Moneymonday: De financien van ....When do you retire?

februari 06, 2017

Hoe ziet jouw gezins- en woonsituatie er uit?
Ik ben 21 jaar en woon bijgevolg nog thuis. Het is te vroeg om te investeren in een eigen woonstek omdat mijn werkplaats de komende jaren geografisch veel kan verschillen. Hierdoor wacht ik liever nog even af. Ook ben ik er nog niet uit of ik iets zal kopen of huren (samen met iemand anders om kosten te delen). Mocht ik iets kopen, dan liefst een opbrengsteigendom van een appartement of 2, 3 zodanig dat er nog een zekere cashflow is uit vastgoed en ik hiermee diversifieer van de aandelenmarkt. 

Op dit moment ben ik toch grotendeels op mijn werk met eigen gratis logement waardoor dit wel interessant is in combinatie met thuis wonen.

Hoeveel uur per week werk jij?
Mijn weken variëren van rustig naar normaal tot zeer druk. Ik schat dat ik over het algemeen tussen de 40-50 uren werk.


Zoals je ziet is de savings rate erg hoog. Dit komt grotendeels omdat ik geen grote kosten heb zoals een lening/huur. Een aanzienlijk bedrag gaat naar reizen, omdat dit een passie is. Ik zou het niet anders willen. Dit bedrag naar beneden brengen ten voordele van extra investeren, is het relatief gezien niet waard. Ik probeer er jaarlijks toch zo’n 4-5 keer op uit te trekken met dit bedrag. Een aantal goedkope citytrips gecombineerd met een grotere reis.


Het bedrag besteed aan eten is vrij klein. Dit komt omdat ik vaak nog thuis eet en dus slechts een paar maaltijden zelf hoef te voorzien. Wat de auto betreft, dit is een gedeelde kost waardoor ik het bedrag vrij laag kan houden. In de entertainment rubriek heb ik alles gegroepeerd qua cinemabezoekjes, cafés, uitstapjes….

Ben je tevreden met de verhouding tussen de inkomsten en uitgaven?
Ik ben zeer zeker tevreden. Hoe langer ik dit aanhoudt, des te sneller de stash aangroeit en begint te rollen. Echter ben ik wel realistisch dat dit over een paar jaar geen realiteit meer zal zijn eenmaal ik ‘zelfvoorzienend’ ben. Tegen die tijd probeer ik een zo groot mogelijke portefeuille uit te bouwen waaraan ik niet kom. Op deze manier wil ik dat de sneeuwbal aan het rollen gaat voordat de echte kosten zoals huis en kinderen komen.

Hoe beheer je de financiën?
Momenteel onthoud ik ongeveer het bedrag dat ik spendeer aan een welbepaald iets. Ik houd nog geen lijstjes bij omdat dit toch verwaarloosbare bedragen zijn. Ik ben vrij goed in cijfertjes onthouden waardoor ik maandelijks wel een vrij correct beeld heb op wat ik uitgegeven heb. Eénmaal ik alleen woon, ben ik wel van plan om op te schrijven hoeveel waar naartoe gaat. Dan komen er meer rekeningen en zal het effectiever zijn om alles op te schrijven. Ik denk dat dit een toegevoegde waarde heeft omdat je van jongs af aan duidelijk inziet hoe duur of goedkoop het leven is / kan zijn.

Heb je de afgelopen tijd grote financiële wijzigingen doorgemaakt en hoe ging je hier mee om?
Neen, ik heb een vaste job en dus een vast inkomen als ambtenaar. Ik voorzie steeds wel een cash buffer van minstens 3.000 EUR voor onvoorziene omstandigheden. Hierbij denk ik dan aan een accident of panne met de auto. De cashbuffer moet natuurlijk in lijn zijn met de waarde van de bezittingen (bij een huis zou ik meer cash aanhouden).

Spaar je? Zo ja; welke spaardoelen heb je?
Ik spaar om te investeren. Zoals hierboven vermeld ligt de savings rate op bijna 87%. Mijn doel is om FIRE te zijn tegen 35 jaar. In het fiscale klimaat van België is dat geen koud kunstje waardoor dit een mooie accomplishment zou betekenen. Ik zou hoogstwaarschijnlijk niet stoppen met werken, maar de vrijheid van keuze spreekt me enorm aan. Ook denk ik dat indien geld geen probleem meer is, ik meer geneigd zal zijn om dingen te realiseren waar ik echt achter sta zonder te moeten vrezen voor financiële gevolgen.

Doe je investeringen met jouw geld?
De investeringen die ik doe zijn uitsluitend met mijn eigen geld.

 Wat is jouw zwakke plek in de financiën?
Mijn zwakke plek… ik zie dikwijls opportuniteiten in de markt waardoor ik wil kopen. Soms moet ik een beetje langer wachten. Dit is wel verbeterd de laatste tijd.

Bespaar je op bepaalde lasten?
Ik kan moeilijk geld geven aan dure restaurantbezoeken of extreem dure kledij. Misschien in latere fases in het leven, maar nu stel ik mij eerder de vraag: “Weerspiegelt de prijs de waarde van dit product/dienst voor mij?” Daarnaast is gedeeld gebruik ook wel handig om de kosten te drukken waar het mogelijk is. In mijn geval is het nog niet nodig, maar een eenvoudig voorbeeld kan zijn 1 internetabonnement voor 2 appartementen.

Een ander trucje dat ik soms toepas; ik vergelijk de prijs van een product met aandelen. Concreet: Ik zie een jeansbroek van 100 EUR, dan denk ik aan AB Inbev. Wat wil ik het liefst, die jeansbroek of 1 eigendomsbewijs van ’s werelds grootste brouwer die mij de komende jaren van dividenden gaat voorzien? Je merkt al waar mijn voorkeur naartoe gaat. Ik zal ook wel ergens een jeansbroek vinden aan 60 EUR en dan kan ik met het verschil nog een aandeel Unilever kopen ;).

Op welke lasten zou je nooit willen besparen?
Reizen, sporten, dingen die mij gelukkig maken. Ook zou ik niet willen besparen op dingen waarmee ik mijn naasten in schaamte breng. In de afleveringen van ‘extreme cheapskates’ zie je mensen die niks bestellen op restaurant en dan de restjes van onbekenden gaan verzamelen en opeten. Zo extreem wil ik totaal niet zijn.

Zitten je partner en jij op 1 lijn als het aankomt op de financiën? Zo ja; hoe zorgen jullie hier voor?
Voor het moment heb ik geen partner. Wel twijfel ik eraan of er veel mensen op mijn golflengte zitten qua financiën, zeker aan mijn leeftijd. Ik ben ook niet van plan dit op te leggen in een relatie maar er moet wel een gezonde verstandshouding zijn wat betreft financiën. Ik hoop natuurlijk dat mijn toekomstige wederhelft mijn bedoelingen snapt en mij hierin steunt.

Welke boeken/blogs/sites lees jij die betrekking hebben op de financiën?
Ik heb een 10-15 tal boeken gelezen over beleggen. Ook veel informatie, interviews, artikels op internet over mensen (Buffett, Graham, Munger…) wiens investeringsfilosofie ik probeer te volgen. Van alle boeken ben ik tot het besluit gekomen dat ik ‘The Intelligent Investor’ van Graham de beste vond. Ik werk ook uitsluitend op fundamentele karakteristieken en niet op technische analyse.

Qua blogs/sites volg ik frequent Mr. Money Mustache. Andere blogs volg ik ook met regelmaat. Natuurlijk werk ik zelf ook aan mijn eigen blog: https://whendoyouretire.wordpress.com/

Op vlak van websites vind ik het forum van spaargids.be nog interessant omdat dit belgisch is en dus wettelijk/fiscaal op België slaat.

