Moneymonday: De financien van ... S

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - april 24, 2017

Hoe ziet jouw gezins- en woonsituatie er uit?
Ik ben S en woon samen met mijn partner en kinderen. Wij hebben 2 kinderen van 7 jaar en 3 jaar.  Wij hebben in 2001 een koopwoning gekocht voor 173.000. Onze huidige hypotheek is door aflossingen nog 159.000. De WOZ-waarde van onze woning is 140.000 euro. De levenhypotheek was ooit een beleggingshypotheek, bij het einde van de looptijd van de hypotheek zal er maar iets van 25.000 afgelost zijn. Daarom is het idee om nu versnelt boetevrij af te lossen, zodat we als we met pensioen gaan een hypotheek hebben onder een ton :)

Hoeveel uur per week werk jij/je partner?
 Mijn partner werkt 42 uur. Zelf had ik een webshop waar ik 20 uur per week voor werkte. Het leverde echter onvoldoende inkomsten op en daarom ben ik nu op zoek naar een baan van ongeveer 12 uur per week. Daarnaast heb ik de zorg voor de kinderen, het huishouden, hond en al het andere wat er bij komt kijken.

Inkomsten
Salaris partner netto1.700
Salaris vrouw netto300
zorgtoeslag50
Kinderbijslag 141
kindgebondenbudget 53
Belasting200
Totaal inkomsten:2.444


Uitgaven:
Hypotheek529
Gas/licht140
Levensverzekering58
inboedel & opstalverzekering75
Mobiel vriend15
Mobiel vrouw10
Ziggo43
Vitens15
Anderzorg (zorgverzekering)223
Tussenschoolse opvang50
Zorgverz. wet25
Boodschappen300
Dieren35
Kleding25-50
Benzine & onderhoud auto325
Roken vriend80
Reiskosten bezoek vader25
Knutselspullen kinderen15
Zwemmen25
wegenbelasting50
Zakgeld kinderen8
Sparen kinderen 40
Zakgeld vriend 120
Verjaardagspotje20
Totaal uitgaven: 2.251


Over: 193




Het geld wat over is, spaar ik voor de vakantie. We zijn al ruim 4 jaar niet op vakantie geweest.Het vakantiegeld van mijn vriend gebruiken we voor de uitgaven tijdens de vakantie. Ik spaar voor de kosten van het huisje, er zit nu 40 euro in het potje. Het zakgeld van man wordt ook gebruikt voor spullen voor in huis of wat lekkers voor ons allemaal.

 Ben je tevreden met de verhouding tussen de inkomsten en uitgaven?
 Nee. Ik wou dat ik meer salaris kon inbrengen, maar ik hoop dat het van 300 naar 600 gaat door extra te gaan werken. Helaas kan ik door rugklachten niet volledig werken.

Hoe beheer je de financiën?
Ik hou alles zo basic mogelijk. Er gaat een vast bedrag naar de betaalrekening die hoger is als de maandelijkse kosten, zodat ook de kwartaalkosten e.d. eraf kunnen. Verder heb ik overal potjes voor; een potje voor boodschappen 70, voor reiskosten naar mijn vader 25, voor kleding 25  en ik spaar nog 20,00 voor de kinderen  via automatische overboeken.  Heb ik die een jaar niet, dan begint dat potje het volgende jaar met 480,00. Dit potje  is ook voor als onze hond of kat eens naar de dierenarts zou moeten.

Heb je de afgelopen tijd grote financiële wijzigingen doorgemaakt en hoe ging je hier mee om?
 Ja, een hele grote. Een half jaar geleden had ik een salaris van 900/1.200 euro per maand. Ik verloor mijn baan en hield nog 300 over door de inkomsten uit mijn webshop. Wij moeten het nu dus met 600/900 minder per maand doen. We hebben vervolgens overal flink in gesneden , 2 auto,s verkocht en 1 ervoor terug. Ik heb nu dus geen auto meer en doe alles op de fiets. Ook gaven wij zeker 100 euro per maand meer uit voor de boodschappen. Nu zitten we op 70 euro per week voor vier personen en dat gaat prima. Wat overblijft gaat in de pot om de dure verjaardagsmaanden door te komen.

 Wat betekende deze wijziging voor je kasboek?
 Overal flink op bezuinigen en veel bezittingen die emotionele waarden hadden, hebben we toch weg gedaan.

Spaar je?
Ja, ik spaar nog steeds 20 euro per kind per maand, maar lukt het niet dan kan ik dat terugstorten. Toen ik ging samenwonen kreeg ik 1.500 euro van mijn ouders. Ik wist dit niet en was erg verrast. Het kwam natuurlijk erg goed uit. Daarom zou ik dit  mijn twee kinderen ook willen geven als zij gaan samenwonen/trouwen.

Investeer je?
Ik heb de spaarbuffer die ik had van 18.000  gehalveerd en 9.000 afgelost op de hypotheek. Misschien niet helemaal de investering die je verwacht, maar de rente op de spaarbank is toch te verwaarlozen. Bovendien scheelt het rente iedere maand over het uitstaande hypotheekbedrag.

Wat is jullie zwakke plek in de financiën?
Mijn rug ☹Ik kan niet meer uren draaien vanwege mijn rug , uit foto,s kunnen ze niks vinden, dus kan er ook niks aan gedaan worden. Daarnaast staat mijn man nog op 70 procent van de uitgeef modus van voorheen. Die ben ik langzaam maar zeker aan het bijschaven. Hij krijgt nu in 4 delen zijn geld zodat er iedere week wat geld op staat, maar uiteindelijk minder is als voorheen.

Hoe zorg jij ervoor dat de inkomsten en uitgaven in verhouding zijn?
We hebben 2 auto's weggedaan en er 1 voor teruggekocht.De boodschappen zijn met 120 euro per maand verminderd en we hebben alles wat ik kon afkopen afgekocht. Zo had ik een CV gehuurd met onderhoudscontract , ketel kost nieuw 1.100. Voor onderhoud ben je wel klaar met 100 euro per jaar. Nou ik had al meer als 2.500 betaald aan die ketel. Dat doe ik dus nooit meer!!

 Bespaar je op bepaalde lasten?
 Ja. De kinderen krijgen lang niet zoveel als ze zouden willen. We besparen op eten , op uitjes, op verjaardagscadeautjes van vriendjes en vriendinnetjes; voorheen gaven we 15 euro, nu 5/7,50. Daarnaast besparen we op de tuin , op hoe vaak ik naar mijn vader ga in plaats van zou willen en op spullen voor in huis; die worden nu vaker tweedehands gekocht.

 Op welke lasten zou je nooit willen besparen?
 Ik bespaar er wel op, maar de kinderen krijgen beide nog steeds een mooi cadeau met hun verjaardag van zeker 50,00. Bij een verjaardag hoort een mooi cadeau en lekkere hapje. Ook wil ik wel naar mijn vader blijven gaan.  Als ik niet uit kom kan ik het geld gewoon aan hem vragen. Dit doe ik echter zo min mogelijk. Als ik aangeef niet rond te komen dan ligt hij daar wakker van.

Zitten je partner en jij op 1 lijn als het aankomt op de financiën?
Mijn vriend vindt het moeilijker om een ander patroon aan te nemen als ik en doet vaak inpulsaankopen. Ik geef hem sinds 2 maanden zijn geld in 4 en . De eerste maand het meest om rekeningen te betalen en dan nog 3 x 40 euro zakgeld. Hier doet hij ook net zo lief boodschappen voor of koopt een fiets voor de kinderen, dus het gaat niet alleen op aan zijn eigen dingen . Hij geeft geld gewoon makkelijker uit , denkt er niet bij na op het moment van uitgeven. Daarom hebben we besloten om het op deze manier te doen.

Welke boeken/blogs/sites lees jij die betrekking hebben op de financiën?
De blijde budgethoek op facebook en In10jaarfo.

Welke financiële tip zou jij de lezers van in10jaarfo willen geven?
 Tja, ik vind het moeilijk om zelf tips te geven nu ik in deze situatie zit.  Ik vind het in ieder geval belangrijk dat je als allereerst je uitgaven en inkomen duidelijk hebt en daarnaast moet bepalen wat voor jou belangrijk is om te houden.

Wil jij ook eens (anoniem) meewerken aan moneymonday ? Meewerken is heel eenvoudig. Stuur een mail naar info@in10jaarfo.nl. De vragenlijst ontvang je vervolgens per mail.

Eerder gepubliceerde Moneymonday verhalen lezen? Dat kan op de pagina Moneymonday in het hoofdmenu. 

  • Share:

You Might Also Like

11 reacties

  1. Dat is een hele omschakeling, maar het klinkt wel of je er goed mee omgaat. Petje af en veel succes met het vinden van een baan die goed bij je past!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bedankt , inmiddels aangenomen dus hoop over een maand een vaste baan voor 12-16 uur per week te hebben

      Verwijderen
  2. Knap hoe jullie, na vermindering van inkomsten, toch goed rond weten te komen! Hier komt als alleenstaaande hetzelfde bedrag binnen, en naar verhouding heb ik meer vaste lasten, maar uiteindelijk wonen er hier geen 4 personen en ben ik dus ruimer uit. Veel succes bij het vinden van een leuke, passende baan!
    Groetjes, Mandy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is nogal een verschil zeg! Heel knap dat je er zo verstandig mee om gaat. Hopelijk lukt het om snel een baan te vinden, dat is toch een stuk fijner waarschijnlijk. Leuk dat we met je mee mochten kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vind het super dat jullie met zo weinig middelen al zoveel slagen maken. Enige waar ik nog denk dat jullie een stap kunnen zetten is het de kosten van roken van je vriend. Wat een verschil geeft dat. Begrijp dat dit zijn moeilijkste keuze is, maar mocht hij die stap kunnen zetten met de wetenschap waar dat wel naar toe kan, bijv kinderen of meer sparen zou het hopelijk motiveren en daarnaast het 2e voordeel dat het je niet ongezonder maakt.

    Maar super hoe jullie al zo kunnen bezuinigen en bewust bezig zijn ... zal vast mensen weer inspireren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat zou ook van mij een grote wens zijn , helaas heeft hij er (nog) geen oren naar

      Verwijderen
    2. Voor mij zou het anders voelen, maar ik weet niet of dat voor jou ook zo is, als het roken bij het zakgeld komt van vriend. Dan zou hij zelf kunnen/moeten kiezen waar hij zijn geld aan uitgeeft en heb jij het niet in jouw kasboek staan.
      Daarnaast vind ik dat als ik alleen aar de cijfers kijk jij jezelf te kort doet. Vriend krijgt 200 per maand voor zichzelf, kinderen 63 of 88 (zwemmen?) En de dieren krijgen 35. En jij 25 voor naar jouw vader gaan en wat is verder op echt voor jou? Hier krijgen we beide evenveel zakgeld en mogen zelf weten hoe we dat uitgeven. Dat geeft een blij, vrijgeven. Als we hetzuiniger aan moeten doen of een keer wat meer geld hebben moeten we beide inleveren of krijgen beide wat extra's. Ja vriend werkt meer en heeft meer inkomen, maar jij doet meer voor het huishouden en hebt veel meer vrijen tijd waarin je ook wat leuks wilt doen.

      Verwijderen
  5. Leuk om ook eens te zien hoe mensen met ongv dezelfde inkomsten rondkomen! Ons hhboekje lijkt erg op dat van jullie! we sparen wel meer! Gelukkig geen rokers in de fam. Dat scheelt veel en ook aan bezine en auto kosten hebben we nog niet de helft van jullie! Nou succes! Jullie doen het goed al zou ik wel voor de buffer er weer bij sparen..! Gr finz

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja die auto slokt helaas veel op , maarja die heeft hij nodig voor zijn werk ,hij kan wel dichtbij hetzelfde werk doen maar hij zit in een leuk team en heeft op die andere locatie wel eens gewerkt en hij vond dat maar niks , en tja als je 42 uur per week ergends moet zijn waar je niet wil zijn is natuurlijk al helemaal geen pretje ,dus dat neem ik
      maar voor lief

      Verwijderen
  6. Knap hoe je de boel opgepakt hebt na die enorme inkomensterugval. Fijn dat er binnenkort weer wat meer binnen komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat salaris dat wegviel was een flinke aderlating. Ik vind het superknap dat het is gelukt om gewoon rond te blijven komen zeg! complimenten.

    BeantwoordenVerwijderen