Loont doneren aan een goed doel wel?

februari 02, 2017
Wij hebben regelmatig collectanten van goede doelen aan onze deur staan. Bij vrijwilligers met een collectebus doneren wij altijd een bedrag, de hoogte is afhankelijk van het soort goede doel. Naast de vrijwilligers die de deuren langs gaan, heb je ook de studenten die met een veel te langdradig verhaal je over proberen te halen om maandelijks een vast bedrag te doneren. Die krijgen standaard een nee van ons te horen. Als we bij een goed doel maandelijks willen doneren, zoeken we het betreffende goede doel via internet op en regelen het op die manier. Voor ons geen verkoop aan de deur .

In 2014 heb ik  een machtiging afgegeven voor een eenmalige donatie van 10 euro aan de Nierstichting. En sindsdien ontvang ik post van deze stichting. Veel post. Zoveel post dat ondertussen die 10 euro die ik gedoneerd heb, allang verdampt is door de kosten die zij gemaakt hebben om mij over te halen om nog meer te gaan doneren. Deze agressieve manier van benaderen werkt bij mij averechts. De kaartjes en zielige verhalen die ze mij opsturen ten spijt. Toch vind ik het ergens wel jammer dat de goede doelen zo zakelijk te werk gaan, blijkbaar is het nodig, maar het voelt nu alsof mijn donatie niet terecht komt waar het eigenlijk wel zou moeten zijn.

Wat is jouw ervaring met het doneren aan goede doelen?

14 opmerkingen:

  1. Ik heb hetzelfde als jij, aggressieve benadering werkt averechts. Als ik heb gedoneerd en ik word benaderd voor extra of nieuwe donaties dan gaat dat goede doel voor een paar jaar op mijn zwarte lijst.

    Ik zie de 'extra-donatie-bedelbrieven' ook vaak bij mijn ouders, en ze worden ook gebeld. Dat is heel vervelend omdat mijn moeder niet altijd meer helder is en soms toezeggingen doet die ze helemaal niet wil doen.

    Ik heb goede ervaringen met Kika en Artsen zonder Grenzen. Daar heb ik nooit last van na een donatie, en ik vind het heel goede doelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O sorry tikfoutje, een g'tje minder in agresief was beter geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij mij werkt dat ook niet. Ik heb dat ooit gedaan voor het Oranjefonds. 10 jaar geleden. Ik krijg nu nog steeds post terwijl ik me allang heb afgemeld. Ging toen om een eenmalige machtiging voor 15 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij mij werkt dat ook niet. Ik wil het zelf bepalen en er dan zelf aan denken. Een mailtje sturen, oké, maar al die post hoeft van mij niet. Dat vind ik echt zonde van het geld. Ze zullen het er wel uithalen, maar niet van mij. Overigens machtig ik ook nooit wat, als ik doneer, dan is het eenmalig en betaal ik bv via iDeal of maak ik zelf wat over.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoewel ik al die goede doelen overzee en voor ziekten erg zielig vind, en geld gun, geef ik liever geld aan mensen die het kunnen gebruiken. Ook een druppel op een gloeiende plaat, maar dan dichtbij. Niet eens altijd cash geld hoor, het kan ook zijn dat ik een jaartje de voetbal of gymclub betaal voor een van de kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed blogje. Ik voel het precies zo. Collectanten krijgen altijd iets maar mensen die me donateur proberen te laten worden krijgen een "nee".
    Wij maken af en toe geld over naar verschillende doelen. We willen ons niet aan 1 doel verbinden, er zijn zoveel goede! En de zogenaamde bedelbrieven zijn inderdaad irritant en komen dwingend over. Niet prettig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn buurvrouw zei een keer dat ze alleen geeft aan mensen die onbetaald langskomen. Dus collectanten altijd, en studenten die iets verkopen niet. Dat vond ik wel een mooi streven.
    Ik vind het ook vervelend, al die bedelbrieven als je een keer wat gedoneerd hebt. Punt is echter wel, het werkt wel. Als je iets overmaakt, en nooit meer iets ervan ziet, dan is de kans dat je het nog een keer doet kleiner. Hoe meer "top of mind" hoe groter de kans op een donatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik houd ook niet van al die reclame na één donatie om de reden die jij noemt; mijn hele donatie uitgegeven aan reclame aan mezelf. Heb ooit een klacht ingediend erover, gewoon uit principe maar helaas niks gehoord, de reclame stopte dan weer wel ;)
    Liefst geef ik zelf af en toe geld, maar merk wel dat het er dan soms bij inschiet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik geef alleen aan goede doelen waarvan ik weet dat er niet veel aan de strijkstok blijft hangen...die salarissen van directeuren en personeel, daar wil ik niet aan meebetalen. Ik wil dat het bij de hulpbehoevende mens terecht komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij hebben een sponsorkindje in Colombia, dat krijgt van de €30,- per maand die automatisch afgeschreven wordt eten, onderwijs en kleding. Geen agressieve reclame, op internet kunnen we vinden wat de directeur van deze organisatie het afgelopen jaar verdiende en heel veel andere informatie, en we bepalen zelf de betrokkenheid: 1 of 2 keer per jaar stuur ik een briefje met een cadeautje als extraatje. We krijgen dan altijd een geschreven brief die door de organisatie in het Engels vertaald wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Als je net als ik een minder dan modaal inkomen hebt en het dus niet zo simpel is om geld te doneren, dan wil je er wel zeker van zijn dat je geld niet opgaat aan dure kantoren. duur personeel en reclames, dus ben ik nu geneigd liever te doneren met goederen aan doelen waarvan je weet dat wat je geeft ook voor de volle 100% bij de mensen komt waarvoor je doneert.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik geef niet meer aan grote doelen, ik heb geen zin om voor het salaris van de directeur te betalen. Ik heb me voor 5 jaar verbonden aan een kleine stichting hier in Rotterdam die dierenwelzijnsprojecten in het buitenland steunt. De initiatiefnemer doet alles op vrijwilliger basis en zijn vrouw zorgt voor het gezinsinkomen. Hierdoor gaat maar 3 procent op aan kosten, kijk dat is mooi. Ik heb een overeenkomst met hen zodat ik het gehele bedrag af kan trekken van mijn belastbaar inkomen. Hierdoor kan ik dus meer geven dan ik normaal zou doen, een fijne regeling vind ik, maar niet geschikt voor mensen die dan weer eens hier en dan weer eens daar willen doneren. Voor mij is het een fijn idee dat ze een bestedig bedrag van mij hebben ieder jaar en ik kies iedere maand zelf het project waar ik aan doneer. Mijn geld komt goed terecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja ik ben het ook eens met het blog en bovenstaande opmerkingen. Na een uitzending van zomergasten, gepresenteerd door Paul de Leeuw, ben ik gevallen voor donaties aan: " Joop naar Albanie/ Moldavië".
    Ik zou zeggen, kijk eens op de website!

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.