Hoeveel spaargeld heb je nodig?

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - maart 17, 2017

Het hebben van spaargeld is een veelbesproken onderwerp. Regelmatig krijg ik vragen over hoe hoog de buffer op de spaarrekening moet zijn. Het is echter heel lastig om daar een eenduidig antwoord op te geven, omdat het heel sterk afhangt van jouw persoonlijke situatie.

Hoogte spaargeld
Het Nibud heeft een tool waarmee je kan berekenen hoeveel buffer zij als noodzakelijk adviseren. Het nadeel van deze tool is dat hij  beperkt is in het aangeven van voor jou belangrijke spaardoelen. Wel geeft het een indicatie van een gewenst spaarbedrag. Ik laat mij niet echter niet leiden door deze bufferberekenaar. Ik inventariseer zelf waar ik spaargeld voor nodig heb. Dit doe ik door een aantal vragen te stellen:
  • Hoeveel geld heb je maandelijks nodig om rond te komen? ( Zowel variabele als vaste lasten; zorg voor financieel inzicht!)
  • Hoe lang wil je rond kunnen komen zonder inkomen? (3 maanden, 6 maanden? 1 jaar? )
  • Als je kinderen hebt; Hoeveel wil je per kind sparen?
  • Heb je een vervoersmiddel? Is dit noodzakelijk en hoeveel kost het om deze te vervangen?
  • Als er iets kapot gaat in huis (denk aan de wasmachine, televisie etc.) Wil je dit dan meteen vervangen? En zo ja voor een nieuwe of mag dat ook best een gebruikt exemplaar zijn?
  • Heb je een eigen woning? Hoeveel reserveer je voor onderhoud?
Als je al deze vragen beantwoordt en de bedragen bij elkaar optelt, kan je jouw gewenste buffer berekenen.Uiteraard kan je er nog vragen bij bedenken die van toepassing zijn op jouw situatie.
 main visual

Sparen... Hoe dan?!
Het is mooi als je een doel gesteld hebt. Maar hoe zorg je er nou voor dat je jouw gewenste bufferbedrag haalt? En is het überhaupt haalbaar? Mocht je enorm geschrokken zijn van het bedrag dat jij achter de hand wilt hebben, haal dan even rustig adem. Die buffer hoeft er niet in een maand of jaar te zijn. Neem er de tijd voor, want vele kleintjes maken uiteindelijk ook een hele grote. Maar om bij dat grote spaarbedrag te komen moet je wel discipline hebben. En ook keuzes durven maken die je misschien minder leuk vindt. Besparen op bepaalde lasten bijvoorbeeld om op deze manier toch extra te kunnen sparen. Want iedereen kan sparen. Ja, ook als je een laag inkomen hebt. Dat is weliswaar een stuk lastiger, maar ook met kleinere bedragen kan je uiteindelijk een mooi bedrag bij elkaar sparen. En hoe je dat doet maakt niet uit, als je maar spaart!

 Een aantal manieren om te sparen:
  •  aan het eind van de maand boek je het geld wat je over hebt gehouden naar de spaarrekening
  • aan het begin van de maand maak je een vast bedrag over naar de spaarrekening. Het sparen zie je als vaste last. (pay yourself first)
  • je spaart in een afgesloten spaarblik die alleen te openen is met een blikopener. Als hij vol zit maak je hem open en bekijk je hoeveel je gespaard hebt.
  • je doet mee aan de 52 weken spaarchallenge. Je spaart per week het bedrag welke gelijk staat aan het weeknummer. Je spaart zo in 1 jaar tijd 1.378 euro
  • Is de 52 weken spaarchallenge te hoog gegrepen? Maak het klein. Kies een vast bedrag per week dat je kan missen. Al is het maar 1-5euro per week. Doe dat bedrag x 52 en je zal zien dat je jaarlijks een leuk bedrag kan sparen.  
  • Alle extraatjes spaar je op de spaarrekening. Denk aan vakantiegeld, eindejaarsuitkering, kinderbijslag etc. 
De bedoeling is dat je uiteindelijk een buffer creëert waardoor je niet direct in de problemen komt als het even tegen zit. Je wordt zelfredzaam en minder afhankelijk  van anderen. En dat bufferen is heus niet altijd makkelijk, want een tegenvaller zit in een klein hoekje. En als die buffer begint te groeien? Blijf er met je vingers van af! Gebruik hem voor hetgeen je vooraf bedacht hebt. Ondanks dat het heel verleidelijk is om er wat anders mee te doen. Weet je van jezelf dat je niet zo gedisciplineerd bent? Kies voor een spaarrekening waar je het geld niet zomaar af kan halen of kies een deposito met een langere looptijd. De kick is ontzettend groot als je jouw spaardoel uiteindelijk bereikt. En hou in je achterhoofd. Bij sparen gaat het niet om de hoogte van je spaartegoed, maar om het feit dat je actief bezig bent met het creëren van een gezonde financiële huishouding. En die is voor iedereen persoonlijk.


Hoe spaar jij?


  • Share:

You Might Also Like

13 reacties

  1. Ik heb een buffer gespaard op een spaarrekening waar ik een half jaar mee vooruit kan. Wat ik tegenwoordig over hou beleg ik omdat me dat een veel hoger rendement oplevert dan sparen. Dit doe ik volgens het pay yourself first principe

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vond het best wel typisch dat je niet kunt aangeven dat je geen huis hebt. Volgens het Nibud zou ik dik €23000 achter de hand moeten hebben. Volgens mij is dat dan wel inclusief de €15000 waarvan ik heb aangegeven dat ik dat zou willen hebben voor een nieuwe auto. Ik spaar ook via Pay Yourself First. En als er aan het einde van de financiële maand nog wat over is, spaar ik dat ook. En omdat ik vrijwel tot de 0 budgetteer, gaan alle extra's ook direct naar de spaarrekening. Voor m'n gevoel gaat het de laatste tijd langzaam, maar dat lijkt denk ik ook omdat ik zakelijk meer spaar (en dus minder uitkeer aan salaris, dat ik weer privé zou kunnen sparen).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En wij liggen weer eens dwars, we doen dus niet aan "pay yourself first", simple weg omdat dit voor ons niet werkt. We draaien het namelijk om, eerst zo weinig mogelijk uitgeven en de rest daarna investeren (sparen doen we niet). We hebben nu ook veels te veel cash liggen, maar dat komt doordat we opzoek zijn naar een vastgoed investering. Echter, als we dit gevonden hebben en het geld is weer geinvesteerd, dan hebben we dus geen emergency fund meer. En dat is ook prima, cashflow uit inkomen en investeringen is genoeg om eventuele problemen op te vangen. En in het hele extreme geval verkopen we wel wat investeringen, maar die kan is heel klein en daarom aanvaartbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik spaar door zoveel mogelijk geld door te sluizen naar de spaarrekening. Ik heb dus geen vast systeem, maar ik ben heel braaf en gemotiveerd en dit werkt goed voor mij.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij sparen ook via het Pay Yourself First principe. Alles wat aan het eind van de maand over is gaat ook naar de spaarrekening, maar dat is lang niet elke maand. Ik denk dat van het gespaarde geld afblijven voor veel mensen best moeilijk is. Er zijn veel mooie spullen te koop en daar zwichten mensen regelmatig voor. Goed dat je daar aandacht aan besteed.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij sparen en beleggen ook via pay yourself first principe. Verhouding tussen sparen en beleggen varieert wel eens...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Eerst was ik van de methode om aan het eind van de maand hetgeen er over bleef naar de spaarrekening over te zetten. Maar daardoor bleef er vaak minder over dan ik uitgerekend had, gewoon omdat het er toch op stond. Nu sluis ik het meteen door naar de spaarrekening. Soms moet er wel eens wat afgehaald worden omdat we een onverwachte uitgave hebben, maar niet zoveel als bij de eerste methode.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik denk dat we nog ouderwets zijn als ik de bovenstaande reactie's lees, of ik ben gewoon een groentje vergeleken bij jullie. Wij sparen een vast bedrag per maand wat automatisch wordt afgeschreven. Mochten we geld overhouden op de lopende rekeningen dan wacht ik meestal tot ik een mooi bedrag kan doorsluisen naar de spaarrekening of als er een grote betaling aankomt (vakantie bijv.) dan laat ik het staan. Verder heb ik een bedrag in mijn hoofd waar ik nooit onder wil komen op de spaarrekening. Vorig jaar getrouwd en een andere auto en ook niet onder dat bedrag gekomen.:)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nog even verdiept in het "Pay Yourself First" principe, maar dta is dus wat wij doen als ik het goed begrijp! Zoals ik al zei, een groentje ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Pay yourself first is onze methode. Ik heb een duidelijke maandbegroting waarin het sparen en reserveren (zit verschil in voor mij) is opgenomen. Werkt prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb een maandbudget en spaar een vast bedrag per maand. Als er dan extra inkomsten zijn (ORT, vakantiegeld) spaar ik dat ook. Mijn doel voor de buffer is een netto jaarsalaris. Ik ben momenteel of 61% van dat doel. Ik hoop dat ik het eind volgend jaar bij elkaar heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dit zijn mijn spaarpotjes (1 t/m 4): https://freedomwolves.com/financieel-onbezorgd-leven/
    Ik budgetteer alles en ben hier heel goed in geworden. Ik houd elke maand iets over om te sparen en ik denk dat iedereen dit kan!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wij hebben een heel wisselend inkomen en man ook nog eens 4wekelijks. om die reden gaan alle inkomsten naar de spaarrekening (met de toepasselijke naam tussenrekening). op de eerste dag van de nieuwe maand stort ik een x bedrag (gebasseerd op vaste lasten/boodschappen/vrij te besteden/kwartaalrekeningen etc) naar de betaalrekening. de rest verdeel ik over de spaarpotjes. is er meer nodig voor iets ? dan haal ik dat uit het betreffende potje.. ideaal :)

    BeantwoordenVerwijderen