Moneymonday; de financien van ... V

juni 26, 2017
Even voorstellen...
Ik ben een alleenstaande vrouw, al meer dan 40 jaar gescheiden, geen inwonende kinderen meer thuis. Ik woon in een mooie seniorwoning met een beneden- en bovenverdieping, maar wel met beneden slaap- en badkamer. Ik heb een balkon en een kleine tuin.

Hoeveel uur per week werk je?
Sinds 2003 ben ik gepensioneerd.

Inkomsten:
Pensioen: €728,60
AOW €1.091,07
Lijfrente €46,97
Zorgtoeslag €7,00
1/12 vakantiegeld €68,15
Totaal inkomsten:€1.941,97

Uitgaven:
Huur €788,83
Energie €85,00
Water €11,78
1/12 gem.heffingen €31,44
1/12 waterschapslasten €13,79
1/12 inkomstenbelasting €65,00
T.v., internet, tel.,mob.tel €73,08
Inboedel- en w.a.verzek. €16,64
Contributies en lidm.sch. €12,50
Bankkosten €3,00
Collectes €4,00
Ziektekostenverzekering €128,75
Supplementen/vitamines €17,25
1/12 eigen bijdrage €33,00
Reservering voor tandarts, hoorapparaten, bril en rollator €20,00
Reserveren onderhoud huis, tuin, inventaris €35,00
Reserveren kleding €30,00
Sparen €70,00
Voeding €116,00
Hulp als huishoudelijk,tuinman, klusjesman €180,00
Was-en schoonm.art. €7,00
Uitgaan €20,00
Regiotax en Valys €25,00
Toiletart., pedicure en kapper €48,00
Geschenken €46,00
Diversen €13,00
Poes: grit, voeding, dierenarts €40,00
Over: €40,57

Totaal uitgaven: €1941,79

Ben je tevreden met de verhouding tussen de inkomsten en de uitgaven?
Tot op heden ben ik tevreden. De begroting die ik jaarlijks maak en tussentijds aanpas is nog altijd kloppend en ik kan nog iets sparen.

Hoe beheer je de financiën?

Ik bankier via internet, vaste bedragen worden automatisch afgeschreven. Het grootste deel van het geld staat op de spaarrekening en wordt overgeschreven naar de betaalrekening als er betaald moet worden. Boodschappen bij supermarkten, drogisterijen en markt betaal ik contant. Op papier houd ik al mijn uitgaven bij, evenals de begroting.


Heb je de afgelopen tijd grote financiële wijzigingen doorgemaakt?
Grote financiële wijzigingen heb ik niet doorgemaakt maar wel veel kleine (en maken die ook geen grote?). Ik ben me ervan bewust dat mijn woonlasten hoog zijn in verhouding tot mijn inkomen. Elk jaar stijgen die behoorlijk, want bij de huurverhoging van 2012is dit een vrije vestiging geworden. Ik zou gezien mijn inkomen voor een sociale huurwoning in aanmerking kunnen komen, maar die zijn er in ons dorp helaas onvoldoende. Door lichamelijke problemen als artrose en zichtproblemen moet ik veel hulp inkopen en en heb ik veel bijkomende kosten voor mijn gezondheid. Ook deze kosten stijgen jaarlijks. Mijn pensioen daarentegen is al jaren niet geïndexeerd. Dat betekent dus dat mijn koopkracht steeds minder wordt.

Wat betekenden deze wijzigingen voor je kasboek?
Ik moet elke keer de begroting aanpassen en op andere posten bezuinigen.De jaarlijkse huurverhoging betekende dat ik twee abonnementen en de museumjaarkaart heb opgezegd. Zo gaan de “leuke” dingen er steeds meer af. Blijft dit zo door gaan dan zal ik in de toekomst mijn spaargeld moeten aanspreken.

Spaar je? 

Ik spaar 50 euro op een spaarrekening waar ik (nog) niet aan wil komen; 10 euro voor mijn verjaardag en 10 euro voor feestdagen. De 40 euro die ik per maand over kan houden (gebeurt niet altijd, want soms zijn er onvoorziene uitgaven) gaan naar een aparte betaalrekening.

