Moneymonday: De financien van... P

maart 13, 2017

Hoe ziet jouw gezins- en woonsituatie er uit?
27 jaar, man sinds kort alleenstaand. Ik huur een deel van een landelijke woning net buiten een stad met ongeveer 150.000 inwoners.

Hoeveel uur per week werk je?
Ik werk 38 uur op kantoor in loondienst als product manager van medische apparatuur en daarnaast geef ik 3 avonden in de week les in een activiteit die tevens mijn hobby is. Ooit hoop ik van mijn hobby mijn werk te kunnen maken.

Onderstaand het overzicht van mijn inkomsten en uitgaven. Alle inkomsten en uitgaven zijn een gemiddelde, gebaseerd op de afgelopen 24 maanden.


Inkomsten
Salaris netto1.811
crowdfunding65
Lesgeven in de avonduren700
Totaal inkomsten:2.576


Uitgaven
Wonen
Huur695
Elektriciteit/gas70
Gemeentebelasting40
Water19
Internet thuis22
WA6
Inboedelverzekering9
Inboedelaanschaf23
Eten
Supermarkt274
Buiten de deur24
Persoonlijke kosten
Kleding65
Verzorging6
Cadeaus12
Medische kosten3,50
Kat11
Bankproducten5,80
Telefoonabonnement16,50
Zorgverzekering91
Transportkosten
Benzine11
Openbaar vervoer12
Fiets23
Leuke dingen
Sport6,50
Gadgets/elektronica8,50
Avontuur/vakantie75
Zakgeld21
Overig
Aflossen studieschuld19
Totaal uitgaven:1.568,80


Sparen:1.007,20



Ben je tevreden met de verhouding tussen de inkomsten en uitgaven?
Ja, ik kan goed sparen en alles wat ik wil doen kan ik doen.

Hoe beheer je de financiën? 
Ik gebruik sinds twee jaar de software YNAB4. Daarnaast heb ik een aantal Google Sheets waar in ik mijn contracten en archief in bewaar. YNAB is voor mij een grote game changer geweest. Op het moment dat ik begon met YNAB leefde ik van maand tot maand. Nu heb ik een gezonde buffer en heb ik het gevoel in controle te zijn over mijn financiële situatie. Deze software maakt gebruik van het 'potjes-systeem'. Elke euro krijgt van mij een taak. Een taak kan zijn boodschappen, nieuwe droger, huur of vakantie.

Heb je de afgelopen tijd grote financiële wijzigingen doorgemaakt en hoe ging je hier mee om?
Mijn partner en ik zijn uit elkaar gegaan. Door deze split moet ik nu bepaalde lasten in mijn eentje ophoesten.

Wat betekende deze wijziging voor je kasboek?
Huur, gas water en licht, internet, belastingen moet ik nu alleen op hoesten.  Daarnaast zijn sommige kosten ook gedaald zoals de boodschappen en het uitgaansbudget.

Spaar je?
In 2016 heb ik bijna 60% van mijn inkomen kunnen sparen. Vorige maand heb ik mijn eerste doel, een 10.000 euro buffer, gehaald. Nu wil ik nogmaals 10.000 bij elkaar sparen om te beginnen met beleggen.

Doe je investeringen met jouw geld?
In het verleden heb ik geïnvesteerd in Crowdfunding projecten. De afgelopen tijd heb ik niet geïnvesteerd omdat ik mijn buffer wilde opkrikken tot 10k. Nu mijn buffer vol zit wil ik gaan beleggen in indexfondsen.

Wat is jouw zwakke plek in de financiën?
Geen, misschien mijn relatief hoge huur/woninglasten en ik houd van lekker en veel eten. Deze zijn beide makkelijk terug te krikken moet het nodig zijn.

Hoe zorg jij ervoor dat de inkomsten en uitgaven in verhouding zijn?
Door middel van eerder genoemde budgetsoftware.

Bespaar je op bepaalde lasten?
Door dat ik weinig thuis ben staat de centrale verwarming bijna nooit aan.
Eten buiten de deur doe ik weinig, voornamelijk omdat ik van koken houd. Ik kook vaak voor meerdere dagen en neem al mijn maaltijden mee naar mijn werk.

Op welke lasten zou je nooit willen besparen?
Avontuur, goed eten, gezondheid en investeren.

