Digitaal huishoudboekje

februari 17, 2017

Tegenwoordig heb je de mogelijkheid om digitaal je financien bij te houden. Toch is niet iedereen even enthousiast over deze manier van werken en houden zij vast aan het traditonele kasboekje waarin zij alles zelf op schrift noteren. Maar wat zijn nou de voordelen van een digitaal kasboekje en welke digitale kasboekjes zijn er allemaal?

Voordelen digitaal kasboek
Met een digitaal huishoudboekje kun je overzichtelijk al je geldzaken bijhouden. De meeste huishoudboekjes kunnen informatie van je bank automatisch ophalen. Daarna delen ze je transacties in in een categorie. Een betaling bij de supermarkt komt bijvoorbeeld in de categorie boodschappen. De overboeking naar je energiebedrijf komt in de categorie vaste lasten.

Vaak kun je zelf categorieën of subcategorieën toevoegen. Denk aan kosten voor je kinderen, of voor hobby’s. Pas wel op dat je niet te veel verschillende categorieën maakt waardoor je het overzicht verliest.

Als je weet hoeveel je gemiddeld per categorie uitgeeft, kun je budgetposten instellen. Je kunt vaak per maand en per jaar budgetteren. Maak ook een budgetpost voor je spaarrekening en stel in dat je elke maand automatisch een bedrag overmaakt naar je spaarrekening.

Met deze functie krijg je een melding van het huishoudboekje dat je de grens van een bepaalde uitgavenpost hebt bereikt. Dit kan je gebruiken als een waarschuwing dat je beter op je uitgaven moet letten.  

 Afbeeldingsresultaat voor kasboekje
Gratis digitaal kasboekje
Online kwam ik 2 gratis kasboekjes tegen.

Afas Personal (linkje)
AFAS Personal is een gratis online huishoudboekje. Je kunt gegevens van twee bankrekeningen en een kasboek invoeren. In dit kasboek worden contante uitgaven bijgehouden, die worden geregistreerd in de bijbehorende gratis App voor iPhone of Android.  

BankTrans (linkje)
BankTrans is een gratis offline huishoudboekje. Je kunt gegevens van meerdere betaalrekeningen importeren, zodat je alle banktransacties bij elkaar hebt, op je eigen computer. Ook zie je het totale saldo van de verschillende bankrekeningen, is het mogelijk om bonnetjes aan transacties toe te voegen, kun je gegevens exporteren en kun je rapportages en grafische overzichten maken. 

Het is mogelijk om persoonlijke importeer regels in te stellen, waardoor een categorie automatisch aan een bepaalde uitgave gekoppeld wordt. Het is niet mogelijk om budgetten aan te maken, transacties te splitsen of je uitgaven te vergelijken met anderen. 
 (Door op de linkjes te klikken krijg je meer informatie.

Excell
Zelf werken wij met een zelfgemaakt huishoudboekje in Excell. Deze is helemaal afgestemd op ons huishouden. Eigenlijk ook een vorm van een digitaal kasboekje. Wij controleren niet meer maandelijks al onze uitgaven, omdat we met budgetten werken. Wel controleren wij dagelijks met internetbankieren onze transacties en saldo.


             Werk jij met een (digitaal) kasboek?

                                                             

You Might Also Like

17 reacties

  1. Ja manlief heeft een eigen excel gemaakt, elke maand controleerd hij de afschrijvingen en of er uitschieters waren in bepaalde budgetten, het is fijn om oo deze manier controle te houden over de uitgave.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb ooit een huishoudboekje gedownload speciaal geënt op rekeningen van de ABNAMRO, uiteraard in excel. Alleen ziet die sparen ook als uitgave. Dat vind ik dan persoonlijk weer jammer..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, maar ik heb erg de behoefte om iets op papier te hebben. Ik geloof zeker dat digitaal erg handig kan zijn, maar het is dus niks voor mij.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zelf ben ik ook een fervent Excel gebruiker. Het geeft me alle vrijheid, en de data staat veilig in mijn persoonlijke cloud. Mijn eigen spreadsheet is te downloaden via mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben zelf ook erg blij met mijn excel, juist omdat het zo aansluit op onze situatie. Maar als je dat niet bent, dan zijn die oplossingen die je noemt wel handig. Ik vind van dit soort tools alleen wel jammer, wat Hypotheekweg ook al noemt, dat ze sparen als uitgaven zien. Zo raar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Penningmeester:
    - Offline (privacy)
    - import van zowat elke bank
    - met budgetbeheer en prognoses

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb zelf iets in Excel gemaakt, wat helemaal aan mijn wensen is aangepast. Maar dit soort online boekjes zijn zeker handig voor mensen die daar misschien wat minder handig in zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. al minstens 15 jaar in excel ideaal :) makkelijk aan te passen aan je eigen wensen.. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier ook excel :)
    Vraagje: Waarom controleren jullie dagelijks je saldo? Is dat gewoonte of echt om te controleren of alles klopt of misschien nog een heel andere reden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewoonte. Door de app is het eigenlijk te makkelijk geworden. Voorheen deden wel het niet.

      Verwijderen
    2. Ah, met een app kan ik het me voorstellen. Thanks voor je antwoord. Dan weet ik tenminste dat ik niet een goede reden over het hoofd heb gezien.

      Verwijderen
  10. Wij werken al heel wat jaren met plezier met Winbank. Een gratis programma wat geheel privé en voor offline gebruik is. Alle bankoverschrijvingen zijn gemakkelijk te importeren en het werkt snel en foutloos. Manlief z'n 'hobby', hij houdt het bij, we hebben hierdoor een prima inzicht waar ons geld heen gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik gebruikte altijd excel maar had bij een andere blogger iets gelezen over Winbank. Dat gebruik ik sinds deze week. Fijn programma.
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij ook excel idd! Gebruiken we al jaren en er zit ook een 10-jaren planning in.
    Ik controleer wel bijna dagelijks ons saldo op 'rare dingen'.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik werk ook met een Excell bestand en houdt daar maandelijks alles bij.
    Na 12 maanden kan je zien wat je op jaarbasis uitgeeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik werk met het excell huishoudboekje dat ik ook via mijn blog ter beschikking stel. Genereert overzichtelijke grafiekjes met inkomsten, uitgaven en spaarquote

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten