Een goedkoop en gezond ontbijt

februari 08, 2017
Nee, ik ga geen blogje schrijven over de ontbijtmogelijkheden bij de Ikea of Hema voor een paar euro. Wel over de mogelijkheden om thuis gezond, lekker en goedkoop te ontbijten. Dat het ontbijt ontzettend belangrijk is weet iedereen ondertussen wel. Maar hoe zorg je ervoor dat het lekker, gezond en gemakkelijk is?

Brood of ...?
In de ochtend ontbijt ik liever niet met brood. Naast dat het tijdtechnisch niet altijd handig is(de bammetjes komen uit de vriezer), vind ik het in de ochtend vaak zwaar op de maag vallen. 's Ochtend eet ik daarom altijd een bakje witte yoghurt met muesli/havermout en fruit. En die muesli en havermout is de allergoedkoopste die ik kan vinden in de supermarkt. En weet je wat zo gek is? Deze allergoedkoopste muesli is vaak ook nog eens de gezondste.

Muesli/havermout
In de supermarkt zijn er schappen vol met verschillende soorten muesli en havermout. Zodra er karton om heen zit, weet je al dat je over het algemeen te maken hebt met de gesuikerde variant. Het lijkt heel gezond, maar door de grote hoeveelheden suiker die er aan toegevoegd zijn, is dat het niet. Het  loont dus zeker om even de productinformatie te lezen. Op dit moment eten wij de Multivrucht muesli en havermout van de Lidl. Met de pakken kunnen we geruime tijd doen, waardoor we in combinatie met het verse fruit en de witte yoghurt heerlijk kunnen ontbijten voor een klein prijsje. In de Multivrucht muesli zit overigens wel veel fruitsuiker, ik hoop hier nog een alternatief voor te vinden. Bovendien ben ik geen groot fan van rozijnen en ook die zijn best aanwezig in deze muesli.
Gerelateerde afbeelding
Wat eet jij voor het ontbijt?

13 opmerkingen:

  1. Standaard een bakje volle kwark met havermout en een stuk fruit of scheut sap, bessen of zo. Brood hou ik niet van in de ochtend. En net als jij, brood in de vriezer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op de vroege ochtend drink ik alleen twee koppen koffie, zijn de kinderen eenmaal op school en de hond is uitgelaten, dan eet ik rond een uur of 10 half 11 mijn ontbijt, meestal kies ik rijstwafels met pindakaas en banaan. Maar ook regelmatig een glutenvrije boterham. Die zijn klein en zeer luchtig. Niet te vergelijken met gewoon volkoren brood. Ik lunch overigens meestal ook pas nadat de kinderen weer terug op school zijn een uur of 2.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een halve bak kwark (+/-250gram) met ongebrande notenmix en/of handje rozijnen. Brood komt, behoudens in het weekend aan de ontbijttafel, niet meer voor in mijn eetpatroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Havermout, kort gekookt in weinig water met een paar scheppen Griekse yoghurt. Veel kaneel erop. Later in de ochtend eet ik dan nog een appel of een banaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Havermout met water een schepje eigen gemaakte jam, heerlijk en licht verteerbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik begin de dag met 2 stuks fruit en pas in de loop vd ochtend een cracker met kaas. Ben nooit een ontbijtster geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als je een beetje crunchy ook lekker vind; maak het dan zelf! Dat doe ik sinds een tijdje ook en bevalt prima! Gezond, goedkoop en ontzettend lekker! Je voegt zelf toe wat je lekker vindt, cranberry's ipv rozijnen bijv.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bammetje appelstroop met mok thee. Als lunch 2 stuks fruit met melk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. P.s. ik moet juist niet denken aan koude yoghurt op mijn nuchtere maag...brrrrr

      Verwijderen
  9. Benieuwd wat de havermout kost bij de aldi!??

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Twe glutenvrije, biologische maiscrackers van de a.ldi. Daarop marmite en pindakaas. Pindakaas met stukjes noot van de a.ldi. Een lekkerder soort pindakaas heb ik nog niet gevonden. Daarbovenop plakjes banaan en wat gemalen peper. De rest van de banaan eet ik ook op bij mijn ontbijt. Erbij drink ik een mok zelfgemaakte vegan chocolademelk.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik maak al geruime tijd mijn eigen cruesli: 500g zelfgekozen mix van havermout- of andere graanvlokken met evt gehakte noten, beetje kaneel en kardamom en ca 150g warme honing goed mengen, op een bakplaat met bakpapier, 30min bij 160graden in de oven. Na afkoelen doe je erbij wat je lekker vindt (rozijnen, cranberries, gedroogd fruit, noten, zaden etc) en klaar! Gaat lang mee en smaakt heerlijk met naturel joghurt en vers fruit.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jaren kocht ik havervlokken bij de molen samen met een zakje noten en gedroogd fruit incl rozijnen. Duur dat spul.
    De laatste tijd komt het er niet meer van. Ik vond het ook behoorlijk duur.
    Ik ben nu op onderzoek wat het beste past en heb nu bij Jumbo pick up voor goedkope muesli gekozen, zonder suiker. Morgen haal ik mijn anderhalve week boodschappen.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.