Wat is jouw zwakke plek in je financiën?
Ik ben af en toe een snoeper en geef daar onnodig geld aan uit.

Bespaar je op bepaalde lasten?
Ik zorg ervoor door een strakke planning dat de inkomsten en uitgaven in verhouding zijn.Ik let op de aanbiedingen van de twee supermarkten in mijn dorp en baseer daarop mijn maaltijden. Ook koffie en thee b.v. Koop ik als dat in de aanbieding is. Ook vitamines, toiletartikelen, make-up en schoonmaakartikelen worden zoveel mogelijk in aanbiedingen gekocht, liefst 1+1 gratis. Ik heb echt de smoor in als er geen aanbieding is geweest en ik “duur” moet kopen.Ik bespaar dus op de leuke dingen: uitjes, geen vakantie , abonnementen.

Op welke lasten zou je nooit willen besparen?
Ik zou nooit op eten en verwarming willen sparen. En op cadeautjes voor familie en vrienden.En op de pas van de bibliotheek.

Zijn je partner en jij op 1 lijn als het aankomt op de financiën?
Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen financiële daden.

Welke boeken/blogs/sites lees je die betrekking hebben op de financiën?
Ik ben begonnen met het lezen van “Je geld of je leven” van Hanneke van Veen en Rob van Eeden. Verder heb ik artikelen van Marieke Henselman gelezen, heb “De vrekkenkrant” gelezen en ben lid geweest van “De kleine aarde”.Momenteel lees ik de blogs van: Zuinig aan, Financieel onafhankelijk in 10jaar, Aad actief, Financieel onafhankelijk blog, Het rijke wijf, Mijmeringen,Van heel sober naar heerlijk simpel leven, Eenvoudig leven en Min of meer.

Welke financiële tips zou jij de lezers van 10jaarfo willen geven?

Op het balkon heb ik jaren groente in potten verbouwd. Fysiek lukt me dat niet meer, maar nog altijd heb ik een paar potten met verschillende soorten sla, die ik iedere keer opnieuw zaai.Toch nog een kleine besparing en altijd groente bij de hand. Ook heb ik potten met kruiden. Er liggen altijd zelfgebakken cake, boterkoek of koekjes in de vriezer, zodat er voor gasten altijd iets bij de koffie is en de voorraad is dusdanig dat er altijd iemand mee kan eten. Verder: rook niet, drink niet of matig, eet vegetarisch en in mijn geval: snoep met mate. En wat iedere deelnemer aan Moneymonday zegt:  

                      ”zorg dat je weet wat erin komt en uitgaat en maak een begroting!”

Ik wilde meedoen aan Moneymonday om te laten zien dat niet iedere senior heel veel geld tot zijn beschikking heeft, zoals vaak in de media wordt gesuggereerd. Een enkele keer word ik wel eens “narrig” van mijn situatie maar in de regel ben ik tevreden: ik heb een mooi dak boven mijn hoofd, kan in de zon van mijn tuin genieten, heb mijn natje en mijn droogje en zie bezuinigen vaak (niet altijd) als sport. Ik heb een goed leven met mooie vakanties gehad en daar kan ik vreugdevol op terug zien.


Wil jij ook eens anoniem meewerken aan Moneymonday? Zeker doen! Meedoen is eenvoudig, stuur een mail naar info@in10jaarfo.nl en ontvang de vragenlijst in je mailbox. 

Eerder gepubliceerde Moneymonday verhalen lezen? Dat kan op de pagina Moneymonday!

39 opmerkingen:

  1. Een prima inkomen! Ik hoop dat ik dat tzt ook voor elkaar krijg. Schoonmaakster tuinman klusjesman.... Huis met tuin.

    Goed hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. Ik lees met veel plezier jouw blog!

      Verwijderen
  2. Wat jammer dat je geen sociale huurwoning kunt krijgen. En naar dat je hebt moeten besparen op de leuke dingen omdat je zoveel uitgaven op gezondheid sgebied hebt. Maar je hebt t stevig onder controle vind ik en maakt duidelijke keuzes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook jouw bijdrages lees ik met veel plezier en ik heb veel respect hoe je met je ziekte omgaat. Dan je voor jouw opmerking.

      Verwijderen
  3. misschien had je niet moeten scheiden, dan had je nu 900 euro extra OAW en geen tuin/klusjesman nodig...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een tikfout gemaakt, ben sinds 2003 met pensioen. Mij n ex-echtgenoot is tee jaar ouder dan ik en is momenteel dementerend. De kosten zouden eerder hoger dan lager zijn, want hij zou geen zaken aan het huishouden meer kunnen bijdragen. Bovendien weet u niet wat er destijds tot een scheiding heeft geleid.

      Verwijderen
    2. Wat een ontzettend veroordelende reactie anoniem. Jammer dat je op deze manier aandacht zoekt. Feedback is altijd welkom, maar onderbouw het positief.

      Verwijderen
    3. Ze is 40 jaar geleden gescheiden, dat is een vrij lange tijd om ongewenst met iemand samen te zijn alleen voor wat extra AOW...

      Verwijderen
  4. Hoewel je goed rondkomt door juiste keuzes te maken, vind ik het naar om te lezen dat bepaalde zaken niet mogelijk (uitjes/vakanties) zijn door oa zorgkosten. Het vervelende hiervan is dat ze eventueel steeds stijgen zonder dat je daar invloed op hebt of je meer inkomen kunt vergaren. Gelukkig heb je een redelijk pensioen, maar het geeft wel inzicht in dat je met een broze gezondheid toch kwetsbaar bent. Op zich weet ik daar alles van, ik heb een spierziekte en ons inkomen bepaald heel erg wat ik nog wel/niet kan. Bij interesse lees evt op www.colorfullworldblog.wordpress.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie. Ik lees je blog en heb respect voor je levenslust!

      Verwijderen
  5. Wat naar dat je vanwege de hoge huur steeds meer moet inleveren. Maar wel heel mooi wat je in de laatste alinea zegt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jammer dat je nu moet inleveren op leuke dingen omdat er geen sociale huurwoningen beschikbaar zijn. Gelukkig heb je goed inzicht in je financiën en pas je je leefstijl steeds op tijd aan zodat je in ieder geval niet in de problemen komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Misschien een domme opmerking maar zou u niet in aanmerking voor huurtoeslag? Omdat u wel zorgtoeslag krijgt, ik dacht dat dat met elkaar te maken had. Zelf koopwoning dus weet niet hoe dat zit. Erg om te lezen dat de leuke dingen u steeds meer afgenomen worden. Mijn naam is Esther maar ik heb geen profiel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, lees het verhaal goed, de hur is hoger dan de huurtoeslaggrens......

      Verwijderen
  8. Mooi om te zien dat je zo goed uitkomt, ook als er inderdaad geen enorme pensioenberg binnenkomt. Zou je niet overwegen om te verhuizen naar een ander dorp, om eventueel wel een sociale huurwoning te kunnen krijgen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de omringende dorpen zijn er ook geen goedkopere senoirwoningen, en als ik verder weg zou gaan wonen, ben ik bang al mijn sociale contacten te verliezen.

      Verwijderen
  9. Goed verhaal en een mooi en duidelijk overzicht, je mag trots op ze zelf zijn! Ik gun je het beste.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een goed verhaal! Ik vind het knap hoe je om gaat met de veranderingen in je financiën.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat jammer dat je door de huurverhogingen jaarlijks koopkracht in moet leveren! Hulp voor in de huishouding en dergelijke lijkt in eerste instantie een luxe, maar ik kan me voorstellen dat als je dit fysiek zelf niet meer allemaal vol kunt houden dit eerder noodzaak is en je dit geld misschien ook liever uit zou geven aan leuke dingen voor jezelf.

    Knap dat je toch telkens weet te besparen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. Ja, ik deed vroeger alles zelf en het is ook al moeilijk als je alles uit handen moet geven buiten dat het veel extra kosten geeft. Dank voor je reactie.

      Verwijderen
  12. Het probleem hier is inderdaad de veel te hoge huur, en níet het inkomen! Dat is werkelijk prima, velen van ons kunnen daar alleen maar van dromen (en zullen überhaupt nooit AOW-krijgen). Wij zijn een flink stuk verhuisd om in aanmerking te kunnen komen voor een sociale huurwoning. Dat vond ik niet leuk (meer met de WMO-taxi, opnieuw vrienden maken, oudere vrienden minder vaak zien), maar het was een goede beslissing. We hebben nu veel meer financiële ruimte. Misschien voor u ook u idee? Blijf in elk geval punten sparen bij de woningbouw, want als er nieuwe sociale woningbouw komt, staat u dan mooi bovenaan!
    Veel sterkte ermee, Carolina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moedig om nog te verhuizen. Maakt het verschil als je nog met z,n tweeën bent? Ik ben bang dat ik met de beperkingen die ik heb geen sociaal leven meer kan opbouwen.

      Verwijderen
  13. Het zou jammer zijn als u vanwege de financiën zou moeten verhuizen naar een andere plaats en zo weer helemaal opnieuw moet beginnen met het opbouwen van een sociaal leven. Toch zou het een optie kunnen zijn.
    Persoonlijk vind ik € 46 per maand voor geschenken best veel. Hoezeer u het uw familie & vrienden ook gunt, hierop zou nog te besparen zijn. Waarschijnlijk hebben zij er alle begrip voor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het moeilijk zal zijn om op mijn leeftijd met mijn beperkingen nog een nieuw sociaal leven op te bouwen. En aan "vereenzaming" heb je ook niet veel, hè? Ja, ik moet inderdaad maar op geschenken gaan bezuinigen.

      Verwijderen
  14. Mooi iemand die ruim in zijn pensioen zit en dit overzicht geeft. Mooie inkijk van kosten waar je niet bij stil staat als je zoals ik 48 bent. Denk wel dat er nog af&toe wat herzien kan worden in de uitgaven wat sowieso verfrissend kan werken in de boekhouding. Maar geweldig dat je als oude vrouw toch zo je eigen boekhouding er op nahoudt! Nadeel als je zo op alle centen zit dat inderdaad bij uitblijven van goedkope voordeeltjes je snel baalt als alles duurder aanvoelt. Daar heb ik zelf ook last van als ik zo strak in mijn boekhouding blijf. Misschien niet altijd uit het zelfde potje gaan besparen maar variëren, maakt wellicht je voor onvoorziene zaken wat flexibel.

    Soms moet ik me ook nog aanpassen als er onverwachts aan een extra pleziertje wordt uitgegeven. Dan vind ik dat eerst zonde maar probeer dat om te buigen. Vind ik soms ook wel lastig maar anders voelt alles zo vrekkerig en dat gaat ten koste van genieten. Nouja daar zit mijn uitdaging in :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je tips en, by the way, ik voel me nog geen oude vrouw ook al ben ik het wel.

      Verwijderen
  15. Op de bibliotheek zou ik ook nooit bezuinigen. Die bespaart me heel veel geld omdat ik zo goedkoop mijn leeslust kan bevredigen.

    Fijn dat het financieel zo goed gaat!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooi hoe u alles hebt omschreven , jammer dat er toch steeds ingeleverd moet worden op leuke dingen. Ikzelf maak me wel zorgen want ik heb sinds kort aow van 580 euro en geen pensioen. Hoe dat moet als ik echt alleen kom te staan , geen idee ! Leer wel veel van u en andere mensen om mijn financien iets beter op orde te hebben. Bedankt voor uw openhartig inzicht in uw financien.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ben erg benieuwd hoe het zit met de huurprijs. Of iets vrije-sectorhuur is wordt namelijk bepaald door de huurprijs bij het aangaan van de huurovereenkomst en dat kan daarna niet veranderen door een huurverhoging. Dus misschien is huurtoeslag wel mogelijk en zijn toekomstige huurverhoging toch iets meer aan banden gelegd dan gedacht. Kan geen kwaad om dit eens te laten checken bij een rechtswinkel of juridisch loket!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tot aan het ministerie heb ik dit uitgezocht en het was inderdaad legaal dat de woning een vrije sector woning werd. Gezien mijn inkomen was ik niet in aanmerking gekomen voor huursubsidie, maar de huurverhogingen waren binnen de perken gebleven.

      Verwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.