Moneymonday: De financien van ... G

maart 06, 2017

Hoe ziet jouw gezins- en woonsituatie er uit?
Ik ben getrouwd (38 jaar en 39 jaar), we hebben 1 kind en leven in het oosten van Nederland. Een jaar of 6 geleden hebben we een vrijstaande woning in een bouwproject kunnen laten bouwen, waar we met veel plezier wonen.

Waarde huis
450.000
Hypotheek
-55.000
Spaarrekening
32.000
Lening aan familie
25.000
Inboedel / auto's
25.000
Netto waarde
477.000


Hoeveel uur per week werken jullie?
Ik werk 40 uur en mijn partner 10 uur per week. Aangezien mijn werkgever 160 kilometer van ons vandaan is werk ik daar 2 dagen per week, de andere 3 werk ik thuis of ben ik op reis voor mijn werk. Ik heb bij mijn werk een appartement waar ik dus 1 nacht slaap (700 euro incl alles) wat in mijn netto loon gecompenseerd wordt door mijn werkgever.

Overzicht inkomsten en uitgaven

Inkomsten (netto)

Partner
1.000
Mijzelf
5.850
Totaal
6.850


Uitgaven

Hypotheek (netto)
200
Huur appartement incl NUTS
700
Boodschappen
500
Auto's
500
Levensverzekering
100
Overige verzekeringen
200
Telecom etc.
60
Kleding
300
Uit eten
100
Tuinman/onderhoud huis
200
Verenigingen en abonnementen
50
Licht/water/gas
150
Totaal
3.060


Sparen
3.790


Ben je tevreden met de verhouding tussen de inkomsten en uitgaven?
Ja, ik denk dat we relatief veel sparen maar toch ook lekker leven. Al het spaargeld gebruik ik om de hypotheek af te lossen. Dat levert een besparing van 4,5% hypotheekrente op.

Hoe beheer je de financiën?
Ik kijk dagelijks op internetbankieren en aan het einde van het jaar tel ik even op wat we gespaard hebben. Dat los ik in januari af bij de Rabobank.

Heb je de afgelopen periode financiële wijzigingen doorgemaakt? 
We hebben de hypotheek afgelost van 320.000 naar 55.000 euro. Niet altijd makkelijk (die leuke vakantie lokt ook…) maar het geeft wel een heel vrij gevoel. Ik hoop ook in 2017 mijn hypotheek helemaal afgelost te hebben. 

Hier ook een vraag aan de lezers: 
  • Wat zouden jullie doen na het aflossen? 
  • Gewoon doorsparen? Maar waarvoor dan?
  •  Of eerder stoppen met werken? Maar dan ga ik me misschien vervelen? Voor een plakbandpensioen op mijn 46e?? 
  • Nog een groter huis kopen, maar we hebben al ruimte genoeg?? 
  •  Of ga ik het geld uitgeven? Maar na de bespaarmodus weet ik niet of ik dit kan, ik vind mijn leven (niet te veel uitgeven) wel best eigenlijk.
Wat betekende deze wijziging voor je kasboek?
Elke maand 1.000 euro minder hypotheekrente te betalen.

Spaar je?
Rond de 40.000 euro per jaar, vooral om mijn hypotheek af te lossen.

Doe je investeringen met jouw geld?
Nee, dit kost me te veel tijd en sparen (40.000 per jaar) gaat veel harder als de rente.

Wat is jouw zwakke plek in de financiën?
Mijn vrouwen zijn veel belangrijker, als zij iets willen ga ik financieel altijd door de knieën…

Hoe zorg je ervoor dat de inkomsten en uitgaven in verhouding zijn?
Aangezien ik een fantastisch salaris heb en we niet te veel uitgeven houden we meer als de helft over om te sparen.

Bespaar je op bepaalde lasten?
We gaan een pelletkachel kopen, vooral voor de gezelligheid maar het zal ook wel schelen in de stookkosten.

Op welke lasten zou je nooit willen besparen?
Kosten voor mijn kind en partner.

Zitten je partner en jij op 1 lijn t.a.v. de financiën?
Mmm, dit is een gevoelig punt. Partner geeft graag meer uit.

Welke boeken/blogs over de financiën lees je graag?
De blog van In10jaarfo en van Gerard Horrmann.

Welke financiële tip wil je de lezers van in10jaarfo geven?
Ga lekker aflossen, dan krijg je een heerlijk onbezorgd gevoel!




Wil jij ook eens (anoniem) meewerken aan in10jaarfo? Meewerken is heel eenvoudig. Stuur een mail naar info@in10jaarfo.nl. De vragenlijst ontvang je vervolgens per mail. 

Eerder gepubliceerde Moneymonday verhalen lezen? Dat kan op de pagina Moneymonday in het hoofdmenu. 
       

You Might Also Like

15 reacties

  1. Op de vraag: "Wat zouden jullie doen na het aflossen?"
    Ik zou doorgaan met sparen en het geld defensief beleggen. Daarmee bouw je vermogen op voor je (plakband)pensioen. Daar hoef je geen gebruik van te maken, maar het kan op een gegeven moment wel. En er zijn situaties waarin dat heel fijn kan zijn. Geeft heel veel vrijheid.
    Ik denk dat ik het geld dat dan niet meer nodig is voor de maandelijkse aflossing van de hypotheek zou gebruiken om (te sparen voor) leuke dingen zoals die leuke vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat je altijd alle pojlen hebt gericht op het aflossen van de hypotheek. Je had het ook kunnen gebruiken voor die vakantie. De enorme vrijheid die je nu hebt is gigantisch. Mooi hoor. En hierna zou ik zeker zorgen voor reservering voor de studiekosten van je dochter. En daarna sparen maar ook die mooie vakantie maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtig salaris heb jij, heerlijk lijkt mij dat. Maar je zult het ook niet voor niets krijgen. Spaar maar geniet er ook van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knap hoor, die discipline om zoveel inkomsten in de hypotheek te steken!
    Ik zou na het aflossen van je hypotheek gewoon doorsparen en op zoek gaan naar iets waar je plezier aan beleefd om het aan uit te geven. Wat dat voor jullie is kunnen jullie alleen zelf aanvoelen, maar denk aan een dag minder werken, reizen, eerder met pensioen, een sabbatical, kunst kopen, doneren/weggeven...
    Persoonlijk gaan wij ook niet voor eerder stoppen met werken, maar meer voor leven in het nu. We kopen af en toe mooie spullen, gaan af en toe wél op die reis en geven regelmatig wat weg. Er zit zoveel tussen 'alles over de balk smijten' en 'niks uitgeven'... Ontdek waar jullie ideale balans ligt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een heerlijk inkomen maar daat zal je inderdaad wel hard voor moeten werken. Heel slim dat je je hypotheek zo snel aflost, dat geeft heel veel ruimte op de lange termijn en veel moeglijkheden op het gebied van eventueel minder werken of zoiets. Ik zie ook mensen die een hoog inkomen uitgeven aan veel plezier en vertier en niet aflossen. Ieder zijn eigen keuze vanzelfsprekend maar ik zou ook voor jouw tactiek kiezen.

    En over je vraag wat later, ik zou inderdaad gaan indexbeleggen in fondsen mat lage kosten en indien mogelijk al wat minder gaan werken na het aflossen van je huis. Vrije tijd en tijd met dierbaren is echt onbetaalbaar. Je weet nooit hoeveel tijd je gegeven is toch? Een mooie balans vinden tussen werken en tijd voor jezelf en je gezin. Ik werk zelf maar 18 uur per week en kan je zeggen dat veel vrij zijn echt zalig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als dat huis straks is afbetaald moet je toch wat met je centen! Toch maar eens gaan beginnen met investeren? Misschien is de post van financieeelonafhankelijkheidblog.nl wat voor je. Die 4.5% ga je makkelijk halen op de lange termijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heerlijk zeg, bijna helemaal afbetaald!
    Lekker wel een keer op vakantie, en daarna vind je vast wel een bestemming met je geld. Ik zou daar geen haast mee maken denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als je alles afgelost hebt zou ik geld reserveren/beschikbaar stellen voor wat zij graag wil. Wij hebben ieder 150 per maand vrij te besteden (kleding, uitjes enz) geld waar we geen verantwoording over af hoeven te leggen naar de ander. Geeft een gevoel van vrijheid.
    De rest zou ik gaan indexbeleggen en geld sparen voor de studie van je dochter.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi al zoveel afgelost en het einde in zicht. Maar als je twijfelt over minder werken tegen die tijd zou ik gauw eens op vakantie gaan. Spaarzaam leven kan je heel veel opleveren op termijn maar vergeet het heden niet. Als je er gelukkig mee bent prima natuurlijk maar ik lees dat je jezelf vakantie ontzegt hebt terwijl je in sneltreinvaart aflost.
    En eenmaal hypotheekvrij; ik zou geloof ik echt voor minder werken gaan, met een gezin verveel je je niet gauw denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. WoW wat een inspirerend verhaal!
    Misschien is een dag minder werken in de week wel leuk? Dan verveel je je niet lijkt me, maar wel meer tijd met dochter/vrouw.
    Misschien nog investeren in zonnepanelen of andere energiezuinige maatregelen?
    En idd ook een keertje lekker genieten van het harde spaargeld. Safari in Afrika? Onvergetelijke ervaring lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een bijzonder inspirerend verrhaal! Fascinerend om te lezen. Ik heb bewondering voor jullie keuzes.

    Na het aflossen zou ik graag een stevige buffer willen aanleggen. Daarna zou ik een dag (of twee) minder werken. Met thuis voor elkaar. Met elkaar meer samen op pad.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als de hypotheek afgelost is, zou ik gaan nadenken over hoeveel van het extra geld je wilt uitgeven (aan leuke dingen) en hoeveel van het extra geld je wil gaan weggeven (aan goede doelen). De rest zou ik gaan sparen en beleggen - wie weet wil je inderdaad eerder stoppen met werken, maar een leuke buffer is sowieso nooit weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zou oefenen met minder werken of iets doen wat minder financieel afhankelijk is maar wel relaxt genietend en bevredigend. Afkikken van het behaalde doel afgelost zijn is een uitdaging op zich.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je moet maar zo zien, wanneer je je hypotheek hebt afgelost hou je meer dan genoeg geld over om al die leuke dingen in te halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie inkomsten eerst en vooral! Om hieronder op uw vragen te beantwoorden...

    "Wat zouden jullie doen na het aflossen?
    Gewoon doorsparen?
    Of eerder stoppen met werken? Maar dan ga ik me misschien vervelen? Voor een plakbandpensioen op mijn 46e??"

    Investeren in iets simpels, indextrackers zijn prachtige producten voor mensen die er niet veel tijd willen aan spenderen en renderen toch mooi op lange termijn. Je hebt veel kapitaal zitten in je huis maar de spaarrekening is momenteel relatief klein. Op uw 46ste zul je wellicht een 300-400k hebben maar je kan hier niet van rentenieren zonder te investeren, en dan nog zou het zeer zeer krap zijn als je geen deftige returns haalt (stressvol) en met je uitgaven in het achterhoofd zou je toch zo'n 700-800k nodig hebben om FO te zijn.

    Nog een groter huis kopen, maar we hebben al ruimte genoeg??

    Nee, hoeft zeker niet als je blij bent met waar je nu woont. Geld uitgeven om uit te geven is ook maar triestig.

    Of ga ik het geld uitgeven? Maar na de bespaarmodus weet ik niet of ik dit kan, ik vind mijn leven (niet te veel uitgeven) wel best eigenlijk.

    Investeren.

    Doe je investeringen met jouw geld?
    Nee, dit kost me te veel tijd en sparen (40.000 per jaar) gaat veel harder als de rente.

    --> Rare stelling. Sparen en investeren zijn geen processen die mekaar uit sluiten, integendeel. Hoe meer je spaart, hoe meer je kan investeren. Het geïnvesteerde kapitaal kan beginnen werken voor jou (kapitalisatie bv) en dividenden uitkeren. Zelfs voor mensen met weinig tijd bestaan er goede investeringsproducten (etfs = trackers) die praktisch geen tijd en onderhoud vragen.

    Hopelijk ben je er wat mee.

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten