Simpel en eenvoudig overheerlijk volkoren brood bakken

mei 05, 2017
Een van de dingen die ik altijd al wilde doen, maar nog nooit gedaan had (want het lijkt zo moeilijk, ik kan het vast niet...) is brood bakken. Ik besloot het maar gewoon eens te proberen met een simpel recept van het internet en er kwam zowaar iets uit de oven rollen wat lekker en eetbaar was! En als ik het kan... dan kan jij het zeker ook! Brood bakken is niet moeilijk, maar kost wel wat tijd. Gelukkig ben je niet al die tijd ermee bezig, omdat de meeste tijd vooral in het rijzen gaat zitten.

Spoiler: bovenstaand mijn eerste eigengebakken brood! :)

Ingrediënten:
- Basis tarwemeel volkoren
- zakje gist
- water
- zout
- olie
- eventueel pitten of zaden

Benodigdheden:
- beslagkom
- oven
- Keukenmachine/mixer met deeghaken (of geen van beide; je kan ook je handen gebruiken )
- theedoek
- eventueel een broodbakblik (maar is niet noodzakelijk!)

Wat kost zo’n brood nou?
Zakjes met instant gist zijn bij vrijwel elke supermarkt te krijgen. Voor ongeveer 60 cent krijg je drie zakjes. Een kilo tarwebloem kost rond de 35 cent. Voor een kilo volkoren tarwebloem ben je rond de 80 cent kwijt. Voor de kleine hoeveelheden zout en olie ben je misschien een paar centen kwijt.
Met deze informatie kan ik uitrekenen dat een witbrood circa 37 cent kost. Een volkorenbrood kost dan ongeveer 72 cent aan ingrediënten.

Stap 1:
Giet 300 ml lauw water in een maatbeker. Als je melk gebruikt, kan je deze eventjes op een laag vermogen in de magnetron opwarmen. Zorg dat de melk niet echt warm wordt. Lauw water of melk activeert de gist. Strooi de gist in de maatbeker en roer dit eventjes door de vloeistof met een lepeltje of een vorkje. Zorg ervoor dat de gist een beetje oplost. Zet de maatbeker vervolgens even aan kant.

Stap 2: 
Meet vervolgens 500 gram (volkoren) meel af en doe dit in een kom. Neem een anderhalve theelepel zout en strooi dit over het meel heen.Roer vervolgens met een lepel het zout door de bloem heen. Zorg dat het goed wordt verdeeld. Zout mag namelijk niet direct in aanraking komen met de gist die je straks met het meel mengt. Gist kan dan zijn werkzaamheid verliezen.

Let op: Vergeet het mengen van het zout niet!, voordat je het water + gist er bij doet!!

Stap 3: 
 Kneed minstens tien minuten lang, totdat het deeg niet meer kleeft en egaal is. Hierna kan het rijzen beginnen. Dit kan gewoon in de beslagkom. Een hoge luchtvochtigheid is belangrijk. Dit kan je bereiken door de kom goed af te dekken met een warme, vochtige theedoek. Het deeg moet op een warme plek worden gezet, ik heb het op de verwarming gezet. Let er wel op dat deze niet te heet is, dit kan juist het rijsproces te snel laten verlopen waardoor het deeg inzakt.


 Laat het deeg ongeveer een uur met rust. Als het goed is, is de omvang hierna ongeveer verdubbeld.

Stap 4:
Strooi wat olijfolie op je aanrechtblad. Haal het deeg uit de kom en leg het in het midden van de plas olie. Druk het deeg met je handen rustig uit elkaar in een vierkant.

Vouw vervolgens de 4 punten naar binnen als een envelop.



Doe vervolgens exact hetzelfde. Vouw weer alle vier de punten naar het midden. Ben je daarmee klaar? Draai dan het deeg om en vorm het een beetje bij.  Bij mij zag het er vervolgens zo uit. Klaar om opnieuw te gaan rijzen!


Stap 4: 
Laat het deeg nogmaals afgedekt op een warme plek rijzen voor ongeveer 30 minuten. Intussen kan je de oven voorverwarmen op ongeveer 220 graden. Een heteluchtoven hoeft meestal niet veel heter dan 200 graden.

Stap 5:
Leg zaden of pitten boven op het deeg als je dit lekker vindt. Plaats vervolgens de bakvorm of het bakblik op het middelste rooster in de oven. Het brood moet na ongeveer 25-30 minuten gaar zijn. Het brood is gaar als het een mooie lichtbruine kleur heeft en hol klinkt als je erop tikt.

Stap 6:
Haal het brood direct uit de oven en leg het op een ovenrek, zodat het brood niet zompig wordt. Even af laten koelen.... en eten maar!!!


Ik vond de smaak van het brood erg goed, het was alleen nog niet zo luchtig als ik graag zou willen, maar voor een eerste brood ben ik best tevreden. Wie had dat gedacht... ;)

Iemand nog tips om het deeg wat luchtiger te krijgen?


 

4 opmerkingen:

  1. Dat ziet er lekker uit zeg! Ik ben lid van een Facebook-groep over broodbakken (en bak zelf nooit brood, maar dat terzijde). Daar heb ik wel eens de tip gelezen om wat citroensap of azijn toe te voegen om het luchtiger te maken. Misschien is het een idee? :-) (Ik geef geen garanties he)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou zeg, wat een toeval! Mijn blog over broodbakken staat klaar voor morgen. Ja, kheb 2 tips voor het luchtiger maken: Kneed 20-30 minuten (20 is echt het minimum), laat het rijzen voor ong. half uur zoals je deed), erna doorslaan en rollen, in het bakblik doen, weg zetten (zonder theedoek oid) en het volume laten verdubbelen door een 2e rijs. Dit is met een redelijk warme temperatuur sneller dan wanneer het iets koeler is. Ongeveer een uur houd ik meestal aan, maar ik kijk echt naar wat het deeg doet. Dan pas in de oven; succes gegarandeerd! En welkom op m'n blog morgen voor het hele verhaal...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik bak ook graag brood, maar ik maak voor het kneden en rijzen dankbaar gebruik van een broodbakmachine (voor een prikkie op marktplaats te vinden). Nadat het deeg 2 keer gekneed en gerezen is, haal ik het uit de machine en bak ik het in 20 minuten af in de oven (ik kan het natuurlijk ook in de machine afbakken maar ik vind de vorm die het brood dan krijgt niet fijn). Door het deeg wel te laten kneden en rijzen in de machine, krijg ik het brood veel luchtiger dan wanneer ik dit met de hand doe.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.