Moneymonday: De financien van ... M

februari 13, 2017

Hoe ziet jouw gezins- en woonsituatie er uit?
Ik woon alleen, (heb wel een super leuke hond) in Amsterdam.  Ik ben hier geboren en heb vanaf mijn 26e levensjaar in de VS gewoond en gewerkt.  Ik ben sinds 2013 terug in Amsterdam.  Ik woon in een flat, dichtbij ov.  Voor woon-werk verkeer gebruik ik de auto.

Hoeveel uur per week werk je?
Ik heb een contract van 30 uur, ik werk gemiddeld tussen de 30 en 36 uur.  Ik ben verpleegkundige.

Inkomsten
Salaris netto1.800
Reiskostenvergoeding120
Totaal inkomsten:1.920


Vaste lasten
Hypotheek bruto240
VVE (incl. verwarming en opstal)170
Elektriciteit/gas32
Gemeentebelasting38
Water7
Waterschap10
Kabel/internet/mobiel40
Inboedelverzekering8
Zorgverzekering93
Autoverzekering55
Goede doelen (asiel)20
Vakbond17
Onderhoud en huur boiler10
Eten hond50
Trimster/dierenarts10
Totaal vaste lasten:800


Overig
Boodschappen200
Benzine40
Sparen880
Totaal overig: 1.120



Ben je tevreden met de verhouding tussen de inkomsten en uitgaven?
Ja.  Ik leef financieel bewust. Ik heb een AOW gat van 26 jaar,  alhoewel ik AOW opbouwd heb in de VS en er verdragen hierover zijn tussen NL en de VS weet ik niet zeker of dat uiteindelijk uitgekeerd gaat worden.  Het Amerikaanse AOW kan ik opnemen zodra ik 62 ben en ik ben dat wel van plan. Hierdoor is het AOW bedrag lager, maar kan ik wel minder gaan werken, iets wat ik graag wil.  Ik heb ook een Amerikaans pensioen, dat kan worden opgenomen wanneer ik 59 1/2 ben. Daar wacht ik misschien nog mee, dat hangt geheel af van hoe het leven er dan uitziet.  Als ik iets geleerd heb, is het wel dat je de toekomst niet kan voorspellen.  Je kan proberen je voor te bereiden, maar soms komt het leven met moeilijke ontwikkelingen.        

Hoe beheer je de financiën?
Ik heb een bloknootje en daar schrijf ik elke maand mijn vaste en variabele lasten in en mijn inkomen. Dit is inclusief het bedrag dat ik standaard maandelijks spaar.

Heb je de afgelopen tijd grote financiële wijzigingen doorgemaakt en hoe ging je hier mee om?
 Gelukkig niet.  In 2013 wel. Toen kwam ik terug naar NL. In de VS verdiende ik het dubbele van wat in nu verdien. Ik was getrouwd en had een dure woning, auto en een uitgebreid sociaal leven. (en dat is ook duur). Na mijn (ongewenste en voor mij onverwachte) scheiding ben ik terug naar NL gekomen. Ik rijd nu in een auto van 2004 en woon in een flat.  Maar ik zorg er wel gewoon zelf voor.  Ik heb natuurlijk het voordeel dat ik al heel lang verpleegkundige ben en dat er meestal wel werk te vinden is in de zorg.  Als dat niet het geval was geweest was het veel moeilijker geweest.

Wat betekende deze wijziging voor je kasboek?
Ik was vooral in het begin heel ongerust dat ik mezelf niet zou kunnen onderhouden. Ik had natuurlijk geen recht op sociale voorzieningen aangezien ik al heel lang uit NL weg was.  Gelukkig was dat uiteindelijk geen probleem, omdat ik werk kon vinden.  Ik heb ook 4 maanden bij mijn ouders gewoond, totdat ik een woning vond die ik kon betalen (met een hypotheek). Doordat ik toen al werk had, kon ik ook een hypotheek krijgen.  Ook had ik geld voor een aanbetaling voor de hypotheek.

Spaar je? Zo ja; welke spaardoelen heb je?
Ik spaar elke maand, ik heb drie doelen:
  • buffer van een jaar salaris.  (zover is het nog niet)
  • Spaardoel voor auto en ziektekosten.
  •  Spaardoel van jaarlijks 10% van mijn hypotheek voor de maximale jaarlijkse aflossing. Dit heb ik nu drie jaar gedaan. 
Doe je investeringen met jouw geld?
Mijn pensioen fonds in de US is volledig in aandelen en indexfunds. Dat is daar heel gebruikelijk.  Mijn Amerikaanse AOW komt van de overheid. Dat is een vast bedrag gebaseerd op je inkomen gedurende je werkzame leven. Met een basis niveau en verplicht minimum bijdrage van credits gerelateerd aan hoeveel jaar je werkt.  Dit had ik gelukkig gehaald voordat ik terug naar NL verhuisde.
Ik investeer dus automatisch in mijn beleggingsfondsen, de dividends en de rente worden ge-herinvisteerd en mede daardoor is er passieve groei.  Het kan natuurlijk ook dalen. In 2011 verloor ik ( en met mij vele) 40% - dat is nu wel weer hersteld 

Wat is jouw zwakke plek in de financiën?
Ik ben voor een redelijke lange tijd best arm geweest. Sociale voorzieningen in de VS zijn er niet echt.  Hierdoor ben ik heel voorzichtig met geld uitgeven en soms denk ik dat ik daarin nog altijd te streng ben.  Ik ben me ook heel bewust van mijn plakband pensioen, want wie weet hoe dat gaat lopen met verdragen en koerswisselingen ed.

Hoe zorg jij ervoor dat de inkomsten en uitgaven in verhouding zijn?
Ik geef niet uit wat ik niet heb.

Bespaar je op bepaalde lasten?
Ja, energie en water verbruik waar mogelijk.  Ik rijd ook alleen naar mijn werk met de auto. Verder loop ik of gebruik ik ov.  Ik ben geen fietsheld.

Op welke lasten zou je nooit willen besparen?
Zorg en voedsel voor mijzelf en de hond. Ik heb wel het maximale eigen risico, maar heb dat bedrag achter de hand mocht het nodig zijn.

Welke boeken/blogs/sites lees jij die betrekking hebben op de financiën? Welke raad jij de lezers aan?
Zuinig aan, zakelijk bezuinigen, in10jaar, Mr Money Moustache. Gerhard Hormann boeken, Alles van Jim Cramer (een financiële expert van CNBC)

Welke financiële tip zou jij de lezers van in10jaarfo willen geven?
 Ik denk dat volhouden met sparen de beste resultaten opleveren.  Ook als je met weinig begint.  Het is voor de lange termijn.  Als je lange termijn doelen hebt, dan is het ook makkelijker om ervoor te sparen. Bijv. eerder minder werken, eerder met pensioen, of je ouders of kinderen of de maatschappij helpen.


Wil jij ook eens meewerken aan de rubriek Moneymonday? Zeker doen! Meedoen is heel eenvoudig. Stuur een mail naar info@in10jaarfo.nl. De vragenlijst ontvang je vervolgens per mail. 


You Might Also Like

10 reacties

  1. Dat ziet er heel netjes uit, je spaart mooi een groot deel van je inkomen. Knap, dat je die lasten hebt én in Amsterdam woont!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Een aanbetaling voor de hypotheek, (van verkoop huis in de VS) en een achterstandswijk maakte dat mogelijk. Ik heb hoop voor mijn wijk, maar nu is het nog niet zo gezellig daar.

      Verwijderen
  2. Leuk om te lezen. Het inkomen verbaasd me wel want met dat aantal uren en jouw functie verpleegkundige zou ik dat hoger ingeschat hebben. Omdat ik zelf verzorgende ben en 17 uur per week werk en al aan de 1450 euro zit inclusief onregelmatigheidstoeslag.(Ik werk 's nachts)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik werk alleen maar dag diensten daar komt het ws door

      Verwijderen
    2. Ja dat maakt veel verschil inderdaad.

      Verwijderen
  3. Wat een leuk stuk. Knap dat je zo vlot hier weer een leven hebt opgebouwd met een huis en een baan (en die hele leuke hond :-)). Het klinkt heel bewust. Hopelijk wordt je wijk nog een stuk leuker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Het zal wel verbeteren denk ik, maar zal nog even duren

      Verwijderen
  4. Wat doe je dat netjes! Het zal ook echt wel een enorme stap zijn geweest, van je luxe leven daar naar je zuinige leven hier. Ik vind het heel knap hoe je dat hebt op weten te pakken zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Het gaat de goede kant op, ik had het in het begin best moeilijk er mee. Maar je moet vooruit he 🙃

      Verwijderen
  5. Nou dat begrijp ik goed, dat je het er moeilijk mee had. Zeer diepe buiging en petje af voor jou hoor!
    Zoveel teleurstellingen in het leven en dan de boel zo goed op de rails houden.
    Ik wens je heel veel goeds toe in de rest van je leven. En bedankt voor de inspirerende inzichten.

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten