Woonwoensdag: Ikkelien

april 19, 2017
Even voorstellen...
Ikkelien, 52 jaar, getrouwd, 5 kinderen tussen de 26 en 18 jaar (waarvan er 2 nog thuis wonen), 1 hond, 3 poezen, 3 kippen

Inkomsten
Mijn man is ZZP-er en heeft een wisselend inkomen. Hij maakt iedere maand 2000 euro over naar de "vaste lasten rekening" en 500 euro naar de "boodschappen rekening". Ik heb tot 2014 in de gezondheidszorg gewerkt. Ooit begonnen met 3 dagen, later 1 dag per week. Ik heb zelf ontslag genomen omdat ik met tegenzin naar mijn werk ging.

Woonsituatie
We hebben een tussenwoning in een rijtje van 4 huizen.Voor ons beiden is dit het 2e huwelijk. Onze vorige partners konden niet met geld omgaan, waardoor er altijd schulden waren. Vooral ik leefde ver boven wat haalbaar was, omdat mijn toenmalige man altijd mooier, groter en duurder wilde.Toen ik mijn huidige man leerde kennen, wisten we heel goed dat we dat nooit meer wilden mee maken.

In hetzelfde jaar waarin we trouwden (2009), begon mijn man een eigen bedrijf en kochten we een woning. Omdat we geen idee hadden hoe het bedrijf zou gaan lopen, hebben we op safe gespeeld en voor een tussenwoning gekozen. Het huis had 3 slaapkamers en een zolder. Om alle kinderen een eigen kamer te geven, hebben we een grote dakkapel geplaatst waardoor er op zolder 3 slaapkamers konden komen.


Hypotheek
De hypotheek was 8 jaar geleden 175.000 euro, waarvan 100.000 euro annuïteiten en 75.000 euro aflossingsvrij. De rente is 5% met een rentevaste periode van 10 jaar. De kosten waren toen 909,48 euro per maand. De verstrekker is Hypotrust.

Maximaal hypotheekbedrag
We hebben niet geïnformeerd naar het maximale hypotheekbedrag. We hebben gekeken naar wat voor ons haalbaar was om per maand om uit te geven.  Het was dus wel in verhouding.

Extra aflossen op de hypotheek
We lossen extra af op onze hypotheek.Toen mijn man een eigen bedrijf begon, kreeg hij een starterslening van 30.000 euro, welke in 5 jaar terugbetaald moest zijn. Omdat we, door ons verleden, allebei een hekel hebben aan lenen, hebben we zo snel mogelijk de lening terugbetaald en wel in 3 jaar tijd ipv 5 jaar. Hierna hielden we dus een bedrag per maand "over". In de tussentijd was ik me gaan verdiepen in consuminderen en versneld aflossen. Ik las alle blogs en het boek Hypotheekvrij! Ik stelde mijn man voor om het bedrag wat we niet meer aan de bedrijfslening hoefden te spenderen, nu apart te zetten voor de hypotheek. Ook maakte ik een "plan" om 15 jaar lang 5000 euro extra terug te betalen zodat over 15 jaar het aflossingsvrije gedeelte van 75.000 euro betaald zou zijn.

Ik heb op een vel ruitjespapier een kader gemaakt van 750 hokjes. Ieder hokje is 100 euro en bij elke extra aflossing kleur ik het bijbehorende aantal hokjes in. Zo is het goed zichtbaar. Elk extraatje gaat naar de hypotheekrekening, zelfs statiegeld en geld-terug-acties.We zijn dus in 2013 begonnen met extra aflossen. We liggen voor op schema want in de afgelopen 4 jaar (2013 t/m 2016) losten we in totaal 30.000 euro extra af. Dit jaar is een moeilijk jaar ivm allerlei medische kosten, en hierdoor zullen we de 5000 euro waarschijnlijk niet gaan halen.Omdat we natuurlijk ook aflossen op de annuïteitenhypotheek was de hypotheekhoogte op 1 januari 2017 nog (uit mijn hoofd) 129.000 euro. Het maandelijkse bedrag is inmiddels met  119,86 euro gedaald naar 789,62 euro. Het verschil stort ik weer op een speciale rekening en als het 500 euro is, los ik het weer extra af. 


Aflosvoorwaarden

We mogen maximaal 10% extra aflossen per jaar en ik moet het een maand van tevoren schriftelijk melden.

Rentemiddeling
In verband met de hoge rente (5%) heb ik vorig jaar een verzoek gedaan tot rentemiddeling, maar dit doet de verstrekker niet. Ik kreeg wel een voorstel om de hypotheek om te zetten naar eentje met een lagere rente maar dan moesten we een boete betalen van 14.000 euro. Omdat de huidige rentevaste periode nog loopt tot in 2019 vonden we de boete te hoog.

Inkomensterugval
We hebben maar 1 inkomen. Als mijn man niet meer in staat zou zijn om te werken, ga ik weer aan de slag. Omdat mijn man geen pensioen opbouwt lossen we zoveel mogelijk af, zodat de woonlasten straks zo laag mogelijk zijn. De bedoeling is dat we dan dit huis verkopen en kleiner gaan wonen.  Waarschijnlijk gaan deze zomer ook de laatste 2 kinderen op zichzelf wonen. We hopen dat wat meer geld over te houden zodat we dit jaar toch nog wat extra kunnen aflossen.

Woonwoensdag is back! Woon je in een huurwoning, koopwoning op de camping of antikraak? Het maakt niet uit! Iedereen kan volledig anoniem meedoen aan Woonwoensdag. Stuur een mailtje naar info@in10jaarfo.nl en samen zorgen we voor heel fijn leesvoer! 

 Eerder gepubliceerde verhalen lezen? Je vindt ze allemaal op de pagina Woonwoensdag!

5 opmerkingen:

  1. Wat een inspirerend verhaal. Slim dat jullie niet aan je max zitten qua hypotheek, zodat je zeker weet dat je er kunt blijven wonen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Duidelijk verhaal! jullie zijn goed bezig. Wel vraag ik me af als jullie zo gedreven aflossen, waarom ga je niet op zoek naar een leuke baan? dat je 1 baan niet leuk vind wil niet zeggen dat er nergens iets leuks te vinden is.
    Waar liggen je interesses , ga iets totaal anders doen, in een leuke winkel, of begin voor jezelf, als gastouder, of begin een internet business of....
    Goed voor de contacten, je eigenwaarde meer zekerheid, en een boost voor de financiën .
    Levert heel wat meer op dan statiegeld en geld terug acties.
    Maar dit zegt iemand die een leuke baan heeft, daardoor kunnen we 1 salaris gelijk aflossen op de hypotheek, dat is heel leuk;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb 33 jaar gewerkt en vind dat wel genoeg.
    De 5 kinderen hebben allemaal óf PDD-NOS, ADHD of ADD, en dat vergt soms veel zorg. Verder doe ik de administratie voor mijn alleenstaande moeder van 82 en hebben we een moestuin, waarin net straks weer druk wordt.
    Ik heb mijn hele leven vrijwilligerswerk gedaan. Eerst op de basisschool en later in besturen en bij ouderen met dementie.
    Nu is het tijd voor mezelf. Ik ben behoorlijk creatief en geniet daar ook erg van.
    Contacten heb ik genoeg en mijn eigenwaarde is niks mis mee 😀
    Opnieuw gaan werken doe ik echt alleen als het moet.

    Groet, Ikkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat fijn dat jullie met één inkomen toch nog voldoende over houden om af te lossen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. leuk om te zien dat jullie ook een vel met hokjes hebben gemaakt. werkt altijd goed het visualiseren van je doelen. het pad erna toe wordt zo mooi zichtbaar en je voortgang ook. en die vergeten we maar al te makkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.