Melk; laat je niet bedonderen!

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - maart 04, 2017

 In de supermarkt vind je in de koeling verschillende merken die melk aanbieden. En als ik dan voor het schap sta, ben ik geneigd om het mooiste pak te pakken. Dat spreekt immers het meest aan. Gelukkig is er altijd het stemmetje in mijn hoofd dat mij bij zinnen roept. Want is melk niet gewoon melk, ongeacht de verpakking?

Keuringsdienst van waarde
In de afgelopen aflevering van de keuringsdienst van waarde ging het over melk. Melk is het meest verkochte product uit de supermarkt. De prijs van melk is lastig te vergelijken. De prijs kan per week verschillen. Dat komt omdat de melkprijs afhankelijk is van de wereld markt, de veevoerprijzen, melkquoteringen en andere grote termen. In het kort heeft de afschaffing van het melkquotum in Nederland gezorgd dat de prijs naar beneden ging, want boeren mochten ineens eindeloos melken. Daarnaast zijn de afspraken die supermarken maken met de zuivelfabrieken en de wens van de consument dwaalsporen in de echte melkprijs.




Melkbeleving
De melk die FrieslandCampina produceert zie je in de supermarkt terug als halfvolle melk van het merk Campina, maar OOK als de huismerken van Jumbo, Plus, Vomar, de Aldi en het Plus-basismerk OK€. De prijzen lopen overigens flink uiteen, voor exact hetzelfde product!  De halfvolle melk van het merk OK€ vliegt voor €0,69 over de toonbank bij Plus, terwijl het pak van Campina €1,20 kost bij de Jumbo. Ja, het is echt dezelfde melk. Wat een flashy verpakking of dure marketingcampagne al voor invloed hebben op de prijs.

Laat jij je wel eens verleiden tot het doen van een duurdere aankoop door een mooiere verpakking?

  • Share:

You Might Also Like

12 reacties

  1. Ik heb alleen de tweets over die aflevering gelezen, maar klopt het dat dit alleen over gewone melk gaat en niet over biologische melk?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, melkverpakkingen en reclame zijn duur. Daarom koop ik mijn melk bij de boer. Zo krijgt de boer eerlijk inkomen en ik goede melk en geen tussenhandelaar die daaraan verdient.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En het is ook nog veel lekkerder. Ik heb nu helaas geen boer meer in de buurt maar dat kan ik me nog van vroeger herinneren. Lekker romig.

      Verwijderen
  3. Ik heb het gezien. Jammer dat de biologische melk niet besproken werd. Die koop ik altijd. Maar eigenlijk wil ik zeker weten dat het ook echt zonder hormonen en pesticiden is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Marjolein, groeihormoon is verboden in Nederland en zul je dan ook niet terug vinden in je melk.

    Verder vind ik het opvallend dat je (in10jaarFO) zegt dat er geen verschil zit in de soorten melk. Misschien niet qua smaak, maar de duurdere Campina melk is van koeien die minimaal 6 uur per dag, 120 dagen per jaar in de wei staan. De goedkopere OK melk niet bij mijn weten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 80% van de melk is weidemelk. Ook als het niet op de verpakking staat.
      Trouwens....weidemelk is wel een beetje een vreemd begrip. Van de totale hoeveelheid uren per jaar staat de weidemelk koe maar 8% van de tijd buiten.....tja....en de andere 92% van de tijd gewoon binnen.

      Verwijderen
    2. Groeihormonen mogen dan wel verboden zijn, maar wat denk jij dat er natuurlijk dan wel niet in melk zit? Hoe word zo'n klein kalf dan toch zo snel zo groot? Melk staat van nature strak van de groeihormonen, en dat is nu ook een van de reden waarom het zo slecht is voor een mens!

      Verwijderen
    3. @Team CF Daarom drink ik soja- of amandelmelk. Veel beter voor je gezondheid, de dieren én het milieu.

      Verwijderen
  5. Gewone melk is allemaal het zelfde en wordt in de campina fabriek in een andere kartonnen verpakking gedaan. Je betaalt voor een daphne schippers die op campina verpakking staat. Biologische melk valt hier buiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Is dit niet zo voor bijna alle producten? Ik eet nogal veel tonijn uit blik en laatst had ik de allergoedkoopste gekocht. Ik maakte het blikje open in de verwachting stukjes graat aan te te treffen of minder lekkere tonijn, maar het was echt hele goede kwaliteit. En ook nog dolfijnvriendelijk gevangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wij halen onze rauwe melk bij een bio-boer voor 0.80cent de liter, dit krijg hij dus en niet de tussen handel.
    En Campina komt ook bij deze boer zijn melk halen, ik weet niet wat je daar voor betaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik koop altijd de goedkoopste normale melk. Ik vind dat je met de dure melk inderdaad enorm bedonderd wordt.

    BeantwoordenVerwijderen