Verjaardagsbudget

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - februari 15, 2017

Het is vaak een dilemma. Voor welk bedrag geef je een cadeau op een verjaardag? Wij hebben onderling de volgende afspraken gemaakt:

- ouders: 30 euro per verjaardag
- broers/zussen: 20 euro per verjaardag
- neefjes/nichtjes 15 euro per verjaardag.

Wij hebben nog 3 ouders en 1 grootouder. In totaal geven we aan verjaardagscadeaus dus 120 euro per jaar uit. We hebben gezamenlijk ook nog 8 brussen; 160 euro per jaar en nog 12 nifjes; 180 euro per jaar. Voor al deze verjaardagen samen geven we dus 460 euro op jaarbasis uit. Een behoorlijk bedrag, waarbij we de verjaardagen voor ons eigen gezin nog niet meegerekend hebben.

We kunnen het geld voor de verjaardagen prima missen, waardoor we hier ook niet op zullen besparen. Zouden we echter minder inkomsten krijgen, waardoor we wel moeten bezuinigen, zullen we er ook niet aan ontkomen om de verjaardagsbudgetten naar beneden te doen. Ik kan mij voorstellen dat dit voor velen ook een drempel kan zijn. Maar ik zie het maar zo; je komt om een feestje te vieren en gezellig samen te zijn. Het is al mooi dat iemand de moeite doet om langs te komen of aan je te denken, de rest is maar bijzaak. Maar een budget stellen... altijd handig om scheve gezichten te voorkomen en om je eigen financiën in de gaten te houden. En wat anderen doen; lekker belangrijk.  Jij geeft wat jij kan missen!
Afbeeldingsresultaat voor feestje

Hanteer jij een verjaardagsbudget?

 

  • Share:

You Might Also Like

10 reacties

  1. Wij zijn gestopt met cadeaus te geven aan onze ouders en brussen. Het was vaak over en weer een geldbedrag of cadeaubon uitwisselen. Dus in overleg met elkaar besloten ermee te stoppen. Neefjes en nichtjes, vrienden en vriendinnen en opa's en oma's krijgen nog een een cadeau, meestal ter waarde van 10 euro.
    Kraamcadeaus en een bijzonder huwelijksjubileum doen we trouwens nog wel hoor, ook bij ouders en brussen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik geef aan onze ouders vaak rond de 15 tot 20 euro en meestal is het dan een cadeau dat echt goed bij hun past. Voor andere mensen is het vaak tussen de 5 en 10. Voor onszelf wisselt het nogal. Mijn man en ik geven elkaar een zakje snoep en voor de kinderen kijken we wat ze willen of nodig hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, ik heb geen "verjaardagsbudget" Soms geef ik veel (aan een zus b.v.) uit aan een cadeau en de andere keer krijgt ze een tegoedbon voor een rustug weekendje. Logeren haar 3 kleuters een weekend bij mij. Zo probeer ik alleen cadeaus te geven waar iemand echt wat aan heeft. Mijn familieleden (zussen, broers, neven en nichten, aangetrouwd en aangelopen) zullen (denk ik) nooit een schoonheidswedstrijd winnen (sommigen misschien 2E of 3E worden) maar we hebben gelukkig geen scheve gezichten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik geef mijn schoonmoeder altijd EUR 50 voor haar verjaardag. Ze moet van een heel klein inkomen rondkomen en wil niet zomaar iets aannemen. Snap ik ook. Van die EUR 50 koopt ze dan schoenen of wat kleding. Of ze legt het weg voor een grote aankoop. Voor mijn ouders doe ik ongeveer EUR 35 a EUR 40 pp. Veel broers en zussen van ons beiden vieren het niet. Verder heb ik ongeveer dezelfde bedragen die jullie hanteren. Vrienden van ons hebben ook kinderen dus al met al loopt het best op. We geven het graag. Ik stuur ook een ballon als er baby geboren wordt en dat soort dingen. Ik vind het heel erg leuk om te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben met de familie afgesproken alleen nog cadeautjes te geven aan de kinderen, niet meer aan de volwassenen. Het is al gezellig dat je langs komt, het is niet nodig dat je nog iets meeneemt. Ik moet zeggen dat dit echt heel goed bevalt. Vooral dat je niet meer zo loopt te puzzelen wat je nu weer eens moet gaan kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Met vrienden en broers/zussen doen wij geen kado of geld meer. Mijn moeder krijgt altijd wel iets en onze eigen kinderen ook.
    De schoonfamilie woont 2,5 rijden bij ons vandaan en dan durven ze ook nog een verlanglijstje door te geven of te vragen of we mee doen aan het kado.... Ik vind dat ze blij moeten zijn dat we komen maar dat vinden ze allemaal heel gewoon... Als wij jarig zijn komen ze echter niet, omdat wij "zo ver weg" wonen?!?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik heb er bewust geen vast bedrag voor.. ene x komen we voor 10 euro wat leuks tegen en een andere x voor 30, ligt er aan voor wie, wat t budget op dat moment is en wat we willen geven of dat haalbaar is (evt met zusjes samen oid) maar juist geen vast bedrag voor.. wat nou als je 30 euro wil uitgeven, maar je komt iets heel leuks tegen van 15 ??

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Voor volwassenen is het meestal een bloemetje of een flesje wijn, het gaat vooral om de gezelligheid dat je er bent. Voor kinderen maken we er wat meer werk van.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. (Volwassen) kinderen 50 euro, volwassen familieleden 15 euro, vrienden 10 euro. We hebben zelf nog maar 1 ouder van bijna 90. Die krijgt meestal een bloemetje. Heeft alles al en is blij met alleen bezoek.
    Hahahaha "nifjes"....die kende ik nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik maak geen gebruik van een verjaardagsbudget. Onze familie bestaat inmiddels uit 31 personen. Ik vind het belangrijker iets passend of iets persoonlijks te geven. Vaak geven we gezamenlijk een cadeau.

    BeantwoordenVerwijderen