 Welke financiële tips zou jij de lezers van in10jaarfo willen geven?
  • Zorg zelf voor uw pensioen en bijkomend, vrijheid. Tijd en vrijheid zijn voor mij de kostbaarste goederen en helaas is geld het middel hiernaartoe. 
  • Don’t trust the bank, bank on the trust. Stop met de zakken te vullen van banken die instapkosten, beheerskosten, uitstapkosten rekenen van ettelijke procenten en zo jaar na jaar aan uw rendement knagen. Slechts een 20% van alle fondsen doet op termijn beter dan een gewone tracker (etf) die veel minder kosten aanrekent. Banken proberen in de eerste plaats hun eigen zakken te vullen, of dacht je dat dit een liefdadigheidsinstelling was? 
  • Geef geen obligaties uit aan 0%, makes no sense.  
  •  “Maar ik ken niets van aandelen of de beurs!!” Trackers zijn de oplossing. Dit is een buy-and-forget. Er zijn trackers van praktisch alles, maar in het algemeen ben ik wel voorstander van de Amerikaanse S&P500 en All-World index. Dit zijn korven van honderden aandelen die zorgen voor geografische spreiding en diversificatie.  
  • Koop periodiek bij. Markten kennen hoogtes en laagtes waardoor market timing quasi onmogelijk is. Dit lukt Buffett zelfs niet dus laat staan wij stervelingen. Door elke maand voor een vast bedrag te kopen, kom je dus uiteindelijk uit op een mooi gemiddeld bedrag en een aanvaardbaar rendement. 
  • Bloed is goed: dieprode beurzen bieden opportuniteiten. Buy when there’s blood on the streets.( Rothschild)  Ga dus niet als een bezetene verkopen uit angst maar profiteer van de solden. Je koopt toch ook liever een trui aan halve prijs?  
  • Vervang de auto door de fiets waar mogelijk. Zijn 2 auto’s echt nodig? 
  •  Een laatste, misschien een stelling niet helemaal in lijn met het hele artikel. Je hebt niet veel geld nodig om gelukkig te zijn. Geld spenderen en geluk hebben niet per se een stijgend lineair verband. Velen beseffen het niet hoe goed we het hier hebben. Ik heb het geluk gehad dit zelf te kunnen meemaken en in te zien. Een dak boven ons hoofd, veiligheid, deftige voeding, hygiëne, naasten die ons liefhebben. Wereldwijd zijn er meer dan een miljard mensen die dagelijks in armoede leven en toch zijn velen van hen gelukkig. Waarom zouden wij dan niet kunnen leven met wat minder?
Om af te sluiten nog een quote van Henry Ford:



Wil jij ook eens meewerken aan de rubriek Moneymonday? Zeker doen! Meedoen is heel eenvoudig. Stuur een mail naar info@in10jaarfo.nl. De vragenlijst ontvang je vervolgens per mail. 
Eerder gepubliceerde Moneymonday verhalen lezen? Dat kan op de pagina Moneymonday in het hoofdmenu.

You Might Also Like

17 reacties

  1. Mooie savingsrate! Groot gelijk dat je daar nu nog even van profiteert zolang het kan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat lief van je ouders om je kosten voor wonen en levensonderhoud (en ook verzekeren etc?!) te betalen, zodat jij kunt sparen en reizen!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat heb je dit positief verwoord. Ik dacht hetzelfde maar had het niet zo netjes kunnen zeggen als jij, sluit me dus maar even bij jou aan.

      Verwijderen
    2. Inderdaad mariima, wat heb je positief verwoord wat ik net dacht ;-)

      Verwijderen
    3. We kennen deze jongen persoonlijk en hij is zijn ouders zeker niet to (financiele) last aangezien hij eigenlijk bijna nooit thuis is (door de weeks komt hij namelijk al niet thuis!). Als ie 10% van de tijd gebruik maakt van het huis van zijn ouders, dan is het heel veel. En ja, zijn ouders zijn heel lief ;-)

