Moneymonday; de financien van ... A

juli 17, 2017

Even voorstellen....
Ik (29jaar) woon samen met mijn vriend (30 jaar) en onze 2 dochters van 16 maanden en 13 weken in een huurhuis.

Werk & inkomen
Ik heb een flexibel contract waarmee ik minstens 20 uur per week werk. Daarnaast ontvang ik een gedeeltelijke Wajong uitkering. Mijn vriend is volledig afgekeurd en ontvangt een volledige Wajong uitkering. Hij blijft thuis met de kinderen.


Inkomsten

Uitkering 1
 €    813,00
Uitkering 2
 €    336,00
Inkomen 1
 €    650,00
Huurtoeslag
 €      60,50
Zorgtoeslag
 €      58,75
Kindgebonden budget
 €      75,00
Bijdrage bewindvoeringskosten
 €    120,00

 Totaal inkomsten: € 2.113,25


Uitgaven

Huur
 €    458,97
Gas + electra
 €    127,39
bijdrage keuken WMO
 €      20,00
Glasvezel aanleg bijdrage
 €       5,50
Water
 €       9,50
Wegenbelasting
 €      43,00
Zorgverzekering
 €    134,00
Eigen risico
 €      64,17
Inboedel+aansprakelijkheidsverzekering
 €       6,81
ongevallenverzekering
 €       4,88
huisdierenverzekering
 €      26,82
autoverzekering
 €      30,46
uitvaartverzekeringen
 €      17,89
GSM abonnementen
 €      43,00
Alles in 1 thuis
 €      78,00
inschrijving woningbouw
 €       0,83
netflix
 €       9,99
Benzine
 €    108,33
Huishoudgeld
 €    260,00
Aflossingen
 €    250,00
Kosten bankrekeningen
 €       8,90
Bewindvoerder
 €    144,00

Totaal uitgaven: € 1.852,44

Zijn jullie tevreden met de verhouding tussen de inkomsten en uitgaven?
Nee, als ik alleen zou kunnen kiezen zou ik een heleboel veranderen vooral in de uitgaven. Op dit moment moet ik behoorlijk wat concessies doen.

Hoe beheren jullie de financiën?
Onze financiën zijn ingewikkeld. Ik beheer op dit moment maar een deel van de financiën, de rest wordt beheerd door een bewindvoerder. Dat laatste deel wil ik ook zo snel mogelijk zelf in beheer krijgen.

Hebben jullie de afgelopen tijd grote financiële wijzigingen doorgemaakt?
Ja, er zijn heel veel dingen veranderd. We zijn gaan samenwonen en ik ben gaan werken. Hierdoor is er naast iets in de inkomsten vooral veel in de toeslagen veranderd.

Wat betekende deze wijziging voor jullie kasboek?
 Weinig. Het verschil word bijna volledig tegen elkaar weggestreept. 

Sparen jullie?
Ja, naast elke maand schulden aflossen (van mijn vriend) probeer ik ook wat te sparen. Klinkt misschien onlogisch, maar we zijn afhankelijk van bijvoorbeeld de auto voor mijn werk, maar ook de wasmachine, droger en koelkast zou vervangen moeten worden als deze kapot gaan.


Wat is jullie zwakke plek in de financiën?
Als ik niet alles strikt bijhoud dan wil ik nog wel eens iets te makkelijk geld uitgeven. Gelukkig is het niet zo erg dat ik de rekeningen hierdoor niet kan betalen. 

Hoe zorgen jullie ervoor dat de inkomsten en uitgaven in verhouding zijn?
Ik houd alle lasten strikt bij in een excel bestand. Als er teveel uit zou gaan dan moet er gesneden worden in wat er uitgegeven word. Meer uitgeven dan er binnenkomt is een grote no-no voor mij. 

 Besparen jullie op bepaalde lasten?
 Ja en nee. Sommige dingen mag ik niet schrappen terwijl ik ze onnodig vind. Tegelijkertijd blijf ik wel uitgaven vergelijken zoals verzekeringen, gas en licht en stap over als ik goedkoper uit kan zijn.

Op welke lasten besparen jullie liever niet?
 De zorgverzekering. Goed verzekerd is echt wel heel belangrijk voor ons.

Zitten jullie op 1 lijn als het aankomt op de financiën? 
Nee, we vinden verschillende dingen belangrijk. Zo geeft mijn vriend bijvoorbeeld meer uit aan zijn uitvaartverzekering als ik met de kinderen samen. En zo zijn er nog een aantal dingen. 

Welke financiële tip willen jullie de lezers van in10jaarfo mee geven?
 Maak een goed overzicht van je volledige financiën en neem hier ook de mini bedragen in mee. Als je bij elke euro denkt, dat maakt toch geen verschil dan kun je snel teveel uitgeven. Heb je kinderen in de luiers? Dan loont het zeker om naar wasbare luiers te kijken. Zelfs met de kosten van het wassen erbij kun je echt veel goedkoper uit zijn. Wij hebben 2 kinderen in de luiers en met €600 totaal aan luiers en billendoekjes ben ik voor de komende jaren klaar. Anders was ik alleen dit jaar al ruim €1.000 kwijt geweest aan luiers, billendoekjes en een extra container.

You Might Also Like

18 reacties

  1. De bedragen in het inkomen- en uitgaveoverzicht is in mobiele weergave (ook in kantelstand) niet leesbaar op mijn mobiel. Vanavond maar even op de tablet lezen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het knap dat je het zo goed bijhoudt, mede ook omdat jullie niet echt op 1 lijn lijken te zitten. Dat je elke maand dan toch weer uitkomt, is prijzenswaardig. Lijkt me overigens ook wel noodzakelijk in de situatie van bewindvoering waar jullie nu in zitten. Ik zie wel een aantal dingen waar je echt op kunt bezuinigen. €78,- aan alles-in-1 en dan ook nog €43 aan mobiele telefonie??? En daarnaast nog netflix voor €9,99? (Voor de vergelijking: wij geven €39,- uit aan alles-in-1 (met volledig gratis bellen), €11,- aan 2 mobiele tel abonnementen met data en minuten, en geen Netflix, en wij hebben een meer dan 3x zo hoog inkomen en geen schulden). Je hebt een huisdierenverzekering? Is dat nodig? Kost toch weer €26,82 per maand? Heb je schulden en bewindvoering, dan zit je in een noodsituatie. Lijkt mij dat je dat dan ook zo behandelt en maximaal aflost. Dure, luxe dingen als telefoonabonnementen en Netflix, passen daar denk ik niet in. Hoe eerder je onder de bewindvoering uit bent, hoe eerder je VRIJ bent… En dat is een groot goed. Groeten, Marije

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn antwoord staat hier onder. Die is op de 1 of andere manier verkeerd terecht gekomen.

      Verwijderen
  3. Hoe doen jullie dat 134 euro voor de zorgverzekering? Is dat voor 2 personen?? Ik zit al op 225 euro voor 2 personen terwijl ik niks bijzonders heb verzekerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij wonen in een buitengebied en kunnen daardoor alleen kiezen voor kpn. Zouden wij ook liever anders zien.
      Gsm is ondertussen aangepast en is nu €24 per maand totaal.
      En die huisdierenverzekering, tsja daar ben ik het helemaal mee eens. Maar helaas is het niet alleen aan mij. De hond is officieel ook van mijn vriend.

      Verwijderen
    2. Hmm... mijn antwoorden komen niet altijd bij de juiste persoon te staan.
      Mijn vriend zijn zorgpremie word ingehouden op zijn uitkering door zorg instituut nederland. Dat is €134 voor een basisverzekering. Heeft met de schuld te maken

      Verwijderen
  4. Ik begrijp het kopje zorgverzekering ook niet je bent al 100 euro kwijt voor een persoon?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Knap overzicht hoor! Ik vind het goed dat je er zo in verdiept en alles goed bijhoudt. Ondanks dat jullie met bewindvoering te maken hebben, heb je het wel allemal op een rijtje, daar kunnen er een hoop een voorbeeld aan nemen. CHAPEAU!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel.
      Voor ik mijn vriend leerde kennen had ik een heel strakke administratie.
      Het liefst wil ik de bewindvoerder gewoon eruit, dan heb ik zelf in handen dat alles netjes wordt betaald. Dat gebeurt nu helaas niet altijd.

      Verwijderen
  6. Goed dat je het allemaal overzichtelijk hebt. Lastig als je niet helemaal op één lijn zit qua bezuinigingen, dat herken ik wel. Gelukkig komen de lijntjes hier steeds dichter bij mekaar dat gun ik jullie ook.
    Ik vind wel dat jullie veel uitgeven aan tv, internet en bellen (vast en mobiel). Dat zou ik er zelf nooit voor over hebben en zeker niet als er schulden zijn waardoor je niet de volle zeggenschap over je geld hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De gsm kosten zijn net deze week omlaag gegaan naar €24 per maand voor 2 personen.
      Qua tv zitten we in een buitengebied en kunnen daardoor alleen kiezen voor kpn

      Verwijderen
    2. Tja, je moet het natuurlijk helemaal zelf weten en ik snap ook dat je rekening moet houden met je vriend, maar zelfs KPN hoeft geen €78 te kosten hoor. Dat kan voor minder dan €50. Dat zijn de keuzes die je zelf maakt, door een groter zenderaanbod te willen en/of sneller internet. Ook netflix is niet noodzakelijk en GSM voor €24,-, vind ik persoonlijk nog steeds erg prijzig, vooral in de situatie waarin jullie zitten. Je zou zelf helemaal zonder tv kunnen doen. Het meeste is tegenwoordig te bekijken via internet.

      Verwijderen
    3. Mooi overzicht! Fijn dat jullie nog wat overhouden om (extra) te sparen. 78 euro is vermoedelijk het standaardpakket (80Mbit, 2 tv's) plus eredivisie? Ik kan me voorstellen dat jullie veel tv kijken ivm veel thuis zijn, maar met netflix erbij is het inderdaad wel echt een flink bedrag. Een 40mbit pakket heb je nog geen 50 euro in de maand, als je dan de rest schrapt scheelt dat bijna 500 euro per jaar. Aan de andere kant, als je geen waarde hecht aan bijvoorbeeld uit eten gaan en vakanties en die tijd liever op de bank voor de tv doorbrengt met een goede serie of film, dan kan ik me voorstellen dat dit het voor jullie helemaal waard is.

      Verwijderen
  7. Nog best een aardig maandinkomen als je alles zo bij elkaar optelt! Fijn dat de woonkosten zo laag zijn. Dat scheelt ook.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het heel knap hoe jij het doet! En eerlijk gezegd: dan heb ik het alleen over jou. Ik zie in het bovenstaande verhaal + de reacties al best wat kosten langskomen waar jij het niet mee eens bent en die je vriend maakt én dat je zijn schulden afbetaalt. Oftewel: hij geeft geld uit dat hij niet heeft/heeft geld uitgegeven dat hij niet heeft en jij lost dat nu (deels) op. Maar misschien is het helemaal niet zo, dat is hoe het over komt ;-)

    In ieder geval ook heel goed dat je spaart, want inderdaad; je kunt anders zo weer extra in de problemen zitten. Schulden hebben is geen reden om niet te sparen, misschien juist wel een extra reden! Petje af voor jou dus!

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten