In 2017 negatieve spaarrente?

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - augustus 04, 2017

Bij iedere rentewijziging hoop ik dat de rentedalingen nu eens afgelopen zijn, maar de neerwaartse spiraal is helaas nog niet doorbroken. Per 10 augustus 2017 verlaagt de Rabobank (onze bank) de spaarrente naar 0,1%. Ik heb sinds ik blog de spaarrentes bijgehouden van de Rabobank. Dat geeft een goed beeld van de daling van de afgelopen periode.

  • 10-08-2017: rentedaling: 0,15% naar 0,1%
  • 01-07-2017: rentedaling: 0,2% naar 0,15%
  • 23-03-2017: rentedaling: 0,25% naar 0,2%
  • 12-01-2017: rentedaling: 0,3% naar 0,25%
  • 15-09-2016: rentedaling: 0,4% naar 0,3%
  • 30-06-2016: rentedaling 0,5 % naar 0,4%
  • 22-03-2016: rentedaling: 0,6% naar 0,5%
  • 15-01-2016: rentedaling: 0,7% naar 0,6%
  • 29-10-2015: rentedaling: 0,8% naar 0,7%
  • 09-07-2015: rentedaling: 0,9% naar 0,8%
  • 13-03-2015: rentedaling:1,0% naar 0,9% 
Opvallende rentedaling
De huidige rentedaling is opvallend, aangezien er relatief weinig tijd zit tussen de vorige rentedaling. De vorige rentedaling dateert van 1 juli 2017. Daarvoor zat er vrijwel altijd 3 a 4 maanden tussen een nieuwe rentewijziging.  Wel gaat sinds 2017 de rente niet meer in stappen van 0,1% naar beneden, maar met 0,05%.


Negatieve spaarrente
Al geruime tijd roept iedereen dat er toch geen negatieve spaarrente in Nederland gaat komen. Als dat zo is, en dat hopen we natuurlijk, zouden we in de komende periode dus een omslagpunt moeten krijgen. We zitten immers nu wel heel dicht tegen een negatieve rente aan.

Loont overstappen?
Bij alle banken staan de spaarrentes laag. Toch valt er zeker meer rendement te behalen bij een overstap naar een andere bank. Wij hebben ondertussen een aantal gratis spaarrekeningen geopend bij M.oneyou. Daar krijgen we 0,45% spaarrente. Ook geen vetpot, maar toch wel net iets meer dan de 0,1% van de R.abobank!

Verwacht jij een negatieve spaarrente?

  • Share:

You Might Also Like

11 reacties

  1. nee, dat verwacht ik niet. Bij particuliere rekeningen gaan banken er echt niet voor zorgen dat mensen allemaal hun geld in hun sok gaan stoppen. Deze rekeningen zijn er primair voor de service van de klant, niet per se voor de hoge rentes. Bij beleggen is het een ander verhaal. Sommige grote beleggingsinstanties moeten soms hun geld kort even bij iemand stallen, en dan kunnen ze het er voor over hebben om even negatieve rente te betalen. Daarom hebben sommige obligaties al de negatieve rente aangetikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik verwacht het ook niet. Via Europese deposito's krijg je trouwens op dit moment wel minder lage rentes (1-2%), zit je geld wel 1 jaar vast.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je negatieve rente op spaarrekeningen krijgt raken banken klanten kwijt. Zo gek zullen ze toch niet zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat doen ze nu toch al. ook al ben ik klant, ik parkeer mijn geld bij een bank waar ik nog een beetje rente krijg. Ik gebruik alleen de betaalrekening nog maar.

      Verwijderen
  4. Ik heb mijn geld bij een bank staan waar je nog ongeveer 0,45% krijgt. Die bank heeft ook (kortlopende) deposito's en zo zet ik bijna al ons spaargeld vast voor verschillende periodes. Gemiddeld krijg ik zo toch nog 0,7% voor ons spaargeld. Wie het kleine niet eert....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee, ik ga ervan uit dat het wel 0 wordt, maar niet negatief. Wanneer dat wel gaat gebeuren, gaat het gros van ons land het geld van de rekening halen ( wij wel iig ). Ik heb jaren moeten sparen voor ons bedrag en ik vertik het om ervoor te moeten betalen.... Dan investeer ik liever in een goede kluis/brandkast en haal ik alles van de bank..

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook mijn idee, ik heb een minder dan modaal inkomen en het heeft mij veel moeite gekost om een buffer op te bouwen voor mindere tijden en ga niet betalen om mijn geld bij een bank te laten staan

      Verwijderen
  6. In Belgie is een negatieve rente, in ieder geval voor particulieren, door de overheid verboden. Denk dat wij dan een kapitaalvlucht krijgen naar Belgie, je moet in Nederland nog steeds belasting over je spaargeld betalen maar je krijgt in Belgie nog iets rente over je geld. Onze woonplaats grenst aan Belgie en dat is voor ons zeker een optie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik sluit niets uit maar denk dat een negatieve rente wel een psychologische grens is. Ik denk ook dat de huidige vakantie/komkommertijd makkelijk is om de rente te verlagen, veel mensen hebben het toch pas na de vakantie door en dan zijn er vast weer belangrijkere zaken. Het zou mij niet verbazen als deze al gepland was.

    Het is ook niet zo gek dat banken geen spaargeld nodig hebben als ze het bij de ecb gratis kunnen krijgen en bij een overschot moeten betalen om het te stallen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat is de psyche toch apart. We zijn zo gewend dat de banken ons geld nodig zijn en dus rente vergoeden om het te "lenen". Maar niet bereid zijn om te betalen als ze er op passen terwijl ze het helemaal niet nodig zijn.

    We zijn toch ook bereid om voor caravanstalling te betalen e.d. of als kostbare juwelen ergens worden opgeslagen.

    Ik zou het niet graag thuis willen hebben. Voor mijn veiligheid en dat van het geld. Het trekt criminelen aan. En als het om wat voor reden beschadigd raakt ben je het kwijt. En je ertegen verzekeren is waarschijnlijk niet te doen of hem duur. Dan is een negatieve voordeliger.

    Als je dat risico durft te nemen kun je net zo goed gaan beleggen. Dan heb je ook nog kans op een beetje rendement.

    BeantwoordenVerwijderen