      Verwijderen
  3. Leuk om te lezen van iemand van 21 jaar! En tof dat je ouders je zo steunen.
    Ik denk dat mijn kind wel een financiële bijdrage aan het huishouden zou moeten leven met een voltijd baan als ze thuiswonen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed verwoord verhaal. Ik denk dat je wel beseft dat je geluk hebt met je ouders. Je hebt je zaakjes op jonge leeftijd al goed voor elkaar. Ik denk dat het met jouw financiële toekomst wel goed komt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een afwisselende rubriek is dit toch, dit is echt weer een heel ander verhaal.
    Toen ik jouw leeftijd had studeerde ik nog, en voorzagen mijn ouders me van een toelage. Ik vind het niet zo gek dat je nu nog lekker thuis mag wonen en mee-eten, als ze dat kunnen betalen. Maar ik ben het met bovenstaande reageerders eens: dat is ook wel heel prettig. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jouw laatste tip vind ik persoonlijk de mooiste.
    Er zijn inderdaad heel veel mensen die in armoede leven.Fijn dat iemand van 21 jaar nu al beseft dat rijkdom, veiligheid en geluk niet vanzelfsprekend is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Knap dat je zo bewust met je geld omgaat, nu nog wat andersoortig zelfstandigheid en verantwoordelijkheidsgevoel ontwikkelen. Als je 25k per jaar opzij kunt zetten, kun je toch prima in je eigen levensonderhoud voorzien? Ongeacht of je ouders het nou zo graag voor je willen betalen, ik zou eens achter mijn oren krabben of je het allemaal wel aan moet nemen. Zaken als zelfstandigheid, echte verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid ga je toch pas ontwikkelen als je ze daadwerkelijk aanspreekt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zal vast wat jij zegt, maar ik kan mij best voorstellen dat het niet lonkt om een eigen huishouden te beginnnen als je het grootste gedeelte van je tijd bij je baas op locatie woont. Dat is jezelf onnodig op kosten jagen alleen maar voor het "plaatje".

      Ik vind zelf niet dat iemand iets moet doen omdat het zo hoort..
      En na het lezen van de reactie van Team CF klinkt het best logisch.
      Dikke mazzel en goed voor elkaar. Eeuwig zal het vast niet duren dus alleen maar goed dat hij er verantwoord gebruik van maakt.

      Er zijn er genoeg die hetzelfde doen en die 25k over de balk smijten en dan nog bij pa & ma moeten aankloppen als ze uiteindelijk uit huis gaan.

      Verwijderen
  8. Knap hoor zoveel geld over houden op 21 jarige leeftijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hartstikke goed bezig, helemaal als je nog zo jong bent en dan al zo bewust. Als je ouders je de kans geven, mag je die toch zeker met beide handen aanpakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bedankt voor de leuke reacties allemaal! Zoals TeamCF het reeds aanhaalt, ben ik inderdaad niet veel thuis.
    In mijn job heb ik wel wat zelfstandigheid en verantwoordelijkheidsgevoel geleerd, dus eenmaal dat nodig is, komt het er wel van.

    Echter is het nu totaal niet financieel interessant om een eigen stek te huren. De huurprijzen swingen hier de pan uit, om nog maar te zwijgen van voorzieningen. Daarom blijf ik zo lang mogelijk genieten van de mogelijkheden die mijn werkgever biedt.

    Ik besef heel goed dat sommigen dit als profiteren zien (richting ouders ed), maar het punt is dat ik financieel meer geschoold ben dan hen en ook een mooie return maak. Uiteindelijk zou het toch weer richting mij komen over x jaren, dus dan geniet de staat er tenminste niet van met hun belastingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat zonde dat je zo zuinig leeft.. Op die leeftijd zat ik in vergelijkbaar schuitje. M'n huis, auto, studie, verzekeringen e.a. werden betaald en daarnaast had ik een riant salaris.
    Ik vond het hun keuze om dat voor mij te betalen. Ik spaarde hard, maar had harder kunnen sparen.
    Ik wilde vooral leven, want het leven is te kort om alleen te sparen voor later. Want wat als er geen later is?
    Ga lekker reizen! Ik heb de hele wereld gezien en nu ik kinderen heb, ben ik blij met waar ik van genoten heb.
    Reizen geeft ook inspiratie en op vakantie leefde ik erg zuinig.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel interessant verhaal. Niet zozeer knap dat je maandelijks zoveel spaart, wel heel knap hoe bewust je denkt en omgaat het geld op jouw leeftijd - en goede tips allemaal. Ik vind persoonlijk de brug die je slaat naar ""when do you retire"" wel wat te vroeg gezien je leeftijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zou willen dat ik al zo slim was op jouw leeftijd. Ik heb alles erdoorheen gejaagd toen ik mijn eerste baan had en nog bij pa en ma woonde. Complimenten!

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten