Kopen met korting is niet per definitie een besparing...

maart 30, 2017
S.upertrash... Morgenochtend vanaf 06:00 een fantastische sale met minimaal 80% korting. Ja, je leest het echt goed, minimaal 80% korting!

 Op Facebook kwam ik bovenstaande reclame-uiting tegen. Getriggerd door minimaal 80% korting klikte ik meteen door naar de website. En al surfend kwam ik allerlei leuks tegen en werd ik steeds enthousiaster om mijn kledingkast nog wat voller te maken. En met een paar klikjes stonden er zomaar een aantal broeken en shirts in mijn digitale winkelmandje. Door een baby die gevoed moest worden, ging ik even achter de laptop weg. Een half uur later kon ik weer snel achter mijn laptop kruipen en bekeek ik mijn winkelmandje eens kritisch. Het waren prachtige aanbiedingen... maar had ik niet een maand geleden mezelf al getrakteerd op een nieuwe garderobe? Deze kleding had ik helemaal niet nodig, hoe mooi de aanbieding natuurlijk ook was!

Kopen met korting is niet altijd een besparing
Zeker online krijg je vaak te maken met reclame. Niet altijd is het duidelijk dat het over reclame gaat; een blogger, vlogger of artikel kan ook een product promoten zonder dat het direct op reclame lijkt. Nu kan het ook positief uitvallen als je net op zoek bent naar een bepaald artikel en op deze manier de ervaring van een ander leest. Maar... let op, laat je niet verleiden. Stel jezelf de vraag; zou je het artikel ook kopen zonder de korting of koop je het om de besparing die het lijkt te zijn? Het is een lastige aanbiedingenval waar je gemakkelijk in kan trappen. Door onderstaande tips te gebruiken kan je voorkomen dat je in deze val trapt;

  • Stel jezelf de vraag; heb ik het nodig? Zo ja; koop het niet direct; laat het bezinken en stel je koop een uur uit. Je zal zien dat je al anders naar de aanbieding kijkt
  • Als je het nodig hebt: ga vergelijken! Schreeuwende reclames zorgen ervoor dat je denkt dat je echt het allergoedkoopst uit bent bij een bepaalde winkel. Door het product te googlen en de prijzen te vergelijken zal je ontdekken dat een aanbieding heel vaak helemaal niet zo aantrekkelijk is als vooraf leek
  • Gevoelig voor impulsaankopen? Geef jezelf een vast budget wat je mag besteden aan impulsaankopen. Zo voorkom je dat er dat er geld weg lekt via impulsaankopen...En nog concreter; pin een vast bedrag om te voorkomen dat je ongemerkt toch meer uitgeeft via de pin!
  • Kortingsbon ontvangen? Kijk uit! Het lijkt aantrekkelijk om dat tientje direct te besteden in de webshop, maar de kans is groot dat je een duurder artikel koopt wat je niet direct nodig hebt. Zo'n kortingsbon gebruikt een bedrijf als lokkertje om meer klanten te krijgen en jou meer te laten consumeren!
Zelfs een jarenlange consuminderaar trapt wel eens in de val van een impulsaankoop. Kan gebeuren, is niet erg. Maar wees je er van bewust en zorg er voor dat er niet ongemerkt meer geld uit gaat dan je eigenlijk lief is. Bovendien; maken al die spullen wel gelukkig?


De pagina in10jaarfo heeft een nieuwe lay-out! Niet schrikken, de leeslijst is er nog steeds. Fijn leesvoer kan je vinden onder de 3 liggende streepjes rechts bovenin!

5 opmerkingen:

  1. Haha, dat is wel herkenbaar eigenlijk. Ook hier komt er gelukkig meestal wat tussendoor waardoor ik weer tot bezinning kom en vaak toch maar niets bestel. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn vrouw en ik overleggen met elkaar, daardoor heb je soms een ander die tegen je zegt dat je het gewoon niet nodig hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een ongevraagde kortings bon is een uitnodiging tot meer consumeren en daarmee een sigaar uit eigen doos volgens mij.
    Je krijgt zo'n bon bij diverse bedrijven voor je verjaardag. € 10 korting omdat je jarig bent, met als voorwaarde: als je tenminste € 100 spendeerd.
    Ja lekker dan, ik was helemaal niet van plan om € 90 te spenderen, ik was van plan om € 0 te spenderen.
    Een echt kado zou zijn als ze je vragen om een kopie van een aankoop in dat jaar te sturen waar je pasnr of andere link naar jou en het bedrijf en dan die € 10 gewoon te storten of een bon zonder voorwaarden en onbeperkt geldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helemaal mee eens! Hier had ik pas ook al een blog over. Toen was er een hele heisa over goedkoop wasmiddel bij de Plus geweest op mijn Facebookgroep. Ik had het niet gekocht, omdat ik het niet nodig had...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eerder ging ik altijd kijken wat ik wou kopen en of ik het minimum bedrag haalde als ik een kortingsbon kreeg. Tegenwoordig gaan ze meteen bij het oud papier.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.