Moneymonday: De financien van...C

mei 01, 2017

Hoe ziet jouw gezins- en woonsituatie er uit?
Ik ben een vrouw van 25 jaar en heb een eigen koophuis sinds eind 2015. Dit is een rijtjeshuis net buiten het centrum van een grote stad. Ik heb sinds 2 jaar een vriend, wij wonen nog niet samen en houden onze financiën ook apart.

Hoeveel uur per week werk je?
Tot maart werkte ik 40 uur per week, vanaf april start ik een nieuwe baan waar ik 32 uur ga werken. In mei werk ik hier voor het eerst de hele maand. Ik ga dan 4 dagen werken in plaats van 5, het lijkt me fijn om doordeweeks een dag extra voor mezelf te hebben.





INKOMSTEN

             Nu
Vanaf mei
Salaris

2.448
2.235
Vakantiegeld + 13e maand

332
290
Voorlopige teruggave

70
70
Overig

50
50
Totaal

2.900
2.645




UITGAVEN

         
  2016
Vaste lasten / reserveringen



Hypotheek / WOZ

690
686,67
Hypotheek  
624,99


WOZ belasting
60,00


Huis onderhoud

300
162,36
Huis verbruik

230
228,55
Energie (g/l)
110,00


Water
16,67


Internet
43,50


Telefoon
14,95


Bankkosten
5,00


Woonverz.
25,10


Overlijdensrisico verz.
4,68


Zorg

140
125,09
Totaal

1.360
1.202,67




Variabele lasten



Boodschappen

120
95,59
Zakgeld

120
196,68
Dates

50
55,39
Kleedgeld

50
50,28
Vakantie

100
94,23
Totaal

440
492,17




Sparen / Aflossen


Vanaf mei
Aflossing studielening

300
300
Beleggen

500
300
Naar spaarrekening

200
200
Totaal

1.000
800




OVERZICHT



Inkomsten

2.900
2.645
Uitgaven (vast + variabel)

1.800
1.800
Over

1.100
845

Ben je tevreden met de verhouding tussen de inkomsten en uitgaven?
Ja! Ik besef me dat ik een erg goed salaris heb voor iemand van mijn leeftijd, ik leef nog steeds zuinig, net als toen ik studeerde. Daardoor kan ik per maand ontzettend veel sparen / beleggen en dat voelt goed. Ook heb ik nu al flink afgelost op mijn hypotheek, waardoor de maandlasten al enkele tientjes lager zijn.

Ik vond het eerst wel een spannend idee om een dag minder te gaan werken, zou ik dan niet heel veel inkomen kwijtraken? Na het doorrekenen bleek het eigenlijk best mee te vallen, ik pas alleen de hoeveelheid beleggen aan en op uitgaven hoef ik nog niet te besparen.



Hoe beheer je de financiën?
Ik houd m’n geld al jaren bij in excel. Dit doe ik al sinds ik vroeger mijn kleedgeld van m’n moeder eens bij moest houden, later kwam daar ook de rest van de uitgaven bij. Het overzicht houden is wel lastiger geworden door de jaren, zeker omdat ik sinds een paar jaar ook aan beleggen doe. Mijn geld staat bij verschillende banken (voor betalen, sparen & beleggen).

Ik houd al mijn uitgaven en inkomsten dus bij in excel. Ook heb ik een paar overzichtspagina’s gemaakt waarin ik bijvoorbeeld mijn inkomsten/uitgaven per maand precies kan zien en de ontwikkeling van mijn nettowaarde. Hier staat uiteraard ook allerlei grafiekjes bij!

Heb je de afgelopen tijd grote financiële wijzigingen doorgemaakt?
Ik heb eind 2015 een huis gekocht, dat heeft in 2016 best een impact gehad op mijn uitgaven. Er was direct een nieuwe badkamer nodig om verdere lekkage te voorkomen. Dit staat niet aangegeven in de uitgaven van 2016, zo’n grote uitgave lijkt me niet realistisch om voor elk jaar mee te nemen. Als onderhoud reken ik nu op zo’n 2% van de huiswaarde per jaar, dit geld zet ik vast opzij. Ik heb dan liever te veel geld gereserveerd dan te weinig. Verder heb ik de uitgaven van 2016 als basis genomen voor 2017.

Wat betekende deze wijziging voor je kasboek?
Een stuk hogere uitgaven aan wonen: geen studentenhuur meer, maar een hypotheek, onderhoud etcetera.

Spaar je? 
Ja, ik vind het belangrijk om maandelijks geld opzij te zetten. Ik wil graag mijn hypotheek versneld aflossen, 30 jaar met zo’n groot blok schuld zitten lijkt me helemaal niets. Het lijkt me ook erg cool dan mijn huis dan 100% van mij is! Ook zou ik eerder willen stoppen met werken (financieel onafhankelijk). Misschien blijf ik dan nog werken, als ik dat leuk vind. De vrijheid om niet te móeten werken spreekt me vooral aan.

Voordat ik begon met beleggen heb ik eerst een buffer aan spaargeld opgebouwd. Dit geld blijf ik in principe vanaf, het is bedoeld als buffer bij onverwachte problemen met het huis, of als ik bijvoorbeeld mijn baan kwijt zou raken. Met deze buffer red ik het 3 tot 6 maanden voordat ik in de problemen raak.

Doe je investeringen met jouw geld?
Ja, ik leg een vast bedrag per maand in, wat automatisch over een paar verschillende fondsen wordt verdeeld. Ik heb nu een verdeling over 3 indexfondsen: een deel obligaties, een deel bedrijven in Nederland (AEX) en een deel internationaal.

Wat is jouw zwakke plek in de financiën?
Soms geef ik juist te weinig uit en leef ik te zuinig. Ik ben dan te veel bezig met sparen/beleggen voor de toekomst en vergeet dat ik nu ook wat meer mag genieten. Daarom heb ik voor dit jaar mijn boodschappen budget wat ruimer gezet, zodat ik wat vaker lekkers haal. Meer ijsjes en zomerfruit, of wat vaker eten afhalen. Om deze reden heb ik ook een kopje ‘Dates’, daarmee gaan m’n vriend en ik dan samen uit eten of op stap. Eerst viel dit onder m’n zakgeld maar dan baalde ik soms dat mijn zakgeld opging aan uit eten gaan en dan bleef er weinig over om zelf wat leuks van te kopen.

Hoe zorg jij ervoor dat de inkomsten en uitgaven in verhouding zijn?
Ik laat mijn uitgaven bepalen door wat ik nodig heb, niet door hoe hoog mijn inkomsten zijn. Veel uitgaven zijn al jaren redelijk hetzelfde, daardoor kan ik goed inschatten hoeveel ik uitgeef in een gemiddelde maand. Hierdoor ontstaat vanzelf een overschot: Doordat mijn inkomsten flink zijn gegroeid de laatste jaren en mijn uitgaven minder, kan ik goed sparen.

Verder heb ik een stuk minder huis gekocht dan wat ik maximaal had kunnen financieren. Ik heb nu een fijn huis, waarin vriend en eventueel kinderen goed bij passen en dat nu ook goed te betalen is.

Bespaar je op bepaalde lasten?
Ik probeer vaak op aanbiedingen te letten, of dit nu is voor de boodschappen of voor energie. Daarnaast wil ik mijn geld uitgeven zoals voor mij goed voelt. Van mezelf vind ik het lastig om bergen met geld uit te geven, ik denk vaak eerst een paar dagen na voordat ik een grote aankoop doe.

Op welke lasten zou je nooit willen besparen?
Dat weet ik niet, als het echt nodig is, zou ik overal wel kritisch naar kijken.

Zitten je partner en jij op 1 lijn als het aankomt op de financiën? 
Nee, we zijn heel anders met geld. Dat is een reden om onze financiën voorlopig lekker apart te houden. Hij moedigt mij aan om wat meer te genieten en makkelijker geld uit te geven, aan de andere kant moedig ik hem aan om wat meer te sparen en een buffer op orde te hebben.

Welke boeken/blogs/sites lees jij die betrekking hebben op de financiën?
Ik lees een hele lijst aan blogs die over financiële onafhankelijkheid gaan. Vooral de Frugalwoods vind ik een hele goede!

Welke financiële tip zou jij de lezers van in10jaarfo willen geven?
Houd je inkomsten en uitgaven bij! Als je dit een tijdje volhoud, kun je trends en gemiddelden gebruiken om ook een planning te maken voor je toekomst. Als je wilt besparen is het handig om eerst een overzicht te hebben van wat je eigenlijk uitgeeft. Je kunt zo’n overzicht leuker maken met kleurtjes, grafiekjes en dergelijk, net waar je zelf blij van wordt!


Wil jij ook eens (anoniem) meewerken aan moneymonday ? Meewerken is heel eenvoudig. Stuur een mail naar info@in10jaarfo.nl. De vragenlijst ontvang je vervolgens per mail.

Eerder gepubliceerde Moneymonday verhalen lezen? Dat kan op de pagina Moneymonday in het hoofdmenu. 

You Might Also Like

6 reacties

  1. Wat een fijn interview weer. Heerlijk als je het allemaal zo op orde hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker zeg, zo jong op orde! Vermoedelijk gaat je VA nog wat omhoog nu je minder salaris krijgt. Indien nodig zou je dat nog kunnen aanpassen. (al lijkt dat niet nodig met dit overzicht)
    Zelf zou ik dat ook niet aanpassen omdat ik een belastingteruggave altijd erg leuk vind ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je bent er lekker vroeg bij, en je bent goed bezig, gaat helemaal goed komen! Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het knap dat je het zo voor elkaar hebt, maar tegelijkertijd begrijp ik jouw vriend ook heel goed. Je moet niet vergeten te leven hoor, er is vast een gulden middenweg te vinden tussen jullie. Mocht je ooit gaan samenwonen in dit huis, dan deel je de lasten lijkt me, dus wordt het er alleen maar gunstiger op. Tenzij je natuurlijk de financiën blijft scheiden en het huis van jou alleen blijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben jaloers op je boodschappenuitgaven, wij redden het met het dubbele nog niet altijd (met twee personen dus). Wat wel opvalt: relatief hoge gas/licht kosten. Hier in huis zijn we veel thuis (we wisselen elkaar zo'n beetje af qua werktijd, dus bijna 24/7 is er wel iemand thuis). Bovendien houdt mijn vriend echt niet van "koud" dus de temp. is regelmatig 21+ graden. Toch spenderen wij met z'n tweeën slechts zo'n 90 euro per maand aan gas en licht in een niet supergeisoleerde 2-onder-1-kap. Vandaar mijn verwondering. Stap je wel elk jaar over? Dat kan veel schelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt het mooi voor elkaar. Ga zo door en zo jong als je nog bent. Dan komt een dag en is je huis hypotheekvrij. Sneller dan je denkt.

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten