Moneymonday: De financien van ... J

mei 15, 2017
Even voorstellen...
 Ik ben J. en woon alleen. Door ziekte kan ik helaas niet werken. Ik ontvang maandelijks een WIA uitkering 

Inkomsten 
  • WIA/IVA 1.052,92 Per maand (rond 24ste) 
  • Huurtoeslag 228 Per maand (20ste vd mnd)
  • Zorgtoeslag 89 Per maand (20ste vd mnd) 
  • Tegemoetkoming chr.ziek 330 Per jaar (april)? 
  • vakantiegeld 900 ongeveer Per jaar (mei) 
  • Extra uitkering UWV 210 ongeveer per.jaar (september) 
Totaal inkomsten: 1.370 euro per maand en extra ongeveer 1.700 per jaar 

Uitgaven 
  • Huur 565,62 euro Per maand 
  • Energie 115 euro Per maand
  • Menzis 140,74 euro Per maand
  • Eigen risico Menzis 38,50 euro (385 per jaar) Per maand (feb-nov)
  • Ziggo 58 euro ongeveer Per maand 
  • Mobiel telefonie 17 euro ongeveer Per maand 
  • Woon/wa verzekering 14,79 euro Per maand 
  • Uitvaart verz. 7,77 euro Per maand 
  • Dia belasting 23,23 euro Per maand (mrt-dec) 
  • Hefpunt 14,71 euro Per maand (mrt-dec) 
  • Water 28,51 euro (9.50 euro pm) 4x p.jaar (Jan/apr/juli/okt) 
  • Huish. Hulp 10 euro ongeveer Per maand 
  • sparen 25 euro Per maand 
  • katten 50 euro Per maand 
  • Medicijnen/verzorging + 300 euro Per maand 
  • Kleding/uitgaan + Boodschappen = 70 euro Per week max.te besteden 
  • Exclusief: Parkeren bezoek 50 euro ongeveer Per jaar (dec) 
  • Woningnet 20 euro ongeveer Per jaar (juli) 
Totaal vaste lasten: 1.035 ongeveer per maand
Per maand is er 335 over voor kleding, boodschappen, drogisterij, kapper en uitstapjes.


Ben je tevreden met de verhouding tussen de inkomsten en uitgaven?
 Niet heel tevreden, als ik mijn vaste lasten heb betaald houd ik erg weinig leefgeld over. 

Hoe beheer je de financiën?
Zo strak mogelijk. Ik weet hoeveel ik per week maximaal te besteden heb en probeer mij daar aan te houden. 

Heb je de afgelopen tijd grote financiële wijzigingen doorgemaakt? 
Ik heb altijd in de kinderopvang gewerkt tot 2013, sindsdien door ziekte (reuma) /afgekeurd een enorme terug val van inkomsten. In de eerste jaren moest ik ook nog allerlei toeslagen terug betalen en de zorgverzekering aflossen. Er liepen allerlei aflossingen naast elkaar. Dat was moeilijk, gelukkig heb ik op dit moment geen schulden meer. 

Wat betekende deze wijziging voor je kasboek? 
De broekriem aantrekken, geen nieuwe kleding meer, maar naar de kringloop, geen biologisch eten meer, maar de goedkopere producten. Geen luxe dingen meer, zoals parfum, uitgaan en vakanties. 

Sparen
Er gaat elke maand automatische 25 euro naar mijn spaarrekening, alleen haal ik het altijd het einde van de maand er weer af. Het lukt niet te sparen, ik heb geen buffer helaas.

Wat is jouw zwakke plek in de financiën? 
Mijn kleindochter van 4 jaar, waar ik elk weekend voor zorg. Mijn dochter heeft een psychische stoornis en ik ontlast haar door mijn kleindochter op te vangen. Ik ontvang hier geen geld voor, dus ben ik mantelzorger. Ik koop voor mijn kleindochter kleding, speelgoed en doe zoveel mogelijk leuke dingen met haar, wel gebudgetteerd hoor. 

Hoe zorg jij ervoor dat de inkomsten en uitgaven in verhouding zijn?
Ik doe mijn best, ik kan niet meer uitgeven dan ik heb. De laatste dagen voordat ik toeslagen ontvang zit ik soms zonder geld. Meestal kook ik grotere porties eten, doe bakjes in de vriezer zodat ik dan nog te eten heb. Ik kan niet rood staan bij de bank. Ik leen nog wel eens een keertje van mijn moeder. 

