, ,

Onderhoudsplicht tot 21 jaar; begin op tijd met sparen!

maart 01, 2017

Als ouder ben je financieel verantwoordelijk  voor je kind tot hij/zij de leeftijd van 21 jaar bereikt heeft. 21? Mijn kind is toch bij 18 bij wet al volwassen? Hoe zit het precies?

Volwassen volgens de wet:18 jaar
Volgens de wet is een kind bij 18 jaar volwassen. Hij of zij kan dan alles zonder toestemming van de ouders doen, van een huis kopen tot een lening afsluiten. Voor zijn 18e is de ouder verantwoordelijk. Gedeeltelijk overigens. Want in de leeftijd van 14/15 jaar kan een kind zelf aansprakelijk gesteld worden als ouders kunnen bewijzen dat ze geen blaam treft. Pubers van 16 en 17 zijn zelf aansprakelijk, maar als de ouders nalatig zijn geweest kunnen ook zij worden aangesproken. Zodra een kind de leeftijd van 18 jaar bereikt heeft, eindigt de aansprakelijkheid van de ouders. Hij/zij wordt zelf verantwoordelijk voor eventuele schulden, betalingsachterstanden en afgesloten contracten.
(Bron: Nibud)

Onderhoudsplicht: 21 jaar
Na de 18e verjaardag van je kind blijf je als ouder nog steeds onderhoudsplichtig. Artikel 395a boek 1 Burgerlijk Wetboek verplicht je om tot het 21e levensjaar van je kind te blijven bijdragen in de kosten van studie en levensonderhoud. Dat betekent dat je als ouder verantwoordelijk bent dat jouw kind onderdak, kleding, voeding, scholing en medische hulp krijgt. Deze voortgezette onderhoudsplicht is opgenomen, omdat veel kinderen met 18 jaar nog niet zijn uitgeleerd. Een MBO- ,HBO-opleiding of universitaire studie is niet goedkoop, duurt minimaal vier jaar en bovendien is de tijd die besteed kan worden aan bijbaantjes beperkt.
(bron: Plusonline)

Kijkend naar onze eigen situatie vind ik het heel belangrijk dat je, als je als ouder de mogelijkheid hebt, je kind de mogelijkheid geeft om te studeren. Wij hopen dat we de mogelijkheid hebben om ons kind zonder schulden zijn studietijd door te loodsen. Daar sparen we nu al voor. Niet op een aparte rekening, maar wel door af te lossen op onze woning en een ruime buffer aan te houden. We hopen natuurlijk al financieel vrij te zijn op het moment dat Nikki gaat studeren. Dat duurt nog wel even, dus gelukkig hebben we ook nog even de tijd om te sparen en investeren. Wij gaan uit dat wij de kosten zelf moeten betalen voor de studie, je weet immers niet welke regelingen er over een jaar of 18 zijn als het aankomt op studeren.

Afbeeldingsresultaat voor studeren geld

Wat vind jij van de onderhoudsplicht tot 21 jaar?

You Might Also Like

14 reacties

  1. Heel verstandg. Maar van onze 4 kinderen heeft er 1 HBO.
    Dus het is nog steeds niet vanzelfsprekend dat je kind gaat studeren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kind kan toch ook studeren op het MBO? Dat is echt niet gratis.
      Hier 5 kinderen: 2 HBO en 3 MBO. Voor de jongste MBO-er waren we tot 1 januari voor de trein alleen al 399 euro per maand kwijt!

      Verwijderen
  2. Ik vind het een wassen neus. Persoonlijk vind ik het logisch dat je je kinderen steunt en onderhoudt tot een bepaalde leeftijd. Maar die onderhoudsplicht zegt niets over of ouders zich daaraan houden. Als kind kun je tussen wal en schip vallen. Want hoe garandeer je dat ouders zich eraan houden? Hoe ga je dat afdwingen?
    Net als alimentatie plicht. Ik ken vaders die ondanks gemaakte afspraken deze niet nakomen. Geld afdwingen is een moeizaam proces. En ondertussen kan het kind geen financiële ondersteuning aanvragen voor bijvoorbeeld schoolgeld op de middelbare school bij bepaalde gemeentefondsen omdat ze daar zeggen: ja het inkomen van je moeder is laag genoeg maar je hebt ook recht op een bijdrage van je vader, doei.
    Ik ken mensen bij wie dit gebeurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er zijn gemeentes die een leeftijdsgrens van 23 jaar hanteren, er wordt gewoon gevraagd/geopperd om dan maar weer naar school te gaan en een studiebeurs aan te vragen. Ook al heb je een mbo 3 en mbo 4 diploma en is het hbo net iets te hoog gegrepen voor je. Voor thuiswonende jongeren ben je dan als ouder nog financieel verantwoordelijk voor je kind.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Achja, ik was tot voor kort ook druk bezig met 'later' en sparen voor hogere studies voor de kindjes, maar toen bleek een poosje geleden dat onze beide dochters oa autisme en een leerstoornis hebben. Het zou al raar moeten lopen als ze hele uitgebreide hogere studies zouden volgen.
    Kleinste zoon heeft door zn zusjes een verhoogde kans op autisme, dus we zien dan wel weer.
    Elk nadeel heeft zn voordeel, zeker?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben inderdaad ook altijd gespaard voor eventuele studies, en doen dat nog steeds.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind zo'n wettelijke onderhoudsplicht een beetje raar. De meeste ouders zullen deze verplichting uit zichzelf voelen, daar hebben we geen overheid voor nodig. De ouders die niet goed voor hun (bijna volwassen) kinderen zorgen zijn denk ik het type mensen die zich van zo'n overheidsregeling ook niets aantrekken. En degenen die het wel willen maar financieel niet kunnen opbrengen, daar brengt een nieuwe wet niet ineens meer geld in de huishoudportemonnee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch is het niet helemaal logisch. Ik "ken" een meisje die mensen financieel oplichtte. Ze maakte ook schulden bij telefoon- en postorderbedrijven. Haar ouders werden verantwoordelijk gesteld omdat ze nog geen 21 was. Ouders zijn echt aan de grond geraakt hierdoor...

      Verwijderen
  7. Interessant stukje, waren we nog niet van op de hoogte. Niet dat dit heel veel gaat uitmaken, maar toch. Weer wat nieuws geleerd vandaag :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. we sparen ook voor de kids. de kinderbijslag (afgerond.. hou van ronde bedragen :p) sparen we voor ze, op een spaarrekening op onze naam zodat wij er zeggenschap over hebben

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beide dochters zijn zonder schulden door de studies gekomen. Ze hebben zelf altijd gewerkt en ik hielp waar mogelijk. Ik had geen grote spaarpot, maar omdat mijn geld niet toereikend was, kregen ze wel iets meer dan kids met rijkere ouders. Als het kon, betaalde ik het studiegeld, of een groot gedeelte ervan en beide dames hebben nooit bij geleend. De tering naar de nering zetten is het credo van ons allen hier. En dat is mogelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Boor mijn oudste zoon kreeg ik elk jaar van DUO een brief wat de ouderbijdrage was dat jaar. Wij werden geacht om dat bedrag bij te dragen aan de studiekosten van mijn zoon. Ik schreef daar ook al een blog over (op 23/12/2014)
    De bedragen waren toentertijd absurd. 1/6 van het gezinsinkomen, toen nog 7 personen, zouden we moeten besteden aan studiekosten.
    Overigens zijn ouders niet aansprakelijk voor de schulden die kinderen van 18 tot 21 jaar maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij sparen kinderbijslag maar niet uitsluitend voor studie. Verder hopen we nog wat op het huis te kunnen aflossen zodat we lagere woonlasten hebben tegen de tijd dat de kinderen gaan studeren.
    Ik ben wel heel benieuwd hoe het dan geregeld is met studiekosten. Het zal vast minstens 3x veranderd zijn voor die tijd ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoe leer je je kinderen om goed met geld om te gaan als je hun studie voor hen betaalt? Ik heb het zelf vroeger altijd gedaan met de vergoeding voor de zorgverzekering en 100 gulden bijdrage in de kosten. Verder kreeg ik een uitwonende beurs (die nog niet eens de helft dekte van de huurkosten) en werkte ik dus voor huur en boekengeld, en in de zomer voor het college geld. En nee, ik had niet zo'n studie waar ik maar 10 uur per week college had. Ik zat gewoon 5 dagen per week in de collegebanken....

    Financieel verstandige ouders zouden volgens mij ook financieel verstandige kinderen moeten opvoeden, en hen dus ook verantwoordelijkheid geven voor het (mee)betalen van hun eigen studie.

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten