Woonwoensdag: W!

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - april 12, 2017

Woonwoensdag is back! Naast Moneymonday kan je ook meedoen aan de rubriek Woonwoensdag. Woon je in een huurwoning, koopwoning op de camping of antikraak? Het maakt niet uit! Iedereen kan volledig anoniem meedoen aan Woonwoensdag. Stuur een mailtje naar info@in10jaarfo.nl en samen zorgen we voor heel fijn leesvoer!

Naam, leeftijd, gezinssamenstelling:
Mijn naam is W, 37 jaar en samen met mijn 2 meiden vorm ik sinds een kleine 2 jaar een gezin.

Werk en inkomen/overige inkomsten:
Mijn salaris is 1.600 euro netto per maand exclusief vakantiegeld. Daarnaast ontvang ik partner- en kinderalimentatie, samen 700 euro. Ook ontvang ik ongeveer 350 euro kindgebondenbudget. Ik weet dit nog niet precies hoeveel omdat ik pas sinds een paar maanden een vast inkomen per maand heb.

Beschrijving woning/locatie:
We wonen in nieuwbouwwijk in het midden van het land in eengezinswoning. Hier woon ik sinds 2004, eerst met ex, maar nu alleen nog met mijn meiden.

Waarom heb je gekozen voor deze woning met bijbehorende kosten?
In 2004 hebben we voor deze woning gekozen omdat we het op dat moment goed konden betalen.  We waren toen net aan het werk  en gingen er van uit dat we beiden nog  gingen groeien in salaris en ik later parttime kon gaan werken of zelfs stoppen, wanneer er kinderen bij kwamen. Dit is ook zo gebeurd. We wonen nu dichtbij onze familie en centraal in het land, wat erg handig is voor het werk.
 Ik ben hier na de scheiding blijven wonen, omdat de meiden zo in hun vertrouwde omgeving konden blijven wonen. Ook is het bruto hypotheekbedrag per maand  lager dan de prijs van een huurhuis hier in de buurt. Gelukkig wilde mijn ex hier volledig aan meewerken. Sinds de scheiding betaalde ik de hypotheek al iedere maand.

Soort hypotheek/ waar afgesloten/ hoogte hypotheek/kosten per maand?
De hypotheek staat per 1 juni a.s. volledig op mijn naam. De verdeling is dan 50% annuïteiten en 50% aflossingsvrij. De hoogte is 226.000 euro met een bruto maandbedrag van 675 euro. De hypotheek is afgesloten bij Florius.

Hoeveel kon je destijds lenen? Vind je de woonlasten in verhouding met het inkomen?

Dit is met mijn nieuwe vast inkomen wel zo ongeveer wat ik kan lenen, het is bij mij anders gelopen dan bij het aangaan van een nieuwe hypotheek, omdat de hypotheek al op mijn naam stond en ik alleen moest aantonen het maandbedrag alleen te kunnen opbrengen. Er gelden dan andere regels. Een nieuwe hypotheek met mijn inkomen zou niet gelukt zijn voor dit bedrag. Mijn ‘geluk’ hierbij is ook dat onze vorige hypotheek volledig aflossingsvrij was en we al die jaren niet extra hebben afgelost. Wel veel gespaard gelukkig, waardoor ik nu de overwaarde ook kon betalen aan mijn ex.

Los je naast de reguliere aflossing ook extra af? Zo ja, waarom? En hoe?
Ik heb in 2016 al 4.000 euro extra afgelost zodat ik voldeed aan de eisen van de bank om de hypotheek op mijn naam te krijgen. Daarnaast heb ik deze maand de overwaarde aan mijn ex betaald. Kortom mijn spaarrekening is flink geslonken. Nu eerst weer mijn spaarrekening aanvullen en daarna weer verder sparen voor extra aflossingen. Over een paar jaar ontvang ik geen partneralimentatie meer, dus het verder laten slinken van de hypotheek is wel een prioriteit, naast het uitbreiden van mijn salaris natuurlijk. Sparen en zuinig leven is mij met de paplepel ingegoten, dat gaat gelukkig prima.Maar wat ik mij wel afvraag is op welke hypotheek ik extra moet gaan aflossen. Bij het aflossen op de annuïteitenhypotheek kan ik extra gebruik maken van het sneeuwbaleffect, maar deze wordt natuurlijk sowieso wel afgelost in 30 jaar. Het aflossingsvrije deel slinkt natuurlijk minder hard maar heeft het wel harder nodig omdat dat er nog staat na 30 jaar.

Welke aflosvoorwaarden stelt de hypotheekverstrekker?
Ik kan bij Florius onbeperkt aflossen.

Zijn er overige voorwaarden die de hypotheekverstrekker aan de hypotheek stelt?
Om de hypotheek volledig op mijn naam te krijgen moest ik aantonen dat het bruto maandbedrag onder de 30% van mijn inkomen zat. Je mag dus maximaal 30% verwonen. Door 4.000 euro extra af te lossen op de hypotheek en mijn werkuren (en dus salaris) te verdubbelen, is dit gelukt.

Kan je de woonlasten nog betalen bij het wegvallen van een (deel van het) inkomen?
Over een paar jaar valt de partneralimentatie weg. Daar kan ik dus nu al naartoe werken. Ik wil nu eerst mijn buffer gaan aanvullen totdat ik de hypotheek een jaar kan betalen. Deze zit nu op 5 maanden. En daarna gaan sparen voor extra aflossingen. Over het wegvallen van mijn inkomen wil ik niet te veel nadenken, maar ook dat zal goed komen. Dat heb ik de afgelopen jaren wel geleerd.


Eerder gepubliceerde verhalen lezen? Je vindt ze allemaal op de pagina Woonwoensdag!

  • Share:

You Might Also Like

4 reacties

  1. Dat doe je netjes! En wat fijn dat je de mogelijkheid had om ex uit te kopen en om te voldoen aan de eisen om de hypotheek op jouw naam te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor het compliment. Jouw blog was een van de eerste die ik ging volgen toen ik mij ging verdiepen in de hypotheek. Ik heb er veel aan gehad en hecht veel waarde aan jouw mening. Dubbel dank dus!

      Verwijderen
  2. Dat doe je zeker netjes. Mijn advies zou zijn om af te lossen op je aflossingsvrije gedeelte, maar ik denk dat er mensen meelezen die hier veel meer verstand van hebben en jou een beter advies kunnen geven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Miranda. Denk dat ik je advies voor aflossingsvrij ga opvolgen. Dat andere gedeelte wordt iig afgelost denk ik dan maar. Groet W.

      Verwijderen