Bespaar je op bepaalde lasten? 
Ik stap wel over van energieleverancier via groepsveiling, maar de andere vaste lasten vind ik lastig om op te bezuinigen.

 Op welke lasten zou je nooit willen besparen? 
Mijn kleindochter mag niks te kort komen, dus blijf ik dingen met haar doen, dat is voor mij erg belangrijk. We gaan zo eens per maand naar de weggeef/ruilwinkel en dan mag ze iets in de kast zetten en iets anders kiezen of naar de kringloop iets uitkiezen voor 50 cent. Zo doen we uitstapjes die ontzettend goedkoop zijn omdat ik een stadjerspas heb. Mensen in Groningen met weinig inkomen kunnen deze pas krijgen. Ik ben zelf vrijwilliger bij de werkgroep Opa’s & oma’s van Groningen Plus, wij organiseren in samenwerking met de stadjerspas activiteiten en uitstapjes voor opa’s en oma’s met hun kleinkinderen voor maar 1,50 euro pp. 

Welke boeken/blogs/sites lees jij die betrekking hebben op de financiën? 
Ik lees niet echt boeken, blogs of sites, wel zoek ik uit waar ik allemaal recht op heb, zoals toeslagen, tegemoetkomingen. Dit zoek ik meestal uit via de gemeente of mjd. 

Welke financiële tip zou jij de lezers van in10jaarfo willen geven? 
Het kan iedereen overkomen dat je plots niet meer kunt werken, je baan verliest of door andere reden op bijstandsniveau terecht komt. Veel mensen denken dat het hen niet overkomt, maar zorg dat je een goede verzekering/ buffer hebt. Als je al op bijstandsniveau zit dan zou je kunnen kijken naar je vaste lasten, verzekeringen (welke heb je echt nodig, welke kunnen weg), alleen nog een auto houden als het echt noodzakelijk is, zoek uit of je ergens recht op hebt, want alle beetjes helpen.

In10jaarfo is op zoek naar nieuwe aanmeldingen voor de rubriek Moneymonday! Wil jij ook anoniem meewerken aan deze rubriek? Zeker doen! Stuur een mail naar info@in10jaarfo.nl en ontvang de vragenlijst! 

 Eerder gepubliceerde verhalen lezen? Klik hier!

27 opmerkingen:

  1. Wat fijn om ook eens een overzicht te zien van een niet-werkende! Bedankt J. voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja , inderdaad, dat vind ik ook interessant om te zien. Wat ik alleen even niet begrijp: in het lijstje staat 70 euro per week voor kleding, eten enz. maar onderaan staat nog € 335 over voor boodschappen, kleding uitgaan enz. Gaat dit nou over hetzelfde bedrag of is en/en? In het eerste geval is het inderdaad wat krap, in het tweede geval vind ik het nog wel meevallen. €335 euro extra om nog te besteden per maand is goed te doen vind ik. Ik woon ook alleen en besteed €300 per maand voor boodschappen, tanken, uitjes enz., alle variabele lasten dus.

    Maar wellicht begrijp ik het verkeerd hoor. :) Al met al is het geen bijzonder laag inkomen zeker niet met de extra's er nog bij. Ik ben echter een verwoed consuminderaar en heb nooit meer dan €1400 euro inkomen gehad. Als je van een goed betaalde baan afkomt kan ik me voorstellen dat je de broekriem behoorlijk aan hebt moeten halen inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb maar 300 per maand met drie volwassen en kom ook rond dus moet hij het helemaal kunnen vind ik

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het staat er niet helemaal goed, er blijft 335 euro over om van te leven, dat is als alle vaste lasten eraf zijn. Daar moeten de boodschappen, medicijnen, verzorging, kapper, ov, fietsonderhoud, eventuele dierenartskosten en kleding van betaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn om ook een keer het huishoudboekje van iemand met een uitkering te lezen. Wat inkomsten betreft zou je kunnen zeggen dat het nog best redelijk is. Maar door zelf te consuminderen en bewuster met geld om te gaan heb ik geleerd dat het een groot verschil is of je bespaart om wat van je salaris over te houden of dat je bespaart omdat het moet. In het verhaal zoals hierboven zal er nooit verbetering in de situatie komen, ze zal niet opeens gezond worden en dmv werk haar inkomen omhoog halen. Er is niet of nauwelijks kans om een buffer op te bouwen. In die zin zal iemand met deze situatie nooit fin. onafhankelijk kunnen worden. Dat is een groot verschil met iemand die zuinig leeft om de hypotheek af te kunnen lossen. Die bewustwording vond ik een verrijking!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ter aanvulling: De dochter heeft een sociale uitkering en kan niet bijdragen voor de kleindochter.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Knap dat je uit komt met je geld en geen schulden hebt. En wat goed dat je met je kleindochter er op uit blijft gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Respect hoor, het moet allemaal niet makkelijk zijn, ook niet met de zorg om dochter en kleindochter.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is zeker niet makkelijk. Er is veel gebeurd in mijn leven de afgelopen jaren, problemen met de gezondheid, afgekeurd, dochter diagnose borderlinestoornis, ongeplande zwangerschap en nu draag ik een deel van de zorg. Je verwacht niet als je oma wordt dat je nog een keer komt te staan voor een opvoeding met alles erop en eraan. Daarbij is ook mijn inkomen sinds 2013 drastisch gedaald. Het kost me soms moeite mijn hoofd boven water te houden. Gelukkig heb ik gesprekken met iemand over de mantelzorg en alles wat daarbij komt kijken. Bedankt voor jullie positieve reacties/feedback. Groet, J

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Veel rek zit er inderdaad niet in je budget. Enige echte plekken voor besparingen (en die zijn niet leuk) zijn de Ziggo, de katten en kleding/boodschappen/uitgaan. Zou je nog zo'n €75-100 per maand kunnen opleveren.
    Maar kan met goed voorstellen dat je het lastig vindt om te sparen. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een heftig verhaal joh! Heel veel sterkte in je situatie.

    Mocht je inderdaad graag willen sparen door te besparen, denk ik dat bijv. je mobiel abonnement goedkoper zou kunnen (zelf betaal ik maar 7,50 p/mnd voor een vrij royaal abonnement met internet en bellen), je energierekening zou lager kunnen lijkt me (wij verbruiken door zuinig gebruik met 4 personen nog niet de helft), kleding en uitgaan heb ik even op zo min mogelijk gezet (dus hemden had manlief dringend nodig; die heb ik gekocht. Voor de rest repareer ik of ruil ik, maar heb ik nog niks nieuws gekocht in de achterliggende 5 maanden. Uitgaan doen we gratis).

    Huisdieren ben ik allergisch voor, dus heb ik niet en uitvaartverzekering heb ik ook niet. Ik zie dat dat me ook bijna 700 euro op jaarbasis scheelt.

    Gewoon blijven bedenken: Je doet wat binnen je mogelijkheden ligt en positief blijven. Geniet van je kleindochter (hoeft niet in geld, dure uitjes of cadeaus, maar gewoon de samen-tijd, boekje voorlezen, rondje wandelen, oud brood bij de schapen brengen, enz.) en sterkte met je ziek zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En als je het leuk vindt: Welkom op m'n blog waar ik allerlei bespaartips deel. We leven bij wijze van vrijwillige uitdaging van 50 euro per week voor ons gezin van 4 personen voor alle boodschappen, verzorgingsartikelen, cadeautjes, babyspullen, kinderkleding, haren knippen en autowassen...

      Verwijderen
  12. Dat doe je heel netjes, respect!
    Er zit inderdaad weinig besparingruimte in je vaste lasten, toch zie ik er nog 2 die misschien lager kunnen.
    De Ziggo vind ik hoog, maar ik weet niet of je bent aangewezen op die provider. Ik betaal bij Telfort €44 voor een alles in één pakket, inclusief opnemen op de tv en onbeperkt vast bellen. Daar zit wel ook nog een combikorting in van €5 omdat ik ook mobiel bel via hun, dat kost mij €12,50. Dat is met 500MB internet en wat je overhoud blijft nog 2 maanden geldig. Thuis gebruik ik WiFi dus ik maak dat zelden op.
    Ik hoop dat je eventueel kan wisselen want zoals je ziet scheelt dat toch nog.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dank je wel voor je verhaal. Misschien nog een idee voor inkomsten. Er zijn gemeenten die een mantelzorger belonen met een cadeaubon of een financiële bonus. Misschien een idee om dat eens na te vragen?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik snap dat het makkelijk praten is van een afstandje, maar ik denk dat er een paar dingen zijn waar je vrij snel je uitgaven mee omlaag kunt werken en wat meer ruimte creeert voor basis benodigdheden. Even de boel bekijken en je leven wat fine tunen kan je al gauw €150 per maand opleveren. De aanpassingen zijn even wennen maar het maakt je besteedingsruimte wat groter.
    Katten, ook als zijn ze zo lief, of al zo lang er bij, blijven een keuze. Het scheelt je €50 per maand als je ze niet zou hebben. Ziggo is erg duur. Vraag jezelf af of je echt (glasvezel)internet nodig hebt, of een huistelefoon en televisie met een handig opneem apparaat om gtst terug te kijken omdat je het gemist hebt. Alles de deur uit. Internet, tv EN telefoon. TV is ff wennen maar ik heb al 4 jaar geen TV meer en nog niets gemist. Scheelt €58. Woningnet, handig als je van plan bent om uit je sociale huurwoning weg te gaan, ben je dat niet? Weg ermee.
    En vanaf morgen betaald het bezoek z'n eigen parkeermeter. Kijk even welke apparaten in huis energie vreten, de Tv zit geen abonnement meer op dus die kan de deur uit. Zorg dat de deuren en ramen goed dicht zijn en probeer de energie rekening naar beneden te werken.
    Terug naar de basis, een dak boven je hoofd en brood op de plank. Probeer een buffer op te bouwen door overbodige dingen de deur uit te werken. Op dit moment heb je die niet en kan elke kleine tegenslag een flinke domper zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ik dacht dat de Tegemoetkoming chr.ziek 330 Per jaar (april)? is komen te vervallen. Is deze nog en waar kan ik deze aanvragen?
    Alvast bedankt Gon

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gon, Tegemoetkoming aannemelijke meerkosten voor Chronisch zieken bestaat nog wel, kun je bij de gemeente aanvragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Bij Menzis heb ik een collectieve zorgverzekering via de gemeente, aanvullende verzekering heb ik nodig i.v.m. fysio en ziekenhuiscontroles enz. Verder ontvang ik eens per jaar een VVVbon van Humanitas omdat ik Mantelzorger ben. En ook een mantelzorgkaart met bonnetjes voor o.a. gratis ijsje, gratis koek. Heel attent, maar het zet geen zoden aan de dijk. Ik zou misschien kunnen bezuinigen op mijn katten, maar dat is geen optie. Ze zijn een deel van mijn gezin en al 10 en 6 jaar bij mij .Ik heb ze eenmaal aangeschaft en zal tot hun dood voor ze zorgen, zo makkelijk denk ik niet over het weg doen van huisdieren. Wat ziggo betreft zou ik misschien nog kunnen kijken naar een ander, al ben ik wel tevreden over ziggo. Zelden problemen. Mijn mobiele telefoon is tweedehandsje en ik heb 't goedkoopste abonnement Sim Only bij KPN. Wat energie betreft, ik heb een zuinige nieuwe wasmachine, koelkast is 3 jaar, geen wasdroger, geen vaatwasser, geen keukenmachines, zuinige tv. Ik vind mijn verbruik niet hoog op jaarbasis voor een oudere woning (1600khw en 1400M3), ik heb natuurlijk geen zonnepanelen. Mijn uitvaartverzekering blijft, want ik wil niet dat mijn dochter voor de kosten opdraait als ik kom te overlijden. Positieve feedback is prima, maar ik heb mijn verhaal hier niet gedeeld om flink op mijn plaats te worden gezet over mijn in-uitkomsten. Doe je katten weg doe je tv weg....enz. Dat zijn dingen die ik zelf ook wel kan bedenken. Andere tip, zonder eigen mening, zijn welkom. Groet, J

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jeetje, geen vaatwasser met je reuma? Dat is misschien nog wel lastig (of word lastig in de toekomst), ik hoop dat je die nog wel een keer krijgt dan.
      En ik zou mij niks aantrekken van die mensen die vinden dat je helemaal geen leven meer mag hebben, nu dat je ziek bent. Katten bieden ook nog eens troost in moeilijke tijden, niet iedereen begrijpt dat. Je maakt je eigen keuzes! Ik vond je energie ook wat aan de hoge kant voor een alleenstaande, maar expres niks over gezegd want geen huis is hetzelfde en daarbij ben je nog veel thuis ook.
      Wel zou ik echt even naar je tv en telefoon abonnement kijken, ik heb zelf ook nooit klachten over Telfort en de stap terug is ook zo gemaakt als het niet bevalt. Succes!

      Verwijderen
    2. Ik vind dat je nogal heftig reageert op tips die met de beste bedoelingen worden gegeven.... Je wordt toch helemaal niet op je plaats gezet?? Het zijn maar ideetjes toch? Kijk, als je hier gaat staan met je verhaal krijg je ook reacties en ik kan me rottere reacties voorstellen dan de tips 'die je zelf ook kunt bedenken...'. Niemand kan in het hoofd kijken van een ander en sommige mensen komen oprecht niet op het idee om naar dit soort dingen te kijken. Niet zo snel aangebrand hoor. :)
      En dat je katten niet wegdoet is heel begrijpelijk. Ik zou ook liever droog brood eten dan mijn dieren wegdoen.

      Verwijderen
  18. Fijn dat je hier je verhaal deelt! Wat in de vorige commentaren wat over het hoofd gezien wordt is het feit dat je huurt. Dat mag je volgens mij niet onderschatten op lange termijn. Uw huur is vrij laag, wat acceptabel is, maar het is wel een continu stijgende kost op termijn.

    Dit is niet enkel een probleem voor jou, maar ook voor je dochter en kleindochter. Ik vermoed dat jouw dochter geen eigendom heeft waardoor ze ook moet huren? Je geeft aan dat je uw dochter bijstaat in de zorg voor de kleindochter. Eénmaal kleindochterlief ouder wordt en dient verder te studeren, vrees ik grote financiële limieten.

    Daarom zou ik in uw geval zeker aanraden om toch eens te kijken naar het kopen van vastgoed. Dit hoeft niet veel te zijn, bv een 1 slaapkamer appartement (je bent toch alleen?). Op die manier heb je op termijn toch iets dat van jou is, en naar je dochter kan gaan.

    Banken zullen u wellicht niet graag zien komen om een lening in uw situatie, maar je kan dit volgens mij oplossen door het samen met de dochter te kopen. Mocht je interesse hebben in deze piste, zeg het even. Dan schrijf ik even neer waar ik aan denk.

    PS. Uw uitvaartverzekering inderdaad behouden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gezien je taalgebruik ben je waarschijnlijk Belgische? J geeft aan dat ze zelf een arbeidsongeschiktheidsuitkering heeft en haar dochter een sociale uitkering. Met een arbeidsongeschiktheidsuitkering is het erg lastig in Nederland om een lening voor een woning te krijgen, met een sociale uitkering (leefloon) is dat zelfs verboden. Als de dochter een woning zou erven in de toekomst, zou ze die moeten verkopen voor levensonderhoud.

      Verder is de huur van J zodanig laag (300 euro netto) dat je voor dat bedrag in Nederland geen woning voor kunt kopen en onderhouden, ook geen eenkamerflat. Inderdaad is het in de meeste gevallen verstandig om toch een woning te kopen in plaats van te huren, maar gezien de Nederlandse regels is dat in dit geval misschien niet zo handig. Ik ben het wel met je eens dat huren ook niet ideaal is: de huur kan stijgen, van overheidswege kan de huurtoeslag worden verlaagd etc maar ik denk niet dat er voor J een andere mogelijkheid is.

      Verwijderen
  19. Ik kom je even een hart onder de riem steken wat je katten betreft. Natuurlijk doe je die niet zomaar weg! Het zijn levende wezens, waar je voor bent gaan zorgen.

    En ik weet uit ervaring hoe gezellig en fijn het is om dieren in je huis te hebben als je alleen woont. Je hebt al genoeg sores in je leven. Die katten geven je vast veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik weet niet of het een optie is , maar een abonnement op de spelotheek biedt toegang tot heel veel speelgoed en is niet duur. Zo kun je speelgoed voor je kleindochter in huis halen zonder dat het je veel geld kost.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Natuurlijk gaan de katten niet weg!
    Je doet het goed. Misschien kunnen energiekosten iets lager? Wij verbruiken met 2 personen ongeveer hetzelfde als jij en wonen in een hele ruime oudere hoekwoning.
    Spaarpotje misschien idee om elke week euro te doen? Dan heb je aan het eind van het jaar toch 52 euro! Alle kleine beetje helpen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nauwelijks te eten aan het eind van de maand en totaal geen buffer, zelf niet op het idee komen om wat aan ziggo en telefoon te doen en vervolgens klagen dat je op je plaats wordt gezet als iemand (voor de duidelijkheid, dat was ik niet) je duidelijk probeert te maken dat er nog mogelijkheden zijn (met de beste bedoelingen volgens mij).

      Het zal allemaal wel...

      RJ

      Verwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.