Het is goed als je elkaars inkomen kent...

Iedere maandag plaats ik op in10jaarfo de rubriek Moneymonday. In deze rubriek geeft een lezer,vrijwel altijd anoniem, een inkijkje in zijn of haar financiën. De rubriek wordt veel gelezen, want een inkijkje bij een ander vinden we natuurlijk allemaal leuk. Maar zijn we ook zo open op de werkvloer, een verjaardag of in de kroeg?

Praten over je inkomsten (en uitgaven)
Niet iedereen praat open over zijn inkomen. Velen vinden het privé. Daarnaast oordelen anderen snel en zitten de meesten niet te wachten op commentaar. Ook kan het delen van deze informatie het beeld wat een ander van jou heeft veranderen.

Oordeel niet; leer van elkaar! 
Oordelen over een ander is zo gemakkelijk. Zeker als het aankomt op de financiën. Iemand met een laag inkomen kan al snel met enige jaloezie kijken naar iemand met een hoog inkomen. Alleen een inkomen zegt niets, je moet naar het totaalplaatje kijken. Je weet immers nog steeds niet welke lasten hij/zij heeft en welke opoffering (studeren/lange werkdagen/minder vrije tijd) hij/zij hier voor moet doen. Andersom geldt hetzelfde. Mensen met hoge of middeninkomens kunnen veroordelend spreken over iemand met een uitkering zonder het totaalplaatje te kennen.

Gelukkig is niet iedereen veroordelend, maar een hele grote groep mensen vindt het toch echt heel lastig om zich te verplaatsen in een ander die een ander financieel uitgangspunt heeft en daarom ook andere keuzes maken. Respecteer die keuzes, ook al zijn het niet jouw keuzes. Maar bovenal; leer er van, ook al is de financiële situatie zo anders.


Inkomens collega's
Op je werk zullen je directe collega's over het algemeen een vergelijkbaar salaris hebben. Maar spreek je daar wel eens over?  In een aantal beroepsgroepen (zoals de mijne) is het niet zo spannend. Ons salaris is conform CAO en daarom wordt er door collega's onderling regelmatig over gesproken. Er zijn immers geen geheimen, de CAO is heel transparant. In een aantal beroepsgroepen ligt dit anders. Er is geen CAO en de werkgever bepaalt de hoogte van het salaris per werknemer. Er kunnen daardoor onderling flinke verschillen zijn, terwijl je misschien wel hetzelfde takenpakket hebt.

Ook hierbij is het gevaar dat er veroordelend gesproken wordt over de inkomensverschillen op de werkvloer. Want wat als collega A. een hoger inkomen heeft en naar jouw idee veel minder prestatie levert? Collega A. is heel assertief en kan zichzelf goed verkopen naar de werkgever, maar collega B is introverter, werkt harder, maar heeft een lager inkomen, omdat de werkgever niet ziet welk werk collega B verzet.Op de werkvloer weet iedereen wel hoe goed collega B. werkt. Doordat er geen transparantie is over de inkomens, weten collega's niets af van de onderlinge inkomensverschillen tussen collega A en B en zal dit dus ook niet besproken worden met de werkgever.


Via Facebook stuitte ik op een artikel van het Financieel Dagblad over het vaststellen en openlijk praten over ieders salaris op de werkvloer. In het artikel wordt gesproken over een bedrijf waarbij iedereen op de hoogte is van elkaars salaris. Onderling worden de salarissen zelfs besproken en vastgezet. De directeur van het bedrijf heeft deze keuze gemaakt, omdat hij zich nog goed kon herinneren met hoeveel gezeur het vaak gepaard ging tijdens functioneringsgesprekken en de beloningen die daarbij horen. 'Dat is alleen maar negatieve energie; je moet oordelen over iemand met wie je niet direct gewerkt hebt. Het is veel beter als de teams dat zelf doen. Die weten precies hoe iemand functioneert. In de praktijk werkt dat prima.

 Ik vind het een mooi initiatief. Transparantie binnen het team en een eerlijke waardering voor het werk dat verzet wordt. Ook vermoed ik dat het heel motiverend kan werken. Je ontvangt directe feedback op jouw functioneren van je directe collega's. Je weet waar je aan moet werken om meer financiële waardering te krijgen. Ik ben benieuwd of deze vorm van werken in de toekomst vaker ingezet gaat worden bij bedrijven. Ik ben in ieder geval voorstander van zoveel transparantie.

Praten over de financiën, op het werk maar zeker ook in je vrije tijd kan heel positief uitwerken. Toch wil ik er wel een kleine kanttekening bij maken, want helaas is niet iedereen te goeder trouw, weeg daarom altijd goed af met wie je welke informatie deelt.


Hoe open ben jij over jouw inkomsten?

4 opmerkingen:

  1. Ha, ik ben behoorlijk open over, ik zet het zelfs op mijn blog :-) Nou ja, dat deel dan. Ik vind het ook beter, meer transparantie op dat vlak. Dan kweek je ook meer begrip voor elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ook vrij open over mijn salaris hoor. Wat ik wel vaak denk is; wat heeft een ander eraan te weten wat ik verdien? Dan weten ze het, en dan? Zelf boeit het mij niet wat een ander verdient, want ik kan daar niets mee... Ik krijg het niet op mijn rekening gestort... Een ieder gaat weer anders om met 100 euro meer of minder...

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook bij ons op de werkvloer weten we van elkaar wat we verdienen, dus daar kan heel open overgepraat worden alleen gebeurd dat bijna nooit. Privé merk ik dat het een onderwerp is waar niet zo makkelijk over wordt gepraat. Heel eerlijk doe ik dat zelf eigenlijk ook niet zo gauw. Ik heb door ervaring gemerkt dat je buren of kennissen je al gauw als "rijk" zien.
    Groetjes
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik praat er niet over. Over sommige keuzes in uitgaven soms wel met vrienden o collega's waarvan ik weet dat ze interesses delen (en dus begrip kunnen hebben voor de keuzes). Als ik kijk hoe hard mensen kunnen reageren op internet, heb ik meteen al geen lust meer om in mijn directe omgeving details te vertellen aan mensen die ik regelmatig tref.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.