Elektrominderen; weg met (veel) elektrische apparatuur!

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - april 15, 2017

Minimaliseren is  hot. En als je op 1 vlak echt kan minimaliseren, is het wel op de elektrische apparatuur in huis. Gemak dient de mens en daar spelen de fabrikanten graag op in. Maar slaan we niet door in onze gemakzucht? En weegt deze gemakzucht op tegen de kosten die je moet maken en de ruimte die het in huis in neemt? En welke invloed hebben al die elektrische apparaten op het milieu? 

Elektrominderen
Door de jaren heen zijn ook hier verschillende elektrische apparaten het huis in geslopen die veel ruimte in namen en vrijwel nooit gebruikt werden. Wat dacht je van het gourmetstel, die welgeteld 1 keer gebruikt is en uiteindelijk achter het schot belandde. Of de popcornmachine die in een kerstpakket zat.

Goedkoop & gemak
Vroeger hadden huishoudens slechts een beperkt aanbod in elektrische apparatuur. Dat is nu wel anders. Vrijwel voor alle handelingen in het huishouden is  wel een elektrisch apparaat te vinden. En ze zijn goed betaalbaar. Voor een paar tientjes kan je bij de gemiddelde huishoudwinkel al veel elektrische apparaten kopen. En doordat de apparaten zo goedkoop zijn, worden we al snel verleidt om een extra aankoop te doen. Om het onszelf wat ' gemakkelijker'  te maken.

Minimaliseren
Al die elektrische apparaten die het jou zo gemakkelijk maken hebben ruimte in jouw huis nodig. En voor je het weet zitten de kasten vol met allemaal elektrische apparaten. Die apparaten hebben onderhoud nodig, moeten schoongemaakt worden en nemen ruimte in. Maakt het dan ons leven nog wel gemakkelijker? En hoe vaak gebruik je het product echt?  Door jezelf deze vragen te stellen kan je flink gaan elektrominderen.

De top 10 elektrische apparatuur waar je prima zonder kan!

In willekeurige volgorde de apparaten waar je prima zonder kan: 

  1. Eierkoker
  2. Waterkoker
  3. Broodrooster
  4. Tosti-ijzer
  5. Popcornmachine
  6. Sinaasappelpers 
  7. Magnetron
  8. Broodbakmachine
  9. Chocoladefontein
  10. muffin/cake-pop maker
Het lijstje kan natuurlijk nog veel langer. Maar bij elektrominderen geldt wel; het is persoonlijk. Het gaat om een stukje bewustzijn; weeg de voor- en nadelen goed tegen elkaar af. En echt... minder meuk is best leuk, dus weg met al die onzinnige apparatuur! 

Welke elektrische apparatuur zou volgens jou echt in de elektrominderen top 10 moeten staan?



  • Share:

You Might Also Like

18 reacties

  1. Waterkoker en broodrooster Die worden dagelijks gebruikt.. Ik mis de koffiemachine in het lijstje ;-).. Elektrische deken vind ik persoonlijk onnodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De magnetron ook? Die wordt hier vier keer per dag gebruikt. Weg doen betekent dat we de waterkoker en het fornuis meer gaan gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waar gebruik je die voor? Wij hebben er nooit 1 gehad en ook nog nooit gemist...

      Verwijderen
    2. Ik heb geen magnetron, ik heb er geen ruimte voor in de keuken. Ik mis het niet. Waterkooker heb ik wel en die gebruik ik ook.

      Verwijderen
    3. Drie keer per dag twee flesjes warm maken en één keer een hapje opwarmen. Daarnaast brood ontdooien als ik haast heb en te laat was. Hoe doen jullie dat met de flesjes voor dochter? Zonder magnetron zou ik flesjes maken door kokend water uit waterkoker te mengen met koud kraanwater. En als die waterkoker ook weg moet, moet ik water gaan koken op gas? En hapjes in een pan verwarmen. Nee, voor mij persoonlijk zijn een magnetron en waterkoker echt totaal niet overbodig.

      Verwijderen
    4. Een droger of een vaatwasser vind ik dan eerder overbodig. Heb ik ook allebei niet.

      Verwijderen
  3. Zonder tosti apparaat worden de pubers hier erg verdrietig, waterkoker gebruik ik ook een paar keer per dag. Magnetron om even iets (soepje of havermoutpap) op te warmen, scheelt (pannetje) afwas. Broodrooster voor bevroren broodje...
    Daarentegen is mijn vaatwasser stuk en mis ik die eigenlijk alleen met veel visite en de droger zou ook weg kunnen. Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij gebruiken de waterkoker heel veel, ooit eens ergens gelezen dat het goedkoper en energie zuiniger is om de waterkoker te gebruiken dan water op het gas aan de kook te brengen. Dus koken wij water in de waterkoker om dat vervolgens over de aardappels en groente te gieten.
    Magnetron gebruiken wij ook bijna dagelijks, mijn man werkt 's middags en 's avonds en eet daardoor vaak later dan ons. Prakkie op het gas opwarmen is dan wel veel gedoe, zeker stamppot ofzo, dat moet dan weer au bain marie.
    Wij hebben geen tosti ijzer maar een grill, behalve tosti's kan daar ook vlees tussen dus dat is wel eens handig.
    Een sinaasappel pers heb ik ook, ik heb een tijdje 's morgens versgeperst citroensap gedronken en ik vind het elektrisch toch echt wel handiger dan met de hand, je krijgt er ook meer uit dan.
    Stomme vraag nog; heb je die popcorn machine nog? Ik zit namelijk al een tijdje te twijfelen of ik er 1 aan ga schaffen voor de zaak, daar heb ik ook al een suikerspin machine voor :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat heb ik van de waterkoker inderdaad ook begrepen, liever kort elektriciteit dan langer op het gas. Zo doe ik het ook.

      Verwijderen
  5. Het broodrooster en de magnetron ben ik erg blij mee. Ik vind geroosterd brood veel lekkerder qua structuur. Ik moet glutenvrij eten en dan is brood toch al een ander verhaal. De magnetron wordt ook vaak gebruikt. Ik heb hier twee glutenvrijen en mijn zoon eet twee maal daags warm. Verder eet oudste zoon altijd later en komt mijn man ook nog weleens later thuis. Een waterkoker heb ik niet, de fluitketel wordt zeer veel gebruikt. Voor mij is de wasdroger overbodig. Heb hem al jaren niet meer. Maar ik heb dan ook voldoende ruimte om de was op te hangen.
    Een elektrisch mes zou ik ook nooit gebruiken. Die gebruikt mijn moeder soms weer wel en in haar situatie is zo'n apparaat zinvol want ze heeft reuma.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier idem: de waterkoker en de magnetron worden veel gebruikt.

    Wat mij overigens laatst opviel: van mijn energierekening komt ruim een kwart voor rekening van mijn elektriciteitsgebruik en de rest is gas. Ik kan op gas dus veel grotere besparingen halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Met mijn ontzettend langzame kookplaat kan ik echt niet zonder waterkoker. Zonder tosti-ijzer kan ik makkelijk, ik maak tosti's in de pan. Nog veel lekkerder ook, vind ik! Maar van de 10 dingen op dit lijstje heb ik er maar 3 (waterkoker, magnetron en broodrooster) dus dat valt mee. De broodrooster kan misschien ook wel weg, gebruik ik praktisch nooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Alleen de waterkoker wordt veel gebruikt hier, de magnetron zou makkelijk weg kunnen (is ook zo ongezond). Koffieapparaat gebruiken we alleen met veel bezoek, manlief heeft zo'n potje voor op het gasfornuis,. En er staat nog een grote blender te verstoffen. Een droger heb ik nooit gehad, dat scheelt zoveel op niet alleen je elektra rekening, maar ook je kleren blijven langer mooi. Zou dat het eerste wegdoen wanneer je er eentje hebt en wilt bezuinigen op je voetafdruk en/of financiën.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Van jouw lijstje heb ik alleen de broodbakmachine. Die gebruik ik om het deeg te kneden, bakken doe ik per drie broden tegelijk in de oven. Vaatwasser en droger mogen van mij op het lijstje overbodige elektrische apparaten. En met 4 kinderen mag ik dat zeggen! Een waterkoker willen we gaan gebruiken in ons nieuwe huis, daarop willen we zonnepanelen laten plaatsen, dus dat scheelt dan weer gas.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Van dit lijstje heb ik alleen de waterkoker, broodrooster, tosti apparaat en de magnetron. En alle 4 worden regelmatig gebruikt. Sinds ik in mijn nieuwe huis woon (nu al weer 10 jaar) kook ik op inductie. Ik had altijd een fluitketel om op gas te gebruiken, maar daar had ik met mijn inductieplaat niets meer aan. En of ik nu elektriciteit gebruik dmv mijn inductiekookplaat of waterkoker maakt niet uit.
    Wat wel in de lijst kan staan is een ijsmachine, die heb ik dan wel, maar heb ik alleen de eerste 2 jaar dat ik heb gebruikt, sindsdien staat die ongebruikt in een kastje. En wat mij betreft mag de vaatwasser er ook bij. Die heb ik in dit huis omdat deze al in de inbouwkeuken zat, maar heb ik sinds ik hier woon werkelijk nog geen enkele keer gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Grappig, je 1 2 worden bij ons thuis dagelijks en nummer 3 vrijwel dagelijks gebruikt. De andere 7 hebben we niet of gebruiken we niet (magnetronfunctie van combimagnetron is misschien 4 keer in 10 jaar.
    Het moeilijkst te missen zou voor mij zijn: cv ketel, wasmachine, koelkast en vriezer. De keukenmachine gebruiken we ook regelmatig en mag dus op het aanrecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een elektrisch mes heb ik altijd zo ontzettend dom gevonden. Broodrooster en magnetron kan ik niet missen. Chocolade fontein heb ik niet en de waterkoker heeft het begeven en hebben we niet vervangen. Ik ben daar nog steeds heel blij mee, met die beslissing.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Van jouw lijstje hebben we alleen de magnetron en broodrooster. De rest mis ik ook nooit. Verder hebben we een droger die we nooit gebruiken.
    De magnetron zou ik wel kwijt willen. Ik vind het geen fijn apparaat maar nu die er is gebruik ik m regelmatig. Maar zou er best zonder kunnen denk ik. Iemand noemde stampot opwarmen au bain marie, maar dat is juist lekker als je het bakt in de koekenpan met een klontje boter :)

    BeantwoordenVerwijderen