Moneymonday: De financien van ... M

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - april 03, 2017

Hoe ziet jouw gezins- en woonsituatie eruit?
Ik ben een gescheiden vrouw van 63 en heb sinds een aantal jaren een LAT-relatie. Ik woon samen met mijn hond in een appartement in de Randstad.

Hoeveel uur per week werk jij?
2 Jaar geleden raakte ik ten gevolge van een reorganisatie mijn baan als P&O adviseur kwijt. Sinds die tijd geniet ik een WW-uitkering. Ik doe mijn uiterste best om weer aan het werk te komen, maar tot op heden is dat niet gelukt. Mijn WW-uitkering loopt in mei 2018 af. Als ik dan geen andere baan heb gevonden, ga ik vervroegd met pensioen.


Inkomsten

Ww-uitkering1.764
Pensioen Ex-partner 248
Voorlopige teruggave HRA 76
Totaal inkomsten2.088



Uitgaven

Hypotheek bruto342
VVE (incl. stookkosten)239
Gemeentelijke belastingen78
Gas/Elektra27
Water en waterschap34
Zorgverzekering116
Auto (benzine, wegenbelasting, verzekering) 63
Vaste telefoon/internet/televisie57
Mobiele telefoon16
Aansprakelijkheidsverzekering3
NS-kaart7
Museumkaart5
Inboedelverzekering7
Bibliotheek4
Onderhoud geiser8
Weekendabonnement de Volkskrant5
Huishoudgeld 500
Openbaar vervoer20
Totaal uitgaven:1.531



Sparen

reservering camper200
reservering cadeaus30
reservering onderhoud auto's20
Sparen kleinkinderen22
Totaal sparen:272

In totaal houd ik 285 aan positief saldo over.  Van het positief saldo los ik maandelijks € 100 af op mijn hypotheek, de rest reserveer ik voor kleding en onverwachte dingen.Verder heb ik een buffer voor grote uitgaven, zoals het vervangen van dingen in huis of wanneer ik iets wil kopen waar ik geen aparte reservering voor heb getroffen.

Ben je tevreden met de verhouding tussen inkomsten en uitgaven?
Toen ik mijn baan verloor ging ik er per maand ruim € 700 op achteruit. Ik was dus genoodzaakt om heel kritisch naar mijn uitgavenpatroon te kijken. Het geeft veel rust dat ik ook met een stuk minder uitkom. Ik maak me geen zorgen over mijn financiën. Ook als ik er niet meer in slaag een baan te vinden en mijn pensioen vervroegd moet laten ingaan, heb ik voldoende om een prettig leven te leiden.   

Hoe beheer je de financiën?
Ik heb een overzicht in een Excelsheet en een app op mijn tablet met mijn maandelijkse begroting. Telkens als een bedrag wordt afgeschreven, vink ik dat af op mijn begroting. Zo weet ik precies waar ik aan toe ben.

Heb je de afgelopen tijd grote financiële wijzigingen doorgemaakt en hoe ging je hier mee om?

Zoals ik hierboven aangaf, zijn mijn inkomsten twee jaar geleden met zo’n € 700 per maand gedaald. Gelukkig was ik een tijd daarvoor begonnen met aflossen op mijn hypotheek. In totaal heb ik € 46.000 afgelost. Doordat ik daarnaast mijn hypotheek heb overgesloten en korting kreeg vanwege de gewijzigde schuld-markwaarde-verhouding, daalde de rente van 4,7% naar 2,24%. Voordat ik met aflossen begon betaalde ik bruto ruim € 900 per maand, nu nog € 342. Als ik niet had afgelost, weet ik niet of ik wel in dit appartement had kunnen blijven wonen toen ik werkloos werd.

Wat betekende deze wijziging voor je kasboek?
Ik ben veel strikter gaan budgetteren. Zo heb ik mijn abonnement op de krant teruggebracht tot een weekendabonnement en stap ik jaarlijks over naar een andere energieleverancier. Ook mijn ziektekostenverzekering heb ik kritisch tegen het licht gehouden. Ik ben beperkt aanvullend verzekerd, maar heb geen verhoogd eigen risico. Dat heb ik één jaar gehad en prompt moest ik voor allerlei onderzoeken naar het ziekenhuis. Omdat de kans dat je wat gaat mankeren toeneemt naarmate je ouder wordt, hou ik het nu bij € 385 eigen risico.

Spaar je? Zo ja, welke spaardoelen heb je?
Ik wil dit jaar € 3.500 aflossen op mijn hypotheek. Hiervoor gebruik ik de teruggave inkomstenbelasting 2016. Vanaf dit jaar laat ik de HRA maandelijks uitkeren. Als dit doel is behaald, wil ik mijn buffer gaan aanvullen.

Doe je investeringen met jouw geld?
Nee. Misschien niet verstandig met de huidige lage rente op mijn spaarrekening, maar ik weet nu eenmaal graag waar ik aan toe ben.


Wat is jouw zwakke plek in de financiën?

Ik hou geen rekening met de afschrijving op mijn auto. Hij is nu 6 jaar oud en heeft 43.000 km gereden. Ik gebruik hem weinig, doe veel op de fiets of met het openbaar vervoer. Ik hoop dat hij nog een hele tijd meegaat. Als hij het begeeft, weet ik niet of ik weer een auto koop.

Hoe zorg je ervoor dat de inkomsten en uitgaven in verhouding zijn?

Door niet meer uit te geven dan er binnen komt. En door een pauze in te lassen als ik iets zie wat ik graag wil hebben, bijvoorbeeld een kledingstuk. Ik spreek dan met mezelf af dat ik er nog even over nadenk en als ik het dan een paar dagen later nog steeds wil hebben en ik heb het geld ervoor, dan mag ik het kopen. Maar heel vaak denk ik er dan al helemaal niet meer aan. Ik koop sowieso alleen maar in de uitverkoop en slaag ook vaak bij tweedehandswinkels of bij de kringloop.

Bespaar je op bepaalde lasten?
Vroeger kocht ik veel boeken. Dat doe ik niet meer. Ik leen ze in de bibliotheek of download e-boeken op mijn I-pad. Ook ga ik niet vaak meer uit eten. Als ik dan een keertje ga, geniet ik er enorm van.

Op welke lasten zou je nooit willen besparen?

Ik eet gezond en drink graag een glaasje wijn. En ik zit niet graag in de kou. Natuurlijk doe ik de verwarming niet aan als ik niet thuis ben en zet ik hem een uur voordat ik naar bed ga lager. Maar om bijvoorbeeld in een huis te zitten dat niet warmer is dan 18 graden, zoals ik wel eens lees in blogs, daar voel ik helemaal niets voor.

Welke boeken/blogs/sites lees jij die betrekking hebben op de financiën? Welke raad jij de lezers aan?
Ik lees graag Zuinigaan, Min of Meer en Zuinige Zeeuw. En verder de boeken van Marieke Henselmans en Gerhard Hormann.

Welke financiële tip zou jij de lezers van 10jaarinfo willen geven?

Zorg dan je elk jaar een doel hebt waar je voor wilt sparen. Dat werkt motiverend, althans dat doet het voor mij.


Afbeeldingsresultaat voor besparen 


Wil jij ook eens meewerken aan de rubriek Moneymonday? Zeker doen! Meedoen is heel eenvoudig. Stuur een mail naar info@in10jaarfo.nl. De vragenlijst ontvang je vervolgens per mail. 
Eerder gepubliceerde Moneymonday verhalen lezen? Dat kan op de pagina Moneymonday in het hoofdmenu.

  • Share:

You Might Also Like

6 reacties

  1. Wat fijn dat je al was begonnen met aflossen en dan ook met tegenslag nog in je woning kon blijven. Dat is zeker ook mijn reden voor aflossen, Financiële vrijheid en een dak boven mijn hoofd ook als ik ooit op bijstand niveau zou moeten leven. Je kan de toekomst nu eenmaal niet voorspellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jij hebt je zaakjes goed voor elkaar, dat is fijn zeker op jouw leeftijd!
    @janine: ik kan in het nieuwe format nu ook de lijst bedragen op mijn mobiel zien dus dat is zeker prettig!
    Voorheen kon dat niet en sloeg ik money monday vaak over omdat ik niet vaak blogs op de computer lees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om te horen, het gepruts met de lay-out heeft dus effect! Ik ben denk ik nog wel een tijdje bezig om alle laatste problemen eruit te halen, maar het begint er een beetje op te lijken.

      Verwijderen
  3. Leuke blog weer. Mooi dat je van te voren begonnen bent met aflossen en dat je daarom nu kunt blijven wonen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je de auto toch weinig gebruikt, en je wel in de randstad woont, is car-sharing geen optie? Kan je de auto verkopen, geld in je hypotheek stoppen (of zelf gaan investeren) en je maandelijkse lasten mogelijk nog iets wat terug brengen (je krijgt natuurlijk wel wat kosten voor vervoer). Win-win?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi dat je zelfs met €700 minder aan inkomsten nu zelfs nog gewoon kunt sparen, gezond kunt eten en een auto kunt hebben! En aflossen natuurlijk. Het eerder aflossen heeft mij toen ook 'gered'. Als ik dat niet had gedaan, had de boel er op financieel vlak een stuk minder florissant uitgezien na mijn relatiebreuk.

    BeantwoordenVerwijderen