Hosselen

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - april 29, 2017

Op de blog van opniewbegonnen kwam ik het begrip hosselen voor het eerst tegen. Hosselen houdt in dat je geld gaat verdienen door ondernemend te leven. Je zorgt voor verschillende inkomstenbronnen, zodat je op verschillende manieren geld kan verdienen. Dat kunnen extraatjes zijn, maar er zijn ook mensen die hun hele inkomen bij elkaar hosselen. Je kan het dus zo gek maken als je zelf wilt.

Hosselen maar! 
Ik hossel ook. Niet veel, maar wel genoeg voor iedere maand een leuk extraatje. Hoe ik dat bij elkaar hossel? Onder andere door mails te lezen, onderzoeken in te vullen en aankopen te doen met Euroclix. Daar heb ik sinds 2015, 225 euro uit laten betalen. Een fijn extraatje!

Naast Euroclix hossel ik ook nog via Adsense. Dat zijn de reclameblokken op mijn blog. Daar ontvang ik een kleine vergoeding voor als een lezer op een reclameblok klikt. Adsense is nogal streng met haar voorwaarden en ik mag geen concrete bedragen naar buiten brengen. Nu zijn mijn inkomsten via Adsense niet heel spannend hoor, denk aan een paar tientjes per maand. De inkomsten gebruik ik weer om onder andere mijn hostingkosten te betalen.

Naast mijn internetverdiensten hossel ik ook nog geld bij elkaar door het verkopen van spullen via Marktplaats. Zo verkocht ik afgelopen week 3 setjes babykleding. Het geld wat ik daarmee verdiende, heb ik op de spaarrekening van Nikki gezet. Zo hossel ik ook voor mijn dochter wat centjes bij elkaar.

Een volledig inkomen hossel ik niet bij elkaar, daar heb ik toch echt mijn reguliere baan voor nodig. Ik heb ook nog niet de ambitie om fulltime te gaan hosselen, al lijkt het stukje vrijheid wat er bij komt kijken mij wel erg fijn. Er zijn genoeg mensen die met hosselen een volledig inkomen bij elkaar kunnen werken. Zeker bloggers moeten op deze manier een inkomen bij elkaar genereren. Met de juiste instelling en doorzettingsvermogen kan je anno 2017 dankzij het internet relatief gemakkelijk een onderneming opzetten.

Fulltime hosselen
De juiste mindset is wel heel belangrijk bij het hosselen. Geen beren op de weg zien, maar juist de uitdaging van het hosselen met 2 handen aan durven pakken is heel belangrijk. Je kunt klagen over minder inkomsten of je doet er wat aan. Je houdt rekening met de lange termijn, want met hosselen is het natuurlijk niet zo dat je zomaar heel veel geld kan verdienen. Het heeft tijd nodig. Het hosselen an sich kan je eigenlijk zien als een eigen onderneming waar je door verschillende dingen te ondernemen, extra geld verdient. Zet dus niet zomaar je baan aan de kant, maar kijk gerust eens naar manieren om op kleine (of grote) schaal wat bij elkaar te hosselen. Want ja... (daar issie weer!) al die kleine beetjes, worden uiteindelijk echt wel een hele grote!

Ben jij een hosselaar? Hoe hossel jij wat extra centjes bij elkaar?



  • Share:

You Might Also Like

7 reacties

  1. Van schuldhulpmaatje zijn leerde ik veel. Inzicht in andere huishoudens en psyche.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ehm, ik hossel niet via m'n blog. Alleen soms via verkopen op Marktplaats of Facebook, maar nu even op een laag pitje, omdat het bij ons even erg druk is...

    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk echt dat het woord Hosselen op een verkeerde manier gebruikt wordt. Op straat wordt het gebruikt als het bij elkaar schrapen van geld voor drugs. Door bijvoorbeeld een gepikte fiets helen. Een meisje hosselen betekent -versieren op een foute manier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt. Alleen ia er dus ook een andere manier van hosselen. Er zijn zelfs boeken over geschreven :)

      Verwijderen
  4. Ik vind het een leuk concept. Je moet er in ieder geval een ondernemende instelling voor hebben. Het past wat mij betreft goed bij besparen en consuminderen, omdat je dan ook op creatieve manieren geld probeert te verdienen, alleen dan juist door de kostenkant omlaag te brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Grappig, ja. Ik las het denk ik op dezelfde blog voor het eerst.
    Ik doe dezelfde dingen als jij, en nog wat extra. Wel minder inkomen ervan. Ik werk pas weer zo'n 9 maanden dus wil er nog niet aan denken om te stoppen met werken om alleen op andere manieren bij te verdienen.

    BeantwoordenVerwijderen