Moneymonday; De financien van ... E

april 10, 2017
Stel jezelf voor...
Ik  ben E.(30) en woon samen met mijn man (30) en kind (1 jr) in het zuiden van Nederland in ons koophuis.

Hoeveel uur per week werken jullie?
Mijn man werkt 40 uur, ik werk momenteel 32 uur. Mijn man is van plan om 1 dag ouderschapsverlof op te nemen. Zo hoeft ons kindje nog maar 2 dagen naar kinderdagverblijf in plaats van 3. De andere dag is hij bij opa en oma.


Loon 1
1.684
Loon 2
1.950
Kinderopvangtoeslag
769
Teruggaaf HRA
295
Totale inkomsten
4.698
Hypotheek
786,07
Kinderopvang
1036
Gem. belasting
60,43
Elektra
30,31
Gas
60
Water
29
Internet
25
Verzekering huis
25,10
Zorgverzekeringen
170
Reisverzekering
6,49
Levens verzekering Hypotheek
31,42
Auto kosten incl (belasting, benzine, verzekering)
300
OV
80
Overige abonnementen (sport)
21
Telefoonabonnementen
56
Ondersteuning familie
150
Vaste lasten totaal
2.866,82
Eten
450
Uit eten
40
Drogist
15
Kapper (reservering)
20
Huis/tuin (reservering)
30
Kind (luiers, kleding)
70
Kado’s (reservering)
30
Entertainment/uitje (geen eten)
40
Zakgeld man
50
Zakgeld vrouw
50
Aflossing schuld studie
130
Aflossing schuld auto
300
Sparen Emergency geld
350
Sinterklaas (reservering)
15
Sparen rijbewijs
150
Sparen eigen risico
80
variabel + sparen totaal
1.820
Totaal uitgaven
€ 4.686,82
inkomsten
€ 4.698,00
verschil
€ 11,18

Ben je tevreden met de verhouding tussen de inkomsten en uitgaven? Redelijk. Sinds het najaar 2016 zijn we heel bewust bezig om de uitgaven te beheren. Daarvoor gaven we achteraf te gemakkelijk geld uit en waren we niet voldoende bezig met het beheren en maken van een budget. Te vaak kwamen kosten onverwacht. We maakten wel een budget maar deze was niet realistisch waardoor we vaak na een maand het budget loslieten.

Geïnspireerd door de babysteps van Dave Ramsey zijn we aan de slag gegaan met een budget to zero. Om zo iedere euro een bestemming te geven. We hebben een aantal schulden die we komend jaar af willen lossen. Het gaat om een aankoop van een auto voor woonwerk verkeer 800,- en mijn studielening van ongeveer 3000,-. Zodra de auto is terugbetaald leggen we dit geld bij de aflossing voor de studieschuld.Op dit moment zijn we tevreden dat we ongeveer 1000,- vrij te besteden hebben voor het aflossen van schulden en sparen.

Hoe beheer je de financiën? 
In een Excel bestand. Ik heb veel uitgaven posten uitgesplitst omdat we dan beter zicht hebben wat we waarvoor willen besteden. Iedere maand stem ik de uitgaven opnieuw af.

 Heb je de afgelopen tijd grote financiële wijzigingen doorgemaakt?
Ik heb een nieuwe baan met een iets hoger salaris. Het extra geld steken we nu in het aflossen van onze schulden. Vier jaar geleden kwam mijn man in Nederland wonen en toen is er heel veel geld naar vliegtickets, verblijfsvergunning etc gegaan. Ook was de start samen financieel lastig op 1 salaris en zonder financiële buffer.

Wat betekende deze wijziging voor je kasboek?
Meer geld om af te lossen en later te besparen.

 Spaar je? 
 Tot de schulden zijn afbetaald sparen we nu enkel voor:
1. Emergency Fund doel €1000,- (is nu maart 2017 €700,-)
2. Sparen eigen risico doel €885,-
3. Sparen voor Sinterklaas doel €180,-
4. Sparen voor Rijbewijs man €150 p.m.

Na het aflossen van de schulden gaan we sparen voor:
1. Grotere buffer
2. Nieuwe auto
3. Extra aflossingen hypotheek

Ik heb voor de zorgverzekering bewust het hoogste eigen risico gekozen, de afgelopen jaren hebben we vrijwel niets voor eigen risico hoeven te betalen. Het plan is dit jaar een eerste buffer voor dit eigen risico bij elkaar te sparen door 80,- per maand apart te zetten. In 2018 sparen we voor een tweede eigen risico zodat beide zijn afgedekt. Mocht er geld nodig zijn voor onverwachte medische kosten dan kunnen we deze daarmee betalen en het budget daarna weer aanvullen.

Ook sparen we voor sinterklaas een klein bedrag. Bij ons oude uitgaven patroon zouden we dan in de maand december tot de conclusie komen dat we eigenlijk geen geld hebben, omdat er altijd weer andere kosten belangrijker zijn.

Investeren jullie? 
Nee op dit moment niet.

Wat is jullie zwakke plek in de financiën?
We geven vrij snel te veel aan boodschappen van eten uit, ook vind ik de schulden een zwakke plek, maar hier werken we aan.

Hoe zorg jij ervoor dat de inkomsten en uitgaven in verhouding zijn?
Ik maak iedere maand een planning van de verwachte uitgaven, bijzondere kosten die we kunnen hebben etc.

Bespaar je op bepaalde lasten?
Momenteel geven we geen geld uit aan kleding, weekendjes weg en andere extra's. Veel verzekeringen hebben we zo laag mogelijk afgesloten.

Op welke lasten zou je nooit willen besparen?
Gezond eten

Zitten je partner en jij op 1 lijn als het aankomt op de financiën? 
We praten over onze doelen en plannen waardoor we op 1 lijn komen. We zijn beide geneigd om vooral te genieten en losjes met geld om te gaan. Mijn schoonouders hebben geen pensioen in het land waar zij wonen, daarom dragen we maandelijks een steentje bij om hun lasten te betalen.

Welke financieel leesvoer lees je graag?
Dave Ramsey, hij is wel erg Amerikaans en christelijk georiënteerd. Daar moet je doorheen kunnen kijken. Ik heb veel geleerd van zijn nogal rigide denkwijze in hoe je met geld om kan gaan. Ik kijk nu anders tegen schulden en het sneller aflossen van je hypotheek aan.
Ik kijk ook veel youtube kanalen over geld aflossen:
Welke financiële tip zou jij de lezers van in10jaarfo willen geven?
Poeh, lastig, ik voel me nog erg lerende als het om financiën gaat. Ik heb wel een vraag voor de lezers, hoe kijken jullie naar ons budget en waar zou je het wellicht anders aanpakken? Ik zou in de toekomst graag onze hypotheek versneld aflossen. Hebben jullie daar nog tips voor?


Wil jij ook eens anoniem meewerken aan Moneymonday? Zeker doen! Meedoen is eenvoudig, stuur een mail naar info@in10jaarfo.nl en ontvang de vragenlijst in je mailbox. 

Eerder gepubliceerde Moneymonday verhalen lezen? Dat kan op de pagina Moneymonday!

13 opmerkingen:

  1. Een leuk inkomen 3500 zonder extra's. Weinig schulden. Een financieel gezond bedrijf. Wat ik me afvraag, wat als die automis afgelost en die studieschuld. Hoe ga je een buffer aanleggen voor de volgende auto?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, we hebben de auto inmiddels afgelost. We sparen na aflossing van de studieschuld direct door voor een andere tweedehands auto omdat deze die we nu hebben echt een oudje is. We willen dan ongeveer 250 euro per maand voor de auto apart gaan zetten. Is daar je vraag mee beantwoord?

      Verwijderen
  2. Inspirerend weer. Dat budget opmaken tot 0 lees ik vaker en vind ik echt een goed plan om ook bij mezelf te implementeren. Bedankt!
    Budget Girl en our life on a budget volg ik ook! Wellicht is het kanaal Gazelle Intents ook wel iets voor je.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat dezelfde kanalen volgt en ja ik kijk ook naar gazelle intens. :-) Succes met je budget to zero!

      Verwijderen
  3. Mooi verhaal! En inderdaad ook leuk om 'normale' inkomens langs te zien komen. Budgetteren tot de nul deed ik ook altijd, maar omdat ik ook vaak onverwachte dingen heb, laat ik tegenwoordig meestal die laatste 50/60 euro die ik overhoud na m'n vaste kosten 'zitten'. Als ik dan aan het einde van de financiële maand overhoud, dan gaat dat alsnog naar de spaarrekening.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje voor je reactie! Ik probeer inderdaad zoveel mogelijk de onverwachte kosten per maand in te calculeren. Vaak pas ik bedragen van de variabele kosten aan indien we iets onverwachts hebben. Wellicht is een iets hoger bedrag over houden ook een idee! Bedankt!

      Verwijderen
  4. Goed verhaal! Heel knap hoe je er nu mee aan de slag bent gegaan. Ik herken wat je zegt over Dave Ramsey. Heel rigide, daar moet je inderdaad even doorheen. Maar verder juist ook weer heel inspirerend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Leuk dat je Dave Ramsey ook zo benaderd. :-)

      Verwijderen
  5. Je zou toch in 2 maanden beide schulden afgelost kunnen hebben ? Of zie ik dat nu verkeerd? Ik vindt dat jullie een riant inkomen hebben en dat je behoorlijk kunt sparen en niet eens op een houtje hoeft te bijten ;) ik snap dan ook niet waarom er met sinterklaas dan geen geld is..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We zijn inderdaad ook dankbaar met ons huidige inkomen en de ruimte die we hebben om af te lossen en te sparen. De auto kon inderdaad in 1 maand afbetaald worden. Omdat we door verschillende redenen aan het einde van 2016 geen enkele buffer meer hadden en we wel voor een nieuwe baan een auto nodig hadden hebben we dit geleend. Ik heb gekozen om auto tegelijkertijd met het sparen van een nieuwe kleine buffer te laten lopen. De studieschuld zouden we in principe in kleine 4 maanden kunnen aflossen. Zelf vinden we het fijner om het te spreiden zodat er nog ruimte overblijft voor andere doelen. Met sinterklaas was er afgelopen jaar geen geld door nieuwe baan en missen van 1 volledig maandsalaris. We vinden het leuk om nu ongemerkt al een klein bedrag te sparen zodat we daar in december geen geld meer voor hoeven in te plannen.

      Verwijderen
  6. Ik neem aan dat de openstaande schulden voor de auto en studie hiervoor hoger waren? Want met een openstaande schuld voor de auto van €800 en €300 aflossing per maand is dat zo afbetaald.

    Wat ik zou doen is 1 maand niet sparen voor het Emergency Fund en het rijbewijs voor je mand. Dan is de auto schuld gelijk afgelost en kun je de maanden erna weer meer sparen en/of extra aflossen op de studieschuld.

    Wel een vraagje, is de nieuwe auto waar jullie voor willen sparen na het aflossen van de schulden een 2e auto (bv voor je man wanneer hij zijn rijbewijs heeft)? Want dan komen daar dan ook weer kosten bij voor belasting, benzine en verzekering. Nu zie ik nog een post OV staan, dus man gaat dan nu denk met het openbaar vervoer. De kosten voor een auto zullen hoger uitvallen, daar moet je dan wel rekening mee houden met het sparen voor het versneld aflossen van de hypotheek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De studieschuld was inderdaad hoger. De auto niet. Zoals ook in mijn vorige reactie beschreven stond hebben we door verschillende kosten in 2016 geen enkele buffer om de auto voor nieuwe baan aan te schaffen. Omdat de buffer door volledig op was, vond ik het fijner om deze tegelijkertijd met de auto aflossing op te bouwen. In 3 maanden hebben we nu de auto afgelost en 1000,- basis buffer bij elkaar gespaard.
      Nu gaan we dit geld voor studieschuld inzetten.
      De nieuwe auto is ter vervanging, deze auto is een oudje die hopelijk in totaal 2 jaar mee kan. We houden er rekening mee dat deze ook eerder aan vervanging toe kan zijn. Vandaar dat we daar direct voor willen sparen.

      Verwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.