, ,

Zelf groente- en fruithapjes maken; gewoon doen!

april 18, 2017

Nikki is nu ruim 5 maanden en sinds een maandje krijgt ze iedere dag een groente- en fruithapje. Nog wel echt als bijvoeding; ik zie het meer als kennismaking met het vaste voedsel. Melk blijft immers nog even het allerbelangrijkste.

Rapley
Tegenwoordig hoor je steeds vaker dat mensen hun kind groente en fruit aanbieden volgens de Rapley-methode. Bij deze methode gaan ouders uit van de behoefte van het kind. Het kind kan vanaf 6 maanden zelf aangeven of en hoeveel behoefte het heeft aan bijvoeding. Bijvoeding wordt in originele staat aangeboden. Denk aan een stronkje broccoli of een stukje banaan.

Hier geen Rapley. Wij bieden Nikki gepureerd voedsel aan om verslikken te voorkomen. Wel bieden wij 1 soort groente of fruit per keer aan om onze dochter op deze manier zo goed mogelijk aan een smaak te laten wennen. Die groente- en fruithapjes maak ik zelf. Dat is echt een hele kleine moeite en kan ik iedereen aanraden. Je weet wat je geeft en je bespaart er ook nog gemakkelijk geld mee. Een win-win situatie.  Ik maak bij ieder stuk groente of fruit hapjes voor 3 dagen. Nikki krijgt dan 3 dagen dezelfde hapjes. Daar zou ik zelf niet aan moeten denken, maar voor baby's schijnt dit goed te zijn. Op deze manier wennen ze sneller aan de smaken.


Favoriete groente- en fruithapjes vanaf 4 maanden
De groentehapjes zijn iets minder populair als de fruithapjes, maar de zoete groenten lust Nikki graag. Nikki heeft wel haar voorkeuren en dit zijn haar favorieten die vanaf 4 maanden gegeten mogen worden.

Nikki's groentehapje top 5!
  • Pastinaak (met stip op 1!)
  • Wortelen
  • Doperwten
  • Pompoen
  • Avocado
Nikki's fruithapje top 5
  • Mango
  • Appel
  • Peer
  • Banaan
  • Meloen
 Het zelf maken van de hapjes is makkelijk. De groente kan je koken (Let op: zonder zout of andere toevoegingen!) en pureer je vervolgens tot een groentehapje. Eventueel kan je er een beetje kookvocht bij doen om het wat smeuïger te maken. Fruit kan je direct pureren. De appel en peer kook ik wel, om het wat zachter te maken. Om het fruithapje wat te verdunnen kan je hier wat afgekoeld gekookt water bij doen.


You Might Also Like

6 reacties

  1. Het ziet er goed uit en je weet inderdaad precies wat je je kind geeft. Mijn kinderen vonden mijn hapjes alleen nooit lekker.... Die hadden liever die supergladde Olvarit.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het ook altijd zelf gedaan, ik maakte het voor meerdere keren en vroor het in, vooral voor als ik weinig tijd had. Bij mij ging er wel vrijwel gelijk aardappel doorheen. Ik heb ooit 1x een potje gekocht omdat het echt niet anders kon maar kind vond het niet lekker en ik ook niet, dus toen heeft hij een boterham gehad 😉
    Alleen het fruit maakte we wel altijd vers, ik vond dat je dat maar slecht kon bewaren. Overigens deed ik bij geprakte banaan altijd versgeperst sinaasappelsap en pap om het te binden, anders stopte mijn kinderen helemaal op (harde poep)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jep, hier maak ik het ook zelf. Moet ook wel met een budget van 50 euro waar alles in zit :)... Hier ook geen Rapley, ik ben blij als we 's avonds enigszins in rust aan tafel kunnen eten. Hij wordt zo bozig als hij niet meteen eten krijgt, we eten laat, dus hij heeft trek (maar het is ons enige gezinsmoment, dus liefst eet ik met z'n allen tegelijk). Laat hij z'n stronkje vallen; brullen geblazen... Niet voor mij weggelegd ;)...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wist je trouwens dat veel kinderen zich ook goed kunnen verslikken in een gepureerd hapje?

    Hier doen wij wel deels Rapley, en deels ook gepureerd. Ik heb namelijk niet elke dag zin in rommel op de grond ;-) De reden waarom veel ouders Rapley gebruiken is ook dat zij de wens hebben om lang borstvoeding te geven. De WHO norm voor borstvoeding is twee jaar. Door borstvoeding als hoofdvoeding te beschouwen (zeker de eerste 12 maanden) en bijvoeding door middel van Rapley te introduceren leert een kind zelf bepalen hoeveel het eet en leert op die manier ook autonoom met voedsel om te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben ook altijd alle hapjes zelf gemaakt. Ik heb altijd veel inspiratie gehaald van www.kokenvoormijndochter.nl. Aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Van de groenteboer kreeg ik destijds de tip om grote hoeveelheden groenten in 1 keer te koken omdat zo de vitamines veel beter behouden blijven. Dat deed ik dus netjes :) was ook nog eens heel makkelijk. Vervolgens pureren en invriezen in ijsblokjesvormpjes. Ideaal! Ik had zo verschillende groenten op voorraad in de vriezer liggen. Wie weet kan je nog iets met deze tip.

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten