Moneymonday; De financien van ... S

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - mei 08, 2017

Hoe ziet jullie gezins- en woonsituatie er uit?
Ik ben S (35 jaar) en getrouwd met J (33 jaar). Samen hebben wij 3 kinderen (4, 2 en 7 mnd). Sinds september 2016 wonen we in een nieuwe 2-onder-1 kapwoning in het zuiden van het land. Verhuisd vanuit een grote stad waar we onze koopwoning snel en goed konden verkopen.

Hoeveel uur per week werken jullie?
Ik werk 32 uur, J 30 uur. Dit is een nieuwe situatie voor ons. Per 16-01 heb ik een nieuwe baan met een flink hoger salaris. Voorheen werkte ik de ene week 3 en de andere week 4 dagen en J standaard 4 dagen. Dit hebben we nu gewisseld met dank aan de flexibele werkgever van J. Het is nog even wennen maar tot nu toe bevalt het goed.

INKOMSTEN
Salaris S (netto)2.541
Salaris J (netto)1.893
Reiskostenvergoeding J (53)53
Kinderopvangtoeslag951
Voorlopige teruggaaf/HRA495
Totaal inkomsten5.933
UITGAVEN
VASTE LASTEN
Wonen
Hypotheek (bruto)1.148
elektriciteit/gas125
Gemeentebelasting85
Water20
TV/internet41
Mobiel bellen60
Verzekeren
Overlijdensrisicoverzekering24,18
Alles-in-1-polis79,93
Zorgverzekeringen (aanvullend)280,33
Autoverzekering36,18
VERVOER
Wegenbelasting74
ABONNEMENTEN
Yogaschool34
Postcodeloterij13
KINDEREN
Kinderdagverblijf 1217
OVERIG
Duo aflossen111
Goede doelen53,5
TOTAAL VASTE LASTEN3.402,12
OVER2.530,88
Variabele lasten
Boodschappen600
Tanken250
Schoonmaak218
TOTAAL VARIABELE LASTEN1.068
OVER1.462,88
SPAREN
Kinderen180
Extra hypotheekaflossing500
Vakanties75
Cadeau, kleding, kapper ed300
Overig 300
TOTAAL SPAREN1.355
TOTALE LASTEN5.825
OVER108

Ben je tevreden met de verhouding tussen de inkomsten en uitgaven? 
Ik vind dat we op sommige posten nog meer/beter kunnen bezuinigen. Ik vind bijvoorbeeld onze zorgverzekering erg duur en ook onze mobiele telefoon abonnementen kunnen goedkoper. Ruimte voor verbetering dus. 

Hoe beheren jullie de financiën? 
Ik heb al jaren een Excel bestand wat ik bij hou. 

Hebben jullie de afgelopen tijd grote financiële wijzigingen doorgemaakt?
We hebben een enorm hectisch jaar achter de rug met ook veel financiële gevolgen. Allereerst de verkoop van ons eerste koophuis in mei vorig jaar. We waren al flink op weg met de nieuwbouw van onze huidige woning maar wat de verkoop ging doen was een groot vraagstuk. Gelukkig pakte het heel goed uit en hebben we ons huis in 1 dag en met 70.000 euro winst kunnen verkopen. Droomscenario! Dat geld hebben we gebruikt voor het afbetalen van mijn ouders (15.700 euro), een eerste aflossing op de nieuwe hypotheek (15.000) het volledig naar wens inrichten van ons nieuwe huis (14.300) en een bufferrekening van aangelegd (24.000) en een grote gift aan een goed doel (1.000). Een dag na de oplevering van ons huis is onze jongste dochter geboren. Naast een instant geluksgevoel heeft dit ook gezorgd voor hogere opvangkosten. Tot slot vond ik aan het einde van mijn verlofperiode een nieuwe baan met een salaris dat ruim 600 euro netto hoger lag dan mijn vorige baan. Oftewel: ons financiële huishoudboekje is volledig op zijn kop gegaan en niet meer te vergelijken met een jaar geleden.


Wat betekende deze wijziging voor jullie kasboek? 
Aan de inkomstenkant zijn we er ten opzichte van vorig jaar ruim 600 euro op vooruit gegaan. De lasten zijn ook gewijzigd: de hypotheek is 88 euro lager. De opvangkosten zijn hoger (214 euro, maar ook de toeslag is 200 euro omhoog). De grootste wijziging aan uitgaven is wel onze hulp in de huishouding. Ons thema in 2017 is ontspannen leven. En daar past het helemaal bij. We hebben er nu gelukkig de financiële mogelijkheden en zijn iedere week oprecht blij dat ze weer zijn geweest :).  

Sparen jullie?
We sparen maandelijks 180 euro voor de kinderen. Dit geld is bedoeld om hogere studiekosten goed op te kunnen vangen. We sparen dit ook op onze eigen rekening, de kinderen krijgen hier later zelf geen zeggenschap over. Het blijft dus ten alle tijden ons geld. Verder sparen we 500 euro per maand voor de aflossing op ons aflossingsvrije hypotheekdeel. We zetten daarnaast 300 euro per maand opzij voor cadeaus, kapper, kleding e.d. En tot slot nog 300 euro per maand voor grote aankopen. Zo moeten we nu onze schuttingen gaan onderheien met alle buren, omdat de tuinen zo enorm hard zakken ☹ Van deze laatste twee spaarposten wordt het geld dat aan het einde van het jaar over is, ook in de hypotheekpot gestopt om verder af te lossen. En 75 euro voor vakanties. De vakantie betalen we in principe van het vakantiegeld. Maar omdat 2017 voor ons dit jaar in het teken van ontspannen leven staat, willen we ook kijken of we af en toe eens een weekendje weg kunnen met het gezin.

 Wat is jullie zwakke plek in de financiën? 
Kinderkleding en woonaccessoires (maar nu het huis steeds meer af begint te raken, merk ik dat dit ook weer afneemt) 

Hoe zorgen jullie ervoor dat de inkomsten en uitgaven in verhouding zijn? 
Door regelmatig mijn bankierenapp te checken. En er veel over te praten met mijn partner. 

Bespaar je op bepaalde lasten?
Kinderkleding koop ik vaak 2e hands. En eigenlijk voor al mijn aankopen check ik eerst marktplaats of het daar niet toevallig wordt aangeboden. Ook praten we wel eens over een kopje koffie drinken buiten de deur maar puntje bij paaltje resulteert dat vaak in een wandeling en thuis de koffie (net zo makkelijk/gezellig/lekker) 

Op welke lasten zou je nooit willen besparen?
 Nu we de hulp in de huishouding hebben, vind ik dat wel enorm prettig! Vooral met drie jonge kinderen kan het echt geen kwaad. Maar als het financieel niet uit kan, dan is dat natuurlijk niet meer aan de orde. Waar ik echt niet op zal besparen is op goede voeding. 

Zitten jullie op 1 lijn als het aankomt op de financiën?
Redelijk. Mijn man heeft minder interesse in financiën dan ik. Wel praat ik hem regelmatig bij en spreek met hem onze mogelijkheden door.

Welke sites lees jij die betrekking hebben op de financiën? 
Welke financiële tip zou jij de lezers van in10jaarfo willen geven? 
 Inzicht en overzicht helpen altijd.
Ik weet dat de lezers van dit blog dit vast en zeker altijd al hebben en doen, maar voor mij was het wel een eye-opener toen ik jaren geleden alles eens op een rijtje zag staan.

Wil jij ook eens anoniem meewerken aan Moneymonday? Zeker doen! Meedoen is eenvoudig, stuur een mail naar info@in10jaarfo.nl en ontvang de vragenlijst in je mailbox. 

Eerder gepubliceerde Moneymonday verhalen lezen? Dat kan op de pagina Moneymonday!

  • Share:

You Might Also Like

11 reacties

  1. Een mooi overzicht. Er blijft onder de streep geld over. Jammer dat de schuttingen onderheid moeten worden. Ik woon in een veengrond gebied. Ophogen is normaal. Na 26 jaar hoeft het nog maar 1 keer per vijf jaar. Een paar duizend euro ben je zo kwijt.
    Volgens de Vereniging Eigen Huis kun je het beste 300 per maand reserveren voor onderhoud.

    Kinderopvang kost maar 266 euro. Dat valt mee. Al weet je natuurlijk niet precies hoeveel minder toeslag je gaat ontvangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een vraagje. Gewoon voor mijn eigen info, want wanneer is je buffer groot genoeg en hoef je niet meer verder te sparen voor vergroting van je vermogen. Ik zie dat jullie spaargeld helemaal opgedeeld wordt in potjes, maar niets meer naar de buffer gaat. Is bij jullie het plafond dus bereikt bij 24.000 euro? Ik zit zelf ook met die vraag en vind dat wel moeilijk. Wanneer is genoeg, genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ikzelf wil een buffer van €20.000 opbouwen.
      Wij zijn een gezin van 5 en spaargeld verdelen we niet in potjes.
      Hiermee kunnen we alles vervangen wat eventueel stuk gaat (ook de auto), ervan uitgaande dat het niet allemaal tegelijk gebeurt.
      Nu wonen wij wel in een huurhuis, zodra wij kopen zou ik extra sparen voor het onderhoud van het huis, maar de hoogte van dat bedrag zal volledig afhangen van wat we verwachten en wanneer.
      Een buffer is heel persoonlijk, je kan het beste kijken naar wat je ervan wil/moet betalen als het nodig is.

      Verwijderen
  3. Oh wow! Mijn eerste reactie was: "wat een hoog bedrag, die inkomsten!" Maar dan zag ik dat onze eigen inkomsten niet zo veel lager zijn ;-)
    We hebben ook drie kinderen (9,7 en 2 jaar oud), en ongeveer zelfde hypotheek, maar wij sparen meer dan de helft van onze inkomsten! Wij hebben wel geen opvangkosten, ik ben thuisblijfmoeder voor onze kindjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat fijn zeg, dat jullie zoveel kunnen sparen! Heb je een idee, kijkend naar ons overzicht, waar bij ons nog winst te behalen valt?

      Verwijderen
  4. Hoi, tel je de kinderbijslag mee in het bedrag kinderopvangtoeslag of is dat nog een extra 'inkomsten'-bron?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De kinderbijslag zien we als extra en gaat direct bij binnenkomst naar de spaarrekening voor de kinderen.

      Verwijderen
  5. Mooie inkomsten/uitgaven verhouding!

    Als je nog wat extra wilt sparen, denk ik dat er wel ruimte is bij het mobiel bellen, overlijdensrisicoverzekering, zorgverzekering, postcodeloterij, tanken (rijden jullie 4000-5000km per maand?).

    Poetsvrouw ed. ook maar comfort heeft ook zijn prijs natuurlijk, is een persoonlijke voorkeur uiteraard ;).

    Knap dat je maandelijks een bedrag reserveert voor goede doelen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je tips, fijn! De poetsdame blijft voorlopig, heb in de avonden nu ook veel bijeenkomsten en ga binnenkort in het bestuur van een stichting dus heel veel tijd voor schoonmaak heb ik niet/wil ik er niet aan besteden.

      Verwijderen
  6. Hebben jullie individueel zakgeld? Hoe betalen jullie een biertje in de kroeg, als een van jullie met vrienden iets gaat doen, etc?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van onze extra inkomsten uit verkoop via verschillende Facebook verkoophoeken, maar ook van het potje cadeaus/kapper etcetera. Hebben geen eigen rekening, of individueel zakgeld.

      Verwijderen