevoel. Als dat in gevaar komt consuminder ik weer wat fanatieker.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De laatste weken ben ik wer een stuk bewuster geworden van die verwarming.Ik heb de verwarming overdag uit als ik weg ben. Tegen 16:00 gaat hij even aan tot ongeveer 18:00.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ik wel herken is dat als je een tijd uit noodzaak moet minderen, je dat de rest van je leven blijft houden. Mijn grootouders hadden de hongerwinter meegemaakt en hebben de rest van hun leven altijd moeite gehad met geld uitgeven aan luxe zaken. Ook al hadden ze het geld er wel voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij mij was het consuminderen in eerste instantie niet noodzakelijk. Ik ben begonnen met zuiniger leven om een betere balans te vinden tussen gezin en werk.
    Nu mijn inkomen drastisch is gedaald ben ik heel blij dat ik een zuinige levensstijl heb ontwikkeld. Helaas is inmiddels de balans gezin/werk ver te zoeken maar ik heb geen schulden en we hebben goed te eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De verwarming staat hier eigenlijk nooit hoger dan 18,5. Ik gebruik al jaren wasbaar maandverband. We hebben geen magnetron, geen vaatwasser enz.
    Ik denk dat voor mij de grens ligt bij eten. Ik wil goed eten, het liefst biologisch en geen plofkip e.d.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed en vooral gezond eten is voor mij belangrijk. Wel zo lokaal mogelijk en alles zelf maken van basisingedienten, nog lekkerder ook. Ook op de zorg voor mijn katten consuminder ik niet, ik heb ze in huis dus moet goed voor ze zijn. Geen goedkope brokken vol granen dus, op de lange termijn ben je dan trouwens duurder uit want ze kunnen er van allerlei ziektes van krijgen.
    Wilde eerst mijn auto niet vervangen maar toch maar gedaan want het is toch mijn vrijheid met familie ver weg en de ritjes naar de dierenarts. Zonder zou wel kunnen, maar ik kies ervoor dat niet te doen. Verder probeer ik aan alles te schaven tot het niet goedkoper of anders kan.

    BeantwoordenVerwijderen