Wat is jouw AOW-leeftijd?

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - februari 11, 2017

Ik grap altijd dat ik tot mijn dood door moet werken, omdat de AOW onbetaalbaar wordt. De laatste jaren is het natuurlijk veelvuldig in het nieuws geweest. De AOW-leeftijd verschuift telkens.

De AOW is een basispensioen van de overheid. Iedereen die in Nederland gewoond of gewerkt heeft, heeft recht op AOW. De AOW ontvang je van de sociale verzekeringsbank. Omdat de kosten voor de AOW de pan uit rijzen, heeft de overheid besloten om de AOW-leeftijd in stappen omhoog te doen.

71 jaar en 3 maanden
 Op de site wijzer in geldzaken kan je laten uitrekenen wanneer je AOW gaat ontvangen. Je vult je geboortedatum in en vervolgens verschijnt er in beeld wanneer je recht hebt op AOW. In mijn geval is het zo dat ik op 71 jarige leeftijd en 3 maanden recht krijg op AOW.  Nog 41 jaar te gaan...

Hoogte AOW
De hoogte van de AOW die je ontvangt is afhankelijk van verschillende factoren zoals alleenstaand of samenwonend. In onderstaand overzicht zie je de huidige bedragen. Deze worden overigens ieder half jaar bijgesteld. Op de site van de sociale verzekeringsbank zijn meer voorbeelden te bekijken!
  • U en uw partner hebben beiden de AOW-leeftijd
Bedrag per maand per persoon

met heffingskortingzonder heffingskorting
Bruto *€ 794,59€ 794,59
Loonheffing€ 0,00€ 147,67
Bijdrage Zvw€ 42,90€ 42,90
Netto€ 751,69€ 604,02
* Het bruto bedrag is inclusief de inkomensondersteuning AOW van € 25,56. Het bruto bedrag is exclusief vakantiegeld. Het vakantiegeld is bruto € 51,15 per maand en wordt in de maand mei uitbetaald.
  • U woont alleen (alleenstaand)
Bedrag per maand
met heffingskortingzonder heffingskorting
Bruto *€ 1.153,35€ 1.153,35
Loonheffing€ 0,00€ 214,83
Bijdrage Zvw€ 62,28€ 62,28
Netto€ 1.091,07€ 876,24
* Het bruto bedrag is inclusief de inkomensondersteuning AOW van € 25,56. Het bruto bedrag is exclusief vakantiegeld. Het vakantiegeld is bruto € 71,61 per maand en wordt in de maand mei uitbetaald.

Het is natuurlijk de vraag of over 41 jaar de AOW nog bestaat en in welke vorm hij dan nog bestaat. Daarnaast kan het best zijn dat de AOW-leeftijd nog verder omhoog gaat. Aangezien wij niet afhankelijk willen worden van de staat, blijven we voorlopig nog maar even doorwerken, doorsparen en investeren.
Afbeeldingsresultaat voor AOW


Wat is jouw AOW-leeftijd? Verwacht jij dat de AOW blijft in de vorm zoals hij nu is?

  • Share:

You Might Also Like

14 reacties

  1. Dan heb ik nu geleerd dat jij jonger bent dan ik :-) Mijn AOW-leeftijd ligt op 70 jaar en 0 maanden. Pfff, dat zijn mijn ouders nu nog niet, en die zie ik eigenlijk niet meer werken.
    Ik geloof niet dat ik dat op die leeftijd nog ga willen. De noodzaak voor financieel onafhankelijk worden, wordt steeds groter en inzichtelijker he.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat valt nog niet mee. Ik vind mijn werk leuk, maar wil vanaf mijn 60e wel de keuze hebben om te stopen of door te gaan (al dan niet met een kortere werkweek). Gelukkig heb ik lage vaste lasten waardoor sparen goed lukt. Ik doe mee met je voornemen om t.z.t. niet afhankelijk te zijn van de staat!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben ons hele werkende leven gedacht met 65 te kunnen stoppen. De laatste jaren is dat verschoven naar 67 en 3 mndn. Helaas, pindakaas. Mijn man heeft er dan meer dan 46 jaar werken opzitten. Eerst lichamelijk zwaar, de laatste 20 jaar gelukkig achter de computer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik vind het niet eens zo erg als ze de AOW leeftijd op 70 zetten, dan weet je tenminste waar je aan toe bent en kun je zelf een plan maken om eerder te stoppen. Maar dat doen ze niet. Het kan hoger of lager worden, geen idee, wie het weet mag het zeggen. Wij zijn zelf nu ons pensioen aan het plannen en die onzekerheid maakt het lastig. Juist omdat AOW (en daaraan gekoppelde pensioenen!) zo'n enorme waarde vertegenwoordigen en de basis voor je plannen zijn.
    Ik hoop echt dat een nieuw kabinet daarover meer duidelijkheid gaat geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die van mij ligt exact een jaar eerder dan die van jou :-)
    Ik begin mijn steeds meer te beseffen dat de kans dat er tegen die tijd nog een AOW is erg ķlein is. Een extra motivatie om eerst hyotheekvrij te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jaren geleden had je de kreet "een goede meid is op haar toekomst voorbereid". Daar was ik het volledig mee eens, dus onze kinderen kregen de kans om te studeren. Maar dat die kreet ook nog eens voor mij zou gelden, daar heb ik vroeger geen moment aan gedacht. en ja hoor, ineens werd de AOW veranderd, daarnaast werd de leeftijd telkens verhoogd. Denk je dat je alles financieel voor elkaar hebt, wijzigen de plannen weer drastisch. En wanneer je al wat ouder bent, heb je te weinig jaren om daarvoor te sparen. Mijn dochters en partners hebben het advies gekregen om extra te sparen voor hun pensioen. T

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn AOW leeftijd is hoger dan ik wil. Ik spaar al lang voor eigen pensioen voorzieningen, ik ben van plan om minder te gaan werken wanneer ik 55 ben, als dat allemaal goed gaat kan ik met 59.5 met pensioen. Dan keert mijn gespaarde pensioen voor het eerst uit. Amerikaans AOW kan ik opnemen wanneer ik 62 ben, als het dan nog bestaat met DT...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn AOW leeftijd is 67 jaar en 9 maanden. Het plan is om 4-5 jaar eerder als vrijwillig pensionado door het leven te gaan, eventueel met aangevuld met een klein baantje van 1-2 dagen per week. Daar spaar ik dan ook hard voor. Tegen die tijd is mijn appartement dan ook hypotheekvrij (hopelijk al eerder).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jij nog 41 jaar.... ik iets minder maar ik heb er al 25 jaar op zitten. Zou het dan toch zo zijn dat vroeger alles beter was.
    Vorig jaar sprak ik een man die 37 jaar had gewerkt en verbolgen was over het feit dat hij nog 3 jaar moest werken tot zijn pensioen. Hij was druk aan het solliciteren want hij was na 37 jaar vaste dienst overtollig en was met een riante vertrekregeling op straat gezet. Denk dat de meeste mensen tegenwoordig zouden wensen dat ze slechts 40 jaar hoeven te werken.

    Tenzij je de mogelijkheden heb om iets te regelen. Zo hoop ik echt door middel van zuinig leven wat geld over te houden om af te gaan lossen. Mijn hoop is dat ik dan in ieder geval na verloop van tijd iets minder kan gaan werken. Met minder hoge vaste lasten ben je gewoon wat flexibeler qua werk en inkomen. Eerder stoppen zou leuk zijn, eerst maar eens wat gaan aflossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb er 40 jaar opzitten en moet nog 10 jaar, maar hoop te kunnen stoppen op mijn 65 e
    er zijn nu weer 3 partijen die met 65 jaar AOW als verkiezingsthema hebben.
    dus wie weet...en anders hoop ik over 7 jaar genoeg gespaard te hebben om met 65 te kunnen stoppen.
    Ik heb leuk werk, maar 65 is echt wel genoeg hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mijn AOW leeftijd is 66 jaar precies. Een jaar langer dan dat ik altijd gedacht had. Ik weet nog niet wanneer ik daadwerkelijk stop, misschien stop wel met 65 jaar en 9 maanden. Dat zou voor mijn werk heel goed uitkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. neem ook maar eens het voorbeeld van iemand die 67 wordt en aow krijgt zij partner is dan 62 dan krijgt dat echtpaar samen 751,09 want die vrouw van 62 wordt geacht haar eigen inkomen te hebben, hoezo armoede grens? Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De AOW-leeftijd na 2022 ligt nog niet vast. Dat wordt pas vijf jaar ervoor vastgesteld. Het is dus maar een verwachting! Er kan nog heel wat wijzigen, dat hebben we nu juist de laatste jaren gezien. De officiële pensioendatum gaat ook weer een jaar opschuiven.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wow!! Dit artikel heeft me wel even wakker geschud.......bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen