Crowdfunding; weg met de negativiteit!

maart 26, 2017

Twee jaar geleden begon ik met crowdfunding omdat we voldoende spaargeld hadden en we nauwelijks nog rendement behaalden op onze spaarrekening. De spaarrente was op dat moment al bedroevend laag. Al zouden we nu blij zijn met de spaarrentes die destijds geboden werden.

Crowdfunding; onze ervaringen
In maart 2015 deed ik mijn eerste investering. Ik maakte meteen een beginnersfout, want verleidt door de hoge rente investeerde ik 2.000 euro in 1 project. Van risicospreiding had ik nog nooit gehoord. Na 2 jaar heb ik gelukkig ook een hoop geleerd en tegenwoordig houd ik mijzelf aan de volgende regels:
  • We investeren alleen in projecten die 4 of 5 sterren (behoedzaam) geclassificeerd zijn.  Het risico bij deze projecten is laag
  • We investeren alleen in projecten waar wij zelf achter staan ( concept, lezen van bedrijfsplan, locatie bedrijf etc.)
  • We investeren maximaal 500 euro per project. Op deze manier doen we aan risicospreiding.
  • We investeren alleen met geld wat we kunnen missen

Onze investeringen houd ik bij op de pagina crowdfunding in het hoofdmenu. En na 2 jaar investeren verlopen alle projecten nog steeds naar wens. We ontvangen maandelijks een terugbetaling van het geleende geld inclusief rente.

Negativiteit rondom crowdfunding
In de tijd dat ik blog heb ik jullie regelmatig meegenomen in onze ervaringen en overdenkingen omtrent crowdfunding. En iedere keer verbaas ik mij weer over de negatieve reacties. Velen vinden het risico veel te hoog en gaan uit van slecht scenario. Uiteraard moet je bewust investeren en rekening houden met het feit dat een project niet goed af kan lopen. Maar besef ook dat dit de uitzonderingen zijn. Veruit de meeste projecten zullen gewoon tot het einde van de looptijd aan de betalingen voldoen.

Helaas  investeer ik nog maar 2 jaar. Ik heb nog geen projecten die de gehele looptijd succesvol doorlopen hebben. Al gaat mijn eerste investering wel de goede kant op; die gaat zijn laatste jaar in en over niet al te lange tijd heb ik in ieder geval mijn inleg terug. Voor dit jaar wil ik nog in 1 project investeren. De komende tijd houd ik de websites in ieder geval goed in de gaten, want de meeste projecten zitten tegenwoordig snel vol. Iets wat ik erg jammer vind, want het geeft je niet meer de mogelijkheid om de voors- en tegens goed tegen elkaar af te wegen.

De hoge rendementen wegen op dit moment zeker op tegen het risico wat ik neem. Mocht je twijfelen over investeren in crowdfunding; doe dit dan alleen met geld wat je kan missen en neem bovenstaande punten ter harte. Het geeft geen zekerheid, maar verkleint wel het risico op het mislopen van rendement.



You Might Also Like

11 reacties

  1. Wederom een negatieve reactie, dan:

    - je belegt alleen maar in horeca, typisch een bedrijfstak met ups en downs, en downs kunnen bijvoorbeeld ook gebeuren als het slechter gaat met de economie en mensen op hun portemonnee gaan letten en minder vaak uit eten gaan. Op dit moment gaat het best goed met de meeste mensen (sommigen helaas uitgezonderd), dus dit is de goede tijd.
    - je belegt pas twee jaar, een te korte termijn om te zien of er misschien bedrijven failliet gaan. Geen enkel bedrijf heeft je nog volledig terugbetaald, pas over een jaar is je eerste lening afgerond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ...dat laatste geef je zelf ook al toe, maar het geeft wel aan dat je nog niet kunt zeggen dat het allemaal zo leuk is en zoveel opbrengt. Je hebt op dit moment nog voor geen enkel project winst gemaakt (want je hebt nog niet eens je inleg terug van het oudste project).

      Verwijderen
  2. Nou, en? Ze vindt het leuk, kan het geld missen, denkt na over de risico's en heeft tot nu toe de wind mee. Dus inderdaad: de minpunten niet ontkennen, maar gewoon je eigen plan(nen) volgen!
    Marc

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik realiseerde me net dat een van mijn twee crowdfundingsprojecten begin april de hele lening plus rendement moet gaan terugbetalen. Ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn geld voor elkaar crowdfunding loopt nog heel goed. Alleen geïnvesteerd destijds in het toen geldige systeem met dun & bradstreet accountantsrapporten. Ik vind het spijtig dat ik niet meer verder investeer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben inderdaad ook geen fan. Wat mij vooral verbaast, is dat mensen die beleggen zo 'eng' vinden wel vol overtuiging in crowdfunding stappen. De risico's zijn daar toch vele malen groter, dan beleggen in bijvoorbeeld een indexfonds wat zichzelf al bewezen heeft. Maar ieder het zijne zullen we maar zeggen. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zijn jullie al aangehaakt bij het Lokaal in Amersfoort? Die willen uitbreiden met crowdfund actie 2. Ze zijn sinds gisteren een jaar succesvol. Ik wil aanvankelijk met nog 1.000 euro in deel 2 meefinancieren, maar zit even met jouw argument van risicospreiding.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier wel een fan. Beleg in horeca ( 7-9%) en in opkomende landen (gemiddeld 3 tot 4%; mesofinanciering, aarbij het risico vaak gedragen wordt door lokale partners). Voelt voor mij niet zoveel anders dan beleggen op de beurs, met dat verschil dat ik het op de beurs elk moment eruit kan halen en bij crowdfunding vast zit aan (afhankelijk van het project) 6 tot 48 maanden. Daarnaast spreekt mij de doelstelling van crowdfunding aan. Ik doe het alleen met geld dat ik echt kan missen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik doe sinds 4 jaar aan crowdfunding via twee verschillende platforms en ben vorig jaar gestopt bij beide platforms, maar niet met crowdfunding. Ik investeer tussen de 200 en 500 euro per project. Ik heb nu twee projecten die zijn gestopt met terugbetalen, allebei na ongeveer 2.5 jaar. Tegelijk zijn de meeste leningen gewoon netjes terugbetaald. Ik ga door met crowdfunding op iets directere wijze, lokaal en per bedrijf. Ik let nu, naast jouw twee goede defensieve strategieen, ook op terugbetaaltijd. Vijf jaar is veel te lang voor startups of nieuwe bedrijven, voor bestaande bedrijven kan het prima zijn. Maar ook met de twee projecten die zijn gestopt met betalen, is het een prima rendement en leuk om op zo'n directe manier je geld aan het werk te zien in plaats van onzichtbaar via de bank.

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten