Positief omgaan met een beperkt budget; maak kennis met Inge!

maart 21, 2017
Via Facebook kwam ik terecht op de pagina Blije budgethoek. Deze pagina is een inspiratiebron voor mij, want oprichter en beheerder Inge laat zien dat je met een beperkt budget positief door het leven kan gaan. Ze zet de tering naar de nering, werkt hard en inspireert anderen om creatief om te gaan met zijn/haar budget. Vandaag daarom een interview met Inge.

Wie is Inge?
Ik ben Inge, 44 jaar en trotse moeder van 2 kinderen. Wij wonen met elkaar in een prachtige huurhuisje in het centrum.

Wat doe je in het dagelijks leven?
Ik ben hulpverlener en budgetcoach. Ik werk regelmatig in een van deze beroepen. Een aantal jaar geleden ben ik wegbezuinigd bij 2 werkgevers. Momenteel werk ik 3 uur per week betaald als schoonmaakster. Deze baan is makkelijk te combineren met de zorg voor mijn kinderen. Verder heb ik nog een aantal sollicitaties lopen voor werk in de ochtenden.  Ook besteed ik 20 uur per week aan vrijwilligerswerk voor de Blije Budget Hoek.  Zo af en toe geef ik lezingen, workshops en cursussen op het gebied van budgetteren. Ik leid hulpverleners op en geef les aan minima en aan mensen die willen leren (be)sparen.

Hoe is de blije budgethoek ontstaan?
Ik werkte als budgetcoach. Zes jaar geleden gaf ik budgettering workshops en cursussen in een re-integratiecentrum / buurthuis. Ik besloot om op Facebook de pagina de 'BBH' op te zetten. Deze hoek is in de afgelopen jaren erg gegroeid en heeft ondertussen al bijna 6.000 leden.

Wat heb je geleerd van de blije budgethoek?
Ik heb er heel veel van geleerd. We leren iedere dag van elkaar. Veel verschillende dingen; dat kan een recept zijn, een bepaalde invalshoek, een reclameartikel of we delen humor; heel belangrijk!!!

Wie zijn er welkom om lid van de blije budgethoek te worden?
Iedereen die wil leren besparen.

Vind je het lastig om van een beperkt inkomen te leven?
Ik vind bijstand geen 'beperkt inkomen'. Met bijstand plus toeslagen  heb ik ruim €1.700 netto per maand. Daar moeten mijn zus en vriend erg hard voor werken!! Ik werk zelf ook liever voor mijn inkomen en ben heel druk op zoek naar een baan die te combineren is met het alleenstaande moederschap, de sluitingstijd van het Kdv (18u) en het mantelzorgen wat ik volop  doe.

Hoe zorg je dat je dat je maandelijks rond kan komen?
Ik maak elke maand een begroting. Daardoor hou ik elke maand zo'n €300 over.  En elk jaar een jaarbegroting. Daarnaast pin ik op een vaste dag mijn €50 contant. Hiervan gebruik ik voor €35 per week aan boodschappen, €5 per week spaar ik voor leukedingendoen (bios, uit ontbijten), €5 per 2 weken is voor diesel voor mijn brommer, €5 om de andere 2 weken voor de kapper en tenslotte reserveer ik €5 voor het inslaan van voorraad, bv als de tandpasta, wasmiddel of de 1+1 gratis artikelen in de reclame zijn.  Ik doe mijn boodschappen bij AH (€30) en op de markt (€5). Ik spaar koopzegels bij ah, deze geven zo'n 6% rente op jaarbasis. Ik spaar d.m.v. de koopzegels bijna €300 per jaar en hiervan ga ik elk jaar op vakantie.  Tenslotte maak ik altijd een weekmenu, gebaseerd op seizoensproducten en aanbiedingen
.
Hoe lang zit je al in de bijstand? 
Ik zit sinds kort in de bijstand omdat er een einde is gekomen aan mijn inkomen. Voorheen ontving ik een persoonsgebondenbudget voor mantelzorgen. Dit is helaas wegbezuinigd.

Vind je het vervelend dat je gebruik moet maken van de bijstand?
 Ja, heel erg vervelend. Ik werk echt veel liever zelf. Tot voor heel kort (een week geleden) deed ik dat ook. Mijn contracten zijn om financiële redenen van de werkgevers niet verlengd.

Hoe ben je omgegaan met minder inkomen?
Ik heb mij erin vastgebeten. De omschakeling van €5.500 netto naar €1.700 netto was even wennen. Nu ben ik weer opnieuw in balans en opnieuw gelukkig. Ik heb van de nood een deugd gemaakt. Mijn hobby is besparen!

Had je schulden?
Na de scheiding had ik schulden bij de belastingdienst. Binnen een jaar had ik deze weggewerkt dankzij mijn goedbetaalde baan als hulpverlener en budgetcoach.

Hoe zorg je er voor dat je iedere maand rond kan komen?
Ik maak elke maand een begroting. Daardoor hou ik elke maand zo'n €300 over.

Waar geef je het meeste geld aan uit?
€50 per week aan eten is mijn grootse uitgave. 
Verder ben ik zo'n €3.000 per jaar kwijt aan ziektekosten. 
 
Op welke lasten bespaar je liever niet?
Ik wil liever niet besparen op internet, ik heb het voordeligste pakket van Telfort á €35 per maand. Internet heb ik nodig voor mijn (vrijwilligers)werk, werk zoeken en mijn kids hebben het nodig voor school. Daarnaast bespaar ik ook liever niet op mijn vervoer (brommobiel) Ik kan werken dankzij mijn vervoer. 

Lukt het om te sparen?
Jazeker, ik spaar €300 per maand. Ik spaar voor verschillende dingen. Momenteel is mijn buffer weg, omdat ik net naar New York ben geweest met mijn zoon.  Deze reis heb ik bij elkaar gespaard door 14 maanden lang alle extraatjes te sparen. Denk daarbij aan de belastingteruggave, jaarteruggave gas, het sparen van koopzegels van de AH en alle andere meevallers en besparingen die maar denkbaar zijn. 

 Heb je spaardoelen voor de komende periode?
 Ik ga zeker weer sparen en heb veel spaardoelen. Waar te beginnen? Sweet Sixteen puber.  Rijbewijs puber. Toekomst beide kids. Opknappen van mijn oude caravan uit 1986. Vakantie en niet onbelangrijk:  onvoorziene omstandigheden. 

 Wat zijn jouw beste bespaartips?
  •  Koop afgeprijsd eten en kijk naar de aanbiedingen!  Het gebruik van Scoupy en Eurosparen is ook erg handig voor gratis boodschappen.
  •  Pin op een vaste dag je huishoudgeld contant. 
  •   Hou een kasboekje bij 
  • Maak 'potjes' van je huishoudgeld
  • Koop ah koopzegels 
  •  Maak een weekmenu, gebaseerd op seizoensproducten en aanbiedingen.
  •  Maak een jaar- en maandoverzicht. Overzicht is inzicht!
     
     
 

            Wil jij ook met jouw verhaal (anoniem) op in10jaarfo? Mail dan naar info@in10jaarfo.nl

8 opmerkingen:

  1. Wat een leuk interview Inge! Ik volg je Facebook-pagina ook met veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 1700,- netto per maand is inderdaad een prima inkomen. Maar ik kan me voorstellen dat een baan fijner is.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Knap dat je zo'n inkomensachteruitgang zo goed op hebt kunnen vangen zeg. Petje af.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. leuk om te lezen!

    wel een tip.. een gastouder heeft soms ruimere opvangtijden dan een kdv ;) (niet alle gastouders uiteraard)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi verhaal, maar ik ken je dan ook al heel lang via je groep. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bestaat de groep nog?
    Via jouw link staat er op facebook dat de inhoud niet beschikbaar is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De leuke en positieve site van Inge bestaat niet meer. Sinds kort heeft zij het beheer overgedragen aan Elwa Bos. Heel jammer!

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.