Besparen op wassen en drogen

maart 02, 2017
Een aantal keer per week moet de wasmachine hier draaien om alle vuile was weer fris en schoon te krijgen. Na het wassen hangen we onze kleding altijd op een droogrek op zolder. Een droger hebben we nooit gehad en ook nog nooit gemist.

Kosten voor wassen
Het zal je vast niet nieuw in de oren klinken als ik je vertel dat het goedkoper is om op een lagere temperatuur te wassen. Maar hoeveel verschilt dit nu precies? Het NIBUD liet hier onderzoek naar doen en kwam met de volgende resultaten.


Bron: RVO en Vewin, bewerking Nibud 2017
Gemiddelde kosten per was, bij verschillende temperaturen in €

90°C 60°C 40°C
Elektriciteit 0,42 0,21 0,13
Water 0,09 0,07 0,07
Waspoeder 0,13 0,13 0,13
Afschrijving / onderhoud 0,46 0,46 0,46
Totaal 1,10 0,87 0,79

Door met lagere temperaturen te wassen worden de kosten voor afschrijving, onderhoud en waspoeder niet lager. De kosten voor elektriciteit en water zakken wel flink bij lagere temperaturen. Het is dus gemakkelijk besparen door niet te heet te wassen. Bovendien wordt de was ook op lagere temperaturen prima schoon.

Kosten voor drogen
De droger slurpt energie. Het drogen van was met een wasdroger is duurder dan een wasbeurt, omdat er veel warmte en dus energie nodig is.Per droogbeurt zijn de kosten ongeveer 1,20 euro. (Bron: Nibud) Het loont dus zeker om geen droger te hebben en een wasrek te gebruiken. De aanschaf van een wasrek heb je er zo uit. En heb je geen ruimte voor een wasrek? Een waslijntje is zo gespannen en neemt veel minder ruimte in!



 Afbeeldingsresultaat voor waslijn

Hoe droog jij de was? 




24 opmerkingen:

  1. Ik hang het liefst de was buiten. Handdoeken en ondergoed gaat wel in de droger hier en word op 60 graden en soms 90 gewassen. Alle overige kleding gaat aan de waslijn op zolder of buiten en word op 40 gewassen. Ik vind dat wassen op lage temperature wel een stuk schelen maar merk dat het niet altijd goed schoon wast.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier ook geen droger. Ik moet zeggen, ik heb meerdere keren geroepen dat ie er echt moet komen, dan kost het maar geld. Maar tegenwoordig al een tijdje niet meer. Ik heb hier genoeg ruimte om het te laten drogen, dus dat scheelt een hoop irritatie.

    Wassen doen we altijd op 40 of 60 graden eco, ligt er aan wat het is. En af en toe eens 90 graden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben zo'n moster van een wasmachine (12kg!). Geweldig ding, helemaal vol stampen en dan pas aanzetten. Wassen vaak maar 1 of 2 keer per week met zijn drieen. Gekocht met 50% korting! Moet toch best efficient wassen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een waslijntje is zo gespannen? Waar dan? In de woonkamer, de slaapkamers, de hal of in de keuken? Of misschien toch in onze riante doucheruimte van (1x1.20 m). Op het balkon: jammer maar dat mag niet van de vve en er wordt op gecontroleerd.

    Dan toch maar een droger.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben wel een droger. Ik denk dat er 3 wassen per week ingaan, en dus altijd zachte handdoeken (heel fijn!).
    Ik wil niet 6 wassen per week aan een rekje hebben, kost teveel droogtijd.
    Met 1 kind in een klein huis had ik geen droger. Met 2 kinderen in een klein huis wel. Zelfs in ons grotere huis, en met 3 kinderen gebruik ik 'm dus toch nog vaak. Ben er heel blij mee. De kosten zijn het voor mij waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. schoonmaakdoekjes gaan elke 2 weken ong (dan zijn ze bijna op :p) in de wasmachine op 95 graden (moet m anders af en toe leeg draaien.. dan maar zo :p) elke week een 60 graden was voor t beddengoed/handdoeken etc (of 2 wassen :p) kleding op 40.. ik doe strijkwas even 10 min in de droger. scheelt me strijken (en dat vind ik zo ontzettend fijn! kan overdag niet strijken ivm kleine kids en gewoon aan t werk als gastouder dus wil tijdens werktijd ook niet strijken :p weekend al genoeg te doen en wil dan tijd voor gezin, dus ideaal zo ;) verder gaan beddengoed en handdoeken in de droger uit puur gemak (en alle was moet meestal in t weekend dus ruimte gebrek :p ) kleding gaat gewoon allemaal op t rek. heb een droogtoren van ikea, 1 m2 qua oppervlakte, 4 lagen hoog (gebruik er maar 3) maar kan er 3 wassen op kwijt!! echt ideaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hebben ook geen droger. Vorige zomer ging onze droger stuk en hebben we geen nieuwe gekocht. Het is even wennen, maar is voor ons goed te doen. Kleding wassen we op 40 graden en handdoeken op 60 (met wasverzachter anders worden de handdoeken te hard). Af en toe draaien we een wasje handdoeken op 90 graden om de machine schoon te draaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind onze droger geweldig, we hadden een vochtprobleem in huis maar sinds de droger niet meer. Het geeft mij heel veel gemak.
    De kosten zijn geheel afhankelijk van het soort droger. Ik heb een warmtepomp droger in de zuinigste categorie, dat kost bij gemiddeld verbruik ( 2 a3 x per week) op jaarbasis 17 euro.
    Nou daar laat ik niet meer alle dagen zeiknat wasgoed voor hangen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 17 euro voor 3x per week gebruik is wel heel erg weinig en is natuurlijk ook afhankelijk van restvochtpercentage van het wasgoed. Zeiknat erin redt je het echt niet met 17 euro.

      Verwijderen
  9. Ik vind onze droger geweldig, we hadden een vochtprobleem in huis maar sinds de droger niet meer. Het geeft mij heel veel gemak.
    De kosten zijn geheel afhankelijk van het soort droger. Ik heb een warmtepomp droger in de zuinigste categorie, dat kost bij gemiddeld verbruik ( 2 a3 x per week) op jaarbasis 17 euro.
    Nou daar laat ik niet meer alle dagen zeiknat wasgoed voor hangen....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geen droger en ook nooit gehad, ook niet toen ik erg klein woonde en alles enkel glas was en alleen een gaskachel in de woonkamer. Nu iets grotere woning en een trappengat, waar de was heel goed droogt. De was is wel te zien in de huiskamer, maar dat is voor mij geen probleem. Balkon kan hier niet i.v.m de vele duiven en hun vele poep. Maar dit werkt prima, financieel en milieutechnisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Als je altijd op lage temperaturen wast, moet je regelmatig een trommel op 95 graden draaien i.v.m. aanslag in de machine, die heel slecht is voor het apparaat.

    Ik was alle kleding op 30 en 40 graden en hand- thee- en vaatdoeken, ondergoed en beddengoed op 60 of soms 95 graden. Herinner me een onderzoek van de Consumentenbond dat keukenhanddoeken, ondergoed en vaatdoeken niet voor 100% schoon worden op lage temperaturen. Zelf vind ik het er ook grauw van worden.

    Kleding stop ik nooit in de droger, (ander) strijkgoed ook niet, maar wij vinden het erg fijn onze handdoeken er wel in te drogen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij maken ons wasmiddel zelf. Vind ik gewoon fijn om te doen. Ik doe er wel altijd een scheutje 'echt' wasmiddel bij omdat ik het zo heerlijk vind ruiken.
    We hebben voor ons gezin van 5 ongeveer 2 wasjes per week. Dat valt erg goed mee vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Twee wasjes per week met 5 personen? Hoe doe je dat?
      Das wel erg weinig. Ik heb met 5 personen al minimaal 2 wassen per dag. Meestal meer.
      Wel wordt hier veel gesport en gebruiken we dagelijks schone handdoeken, onderkleding en sportkleding. Dan gaat het al snel.

      Verwijderen
  13. Met 4 opgroeiende kinderen in een gezin vol sportliefhebbers, draait de wasmachine hier vrijwel iedere dag. Bewust een energiezuinig apparaat gekocht, waar aardig wat wasgoed per keer in past. De droger wordt alleen in uiterste nood gebruikt, als er echt geen plek meer is aan de wasrekken. Dat is zomers eigenlijk nooit en in de winter 1x per week.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik droog bijna al mijn was aan wasrekken, behalve handdoeken omdat ik die lekker zacht wil hebben, al pas ik nu wel de tip toe om het op een kort programma te doen en daarna aan het wasrek verder te laten drogen, dat scheelt ook.
    En de spijkerbroeken gaan in de winter ook in de droger, anders duurt het gewoon te lang voordat ze droog zijn en kan ik geen andere was ophangen, in de zomer gaan ze natuurlijk gewoon lekker naar buiten!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hier 20 jaar geen droger gehad maar de vocht ophoping met name in de winter was niet meer te doen, was hier 2 of 3 wassen na elkaar. Met 2 ontvochtigers was het nog beetje beheersbaar maar die verbruikte meer stroom als een zuinige warmtepomp droger.

    Dus keuze snel gemaakt en klopt minder stoomverbruik en als weer toelaat wordt er weer buiten gedroogd.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. nog nooit op 90° gewassen, wasmachine gaat al jaren mee. Ook de vorige ging meer dan 10j mee. Ik was enkel op 40)en 60°en regelmatig een was met bleekwater.
    Een droogkast heb ik nooit gehad en zal er waarschijnlijk nooit inkomen. Ik heb een washok met verwarming, een zolder met verwarming en 3 grote veluxramen waar het minste zonnetje de hele ruimte opwarmt. Ook zet ik de was bij het minste zonnetje buiten. Nog nooit vochtproblemen gehad daar ik elke dag het hele huis goed verluchten vooral de zolder en het washok. Op zolder staan de klepjes van de velux altijd open. Ik heb gemiddeld 30 wasmachines per maand (ik steek bij elke wasbeurt 1 euro in de spaarpot :-))
    .

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Op een wasrekje deogen van kleding wn handdoeken en beddengoed gaat in de warmte pomp droger A++ (een van de zuinigsten op dit moment) dat scheelt vast wel meer dan een condensdroger of afvoer droger.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. In het overzicht mis ik de kosten voor wassen op 30 graden. Bovenkleding, behalve de spijkerbroeken van de jongens, was ik op 30 graden. Ook beddengoed en sportkleding was ik meestal op 30 graden,. Niet alleen om goedkoper uit te zijn maar ook omdat kleding dan langer mee gaat.
    De drogen heb ik de deur uit gedaan. Alles hang ik op was rekken, heb er 7 stuks.
    5 staande droogrekken en 2 rekken aan de muur.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hier ook een gezin van vijf. Maar ik red het echt niet met twee wassen per week. Met vier sportliefhebbers en drie pubers, gaat er heel wat was doorheen. Ik kom wel aan gemiddeld drie wassen per dag. Ik heb al dagelijks een draai handdoeken.
    Handdoeken en beddengoed gaat in de droger. Kleding niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Alleen de handoeken (60 graden was) in de droger, dat is er 1 per week. De rest het liefst buiten en anders op zolder.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hier gaan er vier wassen per week door de wasmachine en de droger. Alles op 40 graden, eens per maand/twee maanden een kookwas met huishoudgoed (ik heb megaveel doekjes ja). De droger is een wamrtepompdroger, kost me ong. 60 cent per droogbeurt, wassen ong. 40cent. 4 euro per week, daar ga ik geen huis vol vochtige was op rekjes voor neerzetten. Daarbij spaart de droger ook het gebruik van wasverzachter uit, dat zal ook best wel wat kosten (geen idee, koop ik dus nooit), en zijn man's overhemden alleen echt strijk-vrij als ze toch in de droger meegedraaid hebben voor het ophangen. Bij nat ophangen trekken de kreukels van de centrifuge er in. Ik doe de was ook op 1 dag, dus dan zouden allevier die wassen tegelijk te drogen moeten hangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat fijn om het zo side by side te zien qua kosten! Ik was mijn normale wasgoed altijd op 30 graden in verband met krimp en verwassen van kleuren. Daarnaast eens in de zoveel tijd mijn beddengoed op hoog (de rest van de tijd 60). Dit voorkomt dan weer dat het muf gaat ruiken in de wasmachine en dat heeft ook zo zijn voordelen.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.