Zaten je partner en jij op 1 lijn als het aankwam op de financiën?
Mijn voormalige partner en ik zaten niet op 1 lijn. Ik spaarde wat meer dan mijn partner. Desalniettemin hebben wij over geld nooit een woordenwisseling gehad. Naast onze privé rekeningen hadden wij een gedeelde rekening. Van deze gezamenlijke rekening werd alles betaald waar wij samen gebruik van maakten. Aan het einde van de maand vulde wij deze rekening 50/50 weer aan tot een bepaald bedrag. Dit werkte erg goed voor ons. Het was een duidelijke afspraak en gaf ons de ruimte om te doen en laten met het geld op onze eigen rekeningen.

Welke boeken/blogs/sites lees jij die betrekking hebben op de financiën? 
Welke financiële tip zou jij de lezers van in10jaarfo willen geven?
1) Maak een budget. Ik gebruik YNAB hiervoor en het heeft mijn financiële leven verandert. Hierdoor voel ik me nooit meer onzeker of negatief over geld. Tegenwoordig zie ik mijn euro's nu als kleine soldaatjes die voor mij aan het werk zijn.
2) Internet - Er is zo veel kennis te vinden op het internet. Het een kwestie van goed zoeken. Leer goed googlen en de world is yours.
3) Door simpel weg te vragen wat er mogelijk is kun je al gauw geld besparen.

Enkele voorbeelden:
Zorgverzekering - ik betaal jaarlijks waardoor ik 2% bespaar.
Telecom - ik heb gevraagd hoe ik mijn maandelijks rekening kan verlagen. Ik kreeg een goedkoper abonnement aangeboden en maak nu gebruik van Combivoordeel.
 


Wil jij ook eens (anoniem) meewerken aan in10jaarfo? Meewerken is heel eenvoudig. Stuur een mail naar info@in10jaarfo.nl. De vragenlijst ontvang je vervolgens per mail. 

Eerder gepubliceerde Moneymonday verhalen lezen? Dat kan op de pagina Moneymonday in het hoofdmenu. 
       

You Might Also Like

11 reacties

  1. Ik had nooit van YNAB gehoord, maar ik zie dat het Engels is. Is dat ook een beetje gericht op de NL markt? En is het ook een aanrader als je in principe niet paycheck to paycheck leeft? Was ik wel even benieuwd naar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik YNAB ook al jaren en hoewel de marketing wat meer gericht is op de VS en mensen die schulden hebben, vind ik het een fantastisch programma ook als je niet paycheck to paycheck leeft. Het werkt heel goed om doelen te stellen en je uitgaven bij te houden. Ik ben ook actief op het forum van YNAB en al hoewel de meeste mensen uit de VS komen zijn er ook genoeg mensen actief uit andere landen.

      Verwijderen
  2. Goed bezig, je houdt mooi geld over elke maand! Maar zou niet wacht tot je weer €10K hebt gespaard voordat je gaat beleggen. Gewoon beginnen bij een goedkope broker met elke maand een paar honderd euro in een (groot) indexfonds te stoppen. Intussen verder leren wat betreft beleggen/investeren en daarna beslissen hoe je je beleggen eventueel wilt uitbereiden. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt, sinds het inzenden van deze cijfers is er al wat enige tijd verstreken. Ik ben inmiddels begonnen bij en stuur mijn geld inderdaad richting grote indexfondsen.
      -P

      Verwijderen
    2. Mooi zo! Dat was namelijk ook het eerste waar ik aan dacht toen ik je verhaal las. Zonde om te wachten.

      Verwijderen
  3. Is het niet een idee om je studieschuld eerst af te lossen? Ik weet wel dat de rente momenteel laag staat, maar een schuld is een schuld. Bovendien los je nu wel iedere maand 18 euro af. Die 18 euro kan je, als je geen schuld meer hebt, ook gebruiken om te sparen of te beleggen.

    groetjes,
    F

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heb je geen auto? Ik zie aan vervoerskosten alleen 11 euro benzine. Wel knap hoor, zoveel te kunnen sparen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ik heb geen auto. De benzinekosten zijn voor als ik bijdraag aan benzinekosten of als ik een auto leen van een bekende.
      -P

      Verwijderen
  5. Heel leuk om te lezen. Fijn dat je nog zoveel overhoudt!
    Ik vroeg me af wat je kosten voor de fiets zijn door het jaar heen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ben jij een bekende finance-blogger? :-) Ik heb het idee dat ik je verhaal ken.
    In ieder geval vind ik het een goed verhaal, mooie cijfers!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben geen bekende finance-blogger. Ben wel benieuwd aan wie ik je doe denken! ZOu graag mensen volgen in een gelijke situatie
      -P

      Verwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten