Energiezuinig koken

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - april 09, 2017

Wist je dat je door op de juiste manier te koken je per kookbeurt behoorlijk veel energie kan besparen? Dat is natuurlijk goed voor het milieu en voor jouw portemonnee!
  • Kook op gas in plaats van inductie
Qua energieverbruik is een fornuis op aardgas absoluut het best: er is geen opwarmtijd en uit is ook direct uit. Er gaat dus een absoluut minimum aan energie verloren. Bij een elektrisch fornuis is een voor inductieplaat het energiezuinigst. Deze zijn zowel zuiniger als veiliger in gebruik dan gewone elektrische kookplaten.
  • Kook met de deksels op de pannen
Volgens het voedingscentrum bespaar je op jaarbasis 60 euro (335 KWH) als je bij alle kookbeurten de deksels op de pannen doet. Zo gaat er 75% minder warmte verloren
  • Gebruik de juiste pan voor de juiste pit.
 Zet dus geen klein pannetje op een grote pit. Ook op deze manier gaat er veel energie verloren.  De consumentenbond geeft aan dat je bij koken op een inductieplaat de pan maximaal 1 tot 2 diameter kleiner mag zijn dan de diameter van de kookplaat. Als je op gas kookt hoort de vlam niet om de pan te krullen.
  • Gebruik minder water
Om te koken heb je helemaal niet zoveel water nodig. Hoe meer water je verbruikt, hoe meer energie je nodig hebt om het water te verwarmen.  Een klein laagje water, zodat het eten niet droog kookt, is voldoende. Daardoor blijven ook meer vitamines behouden.
  •  Zet het gas laag
Breng eten aan de kook op half gas of laag gas (bij een groot pitje). Het duurt dan wat langer voordat je eten gaar is, maar toch levert het een energiebesparing op van 45 tot 80%. Vergelijk het maar met autorijden: rijdt je hetzelfde stuk op de snelweg met 100 kilometer per uur in plaats van 120 kilometer per uur doe je er langer over, maar je bespaart wel benzine.
Bron: Voedingscentrum

De deksels zitten hier standaard op de pannen bij het koken. Wel is er bij ons nog winst te behalen door minder water in de pan te doen. Wij koken zelf op een inductieplaat. Dit had niet onze directe voorkeur, maar bij aankoop van onze huidige woning werd deze geplaatst in de keuken. Ondertussen zijn we er redelijk aan gewend en is het overkoken gelukkig verleden tijd ;) .


Hoe energiezuinig kook jij?

  • Share:

You Might Also Like

15 reacties

  1. Als ik dit zo lees koken wij behoorlijk energie zuinig. We hebben inductie want hier is geen gas aanwezig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik mis nog koken in de hooikist of hooimadam; zodra je eten kookt zet je het daarin en tel je 1/3 bij de kooktijd op. Hier moet overigens wel je eten voor onder water staan anders heeft het niet genoeg warmte om haar te worden.
    Omdat je gas uit kan bespaar je flink!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weet je zeker dat je dan naar gas wilt gaan? Ik wil juist graag naar inductie, de situatie in Groningen is daarvoor een concrete aanleiding. Minder afhankelijkheid van gas in Nederland. Met onze zonnepanelen kunnen we een groot deel van ons elektrisch verbruik afdekken, maar helaas vooralsnog niet helemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zoals ik het zie koken wij redelijk zuinig. Die deksels op de pannen scheelt echt veel zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Doe ik hier allemaal al.
    Zeker goed om daar op te letten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Soms heeft het, mede door het bedrijfsleven betaalde voedingscentrum, heel goede tips.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb de deksels er ook wel op en gebruik meestal een passende pit. Wel kan ik nog wat beter letten op het water en ook op het gas dus laag zetten. Dat laatste wist ik eigenlijk niet eens. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wie dit geschreven heeft heeft totaal geen verstand van inductie en van de toekomst. Vanaf 2020 willen ze alleen nog woningen bouwen zonder gas.Ik heb inductie gekookt maar het water kookt tig keer sneller dan bij gas. Bij inductie gebruikt de plaat alleen maar stroom als je pan erop staat dus haal ik hem eraf dan verbruikt de pit geen stroom. Ik kook n u tijdelijk op gas en ik ervaar alleen maar nadelen t.o. inductie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is het zo dat je je pannen niet meer kan gebruiken als je er mee op gas hebt gekookt?

      Verwijderen
  9. Bij inductie heb je bovendien ook nog de restwarmte van de kookplaat. Het kookt dan niet echt maar maar blijft nog wel een tijdje warmte afgeven, daar kun je ook gebruik van maken. En inductie heeft net als gas geen opwarmtijd.

    Ook is een inductieplaat heel makkelijk schoon te maken. Bij mijn oude gasfornuis was ik toch regelmatig aan het boenen en schrobben op de pannendragers, gaspitten en branderdeksels waarbij dan warm water, schoonmaakmiddel en (Brillo) schuursponsjes nodig waren. Om naar maar niet te spreken van tijd en ergernis...
    Nu is het heel simpel een schoon nat doekje erover met misschien wat anti-vet keuken reiniger en hij glimt weer als nieuw.
    Zelfs wanneer er nu wat overkookt, kan ik heel makkelijk even de pan van de kookzone afhalen en een doekje erover halen. Bij mijn gasfornuis waren de branders en de dragers dan gloeiend heet.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gas is duurder dan elektrisch tijd ik kan het merken in me gas prijs die is u veel lager dan vroeger als ik nog op gas kook

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik gebruik regelmatig onze elektrische slow-cooker (crock pot). Ik heb me laten vertellen dat dit financieel voordeliger is dan koken op gas. Geen idee of het echt zo is, maar ik vind het ideaal dat ik rond het spitsuur niet meer op het eten hoef te letten.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je heb het over pannen die 1 tot 2 diameter (10 tot 20 cm) kleiner mogen zijn dan de inductieplaat. Ik neem aan dat je cm bedoelt.

    groet an

    BeantwoordenVerwijderen