Moneymonday: De financien van ... I

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - februari 27, 2017

Hoe ziet jouw gezins- en woonsituatie er uit?
Ik ben een vrouw van 52 jaar en woon met mijn vier katjes in een maisonetteflat. Dit huis heb ik drie jaar geleden na heftig sparen afbetaald, dus heb alleen nog woonlasten van de vereniging van huiseigenaren en de gemeentebelasting.

Hoeveel uur per week werk je?
Bij mijn reguliere baan werk ik 18 uur in de week. Verder doe ik nog 8 uur per week vrijwilligerswerk bij een dierenwelzijnsorganisatie.

Overzicht inkomsten en uitgaven 
Hieronder de gemiddelde uitgaves van afgelopen jaar. Door de dieren varieert dat nog al eens. Toevallig heb ik eind vorig jaar ook een andere auto gekocht, daar mijn bijna 18 jaar oude autootje nu echt wel op was. Ik heb nu een jonge tweedehands uit 2015 gekocht met 330 km op de teller dus eigenlijk praktisch nieuw.

Inkomsten
Salaris netto1.408
zorgtoeslag64
Vakantiegeld & eindejaarsuitkering146
Totaal inkomsten: 1.618


Uitgaven
Internet19,95
Onderhoud auto38
Benzine35
Boodschappen120
Voeding dieren + dierenarts190
Bankkosten1,33
Bibliotheek3,33
Divers60
Gemeentelijke lasten72,50
Energie *29
Zakgeld 45
Kleding48
VVE (incl. opstal)47
Uit eten30
Inboedel- en autoverzekering27
Water11
Ziektekosten (verzekering + ER)84,75
Wegenbelasting21
Goed doel25
Sparen710
Totaal uitgaven:1.617,86

* Ik heb een zeer goed geïsoleerd huis waar ik alleen stook als er bezoek komt. Deze winter is het echter nog niet onder de 18 graden geweest. Op zijn koudst wordt het 15 graden maar dat is het bijna nooit. Een paar kaarsen aan in de kamer (scheelt een graad of 1,5) en wat extra kleding en ik vind het prima.

Ben je tevreden met de verhouding tussen de inkomsten en uitgaven?
Ja hoor, ik ben erg tevreden. Haast geen woonlasten meer hebben scheelt gewoon heel veel. Ik kan goed sparen en kon dus mijn nieuwe auto ook zo betalen.

Hoe beheer je de financiën? 
Ik had ooit een gratis programma waarin ik alle bankzaken in importeerde, maar op een bepaald moment werkte dit niet meer goed. Ik ben toen terug gegaan naar een boekje waar ik alles in opschrijf. Ik begroot een bedrag (dit bedrag bepaal ik aan het begin van het jaar) en kijk aan het eind van de maand wat ik daadwerkelijk heb uitgegeven per categorie. In een apart boekje trek ik elk pinbedrag af van mijn vaste maandbudget van 300 euro. Dit is voor boodschappen, tanken en diversen. Soms kom ik daar wat aan tekort maar dan neem ik iets van mijn kleine buffer, die op een spaarrekening staat, gekoppeld aan mijn betaalrekening. Ik doe daar niet al te moeilijk over mijn uitgaves zijn redelijk stabiel. Is er wat over van het maandgeld dan boek ik dat weer terug naar mijn kleine buffer.

Heb je de afgelopen tijd grote financiële wijzigingen doorgemaakt en hoe ging je hier mee om?
Behalve de uitgave voor de auto geen bijzonderheden. Die heb ik dus gewoon van mijn grote buffer betaald.

Spaar je? Zo ja; welke spaardoelen heb je?
Mijn doel is rond 60 jaar met pensioen gaan. Aangezien mijn pensioen dan te laag is om van te leven (ong. 610 euro) moet ik spaargeld hebben om het maandelijks aan te vullen. Ik heb al een flinke buffer, dus als het ABP zich niet gaat bedenken over het vroegpensioen, kan ik dat gemakkelijk financieren tot mijn 67e. Daarna krijg ik circa 1.400 euro per maand en is aanvullen niet meer nodig. Van dat bedrag spaar ik nu ook en ik verwacht niet dat mijn buffer tegen die tijd op is. In deze buffer zit ook geld voor een eventuele nieuwe auto. Ik hoop echter met deze auto ook weer 18 jaar te doen.

Doe je investeringen met jouw geld? 
Ja, ik beleg in indexfondsen en groene fondsen. Ik leg maandelijks een vast bedrag in, hoe de beurs ook staat. Ik neem in principe ook niets op en laat het gewoon renderen. Ik pak dus de hoogtes en de laagtes mee. Het afgelopen jaren is het eigenlijk prima gegaan. Omdat ik de nieuwe auto eerder moest aanschaffen dan gepland, moest ik helaas wel wat verkopen aan het eind van het jaar. De planning was eigenlijk om te zorgen dat ik het geld in juli bij elkaar zou hebben. Het was even niet anders.

Wat is jouw zwakke plek in de financiën?
Schoenen.😉

Hoe zorg jij ervoor dat de inkomsten en uitgaven in verhouding zijn?
Ik let al jaren goed op mijn financiën dus dat gaat eigenlijk automatisch. Het sparen is al aan het begin van de maand dus dat kan ik niet meer uitgeven. En omdat ik al zo aan dit uitgavenpatroon gewend ben zou ik het anders waarschijnlijk gewoon overhouden. Maar dit werkt voor mij het beste.

Bespaar je op bepaalde lasten?
Ik let wel goed op met boodschappen doen. Ik kijk de aanbiedingen na en eet wat er in de aanbieding is. Ik eet ook vegetarisch, zo lokaal mogelijk, groenten van het seizoen en maak alles zelf. Voor mij geen pakjes en zakjes, zelfgemaakt is ook eigenlijk altijd lekkerder. Doordat ik goed oplet kan ik van mijn budget ook gewoon een wijntje en lekkers kopen. Ik ga niet op een houtje zitten bijten

Op welke lasten zou je nooit willen besparen?
Ik zou nooit op mijn dieren willen besparen. Dit betekent niet dat ik niet oplet bij het inkopen van hun voer. Ik ben ook pas van dierenarts veranderd, omdat het bij die ander gewoon echt de spuigaten uit ging lopen met de bedragen en de verrichtingen die ze wilden doen. Ik had echt het idee dat ik een moneymachine aan het worden was... De nieuwe dierenarts is ook nog veel belangstellender en hoeft niet het onderste uit de kan. De zorg is er niet minder om, eerder nog beter zou ik zeggen, dus een win-win situatie.

Welke boeken/blogs/sites lees jij die betrekking hebben op de financiën?
 Ik leen  van de bieb alles wat los en vast zit op het gebied van financiën. Nu net weer een boek over slow beleggen aangevraagd, ik hoop dat ik daar nog wat van kan leren. Ook qua blogs lees in bloglovin alles wat ik kan vinden en toevoegen. Ik merk echter als doorgewinterde consuminderaar dat er niet zoveel meer te leren is. Alle tips zijn al vele malen langs gekomen en waar ik kon snijden, zonder kwaliteit in te leveren, heb ik het al gedaan. Maar ik vind het nog steeds leuk om te lezen hoe andere mensen met consuminderen en hun financiën omgaan.

Ook als ik dingen op internet koop doe ik dat via zo'n speciale winkelsite. Je kunt daar vaak zelfs nog wat besparen als je via hen naar de diverse vergelijkingssites gaat. Dit jaar heeft me dat totaal weer 45 euro opgeleverd en het kost me niet meer moeite.


Welke financiële tip zou jij de lezers van in10jaarfo willen geven?
 Oei dat is een lastige. Wat me opvalt is dat mensen vaak niet willen of durven beleggen, maar zich wel in het crowdfunden storten, gelokt door hoge rendementen. Ik denk dat je beter maandelijks in een indexfonds of een goed duurzaam fonds kunt inleggen. Daar heb je toch minder onzekerheid en risico. Maar goed, wel op de lange termijn, dus je moet er wel geduld voor hebben.Ook ieder jaar van energiemaatschappij wisselen, kost geen moeite en levert toch altijd weer minimaal 150 euro op. Ik heb afgelopen jaar de verzekeringen onder de loep genomen. Ik ben gewisseld van auto-, inboedel- en zorgverzekering. Het scheelt vaak maar kleine bedragen, maar ook dat vind ik echt wel de moeite waard!
Afbeeldingsresultaat voor besparen 


Lees jij ook zo graag de rubriek Moneymonday? De rubriek kan alleen voortbestaan bij inbreng van nieuwe verhalen. Wil jij ook eens anoniem jouw verhaal vertellen? Meedoen is heel eenvoudig. Stuur een mailtje naar info@in10jaarfo.nl en je ontvangt de vragenlijst per mail.

  • Share:

You Might Also Like

16 reacties

  1. Goed bezig hoor, petje af! Prachtig om te zien dat je met part time werk zo ver kan komen. Je geniet waarschijnlijk ook heel erg van je leven. Ga vooral zo door zou ik zeggen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, ja ik ben zuinig maar geniet ook dat gaat prima samen.

      Verwijderen
  2. Leuk om het verhaal te lezen van iemand die al wat dichter tegen pensioen aanzit!
    Ik vroeg me af wat de reden is dat je met 60 met pensioen wilt. Nu werk je al niet zoveel uren, zou je niet bijv nog een dag per week willen blijven werken op die leeftijd? (En daardoor eerder kunnen minderen met werk) Of is zoiets gewoon niet haalbaar?
    Een soort 'plakbandpensioen' zoals de schrijver van het bijbehorende boek het zou noemen.

    In elk geval, heel leuk om te lezen en het ziet eruit alsof je het allemaal goed voor elkaar hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal altijd vrijwilligerswerk blijven doen net zoals ik nu ook doe, waarschijnlijk wordt dat meer tegen die tijd. Dus helemaal niet werken is niet aan de orde. Ik wil alleen gewoon graag van de dwang van betaald werk af. Het is toch anders als je zelf kan kiezen waar en hoe lang je werkt t.o.v. moeten werken voor een baas. Ik heb echt geen slechte baas en ook mijn werk is zeker niet vervelend maar ik kan me nuttiger werk voorstellen. ;)

      Verwijderen
  3. Knap hoor, dat je 710 euro spaart van dit inkomen! Goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen woonlasten meer, behalve gemeentelijke lasten en VVE, scheelt zo ontzettend veel. Als je dan verder wat zuiniger bent kun je veel opzij zetten.

      Verwijderen
  4. Wow, dat zijn indrukwekkende financiën! Maar 120 euro voor de boodschappen en maar 29 euro voor energie! Ben wel benieuwd hoe het kan dat jouw ziektekostenverzekering zo laag is. Ik begrijp dat je het ER er al in verwerkt hebt en dat is al 32 euro per maand...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit zijn de kosten van het afgelopen jaar omgerekend naar het maandbedrag. Ik heb de goedkoopste ziektekostenverzekering met het allerhoogste eigen risico. Vorig jaar alleen een klein beetje medicijnkosten gehad en verder niks. Ik heb dus slechts een heel klein deel van dat eigen risico opgebruikt. Vandaar dat het maandbedrag zo laag is. Als ik dit jaar meer kosten moet maken wordt het maandbedrag automatisch ook hoger. Ik ben echter vrij gezond (klopt het af;)) dus maak al jaren weinig extra kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk zeg deze lage woonlasten. Daar kan ik alleen maar van dromen. Dat doe ik dan ook.
    Je staat er financieel goed voor. Ik denk dat je hier de afgelopen jaren wel hard voor hem moeten werken/sparen. Super gedaan !!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie lage bedragen, petje af.
    Laat jouw pensioenfonds het toe dat je al met 60 jaar gebruik maakt van de uitkering? Het mijne heeft de grens met 2 jaar opgeschoven toen de AOW-leeftijd met 2 jaar verlengd werd.
    Jouw VVE-bijdrage is echt héél erg laag. Is er wel een gezonde financiële reservering voor groot-onderhoud in jullie complex? Ik heb zelf in meerdere appartementen gewoond, van kleine tot grote en nog nooit onder de € 100 betaalt.
    Het zou vervelend zijn dat je plotsklaps een flink bedrag extra moet inleggen als er ergens in/aan het gebouw een onverwachte reparatie/vervanging moet plaatsvinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tot nu staat de pensioenleeftijd bij mijn pensioenfonds inderdaad op 60 jaar, maar ik vrees ook dat dat wel gaat veranderen. Tegen die tijd kijk ik dan wel hoe en wat ik ga doen. Ik verwacht wel genoeg geld te hebben tegen die tijd om de jaren te overbruggen en ik kan in het ergste geval ;) nog een dag in de week blijven werken.

    Ons eigen reserveringsfonds voor het huis is behoorlijk groot. Toen ik in dit huis kwam (16 jaar geleden) was het hele blok met grote renovatie opgeknapt. Dus eigenlijk was het het helemaal nieuw want ze laten alleen de voor-, zij-, en achtermuren staan. De rest wordt vernieuwd. We hebben dus door de jaren heen eigenlijk alleen schilderwerk en kleine reparaties gehad. Geen gemeenschappelijke ruimtes als een hal of een lift, dus het eerste grote project wordt over een jaar of 14 het hele dak. Daar is nu al geld genoeg voor dus tegen die tijd zeker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog even over die pensioenleeftijd, de bovengrens is wel opgeschoven, dat is inderdaad 67 geworden. Bij ons is er ook een regeling dat je er met 60 uit kan, maar dan teer je al in op je pensioen van boven de 67. In mijn geval is dat 800 euro per maand wat ik minder zou krijgen met 67. Dat is veel geld maar ik heb zeker geen zin om pas met 67 te gaan dus ik heb dat er wel voor over. Ik hoop dus niet dat ze aan dat pre pensioen gaan tornen. Dan zou ik het waarschijnlijk nog wel redden maar het is wel minder fijn. In het ergste geval kan ik mijn huis nog verkopen en kleiner gaan wonen. Op zich zou dat met ouder worden ook geen slecht idee zijn. Maar ik bekijk alles tegen die tijd, ik neem mijn maatregelen nu en meer kan ik niet doen.

      Verwijderen