Moneymonday: De financien van... Yvonne

februari 20, 2017
Hoe ziet jouw gezins- en woonsituatie er uit?
Ik ben 33, sinds 2006 samen met mijn man (38). Wij hebben drie kinderen: een zoon van 3,5, een zoon van 2 en een dochter van een half jaar oud. We wonen in een tussenwoning in Brabant die we als klushuis kochten in 2010, en welke we in de laatste jaren volledig verbouwd hebben naar eigen inzicht en smaak.

Hoeveel uur per week werk jij/je partner?
Mijn man is kostwinner, hij werkt 4 dagen per week op een middelbare school. Ik ben de laatste jaren thuisblijfmoeder geweest, en ben sinds een paar maanden weer begonnen voor gemiddeld 10 uur per week in de horeca. Mijn uren werk ik in het weekend en af en toe ’s avonds, waardoor we geen overlap hebben in werktijden. De kinderen zijn dus nog steeds ‘thuisblijfkinderen’, wat wij erg fijn vinden.

Inkomsten

Salaris 1, netto
2047
Salaris 2, netto (wisselend, hier gemiddeld)
400
Zorgtoeslag
39
Kindgebonden budget
122
Voorl. teruggave
202
Kinderbijslag
198
Extra inkomsten, netto (wisselend, hier gemiddeld)
200
TOTAAL INKOMSTEN
3208


Uitgaven

HUIS-GWL

Hypotheek, bruto
646
VVE
30
Gemeentelijke belastingen
42
Gas&electra
75
Warmte (stadsverwarming)
75
Water&waterschap
31
VERZEKERINGEN

Uitvaart
14
ORV man-huis
17
ORV man
7
ORV vrouw
12
Rechtsbijstand
13
Zorgverzekering
160
AUTO’S

Wegenbelasting
40
OVERIGE

internet
24
2 telefoons
8
netflix
8
peuterspeelzaal 2k
70
DUO lening afbetalen
100
bankpakket
4
foster parents kindje
25
TOTAAL UITGAVEN
1401


Reserveringen

Auto
100
Vakantie
150
Verzekeringen huis en auto
60
Benzine
200
Kleding
100
Boodschappen
600


TOTAAL RESERVERINGEN
1210


Sparen

Kinderbijslag voor de kinderen
198
Zonnepanelen/winddelen opbrengst voor meer groens
36
Inleg spaarhypotheek
137
Sparen
200
TOTAAL SPAREN
571


TOTAAL UITGAVEN/RESERVERINGEN/SPAREN
3182

We hebben nog wat jaarlijkse inkomsten (vakantiegeld en 13e maand), deze gaan in de buffer. De buffer spreken we aan als we onverwachte uitgaven hebben, vervangingen van huisraad, of gewoon iets willen kopen waarvoor we geen aparte reservering hebben. Sommige jaarlijkse lasten staan er ook niet bij, bijvoorbeeld een tijdschriftabonnement of een donatie, maar deze betaal ik gewoon uit de boodschappenpot.

Ben je tevreden met de verhouding tussen de inkomsten en uitgaven?
Ja, prima. Voorheen (voor mijn inkomen) kwamen we dus steeds wat tekort onderaan de streep, wat dan uit de buffer wel weer ruim aangevuld kon worden, maar fijn was anders. Nu houden we op jaarbasis steeds ruim over en groeit de buffer, waar hij voorheen aan het einde van een jaar min of meer gelijkgebleven was.

Hoe beheer je de financiën? 
1 excelsheet waarin ik alle bijhoud en 1 rekening waar alles op binnenkomt en alles van betaald wordt. 2 spaarrekeningen, 1 voor iets langere termijn met iets meer (weinig) rente, en 1 waar ik direct bijkan. Op die laatste staan bijvoorbeeld de reserveringen voor benzine en kleding. Twee keer per maand boodschappen bestellen, verder gewoon niet teveel uitgeven. Ik winkel eigenlijk niet anders dan online. Zo hou ik ook makkelijk controle over mijn koopgedrag. (Bijna) elke dag check ik even het saldo en de afschrijvingen. Alles wat geincasseerd wordt vink ik af in mijn excelsheet. Einde van de maand kijk ik er 5 minuten naar, of alles betaald is en of we niet teveel uitgegeven hebben.

Heb je de afgelopen tijd grote financiële wijzigingen doorgemaakt en hoe ging je hier mee om?
De laatste paar jaren komen er steeds kinderen bij, en gaat er steeds inkomen af. Eerst stopte ik helemaal, toen ging de man minder werken, toen veranderde de man van baan en kreeg minder salaris (maar leuker werk). En toen ging ik dus weer wat freelancen om de maandelijkse eindjes aan elkaar te knopen. En toen de man ook. En toen nam ik weer een baan(tje), waardoor we nu ongeveer op hetzelfde inkomen zitten als aan het begin, maar dan met zijn vijven ipv met zijn tweeën. Eigenlijk verliep het door de jaren heen wel probleemloos, want we leefden best ruim, dus er kon makkelijk wat vanaf. En als je eenmaal begint met besparen en bezuinigen word je er vanzelf beter in en gaat het steeds makkelijker, waardoor je met steeds minder rond kunt komen.

Wat betekende deze wijziging voor je kasboek?
 Ik plan graag een tijdje vooruit, maar met die doorlopende veranderingen kan ik steeds opnieuw beginnen. Gelukkig vind ik het stiekem best leuk om te doen. Het geeft ook best een kick om met wat bezuinigingen en een iets andere verdeling van het geld, tóch steeds uit te komen. En eigenlijk nog geld over te houden want we hebben een behoorlijke buffer en sparen nog steeds. Ook lossen we af.

 Spaar je? Zo ja; welke spaardoelen heb je?
Ja dus. Op dit moment alleen wat kortdurende doelen, die we eigenlijk zo zouden kunnen kopen uit de buffer maar welke ik toch liever eerst bij elkaar spaar. Nieuwe stoelen voor de eettafel, bijvoorbeeld. Op de lange termijn zou ik graag een stukje aanbouwen of misschien toch verhuizen. Als de kinderen groter worden kan het hier in de woonkamer weleens wat te klein gaan voelen. Zo niet, dan verzinnen we vast wel een nieuwe bestemming voor het geld. Voor de kinderen spaar ik hun kinderbijslag en zij krijgen regelmatig wat van opa en oma gestort.

Doe je investeringen met jouw geld? 
We hebben een paar zonnepanelen geplaatst (hebben niet genoeg plek voor genoeg panelen), winddelen aangeschaft en crowdfunden regelmatig. Maar eigenlijk niet om het 'geld aan verdienen', maar meer omdat het mooie bestemmingen zijn die goed aanvoelen. Ook lenen we geld uit in de vorm van microkredieten, en doneren we regelmatig aan goede doelen waar we wat mee hebben. Ik zal niet snel geld aan een Groot Goed Doel overmaken (soms wel hoor), maar een kleine actie waar ik een goed gevoel bij heb steun ik graag. Dat gaat meestal gewoon uit de boodschappenpot, of bij grotere bedragen uit de buffer.

Wat is jouw zwakke plek in de financiën?
Soms kan ik te precies begroten en dan vind ik het verschrikkelijk als het niet uitkomt. Dan lijkt het bij tekort van 20 euro in de kledingpot alsof we niet rond kunnen komen, terwijl we doodleuk sparen en reserveren en een buffer hebben en de kinderen van een dikke spaarpot voorzien... Ik mis soms het grotere plaatje een beetje. Heel even maar hoor.

Hoe zorg jij ervoor dat de inkomsten en uitgaven in verhouding zijn?
Op de rem trappen als het te hard gaat. De inkomsten variëren natuurlijk een beetje, maar ik voel het echt wel aan als we teveel uit de buffer moeten halen, of als er nog een flinke rekening aan zit te komen.

Bespaar je op bepaalde lasten?
 Boodschappen. Of eigenlijk, de luxe boodschappen. We eten altijd gewoon goed en gevarieerd, maar de snaai, toetjes, broodjes etc. gaan er wel af als we een duurdere maand hebben met minder inkomsten. Ik word ook vaak wat creatiever met de uitjes, cadeautjes en andere leuke uitgaven. Waar we in goede tijden een duur cadeautje kopen voor oma en lekker uit eten gaan, maken we in mindere tijden bijv. zelf koekjes en knutselsieraden voor oma en nemen we een picknick mee naar de speeltuin of het bos. Aan verzekeringen etc. valt weinig meer te besparen, daar hebben we gewoon nooit veel aan uitgegeven. Zo ook aan de woonlasten, wij kochten geen duur huis in vinexwijk met een tophypotheek, maar een tussenwoning in een 'slechte' wijk (gewoon een heel fijne buurt hoor). Het is hier heerlijk wonen, en als bonus: we zijn er ook lekker vaak omdat we geen twee fulltime banen nodig hebben om het te kunnen betalen.

Op welke lasten zou je nooit willen besparen?
De twee auto's, want ondanks dat we er maar 1 'nodig' hebben is die tweede zijn geld wel dubbel en dwars waard in gemak. Ik doe hier in de buurt alles lopend of met de (bak)fiets, maar bij minder weer of een keer een ander park of speeltuintje verder weg, of op de koffie bij vrienden die verder weg wonen is het wel goud waard. Ook besparen we niet op de speelzaal voor de kinderen, daar hebben ze het super naar hun zin. En ons foster parents kindje blijft, natuurlijk. De projecten in haar dorp zijn heel hard nodig, daar willen we echt niet op bezuinigen. Liever geven we af en toe wat meer, we hebben toch meer dan genoeg vergeleken met haar gezin, haar dorp.

Zitten je partner en jij op 1 lijn als het aankomt op de financiën?

Ja, eigenlijk altijd. Ik ga over het geld, maar overleg altijd alles. De man weet waar de administratie staat, en hoe het werkt, maar bemoeit zich er eigenlijk niet mee. Als het nodig zou zijn is hij in 1 maand op de hoogte van alles. Als we iets willen kopen dan regelen we dat gewoon, we hebben allebei niet van die idioot dure hobby's of wensen, dus het kan ook eigenlijk meestal wel. Soms stellen we iets even uit, dan is dat maar zo. Hebben we meer geld nodig? Dan gaan we meer werken. Houden we over? Dan kan er wel weer een dagje of baantje af.


Welke boeken/blogs/sites lees jij die betrekking hebben op de financiën?
 Ik word het meest blij van Valhalla en Mariimma, omdat ze wel veel bloggen over geld en financiën enzo, maar het toch niet de nadruk heeft. Of een opgeheven vingertje... Dan vind ik het langer boeiend dan blogs die alleen maar over geld en besparen en financiën gaan. Verder wisselt het veel welke blogs ik lees, en de meeste gaan niet over de financiën, maar meer over hoe ze in het leven staan, over reizen of over boeken.

Welke financiële tip zou jij de lezers van in10jaarfo willen geven?
Ben je bewust van je financiën, zorg voor een stabiel bestaan, houd rekening met 'later'... maar vergeet niet af en toe ook gewoon wat uit te geven of weg te geven, gewoon omdat het kan. Some people are so poor, all they have is money :)

Wil jij ook eens meewerken aan de rubriek Moneymonday? Zeker doen! Meedoen is heel eenvoudig. Stuur een mail naar info@in10jaarfo.nl. De vragenlijst ontvang je vervolgens per mail. 
 
Eerder gepubliceerde Moneymonday verhalen lezen? Dat kan op de pagina Moneymonday in het hoofdmenu.

11 opmerkingen:

  1. Fijn dat je nu wat overhoudt om te sparen en nog een mooi bedrag ook. Is jullie hypotheekbedrag van oorsprong zo laag of hebben jullie al afgelost?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oorspronkelijke bedrag was 195.000, inmiddels 182.500. inleg op de bankspaarrekening is nu 12.000, dus eigenlijk nog maar 170.500 hypotheek.

      Verwijderen
  2. Ik vraag me wel af of er wel recht is op zorgtoeslag. Wij hebben samen minder inkomsten en zitten boven de inkomensgrens om voor zorgtoeslag in aanmerking te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heeft volgens mij ook te maken met je woningwaarde. Wij hebben ook minder inkomsten maar geen zorgtoeslag en veel minder kindgebonden budget.

      Verwijderen
    2. Dat zou goed kunnen. Hierboven zijn de toeslagbedragen van 2016 (toen ik het instuurde naar in10jrfo had ik nog geen gegevens 2017). In april (na de belastingaangifte 2016) pas ik de inkomens voor 2017 aan bij de belasting, wellicht vervalt de toeslag dan. Vooralsnog heeft de belastingdienst een schatting gemaakt van ongeveer gelijke toeslagbedragen (35 en 116), op basis van ongeveer het juiste inkomen (man wat lager, ik wat hoger)... we gaan het zien :)

      Verwijderen
  3. Netjes weer hoor. Wel fijn dat je zo'n baan hebt gevonden, waardoor je nu wel uit kunt komen en toch thuis kunt blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die zwakke plek is héél herkenbaar! Soms hoor ik mezelf en dan lijkt het bijna of we maar net rond kunnen komen, terwijl ik dan gewoon te strak gebudgetteerd heb, om maximaal te kunnen sparen. Fijn dat je er wat werk bij hebt kunnen vinden, een beetje lucht (en wat opbouwen van de buffer) lijkt me wel heel fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 8 euro voor 2 telefoons...vertel, vertel. Hoe doe je dat?
    Je zorgkosten zijn ook heel laag, 160 euro voor 2 volwassenen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een sim only abonnement van 4 euro pp (youfone), voor 250 min/sms en geen data. We hebben thuis wifi, op het werk, op bezoek, in de supermarkt, echt overal. Dus data is gewoon niet nodig. De telefoons hebben we zelf gekocht in 2012 voor €600, en in 2014 voor €400
      De zorgverzekering is een basisverzekering met maximaal eigen risico, 2% betalingskorting en 10% collectiviteitskorting voor €1918 per jaar. We zijn gezegend met een goede gezondheid, anders zou dat inderdaad veel duurder uitvallen.

      Verwijderen
    2. Maar je kunt natuurlijk ook een goedkopere telefoon kopen, of zelfs een tweedehandse. Ik ben gewoon een sucker voor apple... ��

      Verwijderen
  6. Oke, top. zoek namelijk een goedkoop abonement voor mijn zoon. Dacht dat ik met 7 euro per maand al goedkoop af was, maar kan dus nog goedkoper. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.